پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۲۱
چند سکانس از "قصه ها"ی این روزهای سینما؛

سوت و هورای آمریکا برای اثر ضد ایرانی/ تکمیل پازل بی‌تدبیری ارشاد دولت دهم در دولت یازدهم

چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۴
کد مطلب: 379604
در همین زمینه جای سئوال است که با توجه به اینکه، هزینه تولید هر اثر بطور میانگین ۵۰۰میلیون تومان است و افراد مسئله دار معمولا ۲ یا ۳ اثر پشت اکران دارند، این بودجه را چگونه و از چه راهی تامین می کنند؟!جالب اینجاست که همه این افراد مورد توجه جشنواره های صهیونیستی و ضد ایرانی هم می باشند!
سوت و هورای آمریکا برای اثر ضد ایرانی/ تکمیل پازل بی‌تدبیری ارشاد دولت دهم در دولت یازدهم
گروه فرهنگی جهان نيوز: "قصه ها" حالا قصه ای متفاوت پیدا کرده است. فیلمی که بارها بر نحوه صدور مجوز برای ساخت آن در دولت قبل اعتراض شد و این اعتراض تا صدور مجوز نمایش در دولت بعدی ادامه پیدا کرد. فیلم سیاه غیرمنصفانه از ایران به جشنواره ای ضد ایرانی می رود تا هم با تحسین سیاستگذاران این جشنواره مواجه شود و هم با تحسین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا!

حمایت دولت آمریکا قابل انتظار/حمایت وزیر ارشاد تعجب برانگیز

نکته قابل توجه درباره "تحسین" و "تشویق ها" این است که انتظار حمایت از سوی "دولت آمریکا" دور از ذهن نبود و چه بسا به دلیل فضای ضد ایرانی "قصه ها"، اثر به جشنواره دعوت شد تا نسبت به آنچه واقعیت همه ایران نیست! تشویق شود؛ اما انتظار حمایت وزیر محترم ارشاد و دست اندرکاران سینمایی درباره این اثر کمی دور از ذهن بود!

صدور پروانه ساخت بدون درنظر گرفتن سوابق فیلمساز

ماجرا از آنجا آغاز می شود که یک فیلمساز با ۳ صفحه کاغذ به اداره سینمایی وزارت ارشاد می رود و درخواست پروانه ساخت می کند. این اداره عریض و طویل هم با خواندن ۳ صفحه! مجوز را صادر می کند، البته بدون توجه سوابق فیلمساز که چه نقشی در فتنه ۸۸ بر عهده داشته است؟!

تکمیل پازل بی تدبیری در اداره سینمایی دولت تدبیر و امید

اما این سیاست و عملکرد پر از اشتباه دست اندرکاران سینمایی، از دولت دهم به دولت یازدهم منتقل می شود تا پازل بی تدبیری در میان مدیران سینمایی در دولت یازدهم تکمیل شود و پروانه نمایش آن در جشنواره فجر صادر شود. به این بهانه که کارگردان محترم، اصلاحات مورد نظر را به خوبی گوش کرده و انجام داده اند!

اعتراض به موقع آقای وزیر نسبت به حضور در جشنواره خارجی

حالا فیلم راهی جشنواره ای ضد ایرانی می شود و با اعتراض داخلی ها نسبت به حضور در جشنواره خارجی ضد ایرانی، صدای آقای وزیر هم در می آید که ما هم نسبت به حضور این اثر در جشنواره مورد نظر معترضیم!(نقل به مضمون).

آیا حضور "قصه ها" در جشنواره ضد ایرانی خودسرانه بوده است؟

در این مقطع همه چیز به حساب اقدام خودسرانه صاحبان اثر و برخی واسطه های جشنواره ضد ایرانی گذاشته شد و تاکید بر این نکته که احتمالا تاریخ مصرف خانم کارگردان برای مردم تمام شده و چون در "چنته" چیزی برای مردم ندارند و البته نیاز اجمالی به سوت و کف دارند، به جشنواره خارجی می روند و منتظر سوت و هورای دولت آمریکا! در واقع همان دولتی برای خانم کارگردان سوت می زند که هموطنان ایشان را چند سالی است در شدیدترین تحریم های اقتصادی گذاشته است!

خوشحالی خانم فیلمساز از تبریک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا!

خانم کارگردان نسبت به مردم کشورش که توسط همین دولت در شرایط سخت به سر می برد بی تفاوت است(در حالیکه این دسته از فیلمسازان مدعی از جنس مردم بودن و حرف دل مردم را زدن هستند) و خوشحال از دریافت شیر طلایی و تشویق و تبریک "آلن ایر" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا. نیم نگاهی به عکس همراه با شیر طلایی ایشان، بر همه چیز شهادت خواهد داد.

ورق در وزارت ارشاد برگشت/وزیر حرف خود را پس گرفت

اما پس از واکنش وزیر ارشاد نسبت به چرایی حضور این اثر در جشنواره خارجی به یکباره و انگار که زلزله ای در وزارت ارشاد رخ داده باشد، گردانندگان اصلی وزارت ارشاد(نه آقای وزیر)، دست بکار می شوند تا فضای بهم خورده را اصلاح کنند. شاید بهترین نفر برای اصلاح امور آقای ایوبی رئیس سازمان سینمایی باشد.ایشان صحبت آقای وزیر را در یک مصاحبه پس می گیرد، به این شکل:

"فیلم قصه ها از ابتدا همه موارد قانونی را طی کرده و خانم بنی اعتماد نیز در این راه همراهی‌های لازم را با وزارت ارشاد داشته‌اند. این فیلم همه موارد قانونی را طی کرده و مشکل قانونی برای اکران ندارد. بنده با شخص دکتر جنتی گفت وگو کردم و ایشان تاکید کردند سخنانشان در گفت وگوی اخیر به درستی منتقل نشده است."

آنچه در فوق درباره روند حضور فیلم "قصه ها" در جشنواره ونیز و حواشی آن اشاره شد بیش از هر چیز چند نکته را عیان می سازد که پرداخت به آن خالی از لطف نیست:

بزرگترین مشکل وزارت ارشاد در صدور مجوز ساخت

یکی از بزرگترین مشکلات وزارت ارشاد در صدور مجوز برای ساخت آثار سینمایی، عدم مطالعه فیلمنامه کامل و توجه به سوابق و نگاه شخص کارگردان و تهیه کننده است.نگاهی آماری به آثار مشکل دار و مسئله دار سینمایی به خوبی روشن می سازد که اغلب آثار مسئله دار توسط کارگردانهای با سوابق نه چندان قابل قبول و مطابق با سیاستهای فرهنگی نظام است.اتفاقا این افراد بسیار پرکار و پس از توقیف فیلمشان، اثر مسئله دار دیگری را کلید می زنند و در واقع از این طریق برای نظام در جوامع مختلف هزینه درست می کنند.

بودجه فیلمهای ضد ایرانی از کجا تامین می شود؟

در همین زمینه جای سئوال است که با توجه به اینکه، هزینه تولید هر اثر بطور میانگین ۵۰۰میلیون تومان است و افراد مسئله دار معمولا ۲ یا ۳ اثر پشت اکران دارند، این بودجه را چگونه و از چه راهی تامین می کنند؟!جالب اینجاست که همه این افراد مورد توجه جشنواره های صهیونیستی و ضد ایرانی هم می باشند! و جالب تر اینکه در صدور پروانه ساخت برای اثر بعدی هم از سوی دست اندرکاران وزارت ارشاد با مشکل مواجه نمی شوند و چه بسا که این مجوزها دو دستی هم تقدیم خواهد شد.

"سینما" ابزاری برای همراهی با سیاستهای نظام یا دهن کجی به نظام!

در همه دنیا "سینما" ابزاری برای پیشبرد اهداف و سیاستهای نظام ان کشور است؛ درست در نقطه مقابل سینمای ایران که برخی فیلمسازان ، آثارشان برای دهن کجی ساخته می شود و این دهن کجی را در جشنواره های خارجی هم نمایش می دهند!

سخن آخر

فیلمسازان متعهد بسیاری در پشت درهای وزارت ارشاد برای ساخت آثار همراه با نظام معطل اند.وزارت ارشاد اندکی هم با این فیلمسازان همراهی کند، عدم حمایت از آثار ضد ایرانی پیش کش!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
United States
فیلمسازان متعهد بسیاری در پشت درهای وزارت ارشاد برای ساخت آثار همراه با نظام معطل اند.وزارت ارشاد اندکی هم با این فیلمسازان همراهی کند، عدم حمایت از آثار ضد ایرانی پیش کش!

