سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۳
۱۸

کیفیت حجاب و پوشش حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۳۷
کد مطلب: 164071
اگر چه عمر شریفه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از هجده سال تجاوز نکرد، اما در ابعاد مختلف زندگی می تواند الگوی مناسبی برای بانوان باشد. از جمله موارد می توان در مورد حجاب ایشان الگو پذیری داشت. حضرت در توصیه ای به زنان می فرماید: نزدیکترین حالت زن به خدا، موقعی است که در خانه بماند.
به گزارش جهان حجاب در باورها و ارزش های ما ریشه دارد و رعایت پوشش به ویژه در میان بانوان، ایجاد مصونیت برای جلوگیری از عوارض منفی، مفاسد و ابتذال است. از دیدگاه اسلام، زن، شخصیتی شایسته دارد و می تواند مدارج کمال را بپیماید و به مراتب عالی انسانیت بار یابد. دامن زن، مدرسه بشر است و والایی مردان، بدون زنان ممکن نیست. اصلاح جامعه در گرو پارسایی، حیا و حجاب بانوان خواهد بود. جایگاه والای این گوهر گران بهای آفرینش، می طلبد که در صدف پوشش قرار گیرد تا ارزش هایش حفظ گردد.

حال با نگاهی بر کیفیت حجاب و پوشش حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) به تبیین هر چه بیشتر این موضوع می پردازیم.

اگر چه عمر شریفه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از هجده سال تجاوز نکرد، اما در ابعاد مختلف زندگی می تواند الگوی مناسبی برای بانوان باشد. از جمله موارد می توان در مورد حجاب ایشان الگو پذیری داشت. با توجه به منابع تاریخی، پیرامون حجاب حضرت می توان مواردی را به شرح ذیل نام برد:

حضرت در امر حجاب بسیار مواظبت می نمودند، تا آنجا که در مقابل افراد نابینا هم بی مبالاتی نداشتند، مرد نابینایی وارد منزل ایشان شد. حضرت برخاستند و به اتاق دیگر رفتند. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: دخترم! این مرد نابیناست.

حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) فرمودند: پدر اگر چه او مرا نمی بیند، ولی من که او را می بینم و او بوی من را استشمام می کند....

همچنین تا آنجایی که ضرورت نداشت، حضرت از خانه خارج نمی شدند. حتی زمانی هم که حضرت برای ایراد خطبه وارد مسجد شدند و برای احقاق حق و ابطال باطل سخن رانی کردند در عین حفظ حریم و عفت بودند. حضرت امام حسن علیه السلام در کیفیت این حضور حضرت در جمع می فرمایند:

مادرم روسری بر سر نمود و چارقد بلند خود را پوشید ... در حال راه رفتن بگونه ای بود که لباسش به پا گیر می کرد (کنایه از این که پوشش کامل رعایت شده بود.) ... او در میان زنان انصار از خانه خارج شد... همچون حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم با وقار و متانت حرکت می نمود ...

وجود این حالات بیان از اهتمام حضرت به مساله حجاب دارد. حضرت در توصیه ای به زنان می فرماید: آنچه برای زنان نیکو است، آن است که مردان را نبینند و مردان هم ایشان را نبینند. (به این معنی که تا موقعی که لزوم ندارد حضور در جمع مردان معنی ندارد.)

لذا در جایی دیگر می فرمایند: نزدیکترین حالت زن به خدا، موقعی است که در خانه بماند.خلاصه این که توجه حضرت به حجاب تا لحظه مرگ هم ادامه داشت، لذا از کیفیت حمل بدن محترمشان به صورتی که آن موقع مرسوم بود ـ حمل بر تابوت بدون پوشش ـ ابراز نگرانی کردند. لذا به همسر خود وصیت نمودند که تابوتی آماده کند، همان گونه که ملائکه شکل آن را به حضرت نشان داده بودند. فرهنگ سخنان فاطمه زهرا (سلام الله علیها)

در قضیه فدک نیز شکل خاص حجاب حضرت زهرا را هنگام خروج از منزل این گونه توصیف نموده است :حضرت زهرا(س) هنگام خروج از منزل مقنعه را محکم به سر بستند و جلباب (چادر) را به گونه ای که تمام بدن آن حضرت را می پوشاند و گوشه های آن به زمین می رسید به تن کردند و به همراه گروهی از نزدیکان و زنان قوم خود به سوی مسجد حرکت کردند. (طبرسی الاحتجاج ج ۱ ص ۹۸)

قضیه فوق گویای آن است که حجاب و پوشش بیرون از منزل حضرت در مواجهه با نامحرمان دقیقا همان دو پوشش معروف بانوان در قرآن یعنی خمار(مقنعه ) و جلباب (چادر) بوده است . بنابراین می توان این دو نوع حجاب و پوشش را حجاب و پوشش قرآنی و فاطمی دانست .
منبع:پایگاه 598
https://jahannews.com/vdcgut9qqak93z4.rpra.html
jahannews.com/vdcgut9qqak93z4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اين الفاطميون؟؟!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
تشکری خاص از شما عزیزان برای جمع آوری اینگونه مطالب که ناگفته هایی ارزشمند است برای راهروان راه حق.
Iran, Islamic Republic of
دلسوخته عمر کم فاطمه ایم ...
Lebanon
فداي خاك پاي حضرت زهرا، صديقه كبري، ام ابيها، همسر مولا (س)، ......
Iran, Islamic Republic of
عالييييييييييييييييييييييييي بود مدت ها دنبال اين بودم ببينم حضرت چه جوري حجاب داشتن خيييييييييييييييييييييييييييلي ممنونم
Iran, Islamic Republic of
السابقون السابقون اولئک المقربون
Iran, Islamic Republic of
باز هم از زندگی حضرت زهرا(س) بنویسید
Iran, Islamic Republic of
مطالب مفيدي بود با تشكر
Iran, Islamic Republic of
السلام علیکِ یا فاطمة الزهرأ ، یا ام ابیها ، یا بنت رسوالله ؛ و رحمة الله و برکاته
یا وجیةً عند الله ، اشفعی لنا عند الله
Iran, Islamic Republic of
من متوجه نشدم که حضرت هنگام حضور در اجتماع صورت خود را می پوشاندند یا خیر
لطفا اطلاع رسانی کنید چون برای ما خانم ها این خیلی مهم است که بدانیم ایشان دقیقا چگونه حجابی داشتند
Iran, Islamic Republic of
با سلام
يك نكته اي رو فرموديد كه در خطبه فدكيه حضرت زهرا(س) هم هست و اينكه چادر حضرت در اون روز(روز احقاق حق ايشان در مسجد) به پاي ايشان گير ميكرده ولي صحيح نيست اين كه مي فرماييد اين از روي حجاب بوده است بلكه اين با اصل نظافت در تناقض هست......تحليل حجه الاسلام زهرايي كه متخصص خطبه فدكيه هستند اين هست كه اين علت پا پيچ شدن چادر ايشان اين بوده كه ايشان با همان حالت بيمار و مضروب آمدند مسجد وبيماري و ناراحتي روحي ناشي از سقط حضرت محسن(ع) هم از احقاق حق از امام زمانشون جلوگيري نكرد و اين درس بسيار بزرگي براي ما هست.
Iran, Islamic Republic of
در روایات هست زمانیکه حضرت زهرا (س) برای احقاق حق خود به مسجد النبی (ص) رفتند برای اینکه پوشیده باشند از چادر و مقنعه ای که تا نصف پیکرشونو گرفته بود استفاده کردن که البته با جزئیات ذکر شده ولی من دقیقا خاطرم نیست
می تونید به کتب مربوط به حضرت زهرا (س) مراجعه کنید
تشکری خاص از شما عزیزان
United States
در آن زمان چیزی به اسم مقنعه که امروزه بیشتر در ایران مرسوم است وجود نداشته است بلکه نوعی از روسری بوده مانند روسری زنان عرب مانند عربهای خوزستان که محکم به دور سر پیچیده می شده است.در ضمن چادر آن زمان هم با چادرهای فعلی فرق داشته است ولی شباهت زیادی به عبای فعلی عربها داشته است
عالی بود
سارا
خیلی خوب بود
ملیکا
ایا پوشش ایشون سیاه رنگ و رنگ چادر های رایج امروزی رو داشته
مرضیه
Iran, Islamic Republic of
باسلام وسپاس .بنده برای ایفای نقش حضرت زینب سلام الله علیهااطلاعات کافی درزمینه حجاب ونوع پوشش ایشان درزمان اسارت ندارم .لطفن راهنمایی بفرمایید.