جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۸
۱۳
آیا واقعا رئیس جمهور به این آمار باور دارد!؟

روحانی: ۴۰۰ هزار شغل ایجاد شد/ مرکز آمار: ۶۹۰ هزار نفر بیکارشدند

سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 385634
در حالی که به گفته مقامات دولت یازدهم، در ۸ ساله دولت قبل مجموعا ۶۰۰ هزار شغل ایجاد شده بود؛ اینک آمار رسمی نشان می‌دهد طی یک سال اخیر همه آن ۶۰۰ هزار شغل از دست رفته است.
روحانی: ۴۰۰ هزار شغل ایجاد شد/ مرکز آمار: ۶۹۰ هزار نفر بیکارشدند
به گزارش جهان، انتقاد از آمارهای اشتغالزایی دولت احمدی‌نژاد، فصل مشترک سخنان یک سال اخیر کابینه آقای روحانی درباره عملکرد دولت سابق بوده است. درباره میزان اشتغالزایی دولت احمدی‌نژاد آمارهای متناقض فراوانی از سوی مسئولان دولت یازدهم اعلام شد؛ اما آخرین حرف در این زمین از سوی وزارت کار دولت یازدهم اعلام شد.

آذرماه سال گذشته علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه دولت یازدهم رسما اعلام کرد که در بهترین حالت در ۸ سال دولت احمدی‌نژاد تنها سالانه ۷۵هزار فرصت جدید شغلی ایجاد شد که سرجمع ۸ سال ۶۰۰هزار شغل می‌شود.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000385/nf00385634-1.jpg

دولت ژنرال‌ها هرچند رقم نازل سالانه ۷۵ هزار اشتغالزایی دولت سابق را به تمسخر می‌گرفتند؛ اما اینک با انتشار آمار رسمی مشخص شده نه تنها از تکرار این رقم اشتغالزایی ناموفق بوده‌اند بلکه طی یک سال ۶۹۰ هزار نفر را بیکار کرده‌اند.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000385/nf00385634-2.jpg

جدیدترین گزارش مرکز آمار از وضعیت بیکاری کشور حاوی نکات تکان‌دهنده و نگران‌کننده‌ای از اوضاع بازار کار کشور است.

در حالی که گزارش مرکز آمار از تک رقمی شدن نرخ بیکاری خبر داده است؛ اما جزئیات این گزارش از بیکار شدن ۶۹۰ هزار نفر طی یک سال اخیر حکایت دارد.

https://www.jahannews.com/images/docs/files/000385/nf00385634-3.jpg

طبق گزارش جدید مرکز آمار، نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته نزدیک به ۲ درصد کاهش یافته است.

بدین ترتیب در حالی که تابستان سال گذشته جمعیت فعال کشور ۲۴ میلیون و ۷۵۴ هزار نفر بود این رقم در تابستان امسال به ۲۳ میلیون و ۷۵۶ هزار نفر کاهش یافته است؛ به عبارت دیگر در یک سال اخیر حدود یک میلیون نفر از بازار کار کشور کنار رفته‌اند.

این کاهش ۲ درصدی به معنای آن است که حدود یک میلیون نفر به دلایلی از جمله ناامیدی از یافتن شغل، از بازار کار کشور کنار رفته‌اند. این یک میلیون نفر هم شامل بیکارانی است که از سال‌های قبل بیکار بوده و هم شامل افرادی است که طی یک سال اخیر شغل خود را از دست داده‌اند.

بر اساس ارقام اعلامی مرکز آمار، در تابستان امسال تعداد بیکاران نسبت به تابستان سال گذشته ۳۰۶ هزار نفر کمتر شده است. این کاهش عددی بیکاران، سبب شده نرخ بیکاری به ۵/۹ درصد کاهش یابد؛ اما ارقام مربوط به تعداد شاغلان و جمعیت فعال به خوبی نشان می‌دهد که کاهش بیکاری ناشی از اشتغالزایی نبوده، بلکه به علت افزایش بیکاران ناامید از یافتن شغل بوده که سبب کاهش یک میلیونی جمعیت فعال شده است.

به زبان ساده‌تر اگر دولت توانسته بود در یک سال اخیر ۳۰۶ هزار شغل ایجاد کند بایستی به همین تعداد بر جمعیت شاغلان افزوده می‌شد. ولی ارقام مرکز آمار نشان می‌دهد اتفاقا تعداد شاغلان در همین مدت، ۶۹۰ هزار نفر کاسته شده است.

 

تابستان 1392

تابستان 1393

تغییر

تعداد شاغلان

22191244

21499772

691472-

تعداد بیکاران

2563624

2257194

306430-

جمعیت فعال

24754868

23756966

997902-


این ارقام دولتی، نشان می‌دهد که کاهش بیکاری نه به خاطر اشتغالزایی بلکه به خاطر خروج بیکاران ناامید از یافتن کار از بازار کار از آمارها شده است زیرا مطابق تعریف استاندارد بیکاری، فقط افرادی جزو آمار بیکاران محسوب می‌شوند که از سه هفته قبل از هفته آمارگیری دنبال کار رفته باشند.

با توجه به این که یک ساله منتهی به تابستان امسال را می‌توان سال اول عملکرد دولت روحانی دانست، کاهش ۶۵۰ هزار نفری تعداد شاغلان در این مدت، کارنامه نگران‌کننده‌ای برای دولت یازدهم محسوب می‌شود. با استفاده از فرمولی که سال گذشته مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس دولت یازدهم برای محاسبه خالص اشتغال در دولت احمدی‌نژاد استفاده کرد، می‌توان اینطور نتیجه گرفت که خالص اشتغالزایی سال اول دولت یازدهم (تابستان ۱۳۹۲ تا تابستان ۱۳۹۳) منفی ۶۹۰ هزار نفر بوده است.

این در حالی است که طبق محاسبات مسعود نیلی مشاور اقتصادی روحانی، خالص اشتغالزایی در دولت احمدی‌نژاد به طور میانگین سالانه مثبت ۱۴ هزار نفر بود.

* خیاط در کوزه افتاد


اما در حالی که گزارش رسمی مرکز آمار از بیکار شدن ۶۹۰ هزار نفر طی یک سال اخیر خبر می‌دهد، رئیس‎جمهور در گفتگوی تلویزیونی شب گذشته، اعلام کرد که در سال جاری حداقل ۴۰۰ هزار شغل ایجاد شده است. در همین حال، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز که شب گذشته در یکی دیگر از شبکه‎های تلویزیونی بصورت زنده حضور یافته بود، با تاکید بر ایجاد اشتغال ۴۰۰ هزار نفری در سال جاری از رسانه‎هایی که در آین آمار شبهه وارد کرده بودند انتقاد کرد، این در حالی است که این مرکز آمار بوده است که در گزارش خود نسبت به آمار ایجاد ۴۰۰ هزار شغل تشکیک جدی وارد کرده است.

آماری که امروز مبنای گزارش رئیس دولت و سخنگوی آن برای اعلام میزان اشتغال در سال گذشته شده است، همان آماری بود که در دولت دهم میزان اشتغال را سالانه یکی دو میلیون اعلام می‎کرد، اما همان زمان مقامات فعلی دولت یازدهم در پاسخ می‌گفتند چون اظهارات مقامات دولت دهم با گزارش مرکز آمار در تناقض است، بنابراین آمارسازی است و باید به گزارش مرکز آمار استناد کرد.

بر همین اساس و بنا بر رویه دولتمردان دولت یازدهم در برخورد با آمار دولت‎های گذشته، در زمینه آمار میزان اشتغال، تنها باید به گزارش مرکز آمار استناد کرد که بر این اساس، ۶۹۰ هزار نفر در سال گذشته از کار بیکار شده‎اند.

در غیر این صورت اگر قرار باشد گزارش وزارت کار دولت یازدهم درباره اشتغالزایی ۴۰۰ هزار نفری در سال جاری را بپذیریم باید گزارش وزارت کار دولت دهم مبنی بر اشتغالزایی ۷ میلیون نفری در دولت احمدی‌نژاد را هم بپذیریم.

اما شاید فراتر از این بحث‎های آماری، با یک تحلیل ساده کارشناسی نیز بتوان به این نتیجه رسید که در سایه سیاست‎های سنگین انقباضی دولت و رکود شدید تورمی که دولت را وادار به تهییه لایحه خروج از رکود کرده است، ادعای ایجاد ۴۰۰ هزار شغل ادعایی متناقض و غیرقابل قبول به نظر می‎رسد.

آفتی که این نوع ارائه آمار می تواند برای دولت ایجاد کند، فرو بردن دولت در توهم موفقیت خیالی و فاصله گرفتن از واقعیات عینی اقتصادی است. بهتر است دولت به جای بازی با آمار و چشم امید بستن به مذاکره با آمریکا، واقعیات عرصه اجرایی کشور را ببیند، بپذیرد و برای اداره آن نه مبتنی بر مذاکرات خارجی که مبتنی بر اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برنامه هایی عینی و عملیاتی و البته مقرون به نتیجه بریزد.
منبع: رجا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شغل فقط در دوره دکتر جون ایجاد شد، سالی سیزده میلیون اسنادشم هست
Iran, Islamic Republic of
آقای راستگو حتما برای دوستان و آشنایانتان شغل ایجاد کردید
یه فکری به روسیاهی تاریخی خودتون در حمایت از احمدی نژاد بکننید. بعد!
سینا
Iran, Islamic Republic of
انشالله 1396 احمدی نژاد
حران
Iran, Islamic Republic of
دولت راست گویان!!!!!!!!!!!!!!!!!
شما ها هم که تا تقی به توق میخوره رو سر احمدی نژاد خراب میشین! بابا اون بیچاره یه سال و نیمه رفته!!
حسین ف
بهترین عملکرد شما حمله به دولت احمدی میباشد
سعيد110
Iran, Islamic Republic of
صحبت از يك گروه آدم نيست كه هم بيكار شده باشند و هم سركار رفته باشند. نه صحبت از اين است كه يك گروه شاغل شدند و يك گروه ديگر هم بيكار شدند.
Iran, Islamic Republic of
یه سوال مهم:
چرا سخنرانی رییس جمهور در سایت سانسور شد
دولتی ها هر چه کمتر صحبت کنند به نفعشان است.
Iran, Islamic Republic of
پس معلومه چه این دولت و چه دولت قبل هیچ کاری نتونستند بکنند و کلا اوضاع اقتصادی کشور خرابه.
خدا خودش کمک کنه.
Iran, Islamic Republic of
واقعا آش خیلی شور شد. اما بازی تازه شروع شد. شکست اصلی در انتخابات 96 خواهد بود.
محمد
اگه در زمان احمدي نزاد سال 13 ميليون شغل ايجاد شده با يد 104 ميليون نفر سر كار ميرفتن جمعيت ايران 80 ميليون اس