جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

وزیر دفاع آمریکا از قدرت دريايي ايران می گوید

چهارشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۰۷:۰۲
کد مطلب: 111772
به فاصله چند روز از رزمايش بزرگ دريايي ايران در خليج فارس و تنگه هرمز، وزير دفاع آمريكا گفت: ايران با تركيبي از جنگ افزارهاي تهاجمي و دفاعي به چالش و تهديدي براي نيروي دريايي ما در منطقه خاورميانه تبديل شده است.

به گزارش رويتر، رابرت گيتس روز دوشنبه اعلام كرد: برخي كشورها براي تضعيف قدرت نيروي دريايي آمريكا، استراتژي «نامتقارن و غيرمتوازن» در پيش گرفته اند. نيروي دريايي ما در خليج فارس با تركيبي از سلاح هاي دفاعي و تهاجمي ايران مواجه است كه موشك هاي بالستيك و كروز، موشك هاي ضد كشتي، مين هاي دريايي و قايق هاي جنگي تندرو را شامل مي شود.
به گزارش کیهان گيتس كه رياست سازمان جاسوسي سيا را نيز در سوابق خود دارد و از روزگار بوش، تصدي وزارت دفاع را در دولت آمريكا برعهده دارد، همچنين مي گويد: توانايي موشك هاي هدايت شونده ديگر در مالكيت انحصاري ما قرار ندارد.
انتشار نگراني وزير دفاع آمريكا از قدرت نظامي دريايي ايران در حالي است كه رسانه ها، خبر پرواز يك فروند هواپيماي گشتي ايران (هواپيماي اف27) برفراز ناو هواپيمابر آيزنهاور آمريكا در درياي عمان را با دو هفته تأخير منتشر كردند. هواپيماي گشتي ايران روز اول ارديبهشت ماه جاري به مدت 20 دقيقه بر فراز درياي عمان (جنوب پاكستان) پرواز و از ارتفاع 250 متري ناو آيزنهاور، اقدام به تصويربرداري و جمع آوري اطلاعاتي كرد.
دريادار سجادي فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران درباره اين پرواز شناسايي گفت: هواپيماي اف 27 بالاي سر ناو آمريكايي مي رود و عكس هاي متعددي مي گيرد و عمليات شناسايي را انجام مي دهد. اين حق ماست كه تحركات را در منطقه پيگيري و شناسايي كنيم و حضور نيروهاي فرامنطقه اي را رصد نماييم. كسي نمي تواند به عمليات شناسايي ما اعتراض كند.
به گزارش سايت اطلاعاتي دبكا وابسته به اسرائيل، اقدام اخير نيروي دريايي ايران در جمع آوري اطلاعات از ناو آمريكايي و پرواز شناسايي بر فراز ايران، برخي متحدان آمريكا را هراسان كرده است. به گزارش دبكا، مقامات نظامي و اطلاعاتي آمريكا عمداً تا چند روز اين خبر را پنهان كردند و آژانس جاسوسي سيا براي مقابله با واكنش متحدان آمريكا، از انتشار گزارش هايي درباره پرواز شناسايي هواپيماي ايران جلوگيري كرده بود. طبق اين گزارش به ناوهاي آمريكايي در خليج فارس دستور داده شده قبل از واكنش مسلحانه به هر هدف ايراني در منطقه بايد به صورت مستقيم با فرماندهان عالي هماهنگي كنند.
شايان ذكر است پنتاگون روزگاري نه چندان دور از گسيل ناوهاي جنگي بزرگ به عنوان ابزاري براي قدرت نمايي و ارعاب و بازوي ديپلماسي زورگويانه دولت آمريكا استفاده مي كرد اما هم اكنون ناوهاي مذكور بيشتر به عنوان نقطه ضعف آمريكا و اولين هدف آسيب پذير - بلكه داراي قابليت غنيمت گرفته شدن در صورت هرگونه درگيري!- تلقي مي شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *