جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲۳
۴۱
در حاشیه سخنرانی رئیس دولت در نمایشگاه مطبوعات

یک صبح پرخاشگرانه دیگر/ منتقدان این‌بار "پلیس مخفی" شدند!

يکشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۰۹
کد مطلب: 454402
رئیس دولت یازدهم صبح امروز در حالی برای افتتاح بیست و یکمین دوره‌ نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها به مصلای تهران رفت که تحریم این نمایشگاه توسط رسانه‌های اصلی و معتبر کشور، در اعتراض به فشار روزافزون دولت بر رسانه‌های مستقل، سایه‌ی سنگینی بر سر آن انداخته بود.
یک صبح پرخاشگرانه دیگر/ منتقدان این‌بار "پلیس مخفی" شدند!
به گزارش جهان، خبرگزاری دانشجو نوشت: باز هم صبحی دیگر و بازهم سخنرانی پرخاشگرانه‌ی دیگری از حسن روحانی!

رئیس دولت یازدهم صبح امروز در حالی برای افتتاح بیست و یکمین دوره‌ی نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌ها به مصلای تهران رفت که تحریم این نمایشگاه توسط رسانه‌های اصلی و معتبر کشور، در اعتراض به فشار روزافزون دولت بر رسانه‌های مستقل، سایه‌ی سنگینی بر سر آن انداخته بود. شاید همین عدم حضور منتقدین، اصلی‌ترین عاملی بود که روحانی را ترغیب به حضور در مصلا می‌کرد. جایی که او می‌توانست بدون هراس از وجود صدای مخالف و آسوده خاطر از بودن در میان «خودی‌ها»، به تاخت و تاز علیه منتقدانش بپردازد.

رئیس دولت یازدهم که دولتش رکورد توقیف چندین نشریه‌ی منتقد و دادگاهی کردن تعدادی دیگر تنها در عرض دو سال را در کارنامه دارد؛ طی سخنانی از توقیف مطبوعات نالیده و گفت: "تعطیل و توقیف باید آخرین کلمات در برخورد با رسانه باشد."

وی در بخش دیگری از سخنانش از آنچه «جوانمرگ» شدن روزنامه‌ها می‌نامید، گلایه کرده و گفت: "رسانه‌ای هنوز متولد نشده بال و پر نگشوده خود را به خوبی معرفی نکرده به دلایل واهی دچار تاخت و تاز دیگران قرار می‌گیرد." شاید مصداق سخنان روحانی درمورد رسانه‌ی جوانی که مورد تاخت و تاز قرار می‌گیرد؛ روزنامه‌ی «وطن امروز» و هفته‌نامه‌ی «۹ دی» باشد که اوایل ماه جاری، با نظر هیأت نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد، به دادگاه ارجاع داده شدند تا دیگر صدای خود را علیه دولت روحانی بلند نکنند.

اگرچه سخن در باب شعارهای امروز رئیس جمهور زیاد است اما بی‌شک بحث‌انگیزترین بخش گفته‌های او برچسب‌زنی جدیدش به منتقدان سیاست‌های دولت است. روحانی در شرایطی که تا چند دقیقه پیش خود را در جایگاه یک حامی مطبوعات نشانده و چهره‌ی آزادی‌خواهانه‌ای به خود گرفته بود، به یک‌باره و به روال اغلب سخنرانی‌های صبحگاهی‌اش هوای پرخاشگری و تاخت و تاز به منتقدان کرده و رسانه‌های غیر هم‌سو با خود را «پلیس مخفی» خواند تا نشان دهد که تحریم اعتراضی نمایشگاه مطبوعات از سوی این رسانه‌ها اثر خود را گذاشته و رئیس دولت را سخت برآشفته است.

سخنرانی‌های پرخاش‌جویانه‌ی روحانی در مراسم‌های صبحگاهی اما مسبوق به سابقه است. تفاوت لحن رئیس دولت در سخنرانی‌های صبح و بعد از ظهرش آنقدر فاحش است که روزنامه‌ی وطن امروز چندی پیش در گزارشی با عنوان «بعد از ظهرهای آرام» به کنکاش در آن پرداخت. این روزنامه با بررسی سخنرانی‌های روحانی طی سال‌های ۹۲ و ۹۳ به نتایج جالب و حیرت‌آوری دست یافته بود. طبق این پژوهش تقریبا تمامی اظهارات جنجالی رئیس جمهور که در آن منتقدان آماج انواع و اقسام اتهامات و تهاجمات قرار گرفته‌اند در سخنرانی‌هایی مطرح شده که در موعد صبح و پیش از ظهر برای آقای رئیس‌جمهور تدارک و تدبیر شده است!

«به گونه‌ای که مهم‌ترین اظهارات جنجالی آقای روحانی طی این ۲ سال مانند اظهارات او در بی‌سواد دانستن منتقدان یا حواله شدن منتقدان به جهنم و نیز ماجرای شناسنامه‌دار بودن منتقدان و همچنین اتهام کاسب‌تحریم بودن منتقدان هسته‌ای، همه در سخنرانی‌های نوبت صبح مطرح شده است. ماجرای بورسیه‌ها و آن اظهارنظر معروف آقای روحانی یعنی «بورسیه و ما ادراک البورسیه» که در واقع شایعات درباره ۳ هزار بورسیه دوران دولت گذشته را تقویت بخشید نیز در نوبت صبح مطرح شده است.»

این همه در شرایطی است که سخنرانی‌های بعد از ظهر وی معمولا آرام و کم حاشیه بوده‌اند. به بیان دیگر «آقای روحانی برخلاف صبح‌های توفانی و جنجالی، معمولا بعدازظهر‌ها و عصرهای آرامی را پشت‌سر گذاشته است.»

با این تفاسیر شاید بد نبود اگر مسئولین برگزاری نمایشگاه، با تغییر ساعت افتتاحیه از صبح به بعد از ظهر، زمینه‌ی بروز خشم دکتر روحانی در جمع اهالی فرهنگ و قلم که احتمالا ناشی از عدم حضور رسانه‌های معتبر در نمایشگاه بیست و یکم است، را می‌گرفتند تا به این ترتیب اهالی قلم و اندیشه از زبان رئیس امنیتی‌ترین دولت پس از انقلاب، مورد ایراد اتهام و ناسزا قرار نگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
باسلام
از سخنان و لحن معلوم بود که بدجوری اثر کرده این تحریم. حالا یه برجامم برای این تحریم بنویسید.
عصبانیت روحانی از تلاشهای ناکامش برای توقف شعارهای مرگ بر آمریکای مردم بود که امسال از هر سالی پررنگتر بوده است
Romania
بیچاره مردم که باید تحملش کنند
Romania
بعید میدونم اگر سخنرانی را به عصر بندازند در حالت روحانی تغییری دیده بشه
یک بنده خدا
اشدا علی المنتقدین و رحما علی الفتنه گران و کدخدا
Iran, Islamic Republic of
"حسن روحانی" این طرز اسم بردن از رئیس جمهور یک مملکت هست واقعا بر شما باید تاسف خورد مقاله سراسر توهین و افترا به دیگران است و انگار گذشته جناح خود را به کل فراموش کرده اید و حالا شما ندای آزادی سر داده اید!!!!
از کی تا حالا کیهان و رجانیوز و فارس شدند رسانه های اصلی ....
به خدا پناه میبرم از بستن دهان منتقدان !!!
Romania
رسانه های غایب در نمایشگاه نه معتبر اند و نه طرفداری از جانب ملت دارند!! شما زیادی خودبزرگ پندارید!!
پلیس مخفی
جناب آقای رییس جمهور ،
پناه می بریم به خدا ، از استبداد رای ، عجله در تصمیم ، تقدم نفع شخصی و گروهی به مصالح عمومی و بستن دهان رقیبان و منتقدان....
تحریم رسانه های معتبر! منظور کیهان است؟
سید محمد
Iran, Islamic Republic of
این چه رئیس جمهور حقوقدانیست که موضع گیریهایش در سایه وآفتاب اینهمه تفاوت دارد در حالیکه تدبیر وامیددادن به مردم سایه وآفتاب نمی شناسد وتاختن به منتقدین نیز .....
زنده باد مخالف من همین است؟ادعا ی سعه صدر وتحمل مخالف با عملکرد ایشون در تناقض است...
United States
آفرین به آقای روحانی
United States
سخنان متناقض دریک سخنرانی فقط ازیک نفربرمیاد.جنابروحانی
شریف
واقعاً ایشان در زمینه تحمل صدای مخالف رکوردار هستند.
مخالفان باید یواش نقد کنند، که فقط خودشان بشنوند، در غیر اینصورت به علت عدم نقد منصفانه (دولت پسند) پاسخ مسولانه شدیدی دریافت خواهند کرد...گفته باشم.
داوود
من سرهنگ نیستم !!!
من یک حقوقدانم!!!
من داس ندارم!!!
من کلید دارم!؟!!
آقای حق وقدان از شما که خیلی ادعا داری!!!بعیده ها!
پناه می بریم به خدا از بستن دهان منتقدان
درود بر روحانی
به همین خیال باشید روحانی پوزه تک تک شما رو به خاک میماله
شماها که رسانه نیستید امثال جهان نیوز شب نامه است
Romania
شب خواب فرجام برجام رو دیده برای همین رو فرم نبوده !
از کوزه همان برون تراود که در اوست.
نه صبحشو میخایم نه بعد از ظهرشو....
انشالا زودتر سحر بدمد
United Kingdom
قسمتی از حکم تنفیذ ریاست جمهوری رهبرانقلاب توسط امام خمینی سال 1364
صحیفه نور ج19
....(رئیس جمهور محترم)و باید توجه نمایند که در مقامی هستند که یک جمله او گاهی مومنی را ساقط کرده و متعهدی را از بین می برد و یا غیر صالحی را به مقامی که شا یسته ان نیست می رساند, گاهی یک سخنرانی او ,جمهوری اسلامی و کشور را نور می بخشد و گاهی بعکس. مقام خطیر است و خطر بزرگ, به خدا باید پناه برد و از او استمداد کرد.همه دست اندر کاران به ویژه رئیس جمهور باید از چاپلوسان دغلباز و زبان بازان حیله گر بر حذر باشند و...
از استبداد رای به خدا پناه می برم...
هیات نظارت بر مطبوعات از تمامی قوا در ان عضوند و نمیتوان عملکرد آنرا به دولت وارد کرد/ چرا اونموقعی که رئیس جمهورتان نیمی از مردم را خس و خاشاک نامید صدایتان در نیامد ولی گفتهای روحانی بر علیه عده قلیلی موجب ناراحتی شما شده است
شهروند
کسانی که به دستور عوامل بیگانه آشوب به پا کردن و به اموال مردم و دولت آسیب زدند و تحریک کنندگان داخلی آنان ، غیر از خس و خاشاک چیز دیگری نیستند.
اولا که ریس جمهور مال همه است حتی منافقان دغل باز که از ترس خودشان را نشان نمیدهند,
ثانیا ریس جمهور سابق ارازل و اوباش که را خس و خاشاک خواند نه نیمی از مردم را
Romania
نیمی از مردم نبوده بلکه همون سطل آشغال آتش زنان بودند که خس و خاشاک نامید .... در ضمن روحانی در توهین به مردم و منتقدان شورش رو در اورده !
Iran, Islamic Republic of
عزیزم! چقدر اسرار بر اشتباه؟ واقعاً نمی دانم چه اسراری دارید این اشتباه خود را بزرگ و بزک کرده و تحویل خلایق دهید؟ من از نتقدین جدی احمدی نژاد هستم ؛ ولی در سخنرانی ایشان حضور داشته ام و بطور مستقیم و بی واسطه ، آنرا شنیده ام ... ایشان فرموند 40 میلیون مردم به این نظام رأی داده اند ، این خس و خاشاک (اشاره مستقیم به آشوبگران خیابانی ) چه می گویند؟....(نقل به مضمون) اگر فایل صوتی دیگری دارید مجدداً بشنوید تا بر این اصرارتان بر اشتباه پی ببرید و یگر آنرا تکرار نفرمایید.... البته اگر آشوب طلبان عاقل بودند با همان گردهم آیی طرفداران احمدی نژاد ماست ها را کیسه می کردند ... آنقدر بی دلیل و با دلایل بی اساس به او حمله می کنید که نزدیک است تمام ظلم هایش به شخص خودم را ببخشم و از او حمایت کنم ... از اصرار شما بر اشتباه به خدا پناه می برم.
Iran, Islamic Republic of
روحانی بای بای
Iran, Islamic Republic of
رسانه های اصلی ومعتبر کشور!!
واقعا باید خندید از ته دل
محسن ع
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز، واقعا که حضرات تند رو بجز خودشان هیچ چیزی را نمیبینند. فکر میکنند چند روزنامه ای که با تیراژ محدود با پول بیت المال چاپ میکنند و بین دستگاههای حکومتی پخش میکنند شده اند رسانه های اصلی کشور. نکته جالب تر این است که روزنامه هایی را که وابستگی آنها به نهادهای خاص کاملا روشن است را مستقل میدانند.
چه دقت و نتیجه گیری جالبی کرده وطن امروز
شم مطبوعاتی یعنی این...
الف.ب
Romania
صبح ها یه چیزی می گه بعد از ظهرها می شینه فکر می کنه پشیمون می شه
محسن
Iran, Islamic Republic of
حرف حق همیشه تلخ بوده سلام بر روحانی
به درک که تحریم کردن. تا حالا چه گلی این رسانه های تخریب گر به سر مردم زدن که حالا با تحریمشون نمی زنن. درود بر ریاست جمهور فهیم و آگاه دکتر روحانی
خوشم میاد ریاست محترم جمهور خوب حال افراطیون رو میگیره
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
اولا افراطی کسانی هستند که به احکام اسلام توهین می کنند و روز عاشورا به خیمه های منتسب به امام حسین(ع) حمله می کنند و نتایج انتخابات را قبول نمی کنند و با زور می خواهند ثابت کنند که 11 میلیون از 24 میلیون بزرگتر است
دوما از کوزه همان برون تراود که در اوست
چرا فهم برخی مشکلات برای بعضی دشوار شده؟