جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۱

شرایط اعطای پژوهانه به دانشجویان دکتری

دوشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 199875
معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرایط اعطای پژوهانه و آمار نهایی اعطای آن به دانشجویان دوره دکترا را اعلام کرد.

به گزارش  فارس ، سید مهدی سیدی معاون علمی پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نشستی که پیرامون نحوه و میزان اعطای پژوهانه به دانشجویان دکترا برگزار شد، گفت: موضوع اعطای پژوهانه پیرامون ارتقاء شاخص‌های علمی و فناوری کشور از سال قبل مطرح شد و در سال ۸۸ به تصویب رسید.

وی در ادامه به بخش‌های مختلف پژوهش در کشور اشاره کرد و گفت: سیاست گذاری در برنامه‌ ریزی پژوهشی مهیا کردن زیر ساخت‌های پژوهشی و آماده کردن نیروی انسانی در پژوهشی از جمله بخش‌های اصلی پژوهش هستند.

سیدی اظهار داشت: بیشترین پژوهش‌ها در کشورهای مختلف بر عهده دانشجویان تحصیلات تکمیلی است و در این میان بیشترین تعداد ثبت اختراع مربوط به دانشجویان دوره دکترا است.

معاون علمی و پژوهشی معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح کرد: اعطای پژوهانه جهت ارتقای کیفی رسانه‌ها منطبق به نیاز کشور صورت می‌گیرد تا با حضور تمام وقت دانشجویان دوره دکترا، از پژوهش‌های کاربردی بنیادی و بین رشته‌ای آنها استفاده شود.

وی افزود: طرح اعطای پژوهانه، دانشجویان دکترای تمام وقت دانشگاه‌های دولتی را در برمی‌گیرد.

سیدی یکی از شروط اعطای پژوهانه به دانشجویان دوره دکترا را مهلت ۵/۴ ماهه آنها برای پایان واحدها و امتحان جامع آنها عنوان کرد و افزود: پس از تصویب آیین نامه دانشگاه، اسامی دانشجویان در برگیرنده این شرایط را به وزارت خانه مربوط اعلام می‌کند و پس از آن اسامی به حوزه معاونت علمی ارسال می‌شود تا بر روی ماموریت‌ها بررسی شود.

وی در ادامه از اعطای ۵ میلیون تومان پژوهانه در ۳ قسط به دانشجویان دارای شرایط لازم خبر داد و گفت: اولین قسط ۳.۵ درصد کل مبلغ ۵ میلیون تومان است که اعطا خواهد شد، سپس ۳۵ درصد دوم نیز زمانی به دانشجو پرداخت خواهد شد که ۵۰ درصد کار پژوهشی خود را با همکاری استاد راهنما به اتمام رسانده باشد و در نهایت نیز پس از اتمام کار و دفاع از ساله ۳۰ درصد پایانی به دانشجو اعطا خواهد شد.

معاون علمی و پژوهشی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درادامه به آمارهایی پیرامون میزان و نحوه پرداخت پژوهانه در سال ۸۸ و ۸۹ و ۹۰ اشاره کرد و افزود: در سال ۸۸ به هزار و ۳۲۰دانشجو از وزارت علوم و هزار و ۱۶۸ دانشجو از وزارت بهداشت و آموزشی پزشکی جمعا به مبلغ ۱۲ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان پژوهانه اعطا شد و در سال ۸۹ نیز چهار هزار و ۲۰۸ از دو وزارت خانه علوم و بهداشت و در ۲ مرحله به ارزش کل ۲۱ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان پژوهانه اعطا شد.

وی افزود: در سال ۹۰ در ۶ ماه اول و در مرحله نخست اعطای پژوهانه در سال ۹۰، به دو هزار و ۵۳۳ نفر به ارزش ۱۲ میلیارد و ۷۶۵ میلیون تومان پژوهانه به دانشجویان زیر نظر ۲ وزارت خانه علوم و بهداشت اعطا شد.

سیدی اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان دانشگاه زیر نظر وزارت بهداشت بیشترین تعداد دانشجویان پذیرفته شده برای اعطای پژوهانه با تعداد هزار و ۶۸۴ دانشجو، را دار است هم چنین در دانشگاه تربیت مدرس هزار و ۸۵ دانشجو مشغول به تحصیل هستند که پژوهانه به آنها تعلق می‌گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


پس دانشگاه آزاد چی ؟