جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

ویروسی که ۵۸ مزرعه ماهی را نابود کرد

سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب: 419898
ویروس کشنده و مرگبار وی اچ اس، مزارع ماهی قرل آلا را هدف قرار داده و ۵۸ مزرعه پرورش بچه ماهی در استان کهگیلویه وبویراحمد را تعطیل کرد.
به گزارش جهان، «سیدغلامعباس موسوی نژاد» مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد، در گفت وگو با ایرنا با اعلام این خبر، افزود: این ویروس خطرناک که از مهر سال ۹۲ تاکنون وارد شده، تاکنون افزون بر ۸۵۶ میلیارد ریال به بهره برداران این بخش خسارت زده است.

موسوی نژاد از کاهش میزان بیش از دو تا چهار هزار تنی تولید ماهی در سال گذشته ناشی از ورود این بیماری خبر داد و گفت: میزان تولید ماهی در سال ۹۳ از حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ تن به کمتر از۱۱هزار تن رسید.

وی ابراز داشت: این در حالی است که در پیش بینی های اولیه ودر شرایط عادی میزان تولید ماهی باید در سال گذشته به حدود ۱۵ هزار تن می رسید.

موسوی نژاد تصریح کرد: یکی از راهکارهای اساسی برای از بین بردن این ویروس در وهله نخست خشکانیدن مزرعه حداقل به مدت دو ماه است.

وی ابراز داشت: با توجه به هماهنگی های انجام شده و ارایه آموزش های لازم قرار است که برخی از مزارع آلوده به این ویروس از خرداد امسال به مدت دو ماه خشکانده شوند و هیچ گونه عملیات و رفت و آمدی در این مزارع انجام نشود.

موسوی نژاد با اشاره به میزان خطرناکی و تاثیرپذیری محیط نسبت به انتقال این ویروس نیز هشدار داد و گفت: بر اساس بررسی های انجام شده قابلیت جذب و انتقال این ویروس به بیش از ۳۰ روز نیز می رسد.

موسوی نژاد تعداد مزارع فعال پرورش ماهی دراین استان تا پیش از ورود این ویروس را افزون بر ۱۵۰مورد با میزان تولید ماهی سالانه افزون بر ۱۳هزار و ۵۰۰ تن بوده است.

مدیرشیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد: بر اساس نظریه های دامپزشکی و کارشناسان شیلات ویروس وی اچ سی یک بیماری مشترک و قابل انتقال به انسان نیست.

موسوی نژاد اظهار کرد: اگر چه این ویروس کشنده و خطرناک ضربات و خسارات جبران ناپذیری را بر پیکر مزارع پرورش ماهی دراین استان وارد کرد ولی تا حدود زیادی نیز مشخص شده در گذشته نظارت چندانی بر روی مزارع و فرایند اجرای طرح ها نشده است.

موسوی نژاد افزود: بررسی کارشناسان نشان می دهد که بخش عمده ای از طرح های پرورش ماهی اکنون نه در اختیار متقاضیان دریافت تسهیلات و افراد شناخته شده و تایید شده از سوی شیلات بلکه این طرح ها به افرادی غیرکارشناس و با دانش بسیار ناکافی اجاره داده شده است.

وی با بیان اینکه اکنون تیغ سرکش این ویروس بیشتر متوجه مزارع اجاره ای رفته است، افزود: شیلات کهگیلویه وبویراحمد اکنون تصمیم دارد با ارایه مکانیسم ها و راهکارهای جدید جلوی هرگونه انحراف در دریافت تسهیلات هنگفت این بخش را بگیرد.

موسوی نژاد مهمترین دلایل ورود و دامنه وسیع این ویروس خارجی به مزارع پرورش ماهی استان را نبود قرنطینه در ورودی استانها، تراکم بالا و افزایش تعداد بچه ماهی در مزارع، رعایت نکردن مسایل بهداشتی و ساماندهی نشدن حمل و نقل بین مزارع و اجاره دادن مزارع به افراد غیرکارشناس و ناآگاه اعلام کرد.

مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد میزان سرانه مصرف ماهی در استان را هم اکنون چهارکیلوو ۵۰۰ کیلودانست و گفت: در افق ۱۴۰۴ میزان سرانه مصرف ماهی در این استان باید به بیش از ۱۰ کیلوگرم برسد.

وی سرانه مصرف ماهی در ایران را هم اکنون حدود ۹ کیلوگرم اعلام کرد و یادآور شد: میانگین مصرف ماهی در کشور در افق ۱۴۰۴ نیز ۱۶کیلوگرم تعیین شده است.

کارشناسان شیلات ویروس وی اچ اس را یک بیماری غیربومی معرفی می کنند که بومی فرانسه و چک و اسلواکی و تا حدودی کشور ترکیه است و تخم حامل این بیماری به نام تخم فرانسوی شهرت دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


صادقی
با سلام
در داخل کشور شرکتهایی هستند که بتوانند مشکل مزارع پرورش ماهی را حل نمایند در صورت نیاز استان کهگلویه اعلام آمادگی جهت بر طرف شدن این مشکل مینمایم