جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

احتمال رانت‌خواری در بورس انرژی

شنبه ۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۱۱
کد مطلب: 376607
مشاور رئیس جمهور درباره دلایل توقف نفت خام در بورس انرژی عنوان کرد: درحال حاضر در شرایط تحریم قرار داریم و نباید زمینه سوءاستفاده در بخش‌های کلیدی چون نفت فراهم شود.
به گزارش جهان به نقل از اقتصادنیوز، عرضه نفت خام در بورس انرژی با دستور هیات مدیره شرکت ملی نفت در حالی به دلیل نبود تقاضا در بورس نفت در هفته گذشته متوقف شد که به تازگی وزیر نفت اعلام کرده است خرید نفت از بورس انرژی را به علت قیمت‌گذاری این کالا با فرمول ۱۰۰ درصد فوب خلیج فارس متوقف کرده‌ایم.

بیژن زنگنه با تاکید بر اینکه به رانت‌خواران نفت نمی‌فروشیم، به مهر گفته است: اگر مطمئن باشیم نفت تحویل در پالایشگاه‌های داخلی مصرف می‌شود مطابق با قانون نفت را با ۹۵ درصد فوب خلیج فارس در بورس عرضه می‌کنیم. این اظهارات وزیر نفت در حالی است که ابهام عرضه نفت در بورس انرژی از ماه‌های قبل با مشکل مواجه شده بود و از تیر ماه تاکنون معامله‌ای در بورس انرژی برای بشکه‌های نفت انجام نشده است.

در اواسط مرداد ماه امسال هم مدير عامل بورس انرژی درباره دلایل عدم عرضه نفت اعلام کرده بود که عرضه نفت خام در بورس انرژی به دليل نبود خريدار متوقف شده است.

علی حسینی دليل کاهش اقبال از خريد نفت خام را فروش آن به نرخ ارز آزاد به بخش خصوصی عنوان کرده بود.

به‌هرشکل عرضه نفت در حالی در بورس انرژی متوقف می‌شود که بورس انرژی پس از وقفه طولانی در سال ۹۰ کار خود را با عرضه نفت خام آغاز کرد و اکنون نیز ادامه روند عرضه نفت در بورس با هاله‌ای از ابهام مواجه شده است.

احمد ترکان در گفت‌وگو با «اقتصادنیوز» درباره دلایل توقف نفت خام در بورس انرژی عنوان کرد: در حال حاضر در شرایط تحریم قرار داریم و نباید زمینه سوءاستفاده در بخش‌های کلیدی چون نفت فراهم شود. به همین علت با توجه به نوسانات قیمت نفت، وزارت نفت تصمیم گرفته است که این روند را متوقف کند. مشاور ارشد رئیس جمهور عنوان کرد: در حال حاضر باید در فروش نفت تمام جوانب در نظر گرفته شود و این کار با سنجیدگی از سوی مسئولان امر همراه باشد.

او تاکید کرد: وزارت نفت نمی‌تواند نسبت به این مساله بی‌تفاوت باشد و آن را رها کند اگر این اتفاق بیفتد ممکن است از داخل آن افراد رانت‌خوار مانند بابک زنجانی‌ها از آن دربیاید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
نه خير
اينها از چونكه معاملات نفت شفاف سازي شده و گردش مالي آن قابل پيگيري است ،ناراحت هستند.
آيا يك واسطه‌گر حق ندارد نفت را بجاي 95درصد قيمت فوب آنرا به 100 درصد قيمت فوب بفروشد تا 5درصد هم سود گيرش بيايد. مگر اين روند براي ساير كالاها نيست؟