جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱۰
۲۶
کیلومترها فراتر از پروتکل‌ها

اطلاعات جدید درباره امتیازات گسترده داده‌شده به 1+5

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۵۵
کد مطلب: 435737
در این فهرست طیف بسیار وسیعی از اقلام گنجانده شده است که از پمپ، دوربین، ماشین تراش، ماشین جوشکاری تا دوربین‌های سرعت بالا، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای صنعتی، پمپ‌های تخلیه، انواع فلزات نظیر آلومینیوم و فولاد را شامل می‌شود. حقیقتا مراجعه به فهرست NSG سرگیجه‌آور است و تردیدی در این باره باقی نمی‌گذارد که تهیه‌کنندگان این فهرست به بهانه مساله هسته‌ای به همه حوزه‌های مهم فنی- مهندسی سرک کشیده و بخش‌های کلیدی آن را در فهرست خود گنجانده‌اند.
اطلاعات جدید درباره امتیازات گسترده داده‌شده به 1+5
به گزارش جهان، مهدی محمدی در یادداشتی نوشت: متن توافق وین و قطعنامه‌ای که آن را شورای امنیت سازمان ملل تایید کرده، مملو از جزئیات است. بر خلاف برخی متون پیشین، این جزئیات مفصل و در مواردی بسیار تخصصی است. بویژه درباره قطعنامه شورای امنیت، تامل دقیق در این متن، تردیدی باقی نمی‌گذارد که پاراگراف به پاراگراف این قطعنامه مین‌گذاری شده و تلاش می‌کند ایران را بسیار فراتر از موضوع هسته‌ای، به کشوری کنترل شده در دراز‌مدت بدل کند.

اگر بخواهم صریح باشم، قطعنامه ۲۲۳۱ بر خلاف ظاهرش، یک قطعنامه کاملا فراهسته‌ای است و به لحاظ راهبردی برنامه هسته‌ای را بهانه‌ای برای ایجاد یک سلسله ترتیبات بسیار دراز‌مدت برای مهار استراتژیک ایران در تمام حوزه‌های مرتبط با فناوری‌های نوین و عرصه‌های منازعه راهبردی با آمریکا، قرار داده است.

یک شاهد بسیار مهم در این زمینه، رژیم دسترسی و بازرسی است که در این قطعنامه تعریف شده است. در ظاهر ادعای مقام‌های آمریکایی این است که هدف از این رژیم دسترسی و بازرسی، کنترل ۲ چیز است:

۱- صلح‌آمیز باقی ماندن برنامه هسته‌ای ایران برای همیشه (بسته شدن همه راه‌ها به سمت سلاح)
۲- راستی آزمایی اجرای برجام در ایران

وقتی به متن برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ مراجعه و در آن تامل می‌کنیم، یکی از حقایقی که خیلی زود خود را نشان می‌دهد این است که مکانیسم دسترسی و بازرسی مندرج در این متون، بسیار فراتر از میزانی است که صرفا برای کنترل برنامه هسته‌ای ایران یا مطمئن شدن از پایبندی ایران به تعهداتش طبق برجام نیاز است.

در واقع این مکانیسم کیلومترها فراتر از پروتکل الحاقی است و چتری از نظارت بر فراز ایران می‌گسترد که خروجی آن به کنترل درآوردن همه فعالیت‌های دانشی، تحقیقاتی، ساخت‌وساز و تحقیق و توسعه مرتبط با برنامه‌های امنیت ملی ایران در حوزه‌های علمی، صنعتی، فناوری‌های نوین، نظامی، فناوری‌های پیشرفته و... است.

شاید این ادعا در ابتدا کمی عجیب جلوه کند. چگونه یک توافق می‌تواند دسترسی‌های تا این حد فراگیر ایجاد کند؟

پاسخ در سندی نهفته است که هم در برجام و هم در قطعنامه ۲۲۳۱ به آن ارجاع داده شده است. این سند که در هر دو متن با عنوان ۲۵۴ /INFCIRC به آن ارجاع داده شده، از ایران خواسته یک نظام خرید و کنترل صادرات و واردات را براساس آن، در طول دوران اجرای قطعنامه شورای امنیت (حداقل ۱۰ سال) مستقر و اجرا کند.

من به هیچ وجه قصد ندارم در این نوشته وارد جزئیات پیچیده فنی و تکنیکال شوم. به طور بسیار خلاصه، این سند، فهرستی است که گروهی تحت عنوان «گروه تامین‌کنندگان تجهیزات هسته‌ای» (NSG: Nuclear Suppliers Group) از اقلام دارای کابرد دوگانه (اقلامی که ادعا شده همزمان می‌تواند هم در یک برنامه صلح‌آمیز مصرف شود و هم در یک برنامه تسلیحات هسته‌ای) تهیه کرده و به تایید شورای امنیت هم رسیده است.

در واقع ادعای NSG این است که اقلامی که در این سند فهرست شده می‌تواند بخشی از یک برنامه نظامی هسته‌ای باشد. وقتی به متن سند دقت می‌کنیم، آنچه جالب است این است که به سرعت مساله هسته‌ای رنگ می‌بازد و عملا با فهرستی طویل از فناوری‌ها، تجهیزات و قطعاتی مواجه می‌شویم که همه حوزه‌های فناوری‌های نوین (نظامی و غیرنظامی) را در بر می‌گیرد.

در این فهرست طیف بسیار وسیعی از اقلام گنجانده شده است که از پمپ، دوربین، ماشین تراش، ماشین جوشکاری تا دوربین‌های سرعت بالا، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای صنعتی، پمپ‌های تخلیه، انواع فلزات نظیر آلومینیوم و فولاد را شامل می‌شود. حقیقتا مراجعه به فهرست NSG سرگیجه‌آور است و تردیدی در این باره باقی نمی‌گذارد که تهیه‌کنندگان این فهرست به بهانه مساله هسته‌ای به همه حوزه‌های مهم فنی- مهندسی سرک کشیده و بخش‌های کلیدی آن را در فهرست خود گنجانده‌اند.

تعهدی که در متن برجام و قطعنامه شورای امنیت آمده دقیقا این است:

۱- ایران می‌پذیرد این سند مبنای استقرار یک نظام کنترل صادرات و واردات در ایران باشد به این معنا که اگر ایران قصد خرید هر یک از کالاها، تجهیزات و فناوری‌های مندرج در این سند (و اصلاحیه‌های آن) را داشته باشد باید بابت آن از کارگروه خرید (یکی از دو کارگروه کمیسیون مشترک) مجوز بگیرد.

۲- باید نام، مشخصات، آدرس، ایمیل و... نهاد و فرد واردکننده را رسما به کارگروه خرید و آژانس اعلام کند.

۳- باید امکان راستی‌آزمایی این موضوع را فراهم آورد که این کالاها، تجهیزات و فناوری‌ها منحصرا در همان جایگاهی که کارگروه خرید برای آن مجوز داده در حال استفاده است.

۴- باید اجازه بازدید آژانس و حتی کشور صادر‌کننده از مکانی را که این کالاها، تجهیزات و فناوری‌ها در آن استفاده می‌شود و افرادی که درگیر کار با آنها هستند، فراهم کند.

بسیار خب! ببینیم در این صورت چه اتفاقی خواهد افتاد:

اول- قبل از هر چیز دسترسی‌های و بازرسی‌هایی که آژانس و ۱+۵ می‌تواند بر این اساس درخواست کند، به نحو حیرت‌انگیزی از پروتکل الحاقی یا هر سند دیگری در حوزه هسته‌ای فراتر می‌رود. آژانس می‌تواند دسترسی به مکان‌های نظامی، شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های خصوصی، کارخانه و کارگاه‌های صنعتی، دانشگاه‌ها، پادگان‌های نظامی و... را صرفا به این بهانه که در آنها یک کالا یا قطعه یا ماشین یا تجهیزات یا فناوری مرتبط با فهرست NSG وجود دارد درخواست کند.

دوم- آژانس می‌تواند در همه این مکان‌ها امکانات نظارتی و کنترلی را مستقر کند که هدف ادعایی آن این باشد که می‌خواهد مطمئن شود از آنها در جهت ساخت سلاح هسته‌ای استفاده نمی‌شود ولی در واقع، به دنبال جمع‌آوری اطلاعات و کنترل هر نوع اقدامی باشد که در مکان‌های کاملا غیرمرتبط با موضوع هسته‌ای در حال انجام است. فقط به عنوان نمونه – که البته مسبوق به سابقه هم هست - کشورهای غربی می‌توانند مثلا درخواست نصب دوربین بالای سر ماشین تراشی را بکنند که در یک پادگان نظامی مشغول ساخت هزاران قطعه است؛ با این بهانه که یکی یا چند عدد از آنها – یا حتی خود ماشین تراش- در فهرست NSG قرار دارد!

سوم- دشمنان ما قادر خواهند بود با تکیه بر این رژیم دسترسی و بازرسی، اطلاعات بسیار وسیع و خطرناکی از همه حوزه‌های فناوری‌های حساس در ایران جمع‌آوری کرده و نقشه جامعی از فعالیت‌های حساس نظامی و پیشرفته ایران و افراد، مکان‌ها و بروکراسی مرتبط با آنها به دست بیاورند. غیر قابل تصور است که این حجم از اطلاعات می‌تواند منجر به طراحی چه نوع عملیات‌های اطلاعاتی یا ایجاد محدودیت‌های تجاری علیه ایران شود.

این فقط گوشه‌ای از اتفاقی است که در متن برجام رخ داده است. همانطور که تصمیم‌گیری درباره این متون نباید صرفا با منطق هسته‌ای انجام شود، در تحلیل محتوای آنها هم باید رویکردی کاملا فرامتنی و در نتیجه فراهسته‌ای، اتخاذ کرد.

متن قطعنامه شورای امنیت امکاناتی فراهم می‌کند که مشخصا پیشرفت ایران را هدف گرفته نه صلح‌آمیز ماندن ماهیت برنامه هسته‌ای آن را. در بدترین حالت، آنچه ایران حاضر به پذیرش آن است محدودیت‌هایی در برنامه هسته‌ای است تا منجر به برداشته شدن تحریم‌های غیرقانونی اعمال شده علیه آن شود اما مراجعه به متن به ما می‌گوید، اتفاقاتی بسیار فراتر از این رخ داده است.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


تا چند روز پیش ادعا می کردی که توافق وین به لطف دخالت و هشدارهای رهبری متوازن از آب در آمده و خطر بزرگی از تیم هسته ای دور شده است حالا بنظر می رسد احساس می کنی داری از قافله نق زنان عقب می مانی و حیفت می آید تو هم چند تابد وبیراه نثار این توافق تا چند روز پیش متوازن نکنی خودتان رابیخود خسته می کنید این بار نازتان را کسی نمی خرد و توافق از بالا تصویب شده و تصمیم استراتژیک نظام است و خود بالایی ها هم می دانستند که گزینه هایشان محدود است و باید امتیازات زیادی بدهند.
فرهاد
چيه ! مثل اينكه تو هم جزو باند غشي ها هستي ! از من ميپرسي به هيچ سمتي غش نكن و خودتو نگه دار . خاصه اگر او ن سمت شيطان بزرگ باشد . بارك الله پسر خوب بابا .
دانا
دوستان عزيز بيائيد كمي پيشرفته تر فكر كنيم و دورتر ترها را ببينيم . به روزي فكر كنيد كه صدام به كويت حمله كرد . چه احساسي داشتيد و چه فكرهايي ميكرديد ؟ اولش خوشحال شديد ولي بعد كه آمريكا هم اين را بهانه اي براي حمله به صدام كرد باز اولش ناراحت شديد . نتيجه همه آنها چه شد ؟‌ قبل از آن 8سال جنگ ايران و عراق را هم مرور كنيم . در آن جنگ چه آرزوهايي داشتيم . چطور تمام شد . خوب بگذريم خلاصه ميكنم . من فكر ميكنم آنچه در حال رخ دادن است فراتر از اعمال و افكار و حالات و وابستگيهاي اين و آن نقشه هاي الهي است براي تك تك بندگانش . و كل جوامع . يكي از اولين فايده هاي مذاكرات هسته اي و فرجام آن شناخت دوست و دشمنان واقعي مملكت خصوصا در داخل كشور است. بله منافقين و جواسيس كه در صفوف مومنين نفوذ كرده اند بايد توسط خود مردم شناسايي و شناخته شوند و از گردونه نظام حذف گردند . اتفاقي كه ظرف چند سال قبل به ويژه پس از فتنه 88 افتاد اين بوده كه مردم و حتي مسئولين درجه اول نظام مارهاي در آستين انقلاب را يك به يك شناسايي و خارج و هلاك ميكنند .
گفتند متوازن تر نه متوازن
یعنی یه ذره نسبت به لووووزان متوازن تر هستش. بعدش شما باید ظرفیت شنیدن حرف حق رو در خودت تقویت کنی و اینجوری بی ادبانه حمله نکنی. به قول رییس تان زنده باد مخالف شما
علی
اعضای تیم مذاکره کننده، آشی برای جمهوری اسلامی پخته اند که چند وجب روغن روی آن است!. بی خود نبود که مرتبا تکرار می شد مذاکرات خیلی پیچیده است.
حق ایرانه که بد تر از این سرش بیاد.کشوری که نخود هر اشی هست و گنده تر از دهنش حرف میزنه حقشه.سالها قبل در دوران خ میشد یه جورایی درعین حفظ ابرو مشکلات رو با امریکا کم تر کرد .چنان برخی رگ غیرتشون باد کرد که نگو.حالا باید تنتون بلرزه تا اوسا بشید سیاست فقط مرگ بر فلان گفتن نیست
اگه استکبار ستیزی نباشه یعنی از قرآن هیچی نفهمیدیم. یعنی مسلمان نیستیم.میفهمی؟؟
فقط میشه گفت شهداء شرمنده ایم
AHMAD
حالا حالا صبر کنید بعد از اجرای توافق می فهیم که چه بلایی بر سرمان آمده و چه گلی خورده ایم
مسافر
نتیجه مذاکرات از نتیجه فوتبال ایران - مالدیو و آلمان - برزیل هم شرم آورتره ...
افسوس که این مزرعه را آب گرفت دهقان پدر سوخته را خواب گرفت. فقط همین
من متوجه نشدم حرف چه کسی را قبول کنیم .رئیس قوه اجرائیه که گفت بازی را سه بردو بردیم .ولی مثل اینکه شش برهیچ باختیم .این همه رقص واواز وبردیم بردیم این بود.
خر برفت و خر برفت و خر برفت!
برد برد برد
با این اوصاف
بایستی به جای جشن مجلس ترحیم گرفت
به جای بوق و کرنا کردن توافق خفه شد
دولت در توافق دقیقا داره از دروغ گوبلز استفاده میکنه وااذهان عمومی رو با دروغ بزرگ فریب بده
United States
آیا راهی برای محدود کردن این بازرسی ها وجود دارد زیرا همانطور که می دانید یا باید توافق را قبول کرد و یا تن به گزینه نظامی داد اگر راهی برای بهبود متن توافق نامه وجود دارد انجام دهید .
مهدی
انهمه استقامت وپیشرفت همه را یکجا دادند وتوتان گرفتن یک هویج را هم نداشتند آیا از 15-20 سال تلاش چیزی باقی مانده که به نفع ما باشد حیف انهمه استقامت جلیلی وجسارت دکتر احمدی نژاد عزیز گه دردوبلایش تو سر این خائنین به مملکت ونظام
احمدی نژاد عزیز خخخخخخخخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
زنده باد توافق
Iran, Islamic Republic of
خدایا همه چیو سپردیم به خودت
اللهم عجل لولیک الفرج
فاطمه
بادست خودمان پیچ ومهره ها را باز می کنیم وجشن هم می گیریم وادعا می کنیم دعای مردم مستجاب شد........... حرف خود را به کرسی نشاندن به قیمت خون دل رهبر وخون هزاران شهید......وای بر شما ولحظه مرگ شما ومرصاد شما وقیامتشما
ای کاش حداقل ادعای حقوق دانی نداشتیم چون حقوقی حفظ نشده است
رضا
Iran, Islamic Republic of
جدا هرکس یک دوست مثل شما داشته باشد از هر تعداد دشمن نباید بترسد مثل اینکه منافع خیلی ها به خطر افتاده که پای شهدا وامام زمان وهمه را وارد ماجرا می کنند .
مردم بیایید یک فکری برای زنده ها، ایران وآینده ایران اسلامی وکشور بکنید تا اینکه اینقدر حرف های بی حساب افراد لجوج وحافظ منافع دلالان را مطرح نماییم
ابوذر
شما چرا اینقدر بی منطقید؟؟
از ژنو تا وین یک خط دفاع مبتنی بر بحث فنی از شما موافقین توافق مشاهده نشده!!! تا کی میخواید با هوچی گری و فرافکنی از توافق دفاع کنید؟ ممکنه امروز حرفتون رو به کرسی بنشونید ولی مطمئن باشید آیندگان در مورد رفتارهای شعبان بی مخانه شماها قضاوت خواهند کرد.
ابوذر
ممنون از یادداشت آقای محمدی
خودم هر چه گشتم نتونستم از منابع ذکر شده لیستی از کالاهای با کاربرد دوگانه پیدا کنم.لطفا لیست رو با منبع در سایت بذارید.باتشکر
Iran, Islamic Republic of
این است دموکراسی!!!
یک نفر در ایران به ازای این توافق ننگین استعماری و استقلال شکن پاسخگو نیست
مجلس فرمایشی ما باید منحل شود در سنا و کنگره سه وزیر رو همزمان در حدود چهار ساعت!!!!!!!!!!!محاکمه کردند ما چه کردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دود این توافق ننگین در آینده مشخص خواهد شد........