جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴
۵

یک فعال اصلاح طلب: اعتدال در حال تبدیل شدن به اختلاط است

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۶
کد مطلب: 356591
یک فعال اصلاح طلب گفت: چنانچه دولت تدبیر و امید نتواند برای چالش‌های پیشاروی جامعه تدبیری درخور و بهنگام بیندیشد، کلیدش بسیاری از درها را به روی خودش خواهد بست و حامیانش را پشت درهای بسته رها خواهد کرد.
یک فعال اصلاح طلب: اعتدال در حال تبدیل شدن به اختلاط است
به گزارش جهان، محمدرضا تاجیک در گفتگو با شرق گفت: اگرچه معتقدم از شدت و گستره این حمایت کاسته شده، اما جریان اصلاحات با نگرشی‌ عقلایی و با تحلیلی ناظر به شرایط حال و آینده کشور و نیز با حفظ فاصله انتقادی خود، کماکان از دولت حمایت می‌کند. اما مطمئنم این «حمایت» امری زمان - ‌پرورده و شرایط‌ - پرورده است و چنانچه دولت تدبیر و امید نتواند برای چالش‌های پیشاروی جامعه تدبیری درخور و بهنگام بیندیشد،
اگرچه از یک منظر نظری اعتدال می‌تواند با نوعی از عقلانیت رابطه داشته باشد، اما هنوز متنی در این زمینه از سوی اعتدالیون در دسترس نداریم تا ما و دیگران را با این مفاهیم و رابطه میان آنان آشنا کند.
کلیدش بسیاری از درها را به روی خودش خواهد بست و حامیانش را پشت درهای بسته رها خواهد کرد.

وی افزود: آنچه از رهگذر یک تامل و تعمق تحلیلی قابل تخمین است، این است که جامعه ما در سال‌جاری شاهد امتداد چالش‌هایی نظیر مساله هسته‌ای، بحران روابط با غرب و برخی از کشورهای منطقه، ستیزش‌های سیاسی- جناحی داخلی، بی‌ثباتی و تلاطمات اقتصادی، تهدیدات زیست‌محیطی و آب و هوایی، ستیزش‌های خرده‌فرهنگی و قومی و جنسیتی و نسلی، ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی و روانی، کاهش سرمایه اجتماعی، خروج سرمایه و نیروی انسانی، شکاف میان دولت و مردم، شکاف فقر و غنا و... خواهد بود. اگرچه بعید است در سال‌جاری با متغیری بی‌بدیل در عرصه مشکلات مواجه شویم، ولی امتداد این چالش‌ها می‌تواند صورت‌های جدیدی از آسیب‌ها و تهدیدات را در مقابل جامعه‌ و دولت قرار دهد. افزون اینکه، این چالش‌ها
دولت «اعتدال» که به نظر می‌رسد در حال تبدیل‌شدن به دولت «اختلاط» است، باید سریع‌تر خود را جمع‌وجور و گرایش‌های متفاوت و گاه متضاد درونی خود را تعدیل کند و تا دیر نشده کلید تدبیر خود را به‌کار گیرد.
و معضلات در انواع و ریخت‌های متفاوت سازه‌ها‌ی ترکیبی که ممکن است با یکدیگر برقرار کنند، اشکال نوینی از دلمشغولی‌های ملال‌آور و روح‌آزار را پدید خواهند آورد، که هر کدام نیازمند نقش‌آفرینی کلید دولت هستند. در این شرایط، دولت «اعتدال» که به نظر می‌رسد در حال تبدیل‌شدن به دولت «اختلاط» است، باید سریع‌تر خود را جمع‌وجور و گرایش‌های متفاوت و گاه متضاد درونی خود را تعدیل کند و تا دیر نشده کلید تدبیر خود را به‌کار گیرد.

وی درباره رفتار اصلاح‌طلبان مقابل اصولگرایان به عدم تغییر آنها اشاره کرده و می‌گوید: اما همین‌جا بگویم که سخت معتقدم اصلاح‌طلبان در هر لحظه باید آن کنند که به‌عنوان یک اصلاح‌طلب باید انجام دهند. به بیان دیگر، اصلاح‌طلب‌ها هیچ‌گاه نباید به‌تبع یا به‌نقیض اصولگرایان از طبیعت مرامی و گفتمانی و کنشی خود عدول کنند و
در هر فرض، ما اصلاح‌طلب‌ها برای عقلانی‌تر عمل‌کردن اعتدالیون – نه‌تنها نسبت به اصلاح‌طلب‌ها بلکه نسبت به تمامی خِردپیشگان عالم - دعا می‌کنیم. ‌
از خودِ اصلاحی خود عبور کنند.

تاجیک در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود دولت روحانی در مقایسه با دولت خاتمی عقلانی‌تر عمل می‌کند، با رد این مسئله گفت: این ادعا بنیانی ندارد. تجربه یک‌سال گذشته نیز نشانی از این شناسه و تمایز ندارد. از سوی دیگر، می‌دانیم که هنوز در میان اعتدالیون، تعریف مشخصی از مفهوم اعتدال و نسبت آن با عقل و عقلانیت وجود ندارد. اگرچه از یک منظر نظری اعتدال می‌تواند با نوعی از عقلانیت رابطه داشته باشد، اما هنوز متنی در این زمینه از سوی اعتدالیون در دسترس نداریم تا ما و دیگران را با این مفاهیم و رابطه میان آنان آشنا کند. در هر فرض، ما اصلاح‌طلب‌ها برای عقلانی‌تر عمل‌کردن اعتدالیون – نه‌تنها نسبت به اصلاح‌طلب‌ها بلکه نسبت به تمامی خِردپیشگان عالم - دعا می‌کنیم. ‌
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سرور
هاشمی روزی دنبال "نه احمدی نژاد" بود و میوه آن در نهایت پیروزی ضعیف حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری بود اما چقدر بر برگزینندگان این تفکر قافیه تنگ آمده است که امروز دکتر تاجیک از اینکه روحانی "حامیانش را پشت درهای بسته رها خواهد کرد" قبل از اتمام یکسال ریاست جمهوری وی سخن می گوید.بدون شک پیروزی که با تخطئه دیگران بدست بیاید ناکام است و بزودی ابتدائا شاهد "عبور" طیف "چپی ها" از روحانی و در ادامه ریزش های بعدی خواهیم بود.
بنظر می رسد این امر تعبیر شده است هرچند با ادامه همان تفکر برخی سران طیف های حامی فعلی دولت با نمایاندن لولوی "اصولگرایی" بخواهند طیفهای نزدیک به دولت به یک همگرایی برسند.
برجسته کردن و طرح هر روزه موضوعات حاشیه ای وساختگی و احساسی در روزنامه های طیف دولتی که روشی فسیل شده است در همین راستا می باشد.
در ضمن به تدریج با خرابکاری های و فراافکنی های اقتصادی و فرهنگی دولت واگرایی در حامیان راست سنتی(مذهبی) و راست مدرن(اصولگرا نماها) و حتی کارگزارانی ها نیز به خوبی مشهود است.
این دوره را می توان پایان تفکر هاشمی-نه لزوما پایان وی-در آسمان سیاسی ایران دانست.
بخشیان خوب متوجه شده که ابی از این جناح گرم نخواهد شد
به زودی مردم با همراهی قوه قضاییه دهان اصلاح طلبان را برای همیشه خواهند بست
از مشهدم
نگرش عقلایی=همون رحم اجاره ایی!!!!!!!
همتون انتهای دیکتاتورید