شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

مرگ مسموم ۵۰۰ پرنده زنبورخوار در ارومیه

چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۷
کد مطلب: 380800
مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از کشف لاشه ۵۰۰ قطعه پرنده زنبورخوار مرده در روستای دیزج مرگور ارومیه خبر داد.
به گزارش جهان به نقل از مهر ،حسن عباس نژاد گفت: با دریافت گزارش های مردمی مبنی بر تلف شدن ۵۰۰ قطعه پرنده زنبورخوار در دیزج مرگور ارومیه، ماموران یگان حفاظت و کارشناسان حیات وحش استان عازم این روستا شدند تا علت این موضوع را بررسی کنند.

وی اظهار کرد: با بررسی های انجام شده مشخص شد این پرندگان زنبورخوار بر اثر مسمومیت با نوعی سم تلف شده اند.

وی اضافه کرد: با گفت و گوها و کارشناسی های انجام شده از مردم محلی و بررسی میدانی، مشخص شد که این پرندگان بعد از تغذیه از زنبورهای عسل واقع در نیم کیلومتری این روستا مسموم شده اند.

عباس نژاد گفت: زنبورداران محلی برای جلوگیری از آسیبهای وارده از سوی این پرندگان به کندوها، زنبورها را با نوعی سم آغشته کرده بودند که این سم برای زنبورها بی خطر بوده ولی برای سایر جانداران کشنده می باشد.

وی افزود: صاحبان کندوهای یاد شده که در این اقدام دست داشتند هم اکنون برای رسیدگی بیشتر با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی گفت: جریمه ۱۳۰ میلیون ریالی یکی از مجازاتهای این افراد در صدمه زدن به این پرندگان می باشد.

دیزج مرگور، نام روستایی از توابع شهرستان ارومیه در آذربایجان غربی بوده، دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است.

این روستا در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهر ارومیه قرار دارد.

پرنده زنبورخوار دارای قامتی بلند و باریک با پرهایی رنگارنگ است، پرهای ناحیهٔ بالای بدن به رنگ های زرد و قهوه ای، بال ها سبزرنگ و دم و پرهای ناحیهٔ شکم سبز مایل به آبی است.

پرهای ناحیهٔ گلو به رنگ زرد درخشان بوده و منقار دراز و خمیدهٔ پرنده سیاهرنگ است، همچنین دم پرنده دارای دو شاهپر بسیار دراز در وسط آن است که در پرندگان نابالغ دیده نمی شود.

هر دو پرندهٔ نر و ماده از نظر ظاهری به یکدیگر شبیه بوده و طول بدنشان به ۲۷ تا ۲۹ سانتی متر می رسد.

همانگونه که از نام پرنده بر می آید زنبورخوار معمولی از حشرات بویژه زنبور، زنبور وحشی و زنبور سرخ که آنها را در حین پرواز شکار می کند تغذیه می کند، این پرنده پیش از خوردن شکارش نیش آن را با کوبیدن چندبارهٔ حشره به یک سطح سخت جدا ساخته و سپس آن را می خورد، زنبورخوار معمولی در طول روز در حدود ۲۵۰ زنبور می خورد و ممکن است مارمولک و قورباغه نیز شکار کند
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *