پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۲

اساس تخلفات‌شهرداری‌ها کجاست؟

شنبه ۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۵۷
کد مطلب: 392537
رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران گفت: در صورت فقدان درآمد پایدار شهری، شهرداری سعی می‌کند درآمدهای پایدار و مؤثر خود را از عوارض شهری بدست آورد و براین اساس مجبور است برای اداره شهر، شهر را بفروشد و اساس ایجاد تخلفات نیز همین مسئله است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، سروری در شانزدهمین نشست مشترک قضات دیوان عدالت اداری، نمایندگان قوه قضاییه و مدیران حقوقی شهرداری‌های کلانشهرهای کشور با اشاره به تصویب کمیسیون نظارت و حقوقی در شورای شهر تهران، اظهار کرد: مدیران شهری بیشترین سطح ارتباط خود را با مردم دارند و اگر نظارت درستی بر رابطه میان مردم و مجموعه وسیع خدمتگذار مردم صورت نگیرد، مشکل و خلأ بزرگی ایجاد خواهد شد.

وی افزود: کمیسیون نظارت و حقوقی در شورای شهر تهران به عنوان یک نهاد بازرس و نظارت کننده نقطه به نقطه و میدانی تلقی نمی‌شود بلکه به دنبال اصلاح روش‌ها و روندهایی است که می‌تواند محل بروز تخلفات و یا اشکالات و معضلاتی را که در شورای شهر و شهرداری بروز می‌کند، فراهم کند.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه روند نظارت بر مدیریت شهری باید از حالت سنتی و استاتیک خارج شود، گفت: نظارت در برخی نقاط کشور متناسب با سرعت ایجاد تخلفات نیست و به همین دلیل نیز در بسیاری از موارد ناظرین از سرعت تخلفات به وجود آمده عقب هستند و همین مسئله موجی از قانون دانان، قانون شکن را در مقیاس پیچیده و گسترده در شهرهای کشور ایجاد می‌کند. افرادی که قانون را خوب می‌شناسند و دور زدن قانون را نیز به خوبی می‌دانند و با استفاده از خلأهای موجود برای سوء استفاده و تضییع حقوق مردم اقدام می‌کنند.

سروری به تشریح روند مقابله با بروز تخلفات در کمیسیون نظارت و حقوقی در شورای شهر تهران پرداخت و گفت: نقاط بروز تخلف باید از مبدأ تا مقصد مورد بررسی قرار گیرد برای نمونه اگرچه در فرایند شهرسازی ظرفیت‌های نظارتی زیادی برای عدم تخلف وضع شده اما زمانی که پرونده‌ای به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع می‌شود، به این معناست که مدیریت شهری بر بروز تخلف در مجموعه خود اذعان کرده است. با این وجود چرا با مهندس ناظر یا شهربان برخورد قانونی نمی‌شود، به همین دلیل نیز لازم است برای کاهش حجم تخلفات در شهر از مبدأ به پیشگیری پرداخت.

وی اضافه کرد: اکنون قضات با حجم زیادی از معضلات و پرونده‌هایی روبرو هستند، اما اگر از ابتدا از بروز تخلفات شهری جلوگیری شود، علاوه بر اینکه مدیریت شهری چابک‌تر و مؤثرتر به خدمات رسانی خود می‌پردازد، مردم نیز از رضایت بیشتری برخوردار خواهند بود بنابراین مجموعه شورای شهر و محاکم دیوان عدالت اداری باید براساس شأن نظارتی خود به رسیدگی جدی از جرائم شهری بپردازند و در برخورد با متخلفان کوتاهی نکنند.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران با اعتقاد به اینکه نقش عوارض در اداره شهر مهم و تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: اگر درآمدهای پایدار شهر توسعه یابد، تخلفات شهری نیز کاهش می‌یابد چرا که در صورت فقدان درآمد پایدار شهری شهرداری سعی می‌کند درآمدهای پایدار و مؤثر خود را از عوارض شهری بدست آورد و براین اساس مجبور است برای اداره شهر، شهر را بفروشد و اساس ایجاد تخلفات نیز همین مسئله است.

سروری به مصوبه ثمربخش شورای شهر تهران اشاره کرد و گفت: مصوبه ای در شورای شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته که از ایجاد تلورانس میان نقطه آغاز و نقطه پایان تخلفات جلوگیری می‌کند. براین اساس مصوبه کل شهر به صورت ۱۶۴ محله تفکیک شده درآمده و برای هر محله به نسبت درآمدهای جنوب تا شمال شهر عوارض ثابت و مشخصی تعیین شده است و این مسئله جلوی بازی مدیران شهری با قیمت زمین را می‌گیرد.

وی اظهار کرد: اگرچه مصوبه فوق درآمدهای شهرداری تهران را کاهش می‌دهد، اما میزان ثبات و امنیت شهری را افزایش داده و از بروز میزان تخلفات می‌کاهد.

رییس کمیسیون نظارت و حقوقی در شورای شهر تهران با تأکید بر نقش مؤثر همفکری و هم اندیشی در کاهش بروز میزان تخلفات شهری، تصریح کرد: تعامل سه جانبه میان دیوان عدالت اداری کل کشور، شهرداری‌ها و شوراهای شهر و افزایش میزان ارتباطات بین بخشی به کاهش رفع مشکلات موجود شهری می‌انجامد. شهروندان عصر حاضر از شهرداری‌ها انتظارات بسیار بالایی دارند بنابراین لازم است برای کاهش میزان اعتراضات فرمانداری‌ها به مصوبات شورای شهر، استحکام این مصوبات افزایش یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احسان
درست است همانطور که فضای سبز پشت خانه ما را بیک بساز بفروش فروخت
United States
لطفا درج کنید:
...بحث فروش تراکم بدون در نظر گرفتن نیازهای طبیعی حاشیه ای آن واقعا یعنی افزایش "آسیب های اجتماعی" برای مثال خیانتی که خواسته یا ناخواسته شهرداری تهران می کند و فکر عواقب آنرا نمی کند کجا رصد می شود؟
شاهد مثال:
...شهرداری تهران بیش از 20 ، 30 سال است که از واحدهای بدون پارکینگ بیش از 10میلیون تومان می گیرد که مثلا پارکینگ انبوه محلی بسازد و تحویل دهد!
با توجه به مسئله افزایش قارچ مانند خودرو و نبود محل پارک ماشین های بیرون مانده از منازل شبها در کوچه ها شاهد درگیری و بعضا زدوخورد و چاقوکشی و... مردم هستیم بر سر "جای پارک ماشین".!
نتیجه:
درآمد کاذب پول تراکم به جیب شهرداری می رود و درگیری و بعضا زدوخورد و چاقوکشی آن مال مردم است.
این شد مدیریت شهری؟؟؟!!!...
آقای قالیباف چه پاسخی برای این دارند؟