شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۵
۴۲

تبعات ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خود

سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب: 282971
بر اساس آمارهای رسمی کشور در سه ماه آغاز سال گذشته 24 هزار و 967 پسر با دخترانی که یک تا 20 سال از خودشان بزرگتر بوده‌اند ازدواج کردند.
تبعات ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خود
به گزارش جهان،‌ سایت تبیان نوشت: بر اساس آمارهای رسمی کشور در سه ماه آغاز سال گذشته 24 هزار و 967 پسر با دخترانی که یک تا 20 سال از خودشان بزرگتر بوده‌اند ازدواج کردند. این خبر در روزهای اخیر بازخوردهای بسیاری در رسانه های مختلف داشته ست. به همین بهانه گفتگویی در خصوص عوامل گرایش پسران به ازدواج با دختران بزرگتر و تبعات اجتماعی این پدیده گفتگویی با دکتر امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه انجام داده این که در ادامه می خوانید.

* آقای دکتر! بر اساس آمارهای رسمی کشور در سه ماه آغاز سال گذشته 24 هزار و 967 پسر با دخترانی که یک تا 20 سال از خودشان بزرگتر بوده‌اند ازدواج کردند. نظرتان در خصوص این آمار چیست؟

این مسئله به نظر من یک آفت است و یک فرو ریختگی فرهنگی. به باور من جوانانی که تن به چنین ازدواج هایی می دهند، بر اساس علاقه و عشق واقعی ازدواج نمی کنند بلکه برای استفاده از منافع مادی و امکانات اقتصادی، دختری را که بزرگ تر است و شغل و در آمد و خودرو و خانه مستقل دارد، انتخاب می کنند. چنین پسرانی معمولا خود یا دانشجو هستند یا بیکار و اگر هم شغلی داشته باشند با درآمدش نمی توانند از پس پرداخت هزینه های یک زندگی مشترک برآیند و به همین دلیل به سمت ازدواج با دختران بزرگتر از خودشان گرایش پیدا می کنند . اما بررسی هایی که من در 35 سال گذشته در خصوص تاثیر این ازدواج بر طلاق داشته ام نشان داده است که، یکی از مهم ترین عوامل موثر بر طلاق همین بالا بودن سن دختر نسبت به پسر است. چنین ازدواج هایی پس از گذشت چند وقت، به دلیل عدم مقبولیت در فرهنگ عمومی کشور، دچار مشکل می شوند.

* چرا آقای دکتر؟

در فرهنگ کشور ما ازدواج با دختر جوان تر، ارزش محسوب می شود. به عنوان مثال چه اشعار محلی ای که برای ازدواج با دختر کم و سن و سال وجود دارد. در تمام فرهنگ های قومی و محلی ما ازدواج با دختر کوچکتر است که مطلوب محسوب می شود.

* به نظر شما چه عوامل دیگری باعث افزایش ازدواج پسرها با دختران بزرگتر از خودشان شده؟

گسترش سریال های ماهواره ای و برخی فیلم ها و سریال های داخلی که در آنها ازدواج با دختران بزرگتر تبلیغ می شود یکی از دلایل افزایش این نوع ازدواج ها در سطح جامعه است. از سوی دیگر مشکلات مالی و تورمی که در این دوره و زمانه گریبان مردم را گرفته باعث می شود که پسران در سنین پایین توانایی تقبل مالی یک زندگی مشترک را نداشته باشند و به همین دلیل تصمیم بگیرند با دختری ازدواج کنند که از خودشان مسن تر است اما در عوض دارای شغل و درآمد دارد و می تواند هزینه هالی زندگی را به دوش بکشد. شاید این روزها تعداد این ازدواجها انقدر زیاد هم نباشد اما همین تعداد هم آسیب زا است.

* منظورتان از آسیب زا چیست؟

بگذارید یک مثال برایتان بزنم. زمانی که یک پسر با دختری بزرگتر از خودش ازدواج می کند کافی است یکی از اقوام یا دوستان به این تازه داماد بگوید که نتوانستی با یک دختر جوان ازدواج کنی و مجبور شدی یک پیر دختر را برای زندگی مشترک انتخاب کنی. این حرفها است که تاثیرات مخرب بسیاری بر مردانی می گذارد که با دختران بزرگتر از خود ازدواج کرده اند، و در نهایت به اختلاف و طلاق ختم می شود.

* آقای دکتر به نظر شما این ازدواج ها چه تبعات اجتماعی را به دنبال دارند؟

بیشتر این ازدواج ها به طلاق ختم می شود، پس از طلاق مردان و زنان سرخورده می شوند و مشکلات روحی و روانی بسیاری ممکن است برایشان اتفاق بیفتد. این افراد در ازدواج های بعدی شان هم نمی توانند موفق باشند و دیگر روحیه سابق را ندارند. در این میان زنان مطلقه ای که دیگر نمی توانند همسر مناسبی پیدا کنند هم برای تامین نیازهای اقتصادی شان ممکن است به راه های نامناسب کشیده شوند.

* آقای دکتر! با تغییرات جمعیتی که در سالهای گذشته اتفاق افتاده و در نتیجه اش این همه دختر با سن بالا مجرد باقی مانده اند و جمعیت شناسان هم همسان گزینی را راه حل ازدواج دختران مجرد عنوان کرده اند، تکلیف دخترانی که سنشان بالا رفته و ازدواج نکرده اند چیست؟ اگر گزینه دیگری جز ازدواج با پسر کوچکتر نداشته باشند چه؟

به نظر من فرهنگ ما ازدواج دختر با پسر کوچکتر را نمی پسندد و آسیب این نوع ازدواج ها گاه از مجرد ماندن هم بیشتر است چون ممکن است به طلاق بینجامد. چنین دخترهایی باید همه جوانب امر را بسنجند چون ازدواج نکنند بهتر است که ازدواج کنند و بعد طلاق بگیرند.

* به نظر شما با توجه به تحولات جمعیتی، جامعه ما نیازمند تغییرات فرهنگی نیست؟ از آنجا که در کشورهای توسعه یافته پسر 25 ساله با زن 45 ساله ازدواج می کند بدون اینکه مشکلی در جامعه داشته باشد.

خب در فرهنگ خارج طلاق و روابط خارج از حدود خانواده، مانند ایران قبح ندارد اما در جامعه ما این مسائل قبیح است.

* برای مقابله با این روند چه راهکارهایی را پیشنهاد می کنید؟

ما باید شرایط ازدواج در سن مناسب را برای دختران و پسران مهیا کنیم. به عنوان مثال با توجه به گرانی های اخیر جهیزیه یکی از مشکلات بزرگ بر سر راه ازدواج دختران است. در این دوره، کدام خانواده ای دارد که 30 یا 40 میلیون هزینه خرید جهیزیه برای دخترش کند؟ این هزینه ها باید کاهش پیدا کند. با 5 میلیونی که برای ازدواج دختر و پسر جوان می دهند چگونه می شود زندگی مشترک را آغاز کرد. دولت باید تمهیداتی بیندیشد که ازدواج را برای دختران و پسران جوان اسانتر شود. وقتی آمارها می گویند که بیش از 2 میلیون و 800 هزار جوان بیکار در سن اشتغال در کشور داریم یعنی معضل ازدواج. اثرات این مسئله باعث می شود که دختران نتوانند در سن 18 تا 25 سال و پسران در سن 23 تا 27 سالگی ازدواج کنند و میانگین سن ازدواج بالا می رود و در نتیجه اش هم پسران مجبور می شوند با دختران بزرگ تر از خودشان که توانایی مالی دارند ازدواج کنند.

* به نظر خودتان این روند گرایش پسران به سمت دختران بزرگتر رو به افزایش است؟

بله به نظر من این روند رو به رشد است چون فرو ریختگی فرهنگی توسط رسانه ها گسترش پیدا می کند و مسئله اشتغال و تهیه مایحتاج زندگی هر روز دشوارتر از روز پیش می شود.

* در پایان اگر نکته ای دارید:

من توصیه می کنم ، دخترانی که می خواهند با پسران کوچکتر از خودشان ازدواج کنند پیش از ازدواج مطالعه کنند و همه جوانب امر را در نظر بگیرند چون فرهنگ عمومی جامعه می تواند زندگی شان را به هم بزند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تو هر ازدواجی فکر ها باید به هم نزدیک باشن سن مهم هست ولی نه به اندازه فکر
دیدیم ازدواجی که پسر کوچکتر بوده ولی زندگی عالی دارن و برعکس این موضوع هم صدق میکنه چه دختر کوچک باشد چه بزرگ این فکر دو طرف هست که باید هم سن باشد
محسن
از نظر اسلام کفویت مهم هست و هیچ جا هیچ کس نگفته که باید پسر از دختر بزرک تر باشه لزوما
کارشناس ها ی مذهبی ازدواج هم همین رو میگن
یعنی چی که ازدواج نکنن شاید بهتر باشه آدم تعجب میکنه
چطور آقايان مي توانند با دختران نوجوان 14 و 15 ساله ازدواج كنند حتي اگر 90 سالشان هست اما اگر دختران با پسر چند سال كوچكتر ازدواج كنه اشكال فرهنگي داره؟!
z
دمت گرم!!!!!!!!منم از همین میسوزم..........
احسان
Iran, Islamic Republic of
میشه در مورد ازدواج پیغمبر(ص) و خدیجه(س) هم توضیح بدی آقا کارشناس؟؟؟
هه تاو
با سلام .آقای روانشناش محترم توصیه ی من به شما اینکه بیشتر مطالعه کنید و اسیب های اجتماعی را بشناسید مرد حسابی پس دوس دارید ازدواج نباشه و اوضاع کشور از این بدتر شه و فساد همه جامعه را فرا بگیره براتون متاسفم که اینقد متعصبانه حرف میزنید . من الان 28سالم هستش ازدواج نکنم ؟؟؟؟
صابر
این که یک پسر حتما با دختر کوچکتر از خودش باید ازدواج کند فرهنگ نیست یک عرف غلط است
فرهنگ ایرانی اسلامی ما غنی تر از این حرفاست
یک همکار
United States
با سلام و احترام خدمت همکار عزیزم آقای دکتر....

برادر گرامی. استدلالات شما صحیح نیست. سن یکی از مواردیست که مثل هر عامل دیگری می تواند اختلاف برانگیز بشود یا نشود. در این خصوص نمی توان یک دستور کلی داد برای همه. اینکه کدام دختر بزرگتر با کدام پسر کوچکتر به شدت اهمیت پیدا می کند. بحث بسیار طولانیست و فقط خواستم عرض کنم فرمایشتان محترم است اما صحیح نیست. کما اینکه شما به سوال ششم نیز در واقع پاسخی نداشته اید که بدهید. ما که نمی توانیم بدون در نظر گرفتن همه جوانب برای این جمعیت جوان حکم بدهیم. بسیاری از علمای نیز که الحمدلله همین الان در قید حیات هستند همسری دارند که سن فیزیکی ایشان بیشتر از سن آقاست و این اولین و آخرین ازدواجشان بوده و بسیار هم ثمربخش است
با آرزوی سلامتی و موفقیت برای جنابعالی و همه جوانان عزیز
بله تنها دليل ايشون اين هست كه اين مسئله را عرف جامعه نمي پذيرد و هيچ دليل روانشناختي و حتي فيزيولوژيك ارائه نكردند.
نوید
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای دکتر
به نظر من یک روانشناس فقط نباید نیمه خالی لیوان رو ببینه. شما محبت کردید و چندین بار فقط گفتید آخرش میشه طلاق. احتمالا شما در زندگی دوستان و آشنایانتان زیاد طلاق دیده اید. نه آقای دکتر اینطور که می فرمایید نیست. من دیده ام پسرانی را که برای رضای خدا با دختر بزرگتر از خود ازدواج میکنند. خیلی هم قشنگتر از ازدواج های معمولی دارند
دلايل شما هم قابل تأمل هست ولى مثل اينكه يادتون رفته حضرت خديجه بزرگتر از حضرت رسول صلوات الله عليه بودند
Iran, Islamic Republic of
اگه یک نمونه ازدواج موفق داشته باشیم اون هم ازدواج رسول الله با حضرت خدیجه هست که سن پیامبر کمتر بود.
علی
موافق آقای دکتر نیستم / کاملا اشتباه تصور کردند اند /
United States
متاسف هستم براي افكار غير منطقي اين أقاي دكتر شايد ازدواجهاي با اختلاف ده سال به بالا دچار مشكلاتي بشوند ولي نبايد اين موضوع را به همه تعميم داد كي گفته با چه استدلالي مجرد بودن تا أخر عمر بهتر از ازدواج با فردي از خودت كوچكتر !!!!!!!!؟؟ من خودم چندين ازدواج در فاميل (بيش از پنج مورد ) سراغ دارم كه سالها از أن مي گذرد كه خانمها با اختلاف سه چهار سال بزرگترند الان پچه هاشان بزرگ شدن و خيلي هم با هم خوب و خوشبخت هستند بابا دست برداريد اين تعصبهاي پنهان كه در قالب نظر علمي گفته ميشود أيا نداريم طلاقهاي زيادي كه عكس اين موضوع بوده
fateme
من واقعا اظهار تعصف دارم برای این آقای دکتر با چنین طرز فکری... اگر ازدواج پسری برای پول دختر باشه، چه اون پسر کوچیکتر باشه چه بزرکتر کاره اشتباهی است... اما اینکه ازدواج پسر کوچیکتر از دختر را به این شکل محکوم کردن جای تعصف داره!!!!!!!
تعجب کردم!!!
به نظر من خیلی هم آفت نیست
سخت نگیرید
امر ازدواج امری الهی و مقدس است و هر کسی که دو کلاس درس خونده نمی تونه راجع به این مسئله مهم نظرات غربزده خودش را بعنوان علم اعلام کنه. ظاهرا ایشون ترجیح میدن فساد جامعه را فرا بگیره تا این آقا جواز ازدواج صادر بفرمایند!! هر زندگی یک سری مشکلاتی داره و لزوما به نوع اختلاف سنی برنمی گردد.
حضرت آقا حتی در جلساتشون توصیه به ازدواج با دخترانی کردند که با ایمان هستند ولو اینکه سنشان بالا رفته باشد.
Iran, Islamic Republic of
به نظرم آقای دکتر نباید این موضوع را به کل جامعه تعمیم داد و نتیجه تمام این ازدواج ها را طلاق بدانند.
در خیلی از موارد هم هست که برای خانواده مشکلی پیش نیامده و خیلی عادی و خوب زوج سالها در کنار هم زندگی می کنند و فرزندان سالم و صالحی هم دارند.
ما در خانواده خود یکی دو مورد داریم که فرزندانشان هم ازدواج کرده اند یعنی سالها در کنار هم بوده و هستند.
شاید در عرف جامعه ما ایگونه ازدواج ها خیلی خوب نباشد ولی نمی شود کاملا رد کرد.
به نظر بنده ملاک های مهمتری برای انتخاب همسر وجود دارد مثل ایمان و خانواده و اعتقادات مذهبی که سن خیلی پر رنگ نیست
شاید خیلی از پسرها به دلیل تمکن مالی دختر این کار را می کنند ولی مگر همه دخترانی که سنشان از پسر بزرگتره طبق همین آماری که گرفتید 24 هزار و ... نفر همه پولدار و دارای خانه و ماشین بوده اند؟ به نظرم آقای دکتر خیلی خوب نتوانسته اند پاسخ بدهند و توجیهات قابل قبولی را ارائه نکردند.
سینا
Iran, Islamic Republic of
خیلی برای من عجیب است که آقای دکتر اینقدر غیر علمی موارد را بیان می کنند.
1. کدام آمار اعلام می کند که دلیل ازدواج پسران با دختران در سنین بالا مسائل مالیست؟
2. آمار مربوط به طلاق این نوع ازدواج کجاست؟ چون مشاهدات بنده با ایشان متفاوت است و راستش اصلا برعکس است

من 8 سال پیش با دختر محترمی آشنا شدم که 2 سال از من بزرگ تر بود احساس کردم ایشان بسیار گزینه مناسبی برای ازدواج هستند خانواده مقاومت کردند اما من با حفظ احترام و حدود، آنها را راضی کردم الان زندگی خوبی هم دارم اتفاقاً شرائط سنی خانمم باعث شده بود ایشان از پختگی خوبی برخوردار باشند لذا در این 8 سال ما توانسته ایم گردنه های مهم زندگی را راحت بگذرانیم . برخی از مسائلی را که ماپشت سرگذاشتیم خیلی از خانواده ها را دچار مشکل جدی می کرد . 2 سال بعد از ازدواج من به این مسئله علاقه مند شدم و بررسی کردم 4 نفر را از اطرافیان پیدا کردم که همین شرایط را داشتند 4 نفر از اطرافیان را هم که شرائط مشابه داشتند اما از نظر سنی سن خانم کمتر بود مورد بررسی قراردادم جالب بود به شکل کلی گروه اول از زندگی راحت تر برخوردار بودند و تقریبا هر چهار نفر(یکی از نمونه ها خودم بودم) روی همسرشان خیلی حساب می کردند البته 1 نکته منفی هم بود و آن اینکه ترس از پیری و نگرانی از چشم شوهر افتادن در خانواده هایی که سن زنان بزرگ تر بود بیشتر بود.(البته این شیوه کاملا غیر حرفه ای است و فقط برای پاسخ به سئوالات خودم بود اما وقتی می شود در یک مصاحبه رسمی بدون آمار حرف زد در یک اظهار نظر غیر رسمی هم می توان مشاهدات غیرحرفه ای را بیان کرد)
در آخر اگر شخصی اینقدر ضعیف النفس است که با حرف مردم که چرا پیر دختر گرفتی در زندگی داخلی اش دچار مشکل می شود همیشه ممکن است حرف مردم زندگیش را از بین ببرد مثلا کسی بگوید تو لایق بهتر از این بودی!
تینا
اقای دکتر فرمایشات شما متین ولی ما ایرانیها تا به کی میخواهیم خود را پشت مشتی تعصبات کورکورانه قایم کنیم واز تعصبات خرافاتی که افرادی کم‌سواد در گذشته های دور در ذهن ما فرو کرده اند زندگی کنیم
شایان
سن میتونه یکی از مهمترین عامل های ازواج باشه،ولی اگه پای عشق واقعی وسط باشه،اختلاف سنی دیگه معنی نداره.(البته خودم تو این زمینه مشکل دارم!!)
طناز
سلام من خانوم هستم و از همسرم 7 سال بزرگترم و 10 سال از زندگی مشترکمان می گذرد و هیچ مشکلی نداریم و هر دو بسیار راضی هستیم بر خلاف گفته های شما همسرم در زمان ازدواج وضع مالی خوبی داشت و شغل مناسب و پر درامدتری نسبت به من داشت الان هم همینطوره هر دو فوق لیسانس هستیم و از نظر فرهنگی هم سطح. به نظر من عشق به زندگی کردن و در کنار هم بودن و تفاهم شرط کافی و لازم برای یک زندگی موفق و سالم است نه سن و سال . با وجود دو بچه هیچ کس از نظر ظاهری متوجه بزرگتر بودن من نمی شود و از نظر فیزیکی و جسمی چون من از نوجوانی اهل ورزش بودم و به تغذیه بسیار اهمیت می دادم از همسرم در وضع ایده ال تری هستم. اگه زن و مرد جایگاه زناشویی خود را درک کنند و اهل مطالعه و پیشرفت باشند به هیچ عنوان اختلاف سنی خود را نشان نمی دهد و در حاشیه است ما فرهنگ ضعیفی داریم پس دلیلی ندارد کسی از اختلاف سنی مان باخبر باشد تا مشکل آفرینی کنند .
مهران
Iran, Islamic Republic of
من خودم دارم با دختری ازدواج میکنم که 7 سال از من بزرگتره اصلا مشکل مالیم ندارم و به نظر من سن فقط یه عدد اول برا ازدواج باید عاشق باشی
Iran, Islamic Republic of
کاملا با شما موافقم.تبریک میگم از اینکه عاقلانه فکر میکنین.
سمانه
سلام
آقای کارشناس محترم از دید من این اعدادی که در شناسنامه قرار میدن فقط عدد و نشانگر بلوغ نیست همه چیز به عقل بر میگرده اول باید به سن عقلی رجوع شود نه به عدد
Germany
آقای دکترچی میگید.من نامزدم یه سال ازم بزرگتره ولی خیلی عاشق همدیگه ایم اینقدرمنفی فکرنکنین.
ماهک
United States
فقط میتونم بگم واسه این آقای به اصطلاح دکتر واسه داشتن این طرز فکر و نگرش بی اساس متاسفم
دانیال
United States
آقای دکتر من خودم عاشق دختری شدم که دوسال از خودم بزرگتره و باهم تفاهم داریم و اونم عاشق منه..فرهنگ کجا بود؟
ما جوونا رو محدود کردین،یعنی چی آخه مثلا !
مهران
اختلاف فرهنگی . فشار و تضاد طبقاتی . بیکاری و فقر و رها کردید میگید سن عامل اصلی طلاقه

برید دادگاه های خانواده و ببنید طلاق هایی که علتتش اختلاف سنه بیشتره یا اینایی که من گفتم؟؟؟؟؟؟/
پارسا
واقعا براتون متأسفم که به خاطر فکر منفی و تعصبی عشقو فدا میکنید و از ازدواج دختران جلوگیری میکنید سن شناسنامه فقط عدده و معیار نیس اصل کار سن از لحاظ عقلیه به شما میگن دکتر خدا هدایتت کنه و شفای عاجل
رضا
باسلام حرف شما رو قبول ندارم .بودن دخترهای که از پسر کوچکتر بودن. یک سال تا هفت سال ولی اخرش به طلاق انجامیده امارشم زیاده.
اوين
France
با سلام،من واقعا متاسفم از اينكه طرز فكرها هنوز در مورد ازدواج به اين مسائل ختم ميشه.به نظر من سن در ازدواج گزينه زياد مهمي نيست كه اينكه بيايم با يه امار غلط بگيم منجر به طلاق ميشه.موارد و دلائل طلاق خيلي بيشتر از سن هست.مواردي مثل عدم تقاهم و...به نظر بنده اگه عشق و تفاهم باشه سن مهم نيست.چون من چندين مورد از اين ازدواج ها ديدم كه خيلي هم خوشبخت هستن به دليل مديريت و تجربه خانوم.
fereshte
Iran, Islamic Republic of
سلام
من خودم دختری هستم که نه به ظاهر ولی در واقع 37 سال سن دارم
در تائید فرمایشات آقای دکتر بهتر است برای دختران همسن بنده گورهای دسته جمعی درست کنند و تکلیفمان را یکسره کنند
چون با این طرز فکر دکتر مملکت دیگر حرفی باقی نمیماند
fereshte
Iran, Islamic Republic of
سلام
در تائید فرمایشات آقای دکتر بنده دختری 37 ساله ام و تا الان که از زندگی چیزی نفهمیدم الان به بعد هم با این طرز فکر مرگ پیش از موعد برایم بهتر است
پس با این طرز فکر بهتر است برای همسانان من مانند دوره جاهلیت گورهای دسته جمعی درست کرده و تکیفمان را یکسره کنند.
خدا به شما عوض خیر دهد انشا....
با سلام خدمت اء کارشناس محترم من 30 سالمه وبا دختر 9سال بزرگتر از خودم ازدواج کردم نه وضعیت مالی خوبی داشتند نه دختره کارمند بود یک خانه دار مهم اینه که تفاهم فکری و عاشق هم بودن هستش از خدام هم راضی هستم که خانمم را سر راه من قرار داد
سلام.اگه یه دختر4سال ازخودت بزرگ ترباشه اشکال داره؟
عابر
Iran, Islamic Republic of
اگه از هر نظری به هم بخورید خصوصا فکری و عقیده و اخلاق و ایمان چه اشکالی داره
امید
آقای دکتر کمی تعصبانه حرف زدید ولی من خودم تو اقوامم چند تا فامیل داریم که همشون سن خانوم هایشان از مردشان بیشتر است و هیچ کدوم هم به طلاق کشیده نشده خداروشکر.
ولی بنطر من سن زن کمتر باشه مرد بیشتر مسلط به زندگی است. ولی به قول آقای دکتر حتما پسرا باید خیلی در این مورد فکر کنن و یهویی تصمیم نگیرن. بنطر من حتما یه مدت با هم دوست باشن و یا جلسات خاستگاریشون زیاد باشه و صداقت خرج کنن تا اخلاثق و رفتار های منفی همدیگه دستشون بیاد و بعد تو زندگی دچار مشکل نشن. در ضمن این مشکلات همش بخاطر فرهنگ غلط و کهنی است که در بین ایرانیان هنوز وجود دارد متاسفانه و ما نسل جواب باید کم کم خودمون رو با شرایط جدید و تقریبا غربی عادت بدیم البته نه بی بند باری.
با تشکر
علي
بهتر كارشناستون يكم اطلاعات سطح پايينشو ببره بالاتر ، ازدواج چه ربظي به سن داره آخه تو ازدواج بايد افكار نزديك باشه اگه پير 20 ساله با زن 90 ساله هم از نظر فكري و فرهنگي و ... بهم نزديك باشن هيچ مساله اي پيش نمياد