شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

وقتی اسراییل‌تهدیدات نصرالله راجدی می‌گیرد

شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۷
کد مطلب: 442621
گرچه رژیم صهیونیستی در صدد است با تخلیه شهرکهای مرزی، قدرت بازدارندگی خود را به رخ بکشد، اما این نقشه به نوبه خود اعتراف به ناتوانی در حمایت از شهرک نشینان و توانمندی حزب الله در عملی کردن تهدیدات خود است.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از پایگاه خبری العهد خبر داد، رژیم صهیونیستی با اعلام و تشریح نقشه تخلیه شهرکهای مرزی با لبنان، به ظاهر در صدد نمایش قدرت بازدارندگی بوده اما در واقع با این کار به ناتوانی در حمایت از شهرک نشینان و در نتیجه فراری دادن برنامه ریزی شده آنان از رزمندگان حزب الله اعتراف کرد.

نمایش دروغین قدرت بازدارندگی

معمولا هدف اسرائیل از اعلام نقشه نظامی تلاش برای بازیافتن اعتماد در جبهه داخلی و در عین حال ارسال پیامی مبنی بر قدرت بازدارندگی به خارج است.

اما همه این نقشه‌ها چیزی جز تخلیه شهرکهای نزدیک به مرزهای شمالی لبنان در صورت شروع نبرد با حزب الله نیست؛ نقشه‌ای که به احتمال زیاد به جای فرار انفرادی و پراکنده و در نتیجه سردرگمی نهادهای مختلف اسرائیل، ضامن فرار گروهی و سازمان یافته با نظارت ارتش و راهنمایی رهبران سیاسی اسرائیل است.

اعلام نقشه تخلیه شهرکها به شکل علنی که نمونه آن در روزنامه «معاریو» به نقل از منابع نظامی بلندپایه ذکر شده است، همانقدر که حامل این پیام است که توان دفاعی و بازدارندگی اسرائیل را به رخ کشیده و مدعی تامین امنیت برای شهرک نشینان باشد، به همان اندازه بیانگر واقعیتی است که مسئولان سیاسی و امنیتی در تل آویو درک کرده اند به ویژه اینکه چنانچه این برنامه به اجرا گذاشته شود، اولین بار از سال ۱۹۴۸ است که ارتش نقشه تخلیه شهرکها را به این شکل در جریان درگیریها به اجرا در می‌آورد.

از سوی دیگر این نقشه و سروصدای رسانه‌ای در مورد آن یک سیاست رسمی بررسی شده است که هدف از آن آماده کردن اسرائیلیها برای سناریوهایی است که در پرتو تغییرات معادلات درگیریهایی که مقاومت لبنان پس از جنگ ۲۰۰۶ و پس از آن در غزه به وجود آورده است، دیگر انکار و یا فرار از آن فایده ای ندارد.

شهرک نشینان چگونه از نیروهای مقاومت فرار خواهند کرد؟

یکی از ویژگیهای این نقشه این است که معاریو آن را به نقل از منبع نظامی بلندپایه ارتش اسرائیل فاش کرده است، علاوه بر این نکته دیگری نیز در آن جلب توجه می کند و آن اینکه این نقشه چند هفته پس از اعلام رسمی راهبرد ارتش فاش شده است از همین رو که احتمال می‌رود هدف از آن اعلام توان پیروزی در هر گونه رویارویی در آینده باشد.

توان بازدارندگی اسرائیل به چالش کشیده می‌شود

برنامه تخلیه شهرکها در واقع چالش و آزمونی برای اصول کارآمد سازی نیروی بازدارندگی، هشدار، دفاع و نهایی کردن ارتش است.

همچنین طرح این نقشه پس از آن علنی شد که ارتش تمام جزئیات آن را کامل کرده است ( در مجله ارتش به نام «مِحَنه» منتشر خواهد شد) و نقطه آغاز این نقشه در نظر گرفتن این فرضیه است که رویارویی با حزب الله در صورت وقوع به داخل فلسطین اشغالی کشیده خواهد شد از همین رو همانطور که معاریو نوشته است بهتر است با خالی کردن شهرک ها برای چنین وضعی آماده بود و این برنامه‌ای است که ارتش به زودی در اختیار محافل سیاسی قرار می دهد.

جدی گرفتن تهدیدات سید حسن نصرالله برای تسلط بر الجلیل

چارچوب برنامه تخلیه شهرکها هر چه که باشد ارتش دشمن اسرائیلی نمی تواند این واقعیت را انکار کند که اگر تهدیدات سید «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان را جدی نمی‌گرفت، هرگز خود را ناچار نمی‌دید که چنین برنامه ای را طراحی کرده و برای آن آماده شود.

به عبارت بهتر این نقشه در حالی اعلام شده است که سید حسن نصرالله از نیروهای مقاومت خواست در صورت بروز هر جنگ با اسرائیل در آینده برای تسلط بر «الجلیل» آماده باشند.

اطمینان اسرائیل به توان حزب الله برای عملی کردن تهدیدات

ارتش اسرائیل همچنین نمی‌تواند انکار کند که جدی گرفتن تهدیدات دبیرکل حزب الله لبنان با یک تصمیم دیگر نیز در ارتباط است مبتنی بر اینکه فرماندهی نظامی اسرائیل به تواتمندی های حزب الله بر عملی کردن درخواست سید حسن نصر الله اطمینان دارد.

علاوه بر این ارتش اسرائیل متقاعد شده است که پیامهای قبلی مبنی بر آمادگی و قدرت بازدارندگی که به شیوه‌های مختلف اعلام شد، فایده نداشت از همین رو این بار نقشه و برنامه خود را آشکارا اعلام کرده است که این نیز به نوبه خود به معنی اعتراف فرماندهی نظامی اسرائیل به محدودیت کارآیی عنصر بازدارندگی در برابر حزب الله است.

از سوی دیگر این هشدار اسرائیل هیچ ارزشی ندارد مگر اینکه فرماندهی نظامی و رهبری سیاسی اسرائیل بتوانند پیش از اینکه تهدید حزب الله به اجرا در آید با حملات پیشگیرانه و بازدارنده مانع آن شوند.

اما تاکتیک‌های مقاومت موجب شد پیام‌های هشدار آمیز اسرائیل که معمولا در مقابله با نیروهای نظامی بی‌فایده می‌ماند، با محدودیت روبه رو شود.

اما علنی کردن نقشه تخلیه شهرکها بیانگر اعتراف فرماندهی نظامی تل آویو در مقابل اسرائیلی ها به این موضوع است که نمی‌تواند در جنگ آینده با حزب‌الله نه تنها در برابر موشکها بلکه در برابر هرگونه نفوذ نیروهای این حزب به شهرکها امنیت و حمایت آنان را تامین کند.

فراری دادن رسمی شهرک نشینان مرزی

در پرتو این تحولات ارتش اسرائیل گزینه‌ای جز این ندارد که به منظور حفظ جان شهرک نشینان و تامین امنیت آنان با یک برنامه رسمی که ارتش تهیه کرده است آنان را فراری دهد.

به موازات این واقعیتها، علنی شدن نقشه تخلیه شهرکها مهرتأیید است بر کاهش اعتماد اسرائیلیها به توان ارتش در حمایت از شهرک‌نشینان.

این نقشه ارتش برای تخلیه شهرک های مرزی این واقعیت را برملا می‌کند که فرماندهی نظامی اسرائیل نیز به توانمندی هجومی نیروهای ارتش برای ریشه کن کردن تهدیدات مقاومت علیه شهرک نشینان در نتیجه بی نیازی از برنامه تخلیه شهرک ها اطمینان ندارند و علاوه بر این به توان دفاعی برای حمایت از شهرک نشینان در مقابله با تاکتیک های نیروهای مقاومت امیدوار نیستند.

در هر حال آنچه روزنامه معاریو به نقل از یک منبع نظامی بلندپایه نقل قول کرده است در واقع بیش از پیش بیانگر دلایل طراحی این برنامه است.

به عبارت بهتر به نوشته این روزنامه، تهدید در منطقه دستخوش تغییر شده است و دشمنی که با آن روبه رو خواهیم شد، متفاوت است؛ البته منظور معاریو از دشمن حزب الله است.

بنابر این منبع، این واقعیت لزوم آمادگی از نوعی دیگر را برای حمایت از شهرک ها ضروری می‌سازد.

با این وجود باید گفت که نقشه تخلیه شهرکها بخشی از نقشه نظامی گسترده است که حمله و عملیات دفاعی مثبت و منفی را در دل خود جا داده است به ویژه اینکه اگر فرماندهی نظامی و رهبری سیاسی تل آویو بر این باور نبودند که دشمن در مرزهای شمالی آن از اراده و قدرت کامل برای عملی کردن قول های خود برخوردار است، به طرح چنین نقشه ای دست نمی زدند.

شهرک نشینان در هیچ نقطه‌ای از حملات حزب الله در امان نمی‌مانند

در مقابل فرماندهان نظامی و رهبران سیاسی اسرائیل دریافته اند که اسرائیل برای حمایت از شهرک نشیان راه حلی جز تخلیه شهرکها و انتقال آنان به جهبه‌های داخلی ندارند و در آنجا نیز از موشکهای در امان نخواهند بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *