پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

بازنده اصلی احیای دریاچه ارومیه کیست؟

چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۹
کد مطلب: 442126
مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: آذربایجان‌شرقی بازنده احیای دریاچه است چرا که احیای دریاچه در برنامه مسئولان اجرایی جایگاهی ندارد و تصور می‌کنند ستاد احیا منبعی است برای تامین کسری بودجه برای انجام کارهای عادی!
به گزارش جهان به نقل از فارس، عیسی کلانتری بعد از ظهر امروز در جلسه هم اندیشی احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: ۹۳ درصد خطرات ناشی از خشکی دریاچه متوجه آذربایجان‌شرقی و تنها ۷ درصد متوجه آذربایجان غربی است و میزان آبی که از آذربایجان‌شرقی باید تامین شود ۸ درصد و میزان آبی که از طرف آذربایجان‌غربی باید تامین شود ۹۲ درصد است و با این اوصاف تلاشی که مسئولان آذربایجان‌غربی انجام می‌دهند بیشتر است.

* دولت در زمینه احیا جلوتر از ما آذربایجانی‌ها است

وی افزود: دولت در زمینه احیا جلوتر از ما آذربایجانی‌ها است و پرچم احیا را رئیس جمهور به دوش کشیده و متولیان آموزش و پرورش باید با آگاه کردن مردم از حقوق شهروندی مسئولان را به حرکت بیشتر و موثرتر وادارند.

* سالیانه بیش از ۲ میلیارد متر مکعب برداشت اضافی داشتیم

کلانتری با بیان اینکه سالیانه بیش از ۲ میلیارد متر مکعب برداشت اضافی داشتیم که باید این جیره اضافی را به دریاچه بازگردانیم؛ متذکر شد: یکی از تبعات خشکی دریاچه ارومیه بی خاصیت شدن زنبور عسل است که منجر به بی خاصیت شدن کشاورزی کل منطقه می‌شود.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: سال گذشته از وزارت نیرو درخواست کردیم ۱۰۰ میلیون متر مکعب از سد بوکان به دریاچه رهاسازی کنند، هنوز که هنوز است مقاومت می‌کنند و سهم دریاچه را نمی‌دهند.

این مسئول با بیان اینکه کشورهایی که توسعه پایدار را قبول ندارند در همه چیز و همه جا به مشکل بر می‌خورند، اذعان داشت: توسعه پایدار اقدامات اجرایی را بر اساس توجیه پذیری ارزیابی می‌کند و براساس ضوابط توسعه پایدار هیچ برنامه‌ای نباید اجرا شود که مشکلات اجتماعی پیش آورد و یا برخلاف محیط زیست باشد و به حقوق نسل‌های بعدی تعدی کند.

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه افزود: دریاچه ارومیه که باعث پایداری تمدن شمال‌غرب کشور است در حال نابودی است و ما تنها کشوری هستیم که ۸۵ درصد آب‌های تجدیدپذیر را برداشت کرده‌ایم.

* امروز با چاقوی جراحی به جای جراحی آدم کشی می‌کنیم

وی یادآور شد: ۵۰ سال پیش در حد ۲۵ درصد منابع تجدیدپذیر را هم مصرف نمی‌کردیم ولی امروز با چاقوی جراحی به جای جراحی آدم کشی می‌‌کنیم و ریشه تمدن ۷ هزار ساله را به بهانه عدم وابستگی، افزایش تولید، حفظ امنیت ملی، تامین امنیت غذایی، حفظ استقلال، اقتدار ملی و ... از بین می‌بریم.

دبیر ستاد ملی احیای دریاچه ارومیه با اشاره به مصرف بالای ۱۵۰ درصدی منابع آبی تجدیدپذیر در خراسان رضوی و مصرف بیش از ۱۰۰ درصدی در استان‌هایی مثل اصفهان، کرمان و فارس گفت: نمک دریاچه ارومیه شهرهای اطراف را تهدید می‌کند که اگر احیا نشود صدها میلیارد تومان باید صرف نابسامانی‌های متعدد اقتصادی و اجتماعی ناشی از آن شود.

* خشکی دریاچه منجر به آوارگی ۴ میلیون نفر خواهد شد

این مسئول ابراز داشت: معضلات اجتماعی حاصل از مهاجرت یک و نیم میلیون نفر در زمان جنگ تحمیلی هنوز که هنوز است در اذهان مردم باقی است و اگر دریاچه خشک شود حدود ۴میلیون نفر مجبور می شوند خانه و کاشانه خود را رها کرده و مهاجرت کنند و معلوم نیست این تعداد کجا باید بروند، چگونه بروند و چه مصیبت‌هایی به بار خواهد آمد.

کلانتری در ادامه صحبت‌های خود اعلام کرد: در ۳ ماهه آخر سال گذشته حدود ۴۵۰ میلیارد تومان بودجه برای احیای دریاچه تخصیص یافت و این درحالی است که کل بودجه عمرانی استان آذربایجان‌شرقی به ۳۰۰ میلیارد تومان هم نمی‌رسید.

وی با بیان اینکه بین ستاد احیا و دولتی‌ها فاصله افتاده و کارهای روزمره خود را بدون توجه به بحران حاضر انجام می‌دهند؛ اضافه کرد: امسال یک هزار و ۹۵۰ میلیارد تومان برای احیا تخصص دادند اما اگر نتوانیم مردم را به همکاری بطلبیم و مدیران توجیه نشده باشند که باید همه تلاش خود را انجام دهند راه به جایی نخواهیم برد.

* هر مدیری که در مقابل احیای دریاچه ایستادگی کند به رئیس جمهور گزارش می‌دهم

مجری طرح احیای دریاچه ارومیه در پایان تاکید کرد: دریاچه قابلیت احیا دارد اما اگر دولت، ملت، نرم افزار و سخت افزار دست در دست هم ندهند این هدف تحقق نخواهد یافت و پس از این هر مدیری که در مقابل احیای دریاچه ارومیه ایستادگی کند به رئیس جمهور گزارش خواهم داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


هم وطن
Iran, Islamic Republic of
با سلام
برای نجات دریاچه ارومیه به نظر اول باید نسبت به آگاهی مردم و هشدار های لازم در این خصوص اقدام کرد . بعد کلیه چاههای غیر مجاز در اسرع وقت باید تعطیل شود . استفاده از روشهای پیشرفته آبیاری هرچه زودتر با همکاری مردم و به صورت فوری و جهادی .تعطیلی و رها سازی آبهای سد هایی که ضرورت ساخت نداشتند . برنامه ریزی به منظور ساخت مسیر و هدایت آبهای سطحی و باران اطراف دریاچه . و ...
با توجه به بارش های خوب در شمال نمی توان آب را از دریای خزر به ارومیه انتقال داد؟