جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

حال و هوای بازار میوه در آستانه نوروز

جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 411102
این روزها قیمت هر کیلوگرم موز به ۶۵۰۰ تومان افزایش یافته، ضمن اینکه پرتقال نیز حدود ۵۰۰ تومان گران‌تر شده است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در روزهایی که حدود دو هفته به شب عید باقی مانده، بازار میوه روزهای نسبتا آرامی را پشت سر می‌گذارد و تنها میوه‌ای که این روزها بازارش سکه شده، موز است.

البته به گفته حسین صفایی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور، افزایش قیمت موز تنها مربوط به ایران نیست و نوسانات قیمت بازار آن جهانی است.

صفایی چندی قبل نیز در این زمینه اظهارداشته بود: به دلیل اینکه صادرات موز توسط چند کمپانی بزرگ جهان صورت می گیرد، قیمت آن نسبت به سایر میوه ها از ثبات نسبی و تغییرات محدودی برخوردار است.

وی با بیان اینکه فیلیپین یکی از عرضه کنندگان بزرگ این میوه در جهان است، گفت: این در حالی است که چندی پیش به دلیل بروز سیل سنگین در آن کشور تولید موز به شدت کاهش یافت، از آنجا که چین موز مورد نیاز خود را از فیلیپین تامین می کرد، با کاهش تولید فیلیپین تقاضای چین به بازار موز دنیا شوک وارد کرده که همین امر باعث افزایش نرخ موز در تمام کشورهای جهان شده است.

براساس گزارش میدانی مهر، قیمت موز در حال حاضر در بازار شهرستانی میدان امام حسین (ع) تهران ۶۵۰۰ تومان است این در حالی است که قیمت این میوه حدود ۲ ماه پیش نزدیک به ۳ هزار تومان بود.

علاوه بر این، قیمت پرتقال نیز حدود ۵۰۰ تومان افزایش یافته و هم اکنون بهای هرکیلوگرم پرتقال تامسون، پرتقال توسرخ، نارنگی و نارنگی جنوب در این بازار به ترتیب ۴۵۰۰ تومان، ۵۵۰۰ تومان، ۴۵۰۰ تومان و ۷۰۰۰ تومان است، همچنین هرکیلوگرم خیار ۲۰۰۰ تومان و کیوی ۳۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد، ضمن اینکه قیمت هر کیلوگرم انار ۵۵۰۰ تومان است.

براساس اعلام مسئولان اتحادیه بارفروشان، این روزها قیمت لیموشیرین نیز ۳۵۰۰ تومان، سیب‌درختی درجه یک حدود ۳ هزار تومان و هر کارتون ۶ تایی آناناس بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان است.

البته مسئولان دولتی اعلام کرده‌اند که قیمت میوه شب عید(شامل سیب و پرتقال) که توسط دولت ذخیره شده، کمتر از قیمت‌های فعلی موجود در بازار است و به گفته صفایی، قیمت سیب درختی برای شب ۲۷۰۰ تومان و پرتقال ۲۹۰۰ تومان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *