جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

بدهکارترین کشورهای جهان کدامند؟

يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب: 404975
امروزه توجه کشورها به بخش اقتصادی افزایش قابل توجهی داشته است. فعالیت‌‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گاه در زیر سایه اقتصاد و توان مالی دولت‌ها قرار می‌گیرد و سرنوشت یک کشور را تغییر می‌دهد.
به گزارش جهان به نقل از جام جم، امروزه توجه کشورها به بخش اقتصادی افزایش قابل توجهی داشته است. فعالیت‌‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گاه در زیر سایه اقتصاد و توان مالی دولت‌ها قرار می‌گیرد و سرنوشت یک کشور را تغییر می‌دهد.

هنگام بررسی وضعیت اقتصادی دولت ها، میزان بدهی خارجی از معیارهای قابل توجه است. بدهی خارجی به معنای آن بخش از بدهی کشورها است که از وام دهندگان خارجی ازجمله بانک های تجاری، دولت ها یا موسسات مالی بین المللی قرض گرفته شده است. این نوع بدهی شامل بدهی عمومی (دولتی) و خصوصی است. بدهی عمومی دربردارنده قرض گرفتن پول یا اعتبار از دولت دیگر است در حالی که نوع خصوصی، شامل پول و اعتباری است که از شرکت های خصوصی موجود در دولت های دیگر قرض گرفته می شود. طبق آمار منتشرشده از سوی World Fact Book سال ۲۰۱۲، اتحادیه اروپا با مبلغ ۱۵ تریلیون و ۹۵۰ میلیارد دلار در صدر فهرست بدهکاران دنیا قرار دارد.

این میزان به اندازه کل تولید همه کشورهای این اتحادیه در یک سال و ۱۵ برابر کل تولید ناخالص داخلی ایران است. دولت آمریکا با ۲۷۰ میلیارد اختلاف در رده دوم قرار گرفته است. در حالی که نام کشورهای اروپایی همچون آلمان و فرانسه در رده های بعدی به چشم می خورد، ژاپن به عنوان اولین کشور قاره کهن در این فهرست با سه تریلیون و ۱۷ میلیارد دلار جایگاه پنجم را به خود اختصاص داده است. چین، یکی از بزرگ ترین قدرت های اقتصادی دنیا، با بدهی کمتر از یک تریلیون پایین تر از سنگاپور و هنگ کنگ ـ رقیبان خود در این عرصه ـ جای گرفته است. روسیه، پهناورترین کشور دنیا با ۷۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در رده بیست و دوم جای دارد.

ماکائو، پالائو، برونئی و لیختن اشتاین که همگی از کشورهای نسبتا ثروتمند و نیز بسیار کوچک هستند بدون هیچ بدهی در جایگاه آخر فهرست قرار گرفته اند. بقیه کشورهای پایین فهرست هم از همین نوع سرزمین ها هستند؛ البته به غیر از همسایه ما ترکمنستان که با ۴۲۸ میلیون دلار بدهی در جایگاه ۱۷۹ جهان قرار گرفته است. در سیستم اقتصاد جهانی و در تعاملات میان کشورها حتی ۴۲۸ میلیون دلار هم ارزشی معادل صفر دارد.

رتبه ۸۷ با ۱۵ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار بدهی متعلق به ایران است، گرچه این آمار مربوط به سال ۲۰۱۳ است. این در حالی است که همسایگان ایران ازجمله ترکیه، عراق و پاکستان به ترتیب با رتبه ۳۱، ۵۸ و ۶۱ بالاتر از ایران قرار گرفته اند، ولی افغانستان با یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار جایگاه ۱۵۴ را به خود اختصاص داده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *