جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران خبر داد

ایران ‌رتبه نخست ذخایر گازی دنیا را دارد

جمعه ۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۰
کد مطلب: 441109
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران گفت: ما اولین ذخایر گازی دنیا را داریم، اما در نقطه مقابل سومین مصرف‌کننده گاز دنیا هستیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حمیدرضا عراقی عصر امروز در افتتاح پروژه‌های گازرسانی در اردبیل اظهار کرد: ما در اجرای پروژه‌های گازرسانی مناطق سردسیر کشورمان را در اولویت قرار دادیم به طوریکه در این استان سردسیر تلاشمان بر این است تا به سرعت همه مناطق روستایی گازدار شوند.

وی تصریح کرد: در کنار این تلاش مضاعف که باید با جدیت بیشتر به سرانجام برسد، آنچه که برای ما اولویت است، ترغیب و تشویق مردم به بهره‌برداری بهینه و درست از منابع گاز است که ضروری است استفاده بهینه از این منابع به سرانجام برسد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با یادآوری اینکه گاز از کف دریاها استحصال شده و با طی هزاران کیلومتر از عسلویه به شمالی‌ترین منطقه روستاهای اردبیل می‌رسد، گفت: محصولی که با این سختی و دشواری به دست مردم می‌رسد باید همه در استفاده از آن بسیار کوشا بوده و بهینه استفاده کنیم.

عراقی عنوان کرد: به هیچ وجه امکان ذخیره‌سازی و یا حمل آن به حالت عادی وجود ندارد و اگر ما امروز ۳۴ تریلیون متر مکعب گاز در کشور داریم باید از آن درست و بهینه استفاده کنیم.

وی با یادآوری اینکه کشورمان اولین ذخایر گاز دنیا را دارد و در نقطه مقابل سومین مصرف‌کننده دنیا هستیم، بیان کرد: ما ۱۰ برابر ژاپن گاز مصرف می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، افزایش تولید گاز را به هزار میلیون متر مکعب یادآور شد و اضافه کرد: عرصه توانمندی را در صادرات گاز در کشورمان داریم که امیدواریم صادرات ۶۶ میلیارد متر مکعبی را به سرعت ارتقا ببخشیم.

وی با یادآوری اینکه گاز مصرفی خانگی قیمتش کمتر از یک هشتم گاز کپسولی است که در گذشته روستاییان از آن استفاده می‌کردند، ادامه داد: بهتر است به شکل استاندارد با خرید بخاری‌های مناسب و ایزوله کردن در و پنجره از گاز استفاده کنیم و به این اصل واقف باشیم که گاز گران نیست بلکه مصرف زیاد ماست که قبض‌های گرانی را برای ما به ارمغان می‌آورد.

عراقی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: ما کمتر از یک دهم ظرفیت تولیدمان را در این عرصه صادر می‌کنیم در حالی که با مصرف بهینه داخلی می‌توانیم صادراتمان را افزایش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، مصرف بهینه گاز را به هموطنان در آستانه پاییز و زمستان یادآور شد و تصریح کرد: در حال حاضر وظیفه ما سنگین است که به عنوان برند بین‌المللی در این عرصه هیچ‌گونه خطایی را نداشته باشیم چرا که کوچک‌ترین خطای ما می‌تواند بزرگترین فاجعه را به همراه داشته باشد.

وی، ضرورت صددرصدی نگاه و حرکت استاندارد در این حوزه را یادآور شد و گفت: ۶ هزار میلیارد تومان بودجه امسال شرکت گاز است که ما با این مبلغ تلاش می‌کنیم تا توسعه گازرسانی شهرها و روستاها را شاهد باشیم.

عراقی در پایان بهره‌مندی بیش از ۹۲ درصدی شهرها را از نعمت گاز یادآور شد و افزود: ۱۷ هزار روستای گازرسانی شده در کشور داریم که با افزایش سه هزار روستای دیگر این رقم به ۲۰ هزار روستا افزایش می‌یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *