جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
در گفتگو با cctv چین؛

روایت صالحی از درس مقاومت ایران به غرب

يکشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب: 441622
رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.سی.تی. چین گفت : آمریکایی ها به این نتیجه رسیده اند که به جای تقابل با ایران، بهتر است با این کشور تعامل کنند.
به گزارش جهان به نقل از صدا و سیما، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با شبکه سی سی تی وی چین در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه که پرسید: آیا خوش بین هستید که قانونگذاران (آمریکایی) و بخصوص جمهوری خواهان که با هر کار اوباما مخالفت می کنند به صورتی جدی توافق هسته ای را بررسی کنند و اجازه اجرایی شدن آن را بدهند؟

گفت: زمانی که ما وارد این گفتگوها شدیم، حسن نیت داشتیم. ما با این هدف وارد شدیم که کلیت پرونده بسته شود و همه مسائل حل و فصل شود. البته فرایند قانونی در کشور من باید طی شود و نهادهای مسئول و مرتبط می بایست برجام را بازبینی کنند. در دیگر سو، کنگره آمریکا نیز می بایست تصمیم گیری کند که برجام را می پذیرد یا رد می کند. این مساله به آنان مربوط می شود؛ اگر آنان برجام را رد کنند، این مشکل آنان است نه مشکل ما، ما حسن نیت خود را در این خصوص نشان داده ایم و من به این مساله به چشم موضوعی نگاه می کنم که ریشه در برنامه و فعالیت های اتمی دارد و تاکید من نیز این است همه این (مسائل بین ایران و کشورهای دیگر) ساختگی هستند.

وی افزود: حقیقت نیز این موضوع را نشان داده است، زیرا دوازده سال است که هیچ کس از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی نتوانسته است هیچ دلیل و توجیهی بیاورد که ما در حال انجام فعالیت هایی هستیم که با فعالیت های صلح آمیز هسته ای همخوانی ندارد. از این رو، سندی در این خصوص به دست نیامده است. همه اینها نشان می دهند که فعالیت های ما صلح آمیز هستند و گذر زمان نیز این را نشان داده است. ما از محک زمان، سربلند بیرون آمده ایم، بخصوص دوازده سال گذشته؛ در صورتی که شبهه ای در فعالیت های خود داشتیم، تا این اندازه در دوازده سال گذشته مصر نبودیم.

صالحی اضافه کرد: مشکل آنهاست، آنها بودند که این موضوع را مطرح کردند و حال آنها حتی در منابع اطلاعاتی خود به این نتیجه رسیده اند که ایران انحرافی به سوی فعالیت های غیر صلح آمیز نداشت. این چیزی است که سیا به صورت روشن گفته است. باور من این است که آمریکایی ها به این درک رسیده اند که بهتر است با ایران تعامل کنند تا بخواهند تقابل داشته باشند. به باور من آنها به این درک رسیده اند.

* توافق اتمی اثرات منطقه ای و بین المللی زیادی به همراه داشته است

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی. سی. تی. وی همچنین تاکید کرد : توافق اتمی اثرات منطقه ای و بین المللی زیادی به همراه داشته است.

صالحی گفت:به نظرم اثرات این توافق بسیار زیاد است. اثرات این توافق تنها به کشور من و یا به کشورهای غربی منحصر نمی شود. تاثیرات این توافق بر کشور من؛ کشورهای غربی و جامعه بین المللی و منطقه بوده است. اثرات این توافق بسیار زیاد است زیرا غرب خواست که این پرونده که یک پرونده محدود و داخلی بود به یک پرونده بین المللی بدل شود و در نتیجه اثرات حل و فصل آن به صورت بین المللی خواهد بود.

وی افزود: به نظرم تاثیرات این توافق سبب ایجاد تغییرات در حیطه های سیاسی و بین المللی خواهد شد. پس از این توافق روابط بین المللی سبب نوعی دچار تغییرات خواهند شد. ما شاهد وضعیتی پیش از توافق نخواهیم بود. در حقیقت این توافق از یک پرونده ساختگی در دوازده سال پیش ریشه گرفت. در حقیقت ما هیچ مشکلی در زمینه فعالیت های صلح آمیز اتمی خود در ایران نداشتیم اما دوازده سال پیش غرب به فکر ایجاد یک پرونده ساختگی بر ضد کشور من افتاد. آنها تصور می کنند که بهترین راه استفاده و بهره برداری از موضوع اتمی است. آنها تلاش های خود را آغاز کردند و ایران را به زعم خود به فعالیت های غیرصلح آمیز متهم کردند. این موضوع از سال دو هزار و دو آغاز شد.

صالحی ادامه داد: از آن زمان ما در حال مذاکره و بررسی این موضوع هستیم. این مذاکرات به یکباره و از سال دو هزار و سه و زمانی که ما مذاکرات را به سه کشور اروپایی(آلمان، فرانسه و انگلیس) آغاز کردیم، شروع شد. این مذاکرات با گذشت زمان ادامه پیدا کرد و شمار کشورهای مذاکره کننده بیشتر شد و چین و روسیه و آمریکا هم به مذاکرات ملحق شدند و گروه پنج به علاوه یک به وجود آمد.

صالحی گفت:این مذاکرات تا آغاز سال دو هزار و سیزده ادامه پیدا کرد. با بر سر کار آمدن دولتی جدید در کشور من و با توجه به نوع فکر این دولت و پیش زمینه مذاکرات با گروه پنج به علاوه یک ما این مذاکرات را در دو بخش ادامه دادیم. یکی در بخش مذاکرات با گروه پنج به علاوه یک و بخش دیگر به مذاکرات با آمریکایی مربوط می شد. زمانی که ما مذاکرات را با آمریکایی ها آغاز کردیم. آنگاه مذاکرات سرعت بیشتری پیدا کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تحریمها گفت:پس از انقلاب اسلامی ما شاهد تحریم ها بودیم اما در سالهای اخیر این تحریم ها تشدید شد. آنها می گویند که خواهان وضع تحریمهایی بودند که اقتصاد ایران را فلج کند اما موضوع خوبی که درباره اقتصاد ایران وجود دارد این است که این اقتصاد یک اقتصاد صادرات محور نیست. این اقتصاد یک اقتصاد بومی است. ایران یک کشور بزرگ است و هشتاد میلیون نفر جمعیت دارد. ما یک بازار داخلی بزرگ داریم. این بازار می تواند اقتصاد کشور را ثبات ببخشد.

وی افزود:حتی کاهش ارزش پول ملی نتوانست ما را از نظر داخلی تحت تاثیر قرار دهد زیرا اقتصاد ما یک اقتصاد بومی است و ما از طرف اقتصاد های خارجی تحت تاثیر قرار نگرفتیم. البته تاحدی تحت تاثیر قرار گرفتیم اما این تاثیر آنقدر نبود که اقتصاد ما را فلج کند.

صالحی درباره موضوع بیکاری در ایران گفت:نرخ بیکاری در ایران در حدود ده تا یازده درصد است. اما در مقایسه با کشورهای دیگر و از جمله کشورهای اروپایی عملکرد ما بسیار خوب بوده است. امیدواریم که با اقدامات جدید صورت گرفته و برنامه اقتصادی موضوع بیکاری به روشی درست برطرف شود. اقتصاد ما یک اقتصاد بومی است و ما برای صادرات تلاش نمی کنیم. صادرات برای ما خوب است اما هدف ما این است که اقتصاد خود را بر اساس نیازهای داخلی قرار دهیم و صنعت و تمامی فعالیت های اقتصادی در این سو متمرکز شده اند تا از اقدامات خارجی مصون بمانند.

وی درباره بازگشایی سفارت انگلیس در ایران گفت:ما از روابط متوازنی با کشورهای بزرگ اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، اسپانیا برخورداریم و من نمی توانم اعلام کنم که کشوری در داشتن روابط با ما در بین آنها پیشرو باشد. این توازن به گونه ای است که نمی توان گفت کدامیک از آنها پیشرو است.

* ایران پیشتاز در مقابله با افراط گرایی در منطقه است

صالحی درباره سوال خبرنگار سی سی تی وی درباره نقش ایران در مقابله با افراط گرایی در منطقه هم گفت: ایران کشوری است که در این زمینه پیشتاز است و با افراط گرایی مانند داعش (گروه تکفیری صهیونیستی) در منطقه مقابله می کند. اگر کمک های ایران نبود، بغداد تا کنون به تصرف داعش در آمده بود. از این رو، ما از هر کمک دیگری از سوی هر کشور دیگری که متعهد به مبارزه با افراط گرایی باشد، استقبال می کنیم زیرا باور داریم که برخی کشورها واکنشی متفاوت از آنچه که باور دارند، عمل می کنند. به دیگر سخن، آنها فقط شعار و موضع سیاسی را علیه داعش می گیرند و مطرح می کنند، داعشی که ما اصلا آن را دولت اسلامی نمی دانیم، زیرا آنها هیچ ارتباطی با اسلام ندارند بلکه این نامی است که آنها برای خود جعل کرده اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: چه کسی داعش را ایجاد کرد؟ چه کسی القاعده را ایجاد کرد؟ کتاب های زیادی در غرب نگاشته شده است که نشان می دهند خود غربی ها داعش و القاعده و طالبان و دیگر گروه های اینچنینی را که منشاء افراط گرایی و تروریسم هستند، ایجاد کرده اند.

* چین یک قدرت ثبات بخش است

صالحی درباره نگاه ایران به ظهور چین و اینکه آیا از دیدگاه ایران چین یک تهدید محسوب می شود یا نه؟ گفت: نه؛ به باور ما چین یک قدرت ثبات بخش است. به باور ما، چین اقتصاد، تاریخ، اقتصاد و صنعت پیشرفته خود را طرح می کند و بازیگر سیاسی و اقتصادی مهمی در منطقه و دنیا به شمار می آید. وقتی چین به مرحله ای که در حال حاضر رسیده است، می بایست نقش خود را در برخورد با مسائل جهانی ایفا کند. از این رو، چین نمی تواند گوشه ای بایستد و بگوید من فقط نظاره گر هستم. از این رو، چین مسئولیت هایی دارد. باور دارم که مسئولیت اخلاقی در مرحله نخست و بعد مسئولیت سیاسی دارد تا برای ثبات بخشیدن به دنیا تلاش کند و سعی کند دنیایی را شکل دهد که از یکجانبه گرایی خلاص شود.

معاون رئیس جمهور ایران درباره نمایش قدرت نظامی چین و رژه نیروهای مسلح این کشور نیز افزود: به باور من، نمایش قدرت نظامی چین در زمانی که چین دومین اقتصاد جهان به شمار می آید، کار درستی است. اینکه بگویید نگاه کنید، ما اقتصاد دوم جهان و کشوری هستیم که همه ابزارهای حمایتی از مردم خود را داریم. رژه نظامی راهی برای نشان دادن این موضوع به دیگران است که دولت، از خواست مردم حمایت می کند و ارتش نیز جان مایه مردم این کشور است. از این رو، با این کار به جهانیان می گویید که نگاه کنید، ما کشوری هستیم که شکوه گذشته خود بازگشته است و می خواهیم به عنوان یک کشور، نقش خود را ایفا کنیم و مسئولیت هایمان را به عهده بگیریم.

صالحی تصریح کرد: همه کشورها نیز رژه نظامی خود را دارند و به قدرت نظامی خود افتخار می کنند. این موضوع برای مردم چین نیز همینگونه است. این امری طبیعی است ولی ما با هر گونه فاشیسم و افراط گرایی مخالف هستیم. اگر هر نمایش قدرت نظامی با چنین هدفی برگزار شود که نشان دهد با افراط گرایی مخالف است و این کشور و این مردم علیه هر گونه فاشیسم، افراط گرایی و تروریسم در آینده می ایستد، کار درستی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *