چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰

اتهام رانت ۷۰۰۰ میلیاردی رد شد

پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 383609
یک مسئول سابق بانک مرکزی با اشاره به بررسی اتهام رانت فروش ۷۰۰۰ میلیارد تومان ارز در دولت سابق گفت: ماجرای برداشت ۳۰۰۰ میلیاردی از حساب بانک‌ها همین بود و در همان زمان موضوع در کمیته ۶ نفره نهادهای نظارتی بررسی و اقدام بانک مرکزی تائید شد.
به گزارش جهان؛ یک مقام و مسئول سابق بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به ارائه طرح پرونده رانت ۷ هزار میلیارد تومانی فروش ارز به سه صرافی توسط بانک مرکزی، اظهارداشت: این موضوع مربوط به سه سال پیش است و حتی گروه‌های مختلفی از جمله سازمان بازرسی این مساله را بررسی کردند.

وی با بیان اینکه در آن زمان این موضوع پیگیری و نتیجه مشخص شد، افزود: سازمان‌های نظارتی در قالب یک کمیته ۶ نفره مستندات را بررسی و اعلام کردند اقدام بانک مرکزی درست بوده است.

وی اظهارداشت: به نظر می‌رسد برخی‌، چیزی پیدا نکرده‌اند و با توسل به این مسائل به دنبال پیگیری اهداف خود هستند.

این مقام مسئول سابق بانک مرکزی با بیان اینکه ما باید در شرایط بحران ارز، بازار را مدیریت می‌کردیم، گفت: هم‌اکنون ارز در مرکز مبادلات ارزی ۲۶۵۰ تومان و بازار آزاد ۳۲۵۰ تومان به فروش می‌رسد، آیا باید با استناد به این مابه‌التفاوت بگوییم بانک مرکزی به عده‌ای رانت داده است؟

وی تصریح کرد: در آن زمان که کشور با محدودیت شدید منابع ارزی روبرو شد، مجبور بود برای مدیریت بازار ارز، بخشی از منابع ارزی را به بازار عرضه کند. در سال ۹۰ مرکز مبادلات ارزی راه اندازی نشده بود و به همین دلیل بانک مرکزی باید به روش دیگری ارز را به بازار تزریق می‌کرد تا قیمت‌ها بیش از این رشد نکند.

وی افزود: معلوم نیست چرا بعد از سه سال موضوع مجددا مطرح شده در حالی که حوزه‌های نظارتی کشور مساله را به طور کامل بررسی و از عدم تخلف در این زمینه اطمینان پیدا کردند.

این مقام مسئول سابق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه هیچ تخلفی توسط بانک مرکزی در آن سال رخ نداده است، گفت: بانک مرکزی به طور مستقیم به کسی ارز نمی‌فروشد بلکه ارز از طریق بانک‌ها به دست متقاضیان می‌رسد و در آن زمان چون بانک مرکزی و بسیاری از بانک‌ها تحریم بودند، از طریق صرافی‌های بانک‌ها گشایش‌ اعتبار انجام شد.

این مقام مسئول سابق بانک مرکزی ادامه داد: ماجرای برداشت ۳ هزار میلیارد تومان از حساب بانک‌‌ها در واقع همین بود؛ بانک‌ها ارز دریافتی از بانک مرکزی را به وسیله صرافی‌های خود فروخته بودند و سودی در این بین حاصل شده بود که بانک مرکزی معادل آن را از حساب بانک‌ها برداشت کرد؛ اما در آن زمان همه می‌گفتند بانک مرکزی این پول را باید به حساب بانک‌ها برگرداند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *