جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تعداد کودکان کار در تابستان به اوج رسید

شنبه ۲۶ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 125191
به دنبال پاسكاري سه سازمان بهزيستي، شهرداري تهران و وزارت كار پيرامون وظايف مربوط به كودك و خيابان، تابستان امسال اوج حضور كودكان نان‌‌‌آور در سطح چهارراه‌ها، مترو، كارگاه‌هاي توليدي و .... بوده كه احتمال ترك تحصيل تعداد بيشماري از اين كودكان پس از تابستان و شروع سال جاري وجود دارد.
فاطمه قاسم‌زاده عضو كميته هماهنگي شبكه ياري كودكان كار ايران در اين ارتباط به خبرنگار ايلنا تأكيد كرد: متأسفانه تابستان سال جاري شاهد اوج كار كودكان در گروه‌هاي سني مختلف هستيم كه متأسفانه مسئولان به اين پديده به ديده يك اتفاق هميشگي و معمولي مي‌نگرند و همواره به دنبال پاسكاري اين معضل اجتماعي هستند.
او ادامه داد: ممكن است اين كودكان به دليل شروع فصل اوقات فراغت جزو كودكان كار به حساب نيايند و نوعي سرگرمي محسوب شود اما افزايش تعداد كودكان در تابستان امسال نشان مي‌دهد كه خانواده‌ها به كار فرزندانشان نياز دارند و كمتر راضي به رها كردن كار كودكانشان هستند.

عضو كميته هماهنگی شبكه ياري كودكان كار ايران با اشاره به بررسي اين كودكان يادآور شد: نحوه رفتار و نوع پوشش كودكان كار نشان مي‌دهد كه اكثرشان دانش‌آموزاني هستند كه در تابستان مجبور به كار كردن شدند، به ظاهر خرج تحصيل سال آتي را درمي‌آورند و به تازگي براي كار در خيابان‌ها اقدام كرده‌اند اما متأسفانه فارغ از كودكاني كه به دليل نگرش و فرهنگ خانواده‌شان مجبور به كار كردن هستند، عده ديگري نيز با تجربه درآمد كودكان خود وسوسه شده و از ادامه تحصيل كودكان خود سرباز مي‌زنند.

او با اشاره به خطر ترك تحصيل اين كودكان گفت: نگران هستيم كه درصدي از كودكان كار دانش‌آموز، امسال از چرخه تحصيل خارج شده و با خارج شدن از سيستم آموزش و پرورش در دنياي كار بمانند؛ به‌طوري كه همه ساله درصدي از كودكان ابتدايي به راهنمايي ترك تحصيل مي‌كنند اما امسال احتمال ترك تحصيل كودكان راهنمايي و دبيرستاني بيشتر است.

قاسم زاده همچنين درمورد حضور چشم گير كودكان كار در كارگاه هاي گوناگون توليدي اشاره كرد و گفت: اكثر كودكان در گذشته در كارگاه هاي كفاشي مشغول به كار بودن اما در حال حاضر كار اين كودكان به دليل راكد بودن كارگاه‌هاي كفاشي و صنعت كفش ايران در اثر ورود كفش هاي چيني به كشور در كارگاهاي كفاشي كمتر شده اما كار سخت آنها در كارگاه هاي كم نور و فاقد امكانات بهداشتي شديد شده و در نتيجه سوءاستفاده از اين كودكان نيز تشديد شده است چرا كه كودكان مخصوصاً كودكان زير 18 سال امكان دفاع از حقوق خود را ندارند، در نتيجه علاوه بر اجبار آنها به كار كردن علي رغم حقوق و مزاياي كم از آنها سوء استفاده هاي گوناگون نيز مي‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *