پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

تولید واکسن ویژه ماهیان پرورشی در کشور

سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب: 436899
محققان سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران موفق به تولید واکسن‌هایی برای ایمن‌سازی ماهی‌های پرورشی سردآبی شدند.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، دکتر مهرداد آذین، رئیس پژوهشکده زیست‌فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران و مجری طرح تولید واکسن آبزیان گفت: ماهی‌های سردآبی پرورشی مانند قزل آلا با باکتری‌های لاکتوکوس و استرپتوکوکوس دچاری بیماری می‌شوند.

وی افزود: بیماری ماهی‌های پرورشی سردآبی عوارضی چون خونریزی زیر پوستی، خون ریزی در آبشش‌ها، کوری، مشکلات مغزی و در نهایت منجر به مرگ آنها می‌شود.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: بیماری ماهی‌های پرورشی با سرعت زیادی منتقل می‌شود، بنابراین برای جلوگیری از بروز این نوع بیماری‌ها اقدام به تولید واکسن آبزیان کردیم که این واکسن ۸۰ تا ۹۰ درصد ایمن‌زایی در ماهی‌ها ایجاد می‌کند.

آذین با بیان اینکه واکسن آبزیان از خارج وارد کشور می‌شود، افزود: قیمت هر لیتر واکسن خارجی برای آبزیان حدود ۵۰۰ هزار تومان است که با تولید این واکسن در داخل کشور قیمت هر لیتر آن به یک پنجم کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به روش‌های استفاده از واکسن آبزیان گفت: این نوع واکسن‌ها به دو روش خوراکی و تزریقی استفاده می‌شود که در روش خوراکی واکسن در حوضچه‌های حاوی ماهی‌ها ریخته می‌شود، اما در روش دوم واکسن باید به هریک از ماهی‌ها تزریق شود که این روش بسیار سخت و زمان بر است.

این پژوهشگر تاکید کرد: این واکسن در تعدادی از مزارع حوضچه‌های پرورش ماهی آزمایش شده و نتایج بسیار مطلوبی داشته است.

بر اساس این گزارش، تولید واکسن آبزیان با همکاری پژوهشکده زیست فناوری سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران و جهاد دانشگاهی دانشکده دامپزشکی طراحی و اجرا شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *