جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲

رایس: به ایران اعتماد نداریم

سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب: 410608
مشاور امنیت ملی آمریکا در نشست سالانه «آیپک» گفت واشنگتن هیچ چیز را از ایران به اعتبار اعتماد به این کشور قبول نکرده و تصریح کرد برخی می‌خواهند ایران ظرفیت غنی‌سازی خود را کاملاً کنار بگذارد که این واقع‌گرایانه و قابل تحقق نیست.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی آمریکا در نشست سالانه لابی صهیونیستی «آیپک» درست چند ساعت قبل از سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا، درباره منطق آمریکا برای مذاکره با ایران برای رسیدن به توافق نهایی هسته‌ای سخنرانی کرد.

وی تصریح کرد که ایران در مقایسه با یکسال پیش از ساخت یک سلاح هسته‌ای دورتر شده است اما جامع بین‌الملل تنها وارد توافقی می‌شوند که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازدارد.

به گزارش واشنگتن پست، وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که تا به امروز در مذاکرات هسته ای شکاف های مهمی بین ایران و جامعه بین المللی وجود دارد.

رایس ادامه داد: حال می‌خواهم خیلی صریح بگویم که توافق بد بدتر از عدم توافق است. اگر گزینه ما این باشد، بنابراین هیچ توافقی حاصل نخواهد شد. کارهایی که ما می‌کنیم بر اساس اعتماد نیست. آنچه که حائز اهمیت است، اقدامات ایران است نه حرف‌هایی که می‌زند.

رایس همچون اوباما که روز دوشنبه با رویترز مصاحبه داشت، تصریح کرد که بهترین روش برای اطمینان حاصل کردن از این مطلب که ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد، توافقی است که دستکم برای مدت ۱۰ سال یا بیشتر ادامه داشته باشد. وقتی زمان اجرای توافق به پایان برسد، ایران باید اجازه دسترسی به تأسیسات خود را بدهد و به کشورها تضمین دهد که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست.

وی ادامه داد: در مقایسه با توافق جامعی که ما به دنبال آن هستیم، هیچ جایگزین بهتر و طولانی‌مدت تری وجود ندارد که بتواند ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای بازدارد.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا قرار است صبح روز سه‌شنبه (امروز) با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در «ژنو» در خصوص راههای رسیدن به چارچوب توافق قبل از مهلت ۲۴ مارس گفت‌وگو کنند.

رایس تأکید کرد: مذاکرات ادامه دارد و تا زمان توافق بر روی تمامی مسائل، هیچ توافقی صورت نمی‌گیرد. تا امروز، شکاف‌های چشمگیری همچنان بین جامعه بین‌الملل و ایران باقی مانده است.

مشاور امنیت ملی اوباما در لفافه به سخنرانی روز سه‌شنبه در کنگره که با هدف مانع‌تراشی در روند مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ صورت می‌گیرد، اشاره کرد و گفت که لفاظی کردن نمی‌تواند ایران را از رسیدن به تسلیحات هسته‌ای بازدارد و «دیپلماسی قوی به پشتوانه فشار می‌تواند چنین کاری را انجام دهد و اگر دیپلماسی شکست بخورد، ایران مسوول آن شکست خواهد بود».

رایس هفته گذشته اعلام کرده بود که سخنرانی نتانیاهو در کنگره برای روابط تل‌آویو و واشنگتن مخرب خواهد بود اما روز دوشنبه لحن آرام‌تری اتخاذ کرده بود و گفت: عامل اصلی ساده است: شرایط در روابط آمریکا و اسرائیل تأثیری نخواهد گذاشت. روابط اسرائیل و آمریکا قابل مذاکره نبوده و هرگز هم اینطور نخواهد بود و اینکه تعهد اوباما به اسرائیل عمیق و شخصی است.

وی همچنین سفر خود به همراه اوباما به بیت‌المقدس را یادآور شد که در آنجا اوباما تأکید کرد که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

رایس گفت: اوباما این مسئله را گفت و منظورش هم دقیقاً همان چیزی بود که گفت و حرفهایی که زد در واقع دستورات او به تمامی ما بوده است.

وی ادامه داد برای رسیدن به حرف اوباما، «یک توافق خوب توافقی است که بتواند تأیید کند که تمامی مسیرها برای تولید مواد شکافت‌پذیر کافی به منظور ساخت یک سلاح هسته‌ای، برای ایران قطع شود.»

مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص دنبال کردن برآیندهایی که قابل دسترسی نیست، هشدار داد و گفت: برخی می‌خواهند ایران به طور کامل ظرفیت غنی‌سازی داخلی خود را کنار بگذارد. گرچه این یک مسئله خوشایند است اما هرگز واقع‌گرایانه و قابل دستیابی نیست.

وی تأکید کرد که شرکای بین‌المللی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای از نفی «توانمندی ایران برای دنبال کردن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حمایت نمی‌کنند».

اوباما نیز ضمن انتقاد از رویکرد نتانیاهو در خصوص موضوع هسته‌ای ایران گفت که وی پیشتر نیز انتقاداتی را در خصوص مذاکره با ایران مطرح کرده بود اما اظهاراتش نادرست بوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در این مورد گفت: «نتانیاهو همه جور ادعایی کرد، اینکه این یک توافق بد است، اینکه در نتیجه آن ایران در اثر تخفیف (تحریمی) ۵۰ میلیارد دلار به دست می‌آورد، اینکه ایران به توافق پایبند نمی‌ماند. اما هیچ‌کدام از آن‌ها به واقعیت نپیوست.»

وی افزود: «مشخص شد که در واقع در این مدت، ایران برنامه خود را پیش نبرده است. از بسیاری جهات هم عناصر برنامه خود را به عقب بازگردانده است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سیاح
Iran, Islamic Republic of
دبه شان از حالا معلوم است که در می آورند و تا حالا هم در آوردند
ج س
Iran, Islamic Republic of
آمریکاییها دیوانه اند دیوانه ، هیچ منطق و شعور ندارند