ای ول
Turkey
خیلی خوبه که شما این همه ناراحتین...
خیلی خوبه که تروریست ها خوش حالن !!!!
عزیزم اینها ضد انقلاب هستن نه تروریست!!!حله؟؟؟
تو کز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند آدمی ...
ناراحت ؟!؟!

اتفاقا بهتر شد که ماهیت اصلی این افراد خود باخته نظیر سرکار بنی اعتماد بیش از پیش برای مردم مشخص شد و پوشالی بودن ادعای مردمی بودنشون معلوم شد.
یک بیننده
Iran, Islamic Republic of
این چه کارهای ناپسندیسیت که وزیر ارشاد انجام میده
همینمون مونده بود که زنها خواندگی کنند که ایشون ماشالله هماهنگه.
به جای وزیر ارشاد باید وزیر مُنکِرات میشد
وزارت ارشاد دولت دهم اصلا به این فیلم اجازه ساخت نداد این خانم غیر قانونی فیلمشو ساخت. دولت یازدهم میبایست ایشون رو برای اینکه فیلمش رو وارد جشنواره فجر کرد بازخواست میکرد و به جرم تخلف از قانون بایستی به دادگاه کشونده میشد.
تارینه
صدور مجوز و پروانه ساخت برای فیلم قصه ها واکران ان در جشنواره خارجی نشان دهنده همسو بودن و به نوعی خوش رقصی وزارت ارشاد برای غرب است.
رخشان بنی اعتماد یک کار گردان وطن فروشاست.چندی پیش در یک مصاحبه از ایشان وقتی پرسیده بودند که ایا دلیل غیبت شما در سینما به علت صادر نشدن مجوز فیلمهایتان است؟گفته بودند خیر مادر زاده نشده کسی که نگزارد من فیلم بسازم.....
چنین کارگردانی با این لفظ وبیان لیاقتش چیزی جزتشویق الن ایر وشیر طلایی به پاس وطن فروشی اش نیست.
تارا
امثال رخشان بنی اعتماد سینما رو ....
به لجن زار کشیدن ....
عباس
اگه بجای سازمان برنامه و بوجه وزارت ارشاد رو تعطیل میکردن وضع مملکت بهتر ازاین میشد
بنی اعتماد نتیجه ی خوش رقصیشو از غرب گرفت.
چقدر زشته ادم وطنشو و مردمشو تو چشم دشمنانشون خوار کنه اونهم به اسم خدمت...
یاسر
این افراد از محبوبیت انقلاب در میان توده های مردم عصبانی هستند " وچون از لحاظ سیاسی در مقابل گفتمان انقلاب حرفی ندارند" سعی میکنند خود را ابوزسیون فرهنگی معرفی کرده و عقده و عصبانیت خود را فرو بنشانند"کارگردان ارزش مانند سلحشور به علت ساخت یوسف در کشور های مسلمان بسیار معروف است"در حالی که این افراد که از جشنواره های خارجی شهرت وتوجه گدایی مکیکنند"
United States
انوقت به اقای سلحشور پول نمی دهند فیلم حضرت موسی را بسازد.
محسن
وقتی جمهوری اسلامی توان جلوگیری ازتولیدفیلم ضدایرانی داخل کشوررانداردپس به چه دردی می خورد بگذار فیلم های بدتری بسازن مملکت فاسدشده
احمد
این وزارتخانه از اول انقلاب تا کنون مسئله داشته شاید اگر بی وزیر اداره می شد ما به همین نتیجه یا بهتر از این دست می یافتیم !!
جایزه برای وطن فروشی؟؟؟؟؟؟
بعضیها چقدر حقیرن, به خاطر 4 تا سوت و دست و هورا ,مردم و وطنشونو می فروشن بعد ادای روشنفکریو و اینکه ما بیشتر از مردم دیگه میفهمیم رو در میارن!!!!!!!
کمبود توجه دارن دیگه چه میشه کرد....!!!!!
Iran, Islamic Republic of
دولت تدبیر و امید!!!!!!!!!!!!!!
کریمی
اگه ما وزارت ارشاد نخواهیم باید چه کنیم؟؟؟؟؟؟
نام وزارت ارشاد را بگذارید وزارت حمایت از منکرات که عوام گول نخورند !!!!!!!!!!!!!
واقعا خجالت داره.... بعصی ازمردم جونسون رو برای مملکتسون می دن ...بعصیاهم مملکتسون رو میدن تا به خیال خودسون جون بگیرن.