جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

رئیس‌ کمیته المپیک: نگران دو فدراسیونیم

يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۵۹
کد مطلب: 420607
رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به افزایش پاداش کسب سهمیه المپیک گفت: کسب سهمیه المپیک ارزش زیادی دارد اما ارزشمندتر از آن مدال المپیک به خصوص طلا است، مسئله‌ای که ورزش دنیا روی آن سرمایه گذاری می‌کند.
به گزارش جهان، کیومرث هاشمی در گفتگو با مهر در مورد بودجه کمیته ملی المپیک برای سال جاری اظهارداشت: بودجه کمیته هم مانند سایر دستگاه‌ها زمانی قطعی می‌شود که موافقت نهایی میان سازمان مدیریتی و دستگاه مربوطه ایجاد شود. هنوز بودجه سال ۹۴ کمیته به ما ابلاغ نشده اما اوایل فروردین مبلغی در قالب تنخواه در اختیارمان گرفت تا برای اموری مانند حقوق و مزایا صرف شود. فعلا اعتباری در حدی که بتوانیم در اختیار فدراسیون‌ها قرار دهیم، نگرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه به احتمال فراوان طی روزهای آینده بودجه سال ۹۴ کمیته ابلاغ می‌شود و می‌توانیم بخشی از آن را دریافت کنیم، خاطرنشان کرد: با توجه به رویدادهای انتخابی المپیک که و بسیاری فعالیت‌های مهم دیگر، پیش‌بینی ما برای بودجه امسال ۱۲۰ میلیارد بود اما در نهایت بودجه مصوب ما نسبت به سال گذشته رقمی نزدیک به پنج میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. با این شرایط و هزینه‌های بالایی که داریم باید منابع مالی را مدیریت کنیم تا در حد امکان مشکلات مالی کمتری داشته باشیم.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به برگزار شدن انتخابات فدراسیون وزنه‌برداری، یادآور شد: یکی از دغدغه‌های ما برای امسال که سال انتخابی المپیک به حساب می‌آید، مشخص شدن وضعیت مدیریت فدراسیون‌های المپیکی است. هستند فدراسیون‌هایی مانند بسکتبال و دو و میدانی که امید ما برای کسب سهمیه المپیک محسوب می‌شوند و از نظر مدیریتی بلاتکلیف هستند. البته وزنه‌برداری هم یکی از دغدغه‌هایی بود که خوشبختانه انتخابات این فدراسیون برگزار شد. در هر صورت در رابطه با انتخابات فدراسیون‌ها اخیرا نشستی با وزیر ورزش و جوانان هم داشتیم و موضوع را مطرح کردیم و قرار است برگزاری هر چه زودتر مجمع فدراسیون‌های المپیکی در دستور کار قرار داده شود.

هاشمی در مورد پیش‌بینی کمیته ملی المپیک از تعداد سهمیه‌های احتمالی برای المپیک ۲۰۱۶ گفت: پیش‌بینی خاصی در این زمینه انجام نداده‌ایم. در واقع بعد از نشست تخصصی با فدراسیون‌ها و البته تامین به موقع اعتبارات باید این کار را انجام دهیم. البته چیزی که مسلم است ورزش ما پتانسیل خوبی دارد اما باید این موضوع را در نظر گرفت که تغییرات ایجاد شده در برخی رشته‌های المپیکی در تعداد سهمیه‌های به دست آمده تاثیر گذار خواهد بود.

وی توضیحات خود در این زمینه را اینگونه کامل کرد: دو ومیدانی ایران برای المپیک لندن صاحب ۱۰ سهمیه شد اما این دوره قطعا نمی‌تواند این تعداد سهمیه را کسب کند. چون نحوه توزیع سهمیه‌های المپیکی در این رشته تغییراتی داشته است. برای المپیک پیشین دوومیدانی کاران در دو گروه A و B صاحب سهمیه می‌شدند که بیشتر سهمیه‌های دوومیدانی ایران هم در گروه B به دست آمد در حالیکه برای این دوره گروه B به طور کلی حذف شده است. ضمن اینکه نباید مسائل مدیریتی دو ومیدانی و اینکه این فدراسیون مدتی است با سرپرست اداره می‌شود را فراموش کرد.

هاشمی ادامه داد: در رشته‌ای مانند کشتی هم با کاهش تعداد سهمیه‌های المپیک مواجه هستیم. در برخی رشته‌ها هم تغییراتی به لحاظ رده سنی ایجاد شده که البته خوشخبتانه از این حیث آسیب زیادی نخواهیم دید. در کل اینکه بسیاری از تغییرات در تعداد سهمیه‌های احتمالی تاثیرگذار است و بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی در این زمینه داشت اما به طور مثال اگر در والیبال بتوانیم سهمیه بگیریم درواقع ۱۲ سهمیه خواهیم داشت.

رئیس کمیته ملی المپیک در بخش دیگری از گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد که برای المپیک کسب سهمیه ارزشمند است اما ارزشمندتر از آن کسب مدال و به خصوص مدال طلای این بازی‌هاست. وی در این رابطه گفت: ورزش دنیا روی مدال المپیک سرمایه گذاری می‌کند. به همین دلیل است که کشوری مانند قزاقستان که در بازی‌های المپیک لندن دوازدهم شد و در اینچئون هم جایگاه چهارم را به دست آورد در بحث پاداش مدال آوری و بحث انگیزشی ورزشکارانش بسیار ویژه عمل می‌کند طوریکه ۸۷۵ میلیون به عنوان پاداش مدال طلا در نظر گرفته است.

"در همین راستا کمیته ملی المپیک برای ورزشکارانی که سهمیه المپیک بگیرند، افزایش پاداش در نظر گرفته و به خصوص مربیان آنها"؟، در پاسخ به این پرسش گفت: بله؛ برای این دوره المپیک پاداش ورزشکارانی که موفق به کسب سهمیه شوند را از ۵ میلیون به ۱۰ میلیون رساندیم ضمن اینکه معادل این پاداش به مربیان و اعضای کادر فنی آنها نیز تعلق خواهد گرفت. این کار جدیدی است که انجام داده‌ایم. البته کمیته ملی المپیک در حد وسع خود باید تصمیم گیری و برنامه ریزی کند.

رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به جدولی که مدتی پیش در رابطه با پاداش مدال آوران در کشورهای مختلف از سوی این کمیته منتشر شد، گفت: هدف این بود که مردم در جریان اقدامات انگیزشی در دیگر کشورها باشند. اما در کل باید آیین نامه جامعی در رابطه با پاداش مدال‌آوران در عرصه‌های مختلف داشته باشیم به خصوص برای المپیک که مبنای ارزشیابی ورزش در هر کشوری است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *