جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
آیت‌الله علوی گرگانی:

فرهنگ‌سازی نماز در جامعه ضروری است

سه شنبه ۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۰۳
کد مطلب: 397631
متاسفانه در جامعه شیعی ما آنگونه که باید به نماز توجه نمی‌شود
به گزارش جهان به نقل از نسیم، آیت‌الله علوی در دیدار با اعضای دبیرخانه کمیته علمی پژوهشی بیست و سومین اجلاس سراسری نماز با اشاره به اینکه نماز دریای علم و آموزش و دارای ابعاد گوناگونی است، تصریح کرد: علمای گذشته فعالیت‌های بسیاری در زمینه تبیین و ترویج معارف اهل بیت(ع) و نماز داشته‌اند؛ نماز بهترین عبادت در ارتباط با مخلوق و خالق است که نباید قطع شود.

وی افزود: نماز اصول عقلی، فطری و تشکر از خالق است و یکی از بخش‌های نماز که می‌تواند انسان به آن توجه داشته باشد، مصداق از شکر منعم است؛ کسانی که نماز نمی‌خوانند تارک شکر نعمت خداوند هستند و ترک شکر نعمت از مصادیق مذموم هر جامعه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه نماز امری مرکب از فرد و اجتماع است، ابراز داشت: نماز بخش اجتماعی دارد و نماز جماعت موجب شکل‌گیری ارتباط مسلمانان می‌شود و تقویت‌کننده قلوب مومنین نسبت به یکدیگر است.
آیت‌الله علوی با اشاره به لزوم سرمایه‌گذاری برای توجه به نماز در جامعه، ادامه داد: فرهنگ‌سازی نماز در جامعه ضروری است زیرا نماز خواندن منت گذاشتن بر سر خداوند نیست و نباید اینگونه فکر کنیم که چون نماز می‌خوانیم باید طلبکار باشیم.

وی با اشاره به اینکه نماز بستر دوری از گناهان و نهی از منکر است، ابراز داشت: نماز وسیله بازدارندگی از فحشا و منکر است و برای انسان آگاهی بخش است و خداوند از طریق نماز به انسان فرصت داده است که حاجات خود را به ذات باری تعالی بیان کنند و ائمه معصومین(ع) و اولیاء خداوند برای گشایش مشکلات خود نماز می‌خواندند.

آیت‌الله علوی گرگانی با اشاره به اینکه انسان در قنوت حاجات خود را با خدا مطرح می‌کند، خاطرنشان کرد: نماز اهم واجبات و اساس اسلام است؛ خداوند در قرآن کریم قشری را که نسبت به نماز توجه ندارند سرزنش کرده است.
وی در پایان بر لزوم آگاهی بخشی برای توجه بیشتر به نماز در جامعه تاکید کرده و گفت: متاسفانه در جامعه شیعی ما آنگونه که باید به نماز توجه نمی‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *