جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

روایتی از تقریظ اهل سنت بر «الغدیر»

پنجشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب: 448904
به‌گفته حجت‌الاسلام مشکوری رئیس کانون خورشید، برای معرفی کتاب ارزشمند «الغدیر» با وجود تأکیدات رهبر معظم انقلاب هنوز اقدام در خوری انجام نشده؛ این در حالیست که علمای اهل سنت نیز در تأیید این کتاب تقریظ نوشته‌اند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مراسم رونمایی از کتاب «خانواده خورشید» با حضور مدیر و معاونان کانون خورشید در ترنجستان بهشت برگزار شد.

در ابتدا ناصری معاونت رسانه‌ای این کانون صحبت کرد و گفت: این مؤسسه در چهار حوزه کار می‌کند و براساس پژوهش‌های انجام شده محصولات رسانه‌ای خود را در قالب‌های صوت و تصویر، کتاب، تلفن همراه و فضای مجازی عرضه می‌کند. در حوزه صوت و تصویر شش کلیپ دودقیقه‌ای با تأکید بر موضوع امامت تولید شد. همچنین کتاب معجز نشان را که برگرفته از صحیفه سجادیه است، به‌صورت صوت و تصویر تولید کردیم.

وی ادامه داد: در حوزه مکتوب هر سال مجله‌هایی را چاپ می‌کنیم. امسال نیز مجله قنوت خورشید در دو نوبت و مجله زیارت خورشید را که درباره تفسیر زیارت غدیریه امام هادی (علیه السلام) است چاپ کردیم. همچنان امسال مجله «مائده خورشید» را که درباره فضیلت اطعام در روز عید غدیر است، منتشر کردیم.

معاون رسانه‌ای کانون خورشید در پایان اظهار داشت: در حوزه فضای مجازی نیز هفته گذشته سایت اکمال را که موتور جستجوی کتب الغدیر است، رونمایی کردیم. همچنین سایت معجز نشان و خامس نیز مربوط به اخبار مؤسسه و کانون است. سعی کردیم تا با این فعالیت‌ها از مهجوریت کتاب الغدیر کم کنیم.

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مشکوری رئیس کانون خورشید صحبت کرد و گفت: علامه امینی میراثی را به یادگار گذاشتند که تا سال‌های سال بتواند ما را در یک زره محکمی در مقابل شبهات حفظ کند. کانون خورشید به‌واسطه دغدغه‌ای که داشتیم، شکل گرفت و در این سه سال اقداماتی را انجام داد.

وی ادامه داد: مهمترین کار که توانستیم درباره کتاب «الغدیر» انجام دهیم تهیه نمودار درختی مباحث آن بود. به‌نظرم این کتاب مهجوریت داشت که رهبر انقلاب نیز در سال ۷۸ آن را بیان کردند، ایشان فرمودند: همین کتاب «الغدیر» هم مهجور است. من سفارش می‌کنم که این کتاب را که در آن صدها کتاب است، عده‌ای بیایند و مورد بررسی قرار دهند که هر کدامشان می‌تواند یک جزوه یا کتاب باشد.

مشکوری بیان داشت: بعد از این سخنان مقام معظم رهبری اقدامی نشد؛ این در حالی است که وقتی این کتاب را می‌خوانیم، می‌بینیم که در بعضی جاهای آن تقریظی از علمای سنت نیز وجود دارد که خود سندی بر واقعه غدیر است. در نهایت این کتاب دغدغه ما شد و تلاش کردیم تا آن را به گوش مخاطبان عام برسانیم. این کتاب به‌عنوان یک هدف در مرکز قرار گرفت و از اول شروع به خواندن آن کردیم. البته خواندن آن نیز برای من به‌عنوان یک طلبه بسیار سود داشت و اطلاعات زیادی کسب کردم.

وی متذکر شد: برای آن که بتوانیم این نمودار درختی را بکشیم کتاب را سه‌بار خواندیم. ما می‌خواستیم که این کتاب به گوش مردم برسد پس باید به‌گونه‎ای می‌نوشتیم که قابلیت رسانه‌ای شدن داشته باشد. به‌نقل از یک واسطه از مقام معظم رهبری شنیدیم که فرموده بودند راه‌اندازی سایت برای انجام این فعالیت خوب است اما تا کتاب تولید نشود، سند درست نمی‌شود؛ پس تصمیم گرفتیم که کتاب الغدیر را به جزوه‌ها و کتاب‌هایی ساده برای توده عام مردم تبدیل کنیم. این موضوع باعث شد که نزدیک به ۴۰ عنوان کتاب را در دستور کار قرار دهیم که این کتاب اولین کتاب از آن مجموعه است که امروز رونمایی خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مشکوری به سایر کتاب‌های این مجموعه اشاره کرد و گفت: کتاب اول تحت عنوان خانواده خورشید است که مربوط به خانواده است. کتاب دوم مکارم خورشیدی نام دارد که مربوط به مباحث اخلاقی از کتاب الغدیر است. کتاب سوم مربوط به احسان و انفاق است که عطای خورشیدی نام دارد.

وی ادامه داد: همچنین کتاب‌هایی با موضوع ره‌توشه حجاج به‌نام «طواف خورشید» و کتابی با موضوع ره‌توشه روحانیون حج به‌نام «مطاف الشمس» به‌زبان عربی در این بخش قرار دارند. رویکرد ما در این کتاب‌ها، مجموعه‌هایی ساده و کم‌حجم است که البته کار دشواری است. در هر دو صفحه یک طرح موضوع داریم و هر فصل نیز با یک نماد آغاز شده است.

رئیس کانون خورشید در پایان گفت: در کانون برای انجام کامل این کارها یک طرح پنج‌ساله را تنظیم کردیم که اکنون در سال چهارم آن هستیم، امیدوارم در سال ۹۵ بتوانیم این کتاب ها را به زبان‌های دیگر ترجمه کنیم تا این مفهوم را همه بدانند. باید بدانیم که ما در مشت خود کتاب گران‌سنگ الغدیر را داریم پس هیچ خوفی نیست و ناامید نخواهیم شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *