جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۲۲

معنی پیشنهاد جدید آمریکا درباره 'قطع اتصال سانتریفیوژها' چیست؟

يکشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 381403
بر اساس طرح مورد ادعای رسانه‌های غربی، ایران باید بخشی از لوله‌های ارتباطی میان سانتریفیوژها را که اجازه می‌دهند اورانیوم در این مسیر انتقال یافته و غنی‌شود، حذف کند.
معنی پیشنهاد جدید آمریکا درباره
به گزارش جهان، آبان ماه سال گذشته و در شرایطی که هنوز حدود یک ماه تا حصول «برنامه مشترک اقدام» زمان باقی بود، صاحب این قلم در یادداشتی (اینجا) که در همین خبرگزاری منتشر شد، هشدار داد که واشنگتن به استناد علل ژئوپلتیک و امنیتی چیزی بیش از نوعی غنی‌سازی سمبلیک یا به تعبیر وی «ویترینی» را در ایران نخواهد پذیرفت.

وقتی که توافق ژنو حاصل شد، تعبیر برخی از آن این بود که آمریکا حق غنی‌سازی ایران را پذیرفته است. البته آن زمان برخی چهره‌های سیاسی هم این نظر را مطرح کردند که حق نیاز به شناسایی ندارد و حق ایران ذاتی بوده و در ان‌پی‌تی هم بر آن تصریح شده است. به هر حال، حق نیاز به شناسایی داشته باشد یا چنین نیازی متصور نباشد، خواسته ایران همواره این بوده که غرب در برابر اعمال حقش مانع‌تراشی نکند. به‌عبارت دیگر، اگرچه ایران برای اعمال حق خود نیازی به شناسایی از سوی غربی‌ها ندارد، اما قطعا هدف از مذاکرات این بوده که غرب در برابر اقدامات شفاف‌ساز ایران، تضمین دهد که در مسیر اعمال حقوق هسته‌ای از جمله غنی‌سازی، دست به ایجاد مزاحمت از قبیل اعمال تحریم و ... نخواهد زد.

در توافق ژنو، برای مدت گام نهایی که قرار است مدت‌زمانی طولانی (Long Term) باشد، باید «یک برنامه غنی‌سازی» از سوی دو طرف «تعریف» (Mutually Defined) و توافق شود. به این ترتیب، صحیح است که بگوییم غرب در این توافق نفس غنی‌سازی را در ایران پذیرفت اما بشرطها و شروطها. این غنی‌سازی باید با اعمال نظر طرف غربی تعریف، توافق و اجرا شود. روند مذاکرات هم به‌خوبی نشان می‌دهد که این برداشت از توافق ژنو دقیق بوده است.

در مذاکرات هسته‌ای، ایران به‌دنبال قبولاندن نیازهای فنی خود به طرف غربی بود. نیازی که بر مبنای محاسبات علمی و فنی، دست‌یابی به ۱۹۰ هزار سو ظرفیت غنی‌سازی در مدت زمان گام نهایی توافق ژنو را اقتضا می‌کند تا سوخت نیروگاه بوشهر و رآکتور تحقیقاتی تهران تامین شود.

مبنای جمهوری اسلامی ایران در برنامه هسته‌ای، رسیدن به قابلیت خودکفایی در تولید سوخت هسته‌ای است. این بدان معنا نیست که ایران وارد کردن سوخت هسته‌ای را نادرست می‌داند، بلکه از آن روست که می‌خواهد با داشتن قابلیت تولید سوخت، تهدیدات احتمالی علیه استقلال ملی را از خود دور کند. امری کاملا منطقی که با توجه به سوابق گذشته، ضروری هم به نظر می‌رسد. وقتی ایران به سوخت ۲۰ درصد نیاز داشت، غرب حاضر به تامین آن برای ایران نشد و ایران خود اقدام به غنی‌سازی کرد. چه تضمیمی وجود دارد که در آینده چنین شیطنت‌هایی از سوی قدرت‌های نظام بین‌الملل صورت نپذیرد؟

تنها تضمین موجود برای اینکه نظام بین‌المللی تهدید به ندادن سوخت را از معادلات خود علیه ایران حذف کند، قابلیت تولید سوخت در ایران است. در واقع، قابلیت تولید سوخت به صورت بومی، ابزار تهدید ایران در دورانی که نفت نخواهد داشت را از بین خواهد برد.

اما مبنای طرف غربی، همان‌طور که در یادداشت آبان ۹۲ تشریح شد، کاملا نظامی – امنیتی است و اصلی‌ترین نمود این مبنا نیز در عبارت «زمان گریز» (Breakout Time) خود را نشان داده است. این عبارت آن‌قدر در یک‌سال گذشته به‌کار رفته که تقریبا تمام مخاطبان با آن آشنا هستند. از نظر طرف غربی، قابلیت تولید اورانیوم در ایران تنها به اندازه‌ای پذیرفتنی است که اگر روزی ایران عزم تولید سلاح هسته‌ای داشت، زمان تولید آن حداقل یک‌سال باشد.

طرف غربی به‌خوبی می‌داند که ایران عزمی برای تولید سلاح هسته‌ای نداشته و ندارد اما مبنای تفکر غربی به‌هیچ‌وجه مستند به واقعیات برنامه هسته‌ای ایران نیست، بلکه تنها حفظ موجودیت جعلی اسرائیل برای رژیم‌های غربی اهمیت دارد. بر این اساس نه‌تنها طرف غربی حقوق ایران را نادیده می‌گیرد، بلکه واقعیات برنامه هسته‌ای ایران را نیز وارونه جلوه می‌دهد؛ نهادهای بین‌المللی نظیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نیز در این مسیر به یاری می‌گیرد.

مبنای طرف غربی با نگاه به وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و با نگاه به توافق ژنو، دست‌کم دو نتیجه واضح دارد:

الف – ظرفیت کنونی غنی‌سازی ایران درطول گام نهایی باید کاهش یابد. بسیار دور از ذهن است که غرب از این خواسته در مذاکرات جامع دست بکشد؛

ب – با توجه به مبنای فکری طرف غربی، هیچ تضمینی نیست که همین دیدگاه بعد از گام نهایی توافق ژنو ادامه نیابد، بنابراین تضمینی نیست که آن زمان هم در مسیر توسعه ظرفیت غنی‌سازی جمهوری اسلامی ایران مانع‌تراشی نشود.

جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات جامع به‌صراحت طرف غربی را از کاهش تعداد سانتریفیوژهای خود ناامید کرده است. از این رو، طرف غربی «در یک ابتکار خلاقانه» و احتمالا «با دریافت کمک از کودک درون دیپلمات‌های آمریکایی»، پیشنهادی مضحک را به ایران ارائه کرده است.

روزنامه نیویورک‌تایمز اولین بار از این پیشنهاد خبر داد. بر اساس این طرح، ایران باید بخشی از لوله‌های ارتباطی میان سانتریفیوژها را که اجازه می‌دهند اورانیوم در این مسیر انتقال یافته و غنی‌شود، حذف کند. با این کار تمامی سانتریفیوژهای ایران حفظ می‌شود و در عین حال به گفته آمریکایی‌ها سرعت غنی‌سازی ایران کاهش می‌یابد. آسوشیتدپرس هم تایید کرد که پیشنهاد مزبور در مذاکرات نیویورک ارائه شده است.

ماحصل این پیشنهاد چیزی جز همان چیزی نیست که با کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران حاصل می‌شود: «کاهش توان غنی‌سازی ایران» و به عبارت دیگر تحقق همان غنی‌سازی ویترینی یا سمبلیک. نوعی از غنی‌سازی که به درد صنعت و تحقیقات نمی‌خورد و تنها نمایشی از چیزی است که باید وجود می‌داشت.

به‌عبارت دیگر و با فرض صحت خبر نیویورک‌تایمز و آسوشیتدپرس، غربی‌ها وقتی با مقاومت ایران در برابر کاهش تعداد سانتریفیوژها بر اساس خطوط قرمز نظام مواجه شده‌اند، تصمیم گرفته‌اند پیشنهادی ارائه کنند که بر اساس آن تعداد سانتریفیوژهای ایران همین تعداد بماند اما توان غنی‌سازی ایران کاهش پیدا کند. اینکه این پیشنهاد از کودک درون کدام دیپلمات یا سیاست‌مدار آمریکایی خارج شده، مشخص نیست اما هر چه هست، محتوای این پیشنهاد چیزی جز فریب دادن افکار عمومی نیست.

مهم نیست که چند سانتریفیوژ نصب شده باشد، برای ایران آنچه مهم است ظرفیت غنی‌سازی بومی بر اساس نیازهای داخلی است.

همان‌طور که در آبان ۹۲ نوشته شد، غرب به ظرفیت بالای غنی‌سازی در ایران رضایت نخواهد داد. نگارنده نیز معتقد است که حقوق ملت نیازی به تایید دیگر کشورها ندارد اما راه احقاق این حقوق، اتکا به قدرت ملی است نه چیز دیگر.

روزگاری نظام قدرت‌محور بین‌المللی حتی ۱۰ سانتریفیوژ را در ایران نمی‌پذیرفت. تلاش و مقاومت ایرانیان آنها را مجبور به پذیرش اصل غنی‌سازی در توافق ژنو کرد. اکنون هم همین تلاش و مقاومت است که می‌تواند نظام بین‌المللی را مجبور به پذیرش غنی‌سازی صنعتی در خاک ایران کند.

پروسه مقاومت همواره زمان‌بر و سخت است و با عافیت‌طلبی سازگار نیست اما نتایج آن ماندگار خواهد بود.

منبع: فارس- علیرضا کریمی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعيد110
تمام اينها به نوعي بازي با كلمات و دست كم گرفتن شعور ايراني اسلامي است.
Iran, Islamic Republic of
واقعا
ما رو بچه فرض کردن

مگه ما بچه ایم که سانتریفیوژ مثل فرفره بچرخه ما حال کنیم؟؟!!!!
United States
قطع اتصالات به تعبيري همان حرف مزخرف اوباما يعني باز كردن پيچ و مهره هسته اي است .
United States
انرژی هسته ای و دانش هسته ای هم مانند دیگر انرژی ها و دیگر دانشها هستند و ارزش این همه تحریم و انزوا و عقب افتادگی مملکت را ندارد
رومیصا
انزوا و عقب ماندگی مملکت زمانی بوجود میاد که ما رو از علم و دانش و حق مسلممون محروم کنند. لازم نکرده شما از اونور برای ما نسخه بپیچی.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
موضوع ادامه فعاليت هاي هسته مسئله حيثيتي و اثبات هويت ايراني است كوتاه آمدن در اين زمينه دشمن را جري تر مي كند و چيزهاي جديدي طلب مي كند ادامه فعاليتهاي هسته ايي شرط پيشرفت ايران در همه عرصه هاست هرگونه كوتاه آمدن در اين موضوع خيانت به خون شهدا و آرمانهاي امام راحل تلقي ميشود . چون دشمن گير داده به اين موضوع قطعا"‌ يك سري درش هست و نبايد به خواست دشمن تن داد .
واقعا برات متاسفم!!!
United States
چقدر ساده اندیشی که فکر میکنی تحریم به خاطر انرژی هسته ایه
الان که داریم مذاکره می کنیم بخشی از تاسیسات رو هم پلمپ کردیم مرض دارن بازم تحریم می کنن؟!
یا خوش دارن مذاکره شکست بخوره؟!!
United States
چرا توی مذاکرات از مذاکره روی توان موشکی حرف زده میشه مگه مشکل فقط هسته ای نیست؟
این هم سادگی برای خوردن یک لقمه غذای بیشتر؟!!!
بی دانشی یعنی عقب ماندگی,اونها هم دقیقا همینو میخوان....
حرفت خیلی عجیبه؟؟؟؟؟یا نمیدونی دانش هسته ای چیه یا امریکا رو نشناختی!!!!!!!!!!!!
كشور براى توسعه در زمينه هاى فراوانى عقب مانده و توسعه فقط سانتريفيوژ نيست . الان از شير مرغ تا جان ادميزاد اغلب چيزها وارداتى است براى آنها هم فكرى كنيد . ضمنا ما مثل فارسنيوز و جهان نيوز جيب پر از پول نداريم كه با خيال راحت همه را دعوت به مقاومت كنيم .
همه عقب ماندگی این کشور ناشی از دیدگاهی مانند دیدگاه نظردهنده فوق است که دورتر از نوک بینی خود را نمی بینند.
شما و همفكرانتان با افق ديد كهكشانى كه داريد 8 سال فرصت داشتيد كه به رفع عقب ماندگى ايران كمك كنيد اما با واردات دهها ميلياردى كالاهاى مصرفى چينى كمك خوبى به رشد و توسعه رفقاى چينى كرديد . اتفاقا شما اقليتى كه فقط دعوا افتادن را ياد گرفته ايد مانع اصلى عقب ماندگى كشوريد . همان رفقاى چينى تان هم با سياست تعاملى زمينه رشدشان را فراهم كردند نه مثل شما پر از ناسازگارى و پرخاش
عبداله
خیلی عجیبه که حق ذاتی و مسلم ما به این راحتی زیر پا گذاشته می شه . و مگه عزت و پیشرفت ما چیز بدیه که این همه از روی لجبازی پیشرفت هسته ای مابه طور کامل رد بشه. درست است که نظردهنده قبلی ادبیات درستی به کارنبرده. اما شما هم نظر درست و حسابی ندادید. امریکاییها می خوان ما عقب مونده باشیم. اگر ما شل بگیریم آنها هم در هر کاری جلوی ما را خواهند گرفت و ما همیشه عقب خواهیم بود.ما هم نباید ساده لوح باشیم.
United States
کلا انرزی هستی تعطیل بشه
اینها مثل ادم با تفکری مثل شما برخورد نکردن چی داری بگی؟
الان نزدیک یکسال مذاکره و تعامل سازنده به قول شما چی نصیب کشور کرده؟!!
چرا خودتون رو گول می زنید
United States
بیش از یکسال با دنیا تعامل داشتیم چرا به جای افزایش تولید باز افزایش واردات داشتیم؟!!
دادخواه
پیشنهاد آمریکا مثل این است که به شما بگویند حق ماشین سواری داری فقط به این شرط که چهار طرف خودرو را روی جک بگذاری و تا دلت می خواهد در جا خودرو را روشن نگاه دار و گاز بده!
فقط یک دیوانه چنین پیشنهادی را قبول میکند.
چرخش سانتریفیوژ هزینه هنگفت دارد و فقط در قبال غنی سازی است که ارزش دارد. اگر قرار باشد سانتریفیوژ خالی بچرخد عاقلانه تر خواهد بود که اصلا نچرخد!
احسنت به شما
United States
این پیشنهاد همان خروس قندی است.
به غرب و امریکائیها میگم خر خودتون هستید
ماهان
United States
مذاکره؟!!!
یا دیکته کردن خواسته های خود تمام برنامه هسته ای رو هم جمع کنیم اینها سر یه چیز دیگه بهانه می گیرن
ساده لوحی فکر کنیم اینها منصفانه با کشوری تعامل می کنند اصلا در تاریخ نکبت بارشون برید ببینید با هیچ کشوری رابطه برابر داشتن؟!
Iran, Islamic Republic of
مایه تاسف و تاثر است که برخی هم وطنان ما تنها از دید منافع زودگذر مساپل را تحلیل می کنند و از دید اینان مشکلات با توافق و وجود سانتریفیوژ نمادین حل می شود اینان نمی گویند در صورت پذیرش این پیشنهاد مضحک کدامین تحریم بلافاصله بداشته می شود؟؟ اصلا این دسته از هم میهنان گرامی هیچ توجهی ندارند که مسایل هسته ای جز بهانه چیز دیگری نبوده و نیست و اصل تضعیف استقلال کشور جمهوری اسلامی ایران است و در پس این هدف داریم شیوه تحریم را موثر نشان می دهیم و پس از این همیشه شمشیر داموکلس تحریم را بر سرمان آخته نگاه خواهند داشت واستقلال کشور را از دست خواهیم داد و باید هر چه استادازل گفت بگوییم و در نهایت با اجازه آنان از مواهب برخوردار باشیم زیرا از دید این دوستان و هم میهنان عزیز هیچ چیز جای رفاه را نمی گیرد و رفاه را هم باید دیگران به ما بدهند نه اینکه خودمان تلاش و کوشش کنیم برخی می گویندبقیه موارد هم مهم هستند و باید در این موارد هم توسعه یافت سخن درستی است ولی چرا خودتان در راستای توسعه در این موارد قدم برنمی دارید و همه چیز را منوط به دریافت کمک توسعه ای اروپا و غرب کرده اید؟؟؟