شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

باورهاي غلط درباره پوكي استخوان

سه شنبه ۲۱ تير ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۰۹
کد مطلب: 175600
رايگاني گفت: ‌درمان پوكي استخوان فقط دارو نيست البته در مراحل بعدي دارو هم داده مي‌شود اما براي جلوگيري از پوكي استخوان بايد از تغذيه مناسب در دوران كودكي و نوجواني و ورزش استفاده كرد و در صورت شناسايي پوكي استخوان مي‌توان از دارو براي درمان بهره برد.

فارس: مدير گروه طب فيزيكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي باورهاي غلط درباره پوكي استخوان را تشريح كرد و گفت: برخي تصور مي‌كنند پوكي استخوان با درد همراه است در حالي كه اين بيماري تا زماني كه به شكستگي منجر نشود، ايجاد درد نمي‌كند.

سيدمنصور رايگاني، درباره باورهاي غلط در زمينه پوكي استخوان اظهار داشت: پوكي استخوان از بيماري‌‌هايي است كه در اكثر موارد وابسته به جنس و سن است و به عنوان يكي از عوارض پيري محسوب مي‌شود. البته در موارد ديگر بيماري‌هاي زمينه‌اي و مصرف داروها هم مي‌تواند موجب اين عارضه شود.

وي افزود: معمولاً زنان بيشتر از مردان به اين بيماري مبتلا مي‌شوند ولي علائم و عوارض هر دو جنس مانند هم است.

رايگاني تصريح كرد: مهمترين عارضه پوكي استخوان شكستگي استخوان است و شايع‌ترين استخوان‌هايي كه دچار شكستگي مي‌شود ستون فقرات، مفصل مچ دست و استخوان ران است.

وي ادامه داد: برخي بيماران تصور مي‌كنند پوكي استخوان با ايجاد درد همراه است در حالي كه اينگونه نيست و اين بيماري تا زماني كه به ضايعه شكستگي منجر نشود ايجاد درد نمي‌كند.

رايگاني اضافه كرد: همچنين برخي تصور مي‌كنند چاقي يا اضافه وزن منجر به پوكي استخوان مي‌شود در حالي كه برعكس است و پوكي استخوان در افراد چاق نسبت به افراد لاغر كمتر است. البته چاقي بيماري‌هاي ديگري مانند آرتروز را موجب مي‌شود.

مدير گروه طب فيزيكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي ادامه داد: بعضي از بيماران فكر مي‌كنند بايد فرد از يك سن بگذرد تا به پوكي استخوان مبتلا شود در حالي كه ممكن است اين بيماري از سنين پايين آغاز شود.

وي افزود: پوكي استخوان ممكن است با عكس معمولي يا ام‌آر‌آي شناسايي نشود و اين را بايد در نظر داشت كه زماني پوكي استخوان با عكس معمولي شناسايي مي‌شود كه ۳۰ تا ۴۰ درصد از استحكام استخوان كم شده باشد و كمتر از آن را بايد با سنجش تراكم شناسايي كرد.

رايگاني گفت: ‌درمان پوكي استخوان فقط دارو نيست البته در مراحل بعدي دارو هم داده مي‌شود اما براي جلوگيري از پوكي استخوان بايد از تغذيه مناسب در دوران كودكي و نوجواني و ورزش استفاده كرد و در صورت شناسايي پوكي استخوان مي‌توان از دارو براي درمان بهره برد.

مدير گروه طب فيزيكي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي خاطرنشان كرد: عارضه اصلي پوكي استخوان شكستگي است كه به منظور مبارزه با آن مي‌توان از روش‌هاي جلوگيري از افتادگي مانند پوشش مناسب و استفاده از كفش مناسب و ورزش‌هاي كه عضلات را تقويت مي‌كنند و همچنين بهسازي محيط استفاده كرد.

وي گفت: پوكي استخوان معمولاً در مردان بالاي ۶۰ سال و در زنان بالاي ۵۵ سال اتفاق مي‌افتد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *