پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۱

شرط سپاه برای ساخت آزادراه تهران-شمال

دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۵
کد مطلب: 396399
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در خصوص ساخت آزادراه تهران-شمال با بیان اینکه قرارداد ما با وزارت راه برقرار است، تصریح کرد این آزادراه، مشکلات مالی و زیست‌محیطی دارد که اگر رفع شود، آن را انجام می‌دهیم.
به گزارش جهان به نقل از فارس،‌ سردار عبادالله عبداللهی فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) سپاه در نشست خبری که صبح امروز به منظور بیست و پنجمین سال تاسیس این قرارگاه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های خوب و متمایزکننده دیگر سازمان‌ها این است که بر اساس مقتضیات زمان وارد میدان می‌شود و هر جا نیاز باشد ورود پیدا می‌کند.

وی افزود:‌قرارگاه خاتم‌الانبیا متولی و مجری بزرگترین طرح‌های عمرانی و صنعتی در کشور است که از ابتدای تاسیسش تا کنون بیش از ۲ هزار پروژه استانی و ملی را به نتیجه رسانده است.

عبداللهی با اشاره به برخی پروژه‌های این قرارگاه اظهار داشت: به عنون مثال در حوزه پالایشگاهی فاز پانزدهم و شانزدهم به درستی و بر اساس اصول،‌ تجهیز، احداث و به بهره‌برداری رسید که این کار با مهندسی صد در صد ایرانی انجام شد در حالی که شرکت‌های خارجی مانند توتال و شل

کار را رها و میدان را خالی کرده بودند اما این پرچم به دست قرارگاه افتاد و کارها انجام شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) گفت: در همین راستا ۳ ترین راه‌اندازی شده و ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب گاز به شبکه کشور وارد شده و ترین چهارم و اصلی نیز هفته آینده راه‌اندازی می‌شود. ما از سکوی شانزده گاز را به فاز ۱۶ رساندیم و اکنون ۷ تا ۱۰ میلیون متر مکعب گاز از سکوها به پالایشگاه‌ها منتقل و شیرین‌سازی می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنانش خاطرنشان کرد:‌ ما ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر زیرساخت جاده‌ای و ریلی داشتیم که راه‌آهن چابهار- زاهدان از آن جمله است. همچنین خط راه‌آهن اینچه‌برون- گرگان که کریدور شمال به جنوب کشور است ظرف کمتر از یک سال زیرسازی، روسازی و ساخت ایستگاه‌هایش را انجام دادیم که این خط آهن در ارتباط با کشورهای همسایه و امنیت پایدار نقش بسزایی دارد.

عبداللهی گفت: در حال حاضر این خط راه‌آهن ظرفیت ۳ میلیون تنی دارد که قابلیت ارتقاء به سقف ۱۰ میلیون تن را دارد. این اولین رکورد در کشور بود که ۱۲۰ کیلومتر ریل را ظرف یک سال به بهره‌برداری رساند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) ادامه داد: ما در قرارگاه ۱۷ دستگاه TBM داریم که از آنها در جهت ایجاد خطوط مترو و تونل‌ها بهره‌ می‌بریم.

عبداللهی در ادامه تصریح کرد: قرارگاه ۹ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط لوله انتقال آب و گاز را ایجاد کردیم که یکی از آنها خط آب غدیر در قم بود که این موضوع مورد تاکید مقام معظم رهبری بود و ما ظرف ۲ سال انجام دادیم.

وی افزود: قرارگاه ۲۱ میلیارد متر مکعب مخزن سرد ساخته است که سدهای کرخه و گتوند از آن جمله است. ما همچنین ۱۶۳ دستگاه پل ساخته‌ایم و سال گذشته ۱۰ هزار کیلومتر خط فیبر نوری داشته‌ایم که از امنیت بسیار بالایی برخوردار است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) با بیان اینکه به زودی کارخانه بزرگ تغلیظ مس را افتتاح خواهیم کرد، گفت: ما بزرگترین لایروب‌ها را در خاورمیانه در اختیار داریم.

عبداللهی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه جای جهاد سازندگی خالی است، گفت: متاسفانه برخی روستاها در موضوع آب، گاز و جاده عقب مانده‌اند لذا ما برنامه‌ریزی کردیم تا شعاع ۷۰ کیلومتری هر پروژه‌ای که انجام می‌دهیم محرومیت‌زدایی صورت گیرد. ما از محل اعتبارات و بودجه خودمان و نه از پول دولت حدود ۸ تا ۱۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی در کشور داشته‌ایم.

وی در خصوص نیروی انسانی این قرارگاه اظهار داشت: ما به طور مستقیم با ۱۳۵ هزار نفر ارتباط داریم که درصد کمی از آنها نیروی رسمی سپاه هستند و مابقی نیروهای مردمی و پیمانکاران را شامل می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) با بیان اینکه ۳۵ هزار مهندس و فوق لیسانس در قرارگاه مشغول فعالیتند گفت، ما ۱۳ هزار دستگاه مختلف در حوزه‌های عمرانی دایم و این سبب می‌شود قرارگاه موتور محرک سازندگی در کشور شود.

عبداللهی افزود:‌ قرارگاه عرصه را بر بخش خصوصی تنگ نکرده بلکه انحصارها را شکسته و عرصه بر خارجی‌ها تنگ کرده است. امروز تنها چیزی که نیاز نیست از خارج وارد شود خدمات مهندسی است.

