جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۴
۱۷
با مذاکرات هسته‌ای در روز دوشنبه

گمانه‌زنی‌ها درباره نحوه لغو تحریم‌ها/ از نشانه‌های خوبی کرملین تا تردید کری درباره دستیابی به توافق

دوشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب: 414794
صبح امروز دوشنبه وزرای خارجه ایران و ۶ کشور با یکدیگر وارد گفت‌وگوهایی جدی و سخت می‌شوند.
گمانه‌زنی‌ها درباره نحوه لغو تحریم‌ها/ از نشانه‌های خوبی کرملین تا تردید کری درباره دستیابی به توافق
به گزارش جهان، تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران به ریاست محمدجواد ظریف چهارشنبه شب به منظور شرکت در دور جدید مذاکرات هسته‌ای وارد شهر لوزان شد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر خارجه ایران و وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا چهارشنبه شب در شهر لوزان بر سر یک میز به گفت‌وگو نشستند.

اخبار مرتبط با روز دوشنبه ۱۰ فروردین ماه نیز در بخش زیر قابل مشاهده است.

***

۲۰:۵۵ نماینده چین در ۱+۵: تازمانیکه نیاز باشد در لوزان می‌مانیم.

۲۰:۴۰ پایان نشست دوساعته صالحی و مونیز، معاونان و شرمن

۲۰:۲۵ وزیر خارجه چین: امیدواریم توافق جامع هرچه زودتر به دست آید تا مردم ایران از شر تحریم‌ها خلاص شوند.

۱۹:۲۵ عضو ارشد تیم مذاکره کننده با بیان اینکه مذاکرات سه‌شنبه یا چهارشنبه ادامه دارد، گفت: امیدوار هستیم تا آخر وقت امروز یا فردا بتوانیم موضوعات را به جمع بندی برسانیم؛ اما هیچ تضمینی وجود ندارد. در اکثر موضوعات راه‌حل داریم، چند موضوع است که بحث‌ها پیرامون آن باید ادامه پیدا کند.

۱۹:۲۲ مدیرمسئول روزنامه کیهان با هشدار نسبت به محتوای توافق احتمالی هسته‌ای گفت: باید از آقای جان کری پرسید آیا ملزم کردن ایران به همکاری با آژانس در چارچوب PMD دام جدید و خطرناکی نیست که پیش پای تیم هسته‌ای کشورمان پهن کرده‌اند؟

۱۸:۳۷ آغاز نشست صالحی، عراقچی، روانچی، شرمن، اشمیت و مونیز

۱۸:۲۰ پایان نشست وزرای خارجه ۱+۵ بدون ایران پس از ۲۰ دقیقه

۱۸:۲۰ لاوروف لوزان را ترک کرد.

۱۷:۳۵ احتمال دیدار ظریف، لاورف و موگرینی

۱۷:۲۰ پایان دیدار موگرینی و لاوروف

۱۷:۱۵ وزیر خارجه چین: فردا فرصت رسیدن به توافق وجود دارد. شکافها در حال کم شدن است.
۱۷:۰۵ احتمالاً لاوروف نیز در نشست وزرای خارجه اروپایی شرکت خواهد کرد.

۱۶:۵۰ احتمال دیدار عراقچی و شرمن

۱۶:۵۰ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه روسیه دیدار کردند.

۱۶:۳۰ سرگئی لاوروف و فرانک والتر اشتاین مایر در لوزان دیدار دوجانبه‌ای ترتیب دادند که به گزارش وزارت خارجه آلمان محور این دیدار مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بوده است.

۱۶:۰۵ نشست وزرای خارجه روسیه و فرانسه آغاز شد

۱۵:۴۷ نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس امروز دوشنبه گفت: «توافق هسته‌ای پیش رو در لوزان، نشان می‌دهد که هیچ بهایی برای تجاوز وجود ندارد بلکه برعکس ایران در حال دریافت پاداش و جایزه است».

۱۵:۳۶ نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس که در خاورمیانه تنها دارنده سلاح‌های اتمی است در ادامه اظهارنظرهای بی‌اساس خود، درباره «توافق پیش روی هسته‌ای در لوزان» هشدار داد.

۱۵:۳۰ سخنگوی وزارت خارجه انگلیس نیز گفت که هاموند به لندن برنمی‌گردد و در لوزان می‌ماند.

۱۵:۲۰ سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که اشتاین مایر و فابیوس قرار بوده سه‌شنبه در برلین نشست مشترکی داشته باشند ولی تا هر زمان که لازم باشد اشتاین مایر در لوزان خواهد ماند.

۱۵:۰۸ خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از یک دیپلمات غربی بر وجود سه موضوع عمده تاکید کرده که در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ مانع ایجاد کرده است.

۱۴:۳۴ بر اساس خبر منتشر شده رویترز، کاخ کرملین اعلام کرده که نشانه‌های خوبی از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ به بیرون آمده است.

۱۴:۲۳ ریابکوف: آنچه ما را خوش بین می‌کند، قصد همه وزرا برای رسیدن به نتیجه در این دور است. ما بسیار فشرده و سخت کار می‌کنیم.

۱۴:۲۰ نشست معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا آغاز شد.

۱۴:۱۵ شنیده‌ها حاکی از آن است که وزرای خارجه سه کشور اروپایی امروز لوزان را ترک و فردا دوباره به لوزان بازمی‌گردند.

۱۳:۵۰ لاوروف احتمالاً عصر امروز لوزان را ترک کرده و فردا دوباره بازگردد.

۱۳:۳۰ نشست معاونان وزرای خارجه ۶ کشور در جریان است

۱۳:۱۵ دیدار دو جانبه وزرای چین و انگلیس

۱۳:۰۰ نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ پایان یافت.

۱۲:۲۶ خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از یک منبع ایرانی گزارش داد که تعداد دقیق سانتریفیوژهای مورد نظر در توافق احتمالی هسته‌ای پس از پایان ضرب‌الاجل ماه مارس اعلام خواهد شد.

۱۲:۱۷ یک شبکه خبری لبنانی از طرح پیشنهاد رفع تحریم‌ها از ایران طی ۴ تا ۶ سال آینده از سوی غربی‌ها خبر داد.

۱۲:۰۹ خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی به نقل از یکی از شرکت‌کنندگان در مذاکرات هسته‌ای لوزان گزارش داد که ایران نسبت به مکانیسم برداشته شدن تحریم‌ها در مذاکرات حساسیت دارد.

۱۱:۴۶ وزرای خارجه ایران و ۱+۵ در لوزان گرد هم آمدند تا مهمترین روز این دور از مذاکرات را رقم بزنند.

۱۰:۵۴ آلن ایر به نقل از وزیر خارجه انگلیس: توافق هسته‌ای قابل دستیابی است.

۹:۰۸ وزیر خارجه آمریکا درباره دستیابی به توافق با ایران در این مرحله از مذاکرات هسته‌ای ابراز تردید کرد.

۶:۴۴ مقامات غربی می‌گویند ایران در برابر انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از این کشور مقاومت می‌کنند و بر همین اساس رقیق‌سازی اورانیوم گزینه‌ای است که می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.

۶:۲۳ هیأتی از سناتورهای آمریکایی روز یکشنبه در سرزمین‌های اشغالی فلسطین با نخست‌وزیر تنها رژیم دارنده سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه و وزیر اطلاعات و امور راهبردی این رژیم درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کردند.

۵:۵۷ کاخ سفید در راستای ایجاد نوعی مصالحه با کنگره در موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران برای پذیرش بخش‌هایی از طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای ایران ابراز تمایل کرده است.

۲:۴۷ نشست وزرای خارجه ایران و ١+٥ ساعت ٩ صبح به وقت محلی ١١:٣٠ به وقت تهران در لوزان برگزار می شود.

۲:۲۰ وزیر خارجه انگلیس می‌گوید گفت‌‌وگوی سختی با همتای ایرانی خود درباره مسائل حل‌نشده داشته است.

۱:۵۶ برخی مقامات در گفت‌وگو با یک خبرگزاری انگلیسی مدعی شده‌اند طرف غربی در حال بررسی طرح مجاز کردن غنی‌سازی در سایت «فردو» برای مصارف پزشکی است.

۱:۴۷ رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و وزیر انرژی آمریکا با حضور معاونان وزرای خارجه دو کشور به گفتگو پرداختند.

۱:۰۶ دیپلمات‌های نزدیک به مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ مدعی شده‌اند غربی‌ها به دنبال حل اختلافات با روسیه درباره تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران هستند.

۰۰:۴۸ کارشناسان بین‌المللی ضمن تاکید بر از رونق افتادن حربه تحریم‌ها علیه ایران تاکید کردند: با لغو تحریم‌ها ایران می‌تواند با بهبود اوضاع اقتصادی حتی به کشورهای دوست صادرات تسلیحاتی داشته باشد.

۰۰:۴۰ ظریف و هاموند وزرای خارجه ایران و انگلیس در لوزان به گفت‌وگو نشستند.

۰۰:۱۹ لاوروف در هنگام ورود به محل مذاکرات به خبرنگاران گفته بوده که «برای خوش بین بودن حقوق نمی‌گیرم» و جان کری در نشست دوجانبه به وی گفته «برای خوش‌بین بودن، به اندزه کافی حقوق نمی‌گیری.»

۲۳:۲۴ وزیر خارجه انگلیس دقایقی قبل وارد هتل محل مذاکرات در لوزان شد و قرار است ساعت ۲۱:۳۰ به وقت محلی با ظریف دیدار کند.

۲۳:۱۶ پس از رسیدن وزیر خارجه انگیس به محل مذاکرات هسته‌ای، همه وزرای خارجه ۱+۵ در حضور مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بحث نشستند.

۲۳:۱۰ وزیر خارجه انگلیس پس از رسیدن به محل مذاکرات در لوزان سوئیس گفته که «معتقدام به توافق خواهیم رسید و لی این توافق باید بگونه‌ای باشد که ایران را از دست‌یابی به بمب اتم دور کند.»

۲۳:۰۱ عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: خروج مواد غنی شده از کشور در دستور کار ما نبوده و نیست.

۲۲:۴۹ وزیر خارجه انگلیس به عنوان آخرین وزیر خارجه کشورهای عضو ۱+۵ وارد محل مذاکرات هسته ای در لوزان سوئیس شد.

۲۲:۴۶ عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: هنوز هیچ توافقی حاصل نشده است.

۲۲:۲۵ وزیر امور خارجه روسیه که برای پیوستن که دیگر همتایان خود در ۱+۵ به لوزان آمده در پاسخ به سوالی مبنی بر خوش‌بین بودن به دورنمای توافق گفته که «حقوق نمی‌گیرم که خوش‌بین باشم.»

۲۲:۲۴ وزرای خارجه ایران و انگلیس ساعت ۲۴ به وقت تهران با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو می‌کنند.
منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مجید مجد
گفتگومذاکره گفتگو مذاکره هیچ برای هیچ
هی بلدم مذاکره کنم بلدم مذاکره کنم این بود؟؟؟
خب چه فرقی داشته تا الان مذاکرات شما با دور قبل؟؟؟؟
شما از دیپلماسی و صحبت کردن دیپلماتیک چیزی می دانید؟ برادر عزیز چند سال گفتگو چه دستاوردی داشت ؟ این 2 سال اقای روحانی چه دستاوردی ؟ باید واقع بین بود. مشخصا این دوره از مذاکرات جدی تر . دقیق تر و با برنامه مشخص جلو می رود . مذاکره برای مذاکره یا مذاکره برای مکان مذاکره دیگر نیست . تیم های قبلی هم زحمات خود را کشیده اند

جهان جان انتشار لازم است .
دوست عزیز مذاکره برای مذاکره برای این بود که ما تعیین میکردیم کی وکجا مذاکره کنیم ولی الان طرف مقابل. ضمنا در الماتی 2 رسیدیم به اینکه ما 20 درصد رو تعلیق میکنیم و اونا تحریم بانکی نفتی وخودرویی رو (علتش این بود که ما به نقطه گریز هسته ای رسیده بودیم و به حساب خودشون میخواستن ما رو متوقف کنن )ولی خورد به انتخابات ،روحانی اومد مذاکراتو برگردوند به نقطه صفر و مملکتو محتاج نشون داد ولذا همه چیزو ازمون گرفتن هیچیم بهمون ندادن
noh
البته دوران آقای روحانی سرشار از دست آورده. مهمترینش لگد مال نشدن عزتمان و همچون فرفره چرخیدن چرخ نیروگاه ها و کارخانه ها و لغو پی در پی همه ی تحریم ها!!!!
عاشق حسام خوش نویس
برو بابا خیلی از مرحله پرتی ما اصلا اصل مزاکره رو قبول نداریم می دانید چرا دلیل دارم
اگر ما می گوییم انرژی هسته ای حق مسلم ماست که هست دیگه چرا برای ایفای ان مزاکره کنیم ماکه دست یافتیم دیگه جی می خوایم تحریمها هم که کشکه بعدش هم در مکتب ما که مکتب ابا عبد اله است گاهی ممکن است اب هم به ما ندهند باید با شمر و یزید مزاکره کنیم پیام امان نامه شمر به حضرت عباس برای ما بود برادر عباس که اهل سازش و مزاکره نبود خداوند مقدر ساخت که شمر برای عباس امان نامه بیاورد و 1400 سال بعد شیعیان بفهمند که با دشمن نباید سازش کرد مگر امام زمان مصلحت بداند مانند امام حسن حالا که ولی فقیه ما علنا اعلام می کند که اینها دشمن هستند اهل حقه و کلک هستند و ما خوشبین نیستیم این اقایان به نظر من اشتباه کردند که رفتند جلو دشمن سر خم کردند دشمن دشمن است حالا تازه گذشته از ان اگر با امریکا سازش هم کردیم و دوست شدیم و امریکا به ما تاسیسات هسته ای هم داد تازه اون وقت شدیم مانند زمان پهلوی ملعون میان و هر غلطی بخواهند با کشور عزیزمان انجام می دهند و دلمان خوش است که با ابر قدرت دوستیم ایییییییییییی
دستاورد آن چندسال اورانیوم 20 درصد و 19 هزار سانتریفیوژ بود و دستاورد این دو سال توقف اقتصاد و هسته ای....(البته از زحمات بی شائبه تیم مذاکره کننده تشکر می کنیم و امیدواریم هرچه سریعتر تاکتیک دولت در این حوز تغییر کند)
Kuwait
استفاده از ابزارهای دیپلماسی برای رسیدن به اهداف مورد نظر هست. وقتیکه نتیجه مذاکرات برای منافع ملی دستاوردی نداشته و یا برخلاف اون باشه،صرفِ دیپلماسی به خودیِ خود هیچ ارزشی نداره!
...ر
برادر عزیز!!!!! با کامنتت کاملا معلوم شد که شما چقدددددددددددر از دیپلماسی و صحبت دیپلماتیک سر در میاری!!!!!!!!!!!
تیم اولی که زحمت کشید و کلا همه چیزا تعلیق و پلمپ کرد!!!
این تیم هم که زحمت کشید و اکثر دستاوردهای قبلی را یا تعلیق یا پلمپ یا کلا با توافق(بخوانید توقف) ژنوچای برای ایران ممنوع کرد
اگه بی انصافی شما راجع به مذاکره برای مذاکره و مذاکره برای مکان مذاکره،که در این دوره نمود بیشتری داشت و حتی از خطوط قرمز هم عدول شد را بپذیریم
بهتر از دیپلماستی و صحبت دیپلمانکنیک! خنده و باج دهی و کدخدا ترسی و به باد دادن تمام دستاوردها برای هیچ و گداییست
م...
راست میگه انتشارلازمه
تا دولت طرفداراشا بهتر بشناسه
و بدونه نمیشه روشون حساب کرد
چون یا وا میدن و یا اونور اب باید پیداشون کنه و یا از تحلیل سیاسی در حد یه قول دو قل هم چیزی بلد نیستند

جهان جان نیاز با انتشار نیست!!!!!!!!!
خودشون میدونن چند مرده حلاجن نمیخام با این کامنت تضعیف روحیه بشم!!!!!!!!!!!!!
خخخخخخخخخخ
کلا این دیپلماسی و دیپلماتیک!!!
خنده و برو و بخور و عکس و خاطره و ببخش و قدم بزن .........
و دگر هیچتان!!!!
ما را کشته!!!!!!!!!!!!
مردم
هیچ خبری نیست خاطر جمع باشین.
توفیقی از قزوین
این فرصتی که دولت کنونی ایران برای توافق در اختیار غربی ها قرارداده می تواند فتح باب مثبتی برای حل مسایل مختلف جهان از طریق گفتگو (با طرف های ذیربط باشد) و نتیجه منفی مذاکرات نشان از ناتوانی این کشورها در حل مسایل توسط آنان است ( البته منافع این کشورها کمتر در حل مسایل از طریق گفتگو و بیشتر از طریق دشمن هراسی یا جنگ افروزی است )
بهترین توافق برای آنها توافقی است که ایران بعدا مجبور شود آن را کنار بگذارد. چون تحریم ها را به درستی برنخواهند داشت و ایران خود را محق خواهد دانست که توافق را کنار بگذارد. بنابراین آنها کاملا به اهدافشان خواهند رسید.
علی
چه عجب روزی را دیدیم که مذاکرات پیشرفت نداشت! ( یعنی هیئت ایرانی عقب نشینی نکرد چون دیگر عقبه ای وجود ندارد).
Iran, Islamic Republic of
برید فیلم کمپ ایکس-ری رو ببینید! آمریکایی ها کلا می خواهند ایران فقط یک نفسی بکشد در یک چهار دیواری بسته!!! آن هم بر طبق برنامه آنها! مثل سلول زندان گوانتانامو!! البته شاید همه چیز از خوراک و پوشاک و وسایل تفریح و الافی و ... هم به ما بدهند اما فقط در همان چاردیواری کذایی!! اما ما این بردگی مدرن را نخواهیم پذیرفت! ما از نسل عاشوراییم! فرزندان خمینی!
مجیداعتمادی
دراین مذاکرات بیشترین دست آوردی که دارد آلبومهای عکس فراوانی برای آقایان ظریف وهمایون به یادگار میماند که نوه هایشان سرگرم باشند