پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰
۱

آمار بالای کمبود ویتامین دی در ایران

سه شنبه ۹ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۳
کد مطلب: 430903
رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر گفت:‌۷۰درصد مردم از کمبود ویتامین دی رنج می‌برند و آزادن کردن قیمت لبنیات باعث حذف لبنیات از سفره مردم می‌شود که بیماری‌های مردمی خسارت سهمگینی را به اقتصاد کشور وارد می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، رحمت الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر، در یکصد و شصت و ششمین جلسه علنی شورای شهر صبح امروز (سه شنبه) با ارائه تذکری به شخص رئیس جمهور اظهار کرد: خطاب بنده در تذکر امروز به ریس جمهور افزایش قیمت لبنیات که کمر مرده را خواهد شکست، است.

وی افزود: کمبود ویتامین D از چذالش‌های امروز مردم ایران و ۷۰ درصد مردم از کمبود ویتامین دی رنج می‌ّرند.

وی با اشاره به تبعات جبران ناپذیر کمبود ویتامین دی ادامه داد: کمبود ویتامین دی باعث اختلال در جذب کلسیم از طریق دستگاه گوارش می‌شود و این کاهش جلب کلسیم، موجب پوکی استخوان، شکستگی مهره‌های کمر و لگن می‌شود که هزینه‌های سنگینی را به اقتصاد وارد می‌کند.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر در ادامه تاکید کرد: اگرچه به تصور برخی‌ها آزاد کردن قیمت لبنیات باعث افزایش سود می‌شود، اما این امر اقتصادی نیست و ده‌ها و صد‌ها خسارت دیگر به اقتصاد وارد می‌کند.

حافظی با اشاره به میزان مصرف شیر در کشورهای غربی تصریح کرد: میزان مصرف شیر در کشورهای غربی ۳۵۰ کیلوگرم است که متاسفانه در ایران این رقم برابر ۶۰ لیتر است و متاسفانه با هدفمندی یارانه‌ها، میزان سرانه مصرف شیر ۲۲ درصد کاهش پیدا کرد که به ۶۰ لیتر رسید و اگر افزایش قیمت لبنیات بنا به گفته رئیس جمهور اعمال شود، لبنیات از سفره شهروندان خارج می‌شود که این باعث تاسف است.

حافظی در تذکر دوم خود به موضوع درختان در خیابان ستارخان اشاره کرد و گفت: در سال ۸۳ (۱۱ سال پیش) ۷ هکتار از زمین مملو از درختان بود که نمایی از جنگل‌های شمال را برای بیننده تداعی می‌کرد اما در سال ۹۴ متاسفانه شاهد خشک شدن درختان هستیم و شهرداری اقدامی برای این کار انجام نداده است.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست شورای شهر با اشاره به شعارهایی در خصوص آسمان آبی و زمین پاک تصریح کرد: زیر ساخـ‌های شهر آمادگی لازم برای آسمان آبی و هوای پاک را ندارد و همانطور که مشاهد می‌کنید، متاسفانه جنگل انبوهی از درختان خشک شده که این امر سلامت مردم را تهدید می‌کند و این درختان در گذشته ثمراتی همچون انار، توت و انجیر داشتند که متاسفانه امروزه محل تجمع معتادان شده است.

وی با اشاره به پاسخ عجیب قائم مقام شهرداری گفت: در پی اعتراض ما به عدم رسید گی به این باغ‌ها، متاسفانه قائم مقام اظهار کرده که مالک به ما (شهرداری) اجازه ورود نداده است.

حافظی گفت: پس چگونه معتادان ورود پیدا کرده‌اند و چرا به مردم دروغ می‌گویید.

وی با اشاره به تصاویر پخش شده در صحن شورا تصریح کرد:‌همانطور که ملاحظه می‌کنید، باغ با گاردریل از خیابان جدا شده و این باغ رها شده است که طی ۱۰ سال گذشته مورد بی توجهی شهرداری قرار گرفته و پاسخ‌های عجیب شهرداری در حال است که شهرداری خود اقدام به جدایی این باغ از خیابان توسط گاردریل کرده است.

حافظی ادامه داد: از شهرداری انتظار بیش از این نداریم اما از اعضای شورا انتظار دارم که در این زمینه ورود کنند و این مشکل برطرف شود.

حافظی با اشاره به باغ دیگری در نزدیکی ایستگاه طرشت گفت: این باغ در دهه ۷۰ سرسبز بوده اما متاسفانه در حال حاضر درختان خشک شده‌اند. این در حالی است که همواره شعار آسمان ‌آبی و زمین پاک را فریاد می‌زنیم و به زیر ساخت‌ها و سرسبزی درختان توجهی نداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مصطفس
Iran, Islamic Republic of
یک جای مساله می لنگد مسئولین وکارشناسان ببینند کجای مصرف تغذیه یا کدام عامل در این بازه 10 -20 ساله باعث این کاهش شده است باور کنید مشکلات ناشی از این کمبود خیلی شایع شده