وی تاکید کرد: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا آماده است پروژه‌های عمرانی در خارج کشور را انجام دهد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در خصوص رابطه قرارگاه با دولت اظهار داشت: قرارگاه همیشه همراه و یار دولت‌ها بوده و هیچ تفاوتی در سه دولت گذشته و دولت فعلی نگذاشته‌ایم. مشخص است اگر ارتباط کاری ما خوب نباشد پروژه‌ها خوب انجام نمی‌شود اما ارتباط بسیار حسنه و خوبی با دولت داریم.

عبداللهی با تاکید بر اینکه قرارگاه ارتباط تنگاتنگ کاری با دولت دارد،‌گفت: مشخص است اگر هر کسی جزیره‌ای عمل کند نتیجه خوبی نخواهد داشت و کسری بودجه یک چیز کلی است و به معنای این نیست که قرارگاه ارتباط بدی با دولت دارد.

وی با اشاره به پروژه آزادراه تهران- شمال گفت: در دولت قبلی قراردادی میان قرارگاه و وزارت راه در این خصوص بسته شد تا به صورت مشارکتی این کار انجام شود و الان هم این قرارداد پابرجاست و به لحاظ بحث مالی و زیست‌محیطی مشکلاتی دارد که اگر رفع شود این کار صورت می‌گیرد. البته در گذشته بنیاد مستضعفان نیز قراردادی در این خصوص داشت که ترک تشریفات صورت گرفته است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در خصوص پالایشگاهی که در حال ساخت است، گفت: پالایشگاهی با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال ساخت است که روزانه ۶۰ میلیون لیتر تولید خواهد داشت که حدود ۳۷ میلیون آن بنزین است و فعلا در حال ساخت است.

عبداللهی در پاسخ به سؤالی در خصوص درآمدزایی پروژه‌های قرارگاه گفت: البته که پروژه‌ها باید درآمدزایی داشته باشد. وقتی باید به ۹۵ درصد نیروهای قرارگاه حقوق بدهیم باید اقتصادی کار کنیم و پروژه‌ها درآمدزا باشد تا بتوانیم هم حقوق آنها را بدهیم و هم در انجام پروژه‌های بعدی اقدام کنیم.

وی افزود: البته می‌دانید با سودی که بانک‌ها به سپرده افراد می‌دهند کار عمرانی کاری نیست که سود داشته باشد و کارکنان قرارگاه با عشق به این کارها می‌پردازند. ما با توجه به عدم نقدینگی در کشور هیچ پروژه‌ای را تعدیل یا تعطیل نکردیم لذا قطعا باید پروژه‌ها درآمدزایی داشته باشد تا پروژه‌های بعدی انجام شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در خصوص پروژه دیگر این قرارگاه اظهار داشت: به زودی کمربندی جنوب تهران به طول ۱۶۴ کیلومتر و با ۳ باند رفت و ۳ باند برگشت را آغاز می‌کنیم. این کمربندی از آبیک شروع و جنوب فرودگاه امام و اتوبان‌های تهران- ساوه و قم را قطع کرده و به چرم‌شهر وصل می‌شود.

عبداللهی در خصوص تحریم‌ها علیه کشورمان اظهار داشت: ما ۳۵ سال است که تحریم هستیم و نمی‌توانیم بگوییم که تحریم‌ها تاثیر نداشته اما نباید تسلیم تحریم‌ها شویم. ما باید با اقتدار مقاومت و از توانمندی‌های داخل استفاده کنیم. اقتصاد مقاومتی اقتصاد ریاضت نیست بلکه اقتصاد اقتدار و افتخار است.

وی ادامه داد: با توجه به پایین آمدن قیمت نفت ما جایگزین آن را صنایع معدنی می‌دانیم و باید به جایی برسیم که احتیاجی به نفت نداشته باشیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در خصوص دیگر پروژه‌های در حال بهره‌برداری قرارگاه گفت: افتتاح قطعه اول آزادراه حرم تا حرم، افتتاح کارخانه فولاد میانه با ظرفیت یک میلیون تن در سال، شروع ساخت آزادراه کمربندی جنوب تهران و افتتاح کارخانه تغلیظ مس از جمله آن است.

عبداللهی با اشاره به پروژه‌های خارجی قرارگاه گفت: ما چند پروژه در کشور عراق داریم که ۲-۳ خط انتقال گاز و یکی هم توسعه حرم امام علی (ع) و صحن حضرت زهرا (س) است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: قرارگاه وارد پروژه‌های زیر ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان نخواهد شد ما همچنین پیشنهادی به دولت دادیم تا شورای عالی سازندگی تشکیل شود و از ظرفیت‌های موجود در کشور در جهت عمران و آبادانی بهره ببریم. درهمین راستا جلسات متعددی با معاون اول رئیس‌جمهور داشتیم و بنا شد پروژه‌هایی که بالای ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند را براساس تشخیص دولت به بهره‌برداری برسانیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در خصوص دریافت‌های این قرارگاه از دولت گفت: کل مبالغی که ما بابت پروژه‌ها و قراردادها از دولت دریافت می‌کنیم ابتدا باید به خزانه واریز شود و سپس قرارگاه طبق قراردادها این مبالغ را از خزانه دریافت می‌کند.

عبداللهی در پایان با اشاره به بودجه سپاه اظهار داشت: ما با دولت صحبت کردیم که با توجه به بودجه و ظرفیت‌های قرارگاه می‌توانیم ۳۰ هزار میلیارد تومانم کار انجام دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
خدا کنه مثل پل روشندلان(پیچ شمیران تهران) بسازنش .
هم شبا روش تاریکه آدم یاد جبهه می افته (4 مرتبه براش سیستم روشنایی گذاشته اند)
هم ماشین رو سنگلاخه بازم آدم یاد جبهه می افته .
خلاصه سر تا ته پل همش خاطرس .