جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

توافق باید با بی‌اعتمادی به آمریکا شکل بگیرد

دوشنبه ۳ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 392807
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه نظرات رهبری بنیان فکری و راهبردی موضوع هسته‌ای را هدایت کرده است، گفت: ‌ایران حوزه‌های متفاوت مهندسی قدرت را برای خود با هم پیش برده و یکدستی ملت نتایج لازم را در مذاکرات پدید خواهد آورد.
به گزارش جهان؛ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه نظرات جمهوری اسلامی ایران هم اکنون در مذاکرات هسته‌ای به خوبی پیش رفته است، گفت: مقام معظم رهبری در قالب مسئول هدایت سیاست‌های کلان نظام، بنیان فکری و راهبردی موضوع هسته‌ای را به خوبی مطرح و تبیین کرده‌اند و تیم مذاکره‌کننده هم در قالب همین بنیان موضوعات را پیش برده است.

وی با بیان اینکه چند شاخص در این موضوع تحت عنوان رهبری استراتژیک حضرت آیت الله خامنه‌ای در موضوع هسته‌ای صاحب اثر بوده است، تصریح کرد: موضوع اول که مهمترین موضوع هسته‌ای محسوب می‌شود در مورد فتوای منع فقهی سلاح هسته‌ای است که نظام‌های سکولار غربی را به شدت در برابر این حرکت منفعل کرده است زیرا آنها را در شرایطی که از دین به عنوان عامل خیلی از چالش‌های دنیا نام می‌برند به چالش کشانده است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت:‌ اگر منع فقهی حرکت به سمت سلاح هسته‌ای به عنوان یک منع حقیقی در دنیا تبدیل شود و آنرا به عنوان مهمترین عامل محدود کننده سلاح‌های هسته‌ای یعنی تهدیدات امروز دنیا تبدیل کند، این امر نشان‌دهنده پویایی فقه شیعه است که اثر فوق‌العاده‌ای را نیز در مذاکرات هسته‌ای و در قالب ادبیات منع جامع سلاح‌های هسته‌ای در دنیا گذاشته است.

نماینده سابق مجلس افزود:‌ تیم هسته‌ای ایران حداکثر استفاده را از فتوای مقام معظم رهبری کرد و در بند اول توافقنامه ژنو که ایران در آنجا مکلف به روشنگری شده است تیم ایرانی توانست کانون فکری و فقهی این موضوع را شکل دهد و موضع فعال ایران را در این زمینه نشان دهد.

فلاحت‌پیشه خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری موضوع دیگری را در خصوص تردیدشان نسبت به طرف آمریکایی و گوشزد متناوب شرارت سابق آمریکا مطرح کرده‌اند ضمن اینکه ایشان مذاکره را برای برای دفع شر هیچگاه منع نکرده‌اند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران دفع شر را فقط برای خودش مطرح نکرده است زیرا هرگونه مذاکره برای تنش‌زدایی حتی با دشمن هم در این راستا معنا پیدا می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: تیم مذاکره‌کننده ایرانی مدام این واقعیت را مطرح کرده است که ظرف ۳۵ سال گذشته خود آمریکا عامل بی‌اعتمادی به خود در ایران بوده‌ است و اگر کوچکترین توافقی هم شکل بگیرد باید در قالب معیارهایی که در تاریخ ایران مسبوق به سابقه بوده یعنی بی‌اعتمادی به ایالات متحده مد نظر باشد.

وی با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری هشدارهایی را برای تیم مذاکره‌کننده مطرح کردند تصریح داشت: این امر باعث شد که طرف ایرانی به صورت واقع‌گرایانه و با حواس جمع مذاکرات را پیش ببرد.

فلاحت‌پیشه اظهار داشت : سومین قسمت فرمایش‌های رهبری انقلاب که به صورت خیلی کم سابقه نیز بیان شد در مورد بحث ۱۹۰هزار سو توان هسته‌ای است را که ایشان نشان دادند به نکات فنی هم بسیار حساس هستند و همین فرمایش ایشان مرز تولیدات سوخت هسته‌ای صنعتی را که خط قرمزی برای ایران بوده را مشخص کرده است زیرا کشور ما در طول حداقل ۱۲ سال هزینه‌های زیادی را برای رسیدن به فناوری‌های هسته‌ای پرداخت کرده و حاضر نیست که به گذشته بازگردد.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مرزهایی که رهبری انقلاب برای مذاکرات مطرح کردند منجر به این شد که جنبه‌های کمی مذاکره و اختلافات کنار گذاشته و مذاکرات وارد بحث کیفی شود که تا پیش از این بحثی که وجود داشت بر روی میزان سوخت ۵درصد تولیدی ایران که حدود ۸.۵تن بود و طرف مقابل درخواست داشت که این مقدار به یک هشتم کاهش پیدا کند. همچنین در مورد سانتریفیوژهای ایرانی هم که تعدادشان ۱۹هزار و ۵۰۰ عدد بود طرف مقابل معتقد بود که باید به زیر ۴هزار عدد کاهش پیدا کند.

فلاحت‌پیشه گفت: بعد از موضع مقام معظم رهبری موضوع هسته‌ای به صورت کیفی به نفع ایران ادامه پیدا کرد. یعنی اینکه ایران باید اجازه پیدا کند که به هر تعداد سانتریفیوژهایی که مقدار سوخت مورد نیازش را تأمین می‌کند و با هر نسلی از این دستگاه‌ها و ماشین‌ها برسد و این حرف رهبری انقلاب اثر مثبتی را بر تقویت موضع ایران در مذاکرات داشت و عملاً به ایرانی‌ها این مجال و امکان را می‌داد که بتوانند توسعه صنعتی را در توافق نهایی بگنجانند و حتی نسل‌های آینده و قوی‌تری از سانتریفیوژها را نیز بتوانند تولید و در اختیار داشته باشند.

این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری اسلامی ایران در طول ۳۵ سال پس از انقلاب حوزه‌های متفاوت مهندسی قدرت را برای خودش با هم پیش برده است و امتیازی که هم اکنون قدرت‌های غربی به ایران در حین مذاکرات می‌دهند مصداق این امر است زیرا آنها مجبور شده‌اند تا بر سر یک میز علی‌رغم لابی‌گری منفی صهیونیست‌ها و عرب مرتجع منطقه جمع شوند.

وی افزود: قدرت فزاینده ایران در منطقه ناشی از عمق استراتژیکی است که هم اکنون تهران در سطح منطقه کسب کرده است و در حال حاضر قدرت فزاینده ایران تبدیل به یک ستون عقیدتی عمده در دنیای اسلام شده است.

فلاحت‌پیشه در پایان اظهار داشت:‌ سیاست خارجی از جمله موضوع هسته‌ای در قالب کلان آن زیر نظر مقام معظم رهبری شکل گرفته و در آینده نیز ادامه پیدا خواهد کرد ضمن اینکه نظرات ایشان باعث شده تا ایرانی‌ها با یکدستی خود در مذاکرات هسته‌ای نتایج لازم را کسب کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *