پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴
۲

سازش و مقاومت؛ ذلت و عزت

فرزاد جهانبین
چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۲
کد مطلب: 377273
اینک دو تجربه پیش روی ماست؛ سازش و مداهنه برخی از کشورهای اسلامی با آمریکا و اسرائیل و مقاومت غزه و لبنان.
گروه مقاومت جهان نيوز ـ فرزاد جهانبین: وَلَن تَرضىٰ عَنكَ اليَهودُ وَلَا النَّصارىٰ حَتّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُم ۗ قُل إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُدىٰ ۗ وَلَئِنِ اتَّبَعتَ أَهواءَهُم بَعدَ الَّذي جاءَكَ مِنَ العِلمِ ۙ ما لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلا نَصيرٍ
(سوره مبارکه البقرة آیه ۱۲۰)

حد یقف آنان که در مقابل دین خدا که سرمنشاء عزت دنیوی و اخروی است ایستاده اند کجاست؟ آنان که تمتع و بهره ای نیز از دنیا یافته اند و از این رو چشم ها را به خود خیره کرده اند؟

“لایغرنک تقلب الذین کفروا فی البلاد * متاع قلیل ثم مأویهم جهنم وبئس المهاد” تحولات گونه گون کافران تو را نفریبد و غمگین مباش چون ببینی کافران، شهرها و مناطقی را در تصرف و سلطه خود دارند. دنیا متاعی اندک است و پس از این جهان، جایگاه آنان جهنم است و چه بد آرامگاهی است.

در پاسخ به سوال مطرح شده در همان آیه نخستین که ذکر شد خداوند متعال می فرماید:

و هرگز یهود و نصارى از تو خشنود نخواهند شد تا آنکه از آیین آنان پیروى کنى. بگو: به یقین تنها هدایت خداوند هدایت (واقعى) است. و اگر پس از دانشى که برایت حاصل شد از هواهاى آنها پیروى کنى هرگز براى تو از جانب خداوند سرپرست و یاورى نخواهد بود.

این آیه در پاسخ به آنانی بود که گمان می کردند می توانند با عدم تغییر قبله که به نوعی استقلال از یهود و نصاری و طرح ریزی مدلی جدید برای حیات بود رضایت آنان را جلب کنند و معتقد بودند نباید با این کار آنان را رنجاند.

شان نزول آیه:

نقل شده که یهود مدینه و نصاراى نجران انتظار داشتند که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) همواره در قبله با آنها موافقت کند، هنگامى که خداوند قبله مسلمانان را از بیت المقدس به سوى کعبه گردانید، آنها از پیامبر (صلی الله علیه و آله) مایوس شدند (و شاید در این میان بعضى از طوائف مسلمانان‏ ایراد مى‏کردند که نباید کارى کرد که باعث رنجش یهود و نصارى گردد). آیه فوق نازل شد و به پیامبر اعلام کرد که این گروه از یهود و نصارى نه با هماهنگى در قبله و نه با چیز دیگر از تو راضى نخواهند شد، جز اینکه آئین آنها را دربست بپذیرى. بعضى دیگر نقل کرده‏اند که پیامبر (صلی الله علیه و آله) اصرار فراوان داشت که این دو گروه را راضى کند، شاید اسلام را پذیرا گردند، آیه فوق نازل شد و به پیامبر (صلی الله علیه و آله) اعلام کرد که این فکر را از سر بدر کن، چرا که آنها به هیچ قیمت راضى نخواهند شد جز آنکه از آئین آنها پیروی کنی.

اینک دو تجربه پیش روی ماست؛ سازش و مداهنه برخی از کشورهای اسلامی با آمریکا و اسرائیل و مقاومت غزه و لبنان.

نتیجه سازش:

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000377/nf00377273-1.jpg

نتیجه مقاومت:

پیروزی در جنگهای ۳۳روزه،۲۲ روزه، ۸روزه و اینک ۵۱ روزهو تحمیل خواسته و اراده ملتی مظلوم که ۸ سال در شدیدترین محاصره ها قرار گرفته بود بر رژیم غاصب صهیونیستی.و این تجلی وعده الهی است که :

وَ أَن لَوِ اسْتَقَامُواْ عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُمْ مَّآءً غَدَقاً * لِّنَفْتِنَهُمْ فِیهِ وَمَن یُعْرِضْ عَن ذِکْرِ رَبِّهِ یَسْلُکْهُ عَذَاباً صَعَداً

و اگر بر طریق (حق) استقامت کنند، آنان را با آبى فراوان سیراب مى‏کنیم، تا در آن امتحانشان کنیم و هر کس از ذکر پرورگارش اعراض کند، او را در عذابى سخت در می ‏آورد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ارسلان
آفرین دکتر / استفاده کردیم
حسین مهرنواز
United States
دکتر عالی بود.