پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۳

بازار جذاب فروش هواپیما به ایران

جمعه ۶ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب: 441190
لیزینگ‌های ایرانی هم در کنار شرکت‌های خارجی فعال شده‌اند تا در زمینه خرید و فروش هواپیما به ایرلاین‌های ایرانی خدمات دهی کنند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، بنابر اعلام مسئولان سازمان هواپیمایی، حدود ۲۵۷ هواپیما در ناوگان هوایی مسافری ایران وجود دارد که ۱۵۰ فروند آن فعال است.

البته اضافه شدن ۷۷ فروند هواپیمای زمینگیر به ناوگان نقش زیادی در توسعه شرکت‌های هواپیمایی به خصوص دو ایرلاین بزرگ آسمان و هما دارد، زیرا بیشترین هواپیمای زمین گیر هم مربوط به این دو ایرلاین ملی کشور است، ضمن آنکه ورود و خرید هواپیماهای جدید هم می‌تواند تحول بزرگی در این شرکت‌ها ایجاد کند.

در این میان، یکی از مشکلات کنونی ایرلاین‌ها کمبود نقدینگی برای خرید هواپیما است، چرا که مشکلات سال‌های اخیر و افزایش هزینه‌ها منجر به کاهش توان ایرلاین‌ها شده است، به همین دلیل موضوع خرید لیزینگی هواپیما دوباره از سوی برخی فعالان اقتصادی مطرح شده است؛ هرچند که در گذشته هم ایرلاین‌‌ها با اجاره و یا اجاره به شرط تملیک هواپیما، سعی در تکمیل ناوگان هوایی خود داشتند اما پس از توافقات ایران با کشورهای ۱+۵ این موضوع پررنگ تر شد.

در واقع در گذشته ایرلاین‌های ایرانی از کشورهای امارات، اوکراین، روسیه و یا برخی کشورهای آسیایی هواپیما اجاره می‌کردند اما پس از توافقات، شرکت‌های سازنده هواپیما هم برای فروش لیزینگی هواپیما به شرکت‌های ایرانی ابراز تمایل کردند، چرا که بازار ایران به عنوان یکی از بکرترین بازارهای هدف این شرکت ها می تواند فرصت خوبی را برای سرمایه گذاری در اختیار ایرلاین ها قرار دهد.

هرچند که مسئولان ایرانی اعلام کرده اند شرکت‌های خارجی برای حضور در بازار ایران باید همکاری بیشتری را با شرکت‌های هواپیمایی داشته باشند اما به گفته مسئولان سازمان هواپیمایی، شرط همکاری ایران با این شرکت‌ها تامین قطعات مورد نیاز هواپیماهای موجود و هواپیماهای زمینگیر است که هر شرکتی که در این زمینه زودتر اقدام کند در اولویت همکاری ما در آینده قرار می‌گیرد.

پیشنهاد حضور لیزینگ‌ها برای خرید و فروش هواپیما

از سوی دیگر، برخی نهادهای مالی در ایران هم به دنبال کسب سود از این بازار هستند و پیشنهادهایی را برای لیزینگ هواپیما به شرکت‌های ایرانی ارایه کردند، همچنین بانک‌ها هم برای ارایه تسهیلات اعلام آمادگی کرده اند و حاضرند که هواپیما را به عنوان وثیقه بپذیرند؛ موضوعی که در سال‌های گذشته چالش بزرگی میان ایرلاین‌ها و بانک ها بود، چرا که در سال‌های گذشته ایرلاین ها امکان استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی را نداشتند، زیرا بانک‌ها به دلیل فرسوده بودن ناوگان، هواپیمای خریداری شده را به عنوان وثیقه نمی‌پذیرفتند که به نظر می‌رسد با توافقات انجام شده، این مشکل حل شده باشد.

برخی از این نهادهای مالی در کشور هم پیشنهاد فروش لیزینگی هواپیما را به شرکت های داخلی داده اند که به نظر می رسد برخی ایرلاین‌ها هم پای میز مذاکره نشسته و در حال رایزنی برای خرید لیزینگی هواپیما از شرکت‌های لیزینگی هستند.

در این رابطه مقصود اسعدی سامانی با اشاره به اینکه ایرلاین‌ها از سرمایه گذاری بانک‌ها در حوزه لیزینگ هواپیما استقبال می کنند، گفت: پیشنهادهایی هم در این زمینه به شرکت‌ها ارایه شده است که فعلا ایرلاین‌ها در حال بررسی این پیشنهادات هستند.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه فعلا قراردادی در این خصوص میان شرکت‌های ایرانی و لیزینگ‌ها بسته نشده است، افزود: شرکت‌ها در حال مطالعه شرایط هستند و هنوز توافقی انجام نشده است اما حضور نهادهای سرمایه گذار در این بخش می تواند کمک زیادی برای توسعه صنعت حمل و نقل هوایی باشد.

وی، لیزینگ هواپیما را یکی از روش‌های تامین هواپیما دانست و گفت: برخی شرکت‌ها با توجه به مسایل اقتصادی وارد حوزه لیزینگ هواپیما می‌شوند و این روش در سایر کشورها هم مرسوم است که موسسات پولی و بانکی به صورت لیزینگی هواپیما را به ایرلاین‌ها بفروشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بجای خرید 100 یا 200 فروند هواپیما یک خط تولید مثل سوپر جت 100 در کشور راه اندازی کنند...
شازده
Iran, Islamic Republic of
درود بر کدخدا با هواپیماهش.
محمد
Iran, Islamic Republic of
سازنگان بزرگ هواپیما مثل ارباس وبوئینگ برای سفارش ایران وقت هم ندارند چه برسه به اینکه سر ودست بشکنند