سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۱۸
۳۶۴
وزیر خارجه مهمان امشب برنامه نگاه یک؛

سوال شما از محمدجواد ظریف چیست؟

شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۰۰
کد مطلب: 415478
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه امشب مهمان برنامه "نگاه یک" شبکه اول سیماست تا به ابهامات و سوالات موجود درباره "بیانیه لوزان" که پس از ۹ روز مذاکره با گروه ۱+۵ در سوئیس منتشر شد، پاسخ دهد.
سوال شما از محمدجواد ظریف چیست؟
به گزارش جهان، آقای ظریف تاکنون واکنشی به هیچ از انتقادات به بیانیه لوزان نشان نداده است. منتقدان این بیانیه اکنون به سه دسته تقسیم شده اند؛ عده ای که حامیان دولت و بیشتر اصلاح طلبان را شامل می شود آن را یک "فتح الفتوح" دانسته و به جشن و پایکوبی پرداخته اند.

مخالفان دولت هم سخن از یک "فاجعه" می رانند و بیانیه لوزان را یک "ترکمنچای جدید" توصیف می کنند. بخش دیگری از فعالان و ناظران سیاسی نیز در عین حال که به دستاوردهای مثبت این بیانیه اشاره دارند، انتقادات جدی را هم به آن مطرح کرده اند.

جهان نيوز از مخاطبان محترم می خواهد سوالات و ابهامات خود را درباره تفاهم تیم هسته ای دولت یازدهم با گروه ۱+۵ در بخش نظرات همین خبر منتشر کنند تا در صورت هماهنگی با دست اندرکاران برنامه نگاه یک از آقای ظریف پرسیده شود.
https://jahannews.com/vdcgun9t7ak9qt4.rpra.html
jahannews.com/vdcgun9t7ak9qt4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


چرا جلوی زياده خواهی آمريكايي‌ها موضع محكم نمي‌گيريد؟
ایرانی فدایی علی(ع)
Iran, Islamic Republic of
جناب ظریف،اینطور که شما میفرمایید حقوق ایران در این مذاکرات حفظ شد،با این همه سر سختی و خباثت 5+1،لطفا بفرمایید چه چیزهایی دادیم تا این توافق حاصل شد؟ فقط نفرمایید که با صحبت و استدلال و مقاومت ملت ودولت ،چون از همون اول اینا بوده،تورو خدا رو راست بفرمایید که ما هم بتونیم حداقل خودمون قبول کنیم.
با این توافق چه چیزی بدست آوریدید ؟
پول های مصادره شده مملکت ؟؟
اونا که با یک بالا پایین کردن قیمت نفت چند برابرش بهمون ضرر زدن داشی !

شکی نیست یکی از گزینه هایی که مورد مذاکره قرار گرفته بازگشایی سفارت آمریکاست .

شما با این کارتون فقط به نفع دشمن کار کردید نه ملت ایران عزیز ...
یک سوال بهداشتی
شنیده شده از سانتریفروز های فردرو جهت دوغ گیری استفاده خواهد شد آیا استفاده از این دستگاه هایی که با انرزی هسته ای کار کرده اند برای انسان ضرر ندارد که میخواهید جهت گرفتن کره از دوغ استفاده کنید ؟ کمی دقت کنید به مردم اسیب نرسد لطفا
من
زیاد سخت نبود چیز خاصی ندادیم اورانیوم ۲۰درصد بود که دادیم تا اگه احتیاج داشتیم بازم بتونیم ازشون بخریم
چرا انژی هسته ای...
چرا انژی هسته ای پر زد ؟
یه نکته خیلی خطرناک هم هست.کمک به توسعه وتحقیق فناوری هسته ای؟! که یعنی جاسوسهاشون در لباس دانشمند ،میان وبا فراغ بال دانشمندانمون رو شناسائی وجذب یا حذف میکنند.
اونها اگه میخواستند رشد کنیم که اینقدر سنگ اندازی نمیکردند.
اقایان خیلی هنر کردند که برای جاسوسی ،کلمه زیبای کمک به تحقیق وتوسعه رو پیدا کردند.
بدون شرح:دکتر شریعتی میگوید صد سال است که هیچ قرارداد استعماری در این کشور نبوده که پای ان امضای یک تحصیل کرده فرنگ نباشه.
Germany
پاسخ این سئوال شما را ... باید پرسید !
من
مگه انرژی هسته ای پر داره؟؟؟؟/
نترسید هنوز اینقدر انرژی داریم که نپریده بزار اونها هم بپره بعد
نادر
بله نفت و گاز داریم که بزودی تموم میشه و تمام زحمات دانشمندان ما برای نسل امروز و فردا درش تخته شد و به این میگن آینده نگری مسولین ما
مرگ بر آمریکا
چرا از همه موااضعمان کوتاه آمدیم ؟
من
کوتاه نیومدیم اونا زورشون زیاد بود زورمون نرسید
بیچاره مردم یمن و بحرین که به امید ما انقلاب کردن
سیروس
آقای ظریف این4 ماه هم خیلی سریع می گذرد ،ازخدا می خواهم جنابعالی ،دولت محترم و مردم این دوره ایران در تاریخ و برابر افکار آینده گان مانند دوره قرار داد ترکمنچای شرمنده وشرمسار نباشیم.
Iran, Islamic Republic of
نه از دستاورد های انقلاب بهتره خیالت تخت
...
Germany
آگهی فروش زمین حوالی قم باکاربری معجون فروشی امکانات:اب برق گاز تلفن با زیرزمین مشتی! . . آدرس: قم روستای فردو تاسیسات سابق اتمی
حامد
Austria
خیلی خندیدیم... با مزه.
حسین
از ایشان بپرسید تفاوت تعطیلی فردو با اینکه در آن غنی سازی نشود چیست؟! مثلا اگر در فردو یک تفرجگاه یا هتل دایر کنیم یعنی تعطیل نشده؟!
دیگر بپرسید با 5000 سانترفیوژ نسل1 چه کاری می توان کرد؟ برای تامین نیاز فقط و فقط نیروگاه بوشهر قریب به 20000 سانتریفیوژ لازم است یعنی ما که دارای فناوری هسته ای هستیم باید برویم سوخت تنها نیروگاه مان را از خارج بخریم؟!!
بپرسید سطح غنی سازی را از 20 به 3 درصد رساندید، جیگرتان خنک شده یا قرار است باز هم بیشتر حالمان را بگیرید و به آمریکا و اسرائیل حال بدهید؟
بپرسید چرا این بار جناب آقای روحانی به رهبری پیام تبریک نفرستاد؟ یعنی اینقدر قراردادتان ننگین بود؟
.
.
.
.
به خاطر اینکه اون دفعه با پاسخ قاطع آقا مواجه شدند، به همین خاطر اینبار تصمیم گرفتند تا مستقیما با مردم صحبت کنند تا سریعا افکار مردم رو به سمت دلخواه خودشون هدایت کنند! دولت روحانی هم مثه اوباما به شدت به این توافق نیازمنده، واسه همین برای سرسیدن به توافق جامع حاضرن هر امتیازی بدن و منافع ملی رو قربانی منافع حزبی و جناحی کنن!
من
این که چیزی نیست این توافق مثل ژنو هست و چند مرحله ای توافق جامع نیست که پس صبر کن ادامه عقب نشینی را ببین
بروید خدا را شکر کنید امثال اینها در جبهه فاو مجنون عین خوش نبودند وگرنه خان دایی کی بود ؟؟؟؟
ممنون عالی . . .
احسنت زیبا و پربار بود
ظریف لا مچکریم
انرژی هسته ای که برایمان نگذاشتند ُ که در این صورت کشور باید نیازهای هسته ای خود را از بیرون خریداری کند آن هم خدا می داند با چه قیمتی ؟
بیخود نیست که کشورها یی از حالا صف بستن برای تامین موارد هسته ای مورد نیاز کشور مثل کره جنوبی ُ روسیه و ...... که مرتب در صدا و سیما با خوشحالی این صف کشیدن ها را در خبرها می آورد . خدا می داند که هزینه ای که بابت نیازهایمان باید بپردازیم ُ اگر بیشتر از هزینه تحریم ها نباشد ُ کمتر نخواهد بود ُ فقط عزت ملی مان هم دیگر رفته است .
سالار
آقای ظریف لطفا در مورد همه تحریم هایی که درگیر آن هستیم و به خصوص مهمترین ها توضیحات کاملی بفرمایید و بگویید در صورت توافق کدام تحریم ها با چه درجه تاثیری برداشته می شود و کدام ها باقی می ماند. لطفا به طور شفاف و با صداقت پاسخ بگویید.
تلویزیون الان که دیگه ایستگاه آخره باید مناظره هسته ای بزاره... صدا و سیما چرا سر منافع ملی مملکت اینقد محافظه کار و منفعله؟! به درک که افسادطلبان دروغگو هر تهمتی که می خوان میزنن، فقط در مناظره است که حقایق روشن میشه... باید جنبش درخواست مناظره هسته ای راه بیفته تا به گوش صدا وسیما برسه... تا قبل از توافق اصلی باید این ابهامات برطرف بشه و گرنه بعدها پشیمونی سودی نخواهد داشت...
سخنرانی یک طرف به درد نمی خوره! معلومه که آقای ظریف از عملکرد خودش دفاع می کنه و زیرکانه و احتمالا باز هم با توهین به منتقدین پاسخها رو می پیچونه، ما خواهان یک مناظره برابر هستیم، فقط مناظره...
بابا جان این ها که می خواستند از همه مواضع نظام کوتاه بیایند ُ چرا دیگر اینقدر کشش دادند ُ همین توافق ذلیلانه رو می تونستن همون اول مذاکرات انجام بدهند ُ دو سال مردم رو سر کار نگذارند ُ این توافق می توانست از همون روز اول که دولت یازدهم اومد ُ انجام بشه ُ ملت فکر می کردند اینها دارن در برابر امریکای جنایتکار ایستادگی می کنند اما پس از دوسال از همه مواضع نظام و رهبری عزیز عقب نشینی کردند ُ پس تو این دو سال چکار می کردن که حالا پس از دو سال صد در صد تسلیم خواسته های نامشروع امریکای جنایتکار شدیم . چرا خطوط قرمز مردم و رهبری عزیز نادیده گرفته شد ُ چرا امریکا به همه خطوط قرمز های نامشروع خودش رسید ُ اما ما صد در صد تسلیم شدیم .
سید مهدی
United Kingdom
چون اونوقت مردم آماده نبودند و شعارشون این بود "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" ولی این شعار تعطیل شد و کم کم این اتفاق که میبینید افتاد
دکتر سلام
آژانس چه زمانی راست آزمایی صلح آمیز هسته ای ایران را تایید می کند تا تحریمها برداشته شود.
من
چون کدخدا آمریکاس و باید دم کدخدا را داشت
حمید
Iran, Islamic Republic of
بازی در زمین حریف یعنی از دست دادن استقلال مملکت،
Romania
به نظرم اقای ظریف و همکارانشون جلوی زیاده خواهی امریکا در مذاکرات وایسادن، ولی سوال اصلی من از ایشون اینه که شما که دیدید و خودتون هم میگید اینا به هیچ صراطی مستقیم نیستن و قطعا زیر تعهداتشون می زنن، چرا به مردم امید واهی میدید؟ برید مذاکره کنید تا لحظه اخر، خیلی هم خوبه، ولی امید الکی ندید که فردا نتونید جمش کنید، سوال مشخصه من اینه که به عاقبت این امید واهی دادن شما و بخصوص رئیس جمهور فکر کردید؟
مجید مجد
United States
آقای ظریف چهار تا اسم می گم برای هر کدومشون بگید با شنیدن نام اونها چه چیزی به ذهنتون می رسه؟
شهید علیمحمدی
شهید شهریاری
شهید رضائی نژاد
شهید احمدی روشن
Iran, Islamic Republic of
ظریف :... بنام مجید مجد
Iran, Islamic Republic of
خوبه میتونی 4 اسم رو بگی اما من
اسم هزاران بیمار سرطانی که بخاطر تحریم و استفاده از داروی هندی نامرغوب هزلران خانواده رو داغدار کردن رو نمی تونم بگم.
اسم هزاران خانواده ای که بخاطر بی کاری و مشکلات مالی ناشی از تحریم رو هم بلد نیسم.
یعنی اماری از این هزاران شهدای غیر هسته ای ، ناچیز و حقیر در دسترس نیست یعنی اینا اصلا آدم نبودند برادر ارزشی من !!!!!!!
راه حل این مشکلات اتکا به نیروی انسانی داخل کشوره.
من
نیروی انسانی و مغز متفکر هست پشتوانه دولتی نیست
بلد نیستی بگی چون داری از خودت میبافی. انگار قبل تحریم تو بهشت اقتصادی بودیم.
در ضمن ما هم میتونیم از یک میلیون کشته عراقی که اسمشون رو نمیدونیم ولی به واسطه کوتاه امدن واعتماد به کدخدا توسط شیطان بزرگ در کشور خودشون کشته شدند رو ذکر کنیم.
من
هیسسسسسسس چیزی در مورد کدخدا نگو گزینه هاش رو میزه هنوز
صادق
United States
مرد مومن
صدها هزار جوان رشید و غیور شهید شدند!
صدها هزار ایثار گر و جانباز شدند!
دهها هزار هنوز جاویدالاثرند و مادران و همسران و فرزندان و پدرانشان چشم براه حتی پلاکشان هستند!
دهها هزار نفر ترور شدند!
با دهها کشور در سی و پنج-شش سال گذشته مبارزه شده است!
دهها هزار نفر هست و نیستشان را داده اند تا در برابر زورگویی و ستم زانو زده نشود
تا اقتدار و هویتمان ذیل هیچ نامی دیده نشود!
تا خودمان باشیم!
در برابر دولتهایی که برای تامین حقوق نامشروعشان حتی از تحریم دارو هم کوتاه نمیایند که نباید زانو زد!
باید یک دست را به زانوی همت گرفت و با دست دوم در برابر دنیای متعلق به نظام سلطه ایستاد!
اگر شما در دوران دفاع مقدس تصمیم گیر بودید حتما حتما چون سلاح و تجهیزاتی نداشتیم دست را بالای سر میبردی که : اسم هزاران شهروندی که در سردشت شیمیایی شدند را نمیتوانم ببرم- اسم افراد گردان حنظله را که با تشنگی شهید شدند را نمیتوانم ببرم- اسم هزاران پدری که مثل شهید برونسی کارگر ساختمانی بودند اما رفتند تا یک ملت زانو نزنند را نمیتوانستید ببرید و . . .
کمی بیرون بیا و بهتر ببین و دقت کن که چه چیزی با چه چیزی در حال تهاتر شدن است!
Iran, Islamic Republic of
مگر نه اين عزيزاني كه گفتي شهيد شدند براي اباداني وراحتي مردم واستقلال اين مردم بوده به غير از يك عده كه كاسب بودند در تحريمها چه كسي احساس راحتي كرد ؟ حرف شما وخواست شما از انر‍ژي هسته اي چيه ؟ بمب ، فكر نكنم اكثريت مردم اينو بخوان در ضمن علم فناوري هسته اي هم كه بومي سازي شده وبيشتر فناوري پزشكي وكشاورزي وخيلي چيزهاي ديگه هم كه توانايي علمي آنها را داريم الان مشكل كجاست؟ چه چيز بيشتري بايد داشته باشيم كه نداريم .
Romania
مشکل اینه که شما در این توهم هستید که با کوتاه اومدن دشمن بخیال میشه و عقب نشینی میکنه....
reza
این شهدای هسته ای به این دلیل شهید شدند که می خواستند داروی بیماران سرطانی و ... رو تامین کنن!
و این افراد محترمی که نام بردید به این دلیل از دنیا رفتند که ما در دوران اصلاحات جلو برنامه هسته ای رو 2 سال گرفتنیم و خواستیم مذاکره کنیم!
غافل از اینکه با مذاکره فقط دشمن به تحریم ها امیوار میشه!
هموطن عزیز عقل سلیم حکم می کنه:از دشمنی که همین الان در حال به خاک و خون کشیدن مردم بیگناه و بیو تروریسم و.... است انتظار دارو و کمک نداشته باشیم.ما با مقاومت می تونیم به همه نیازهامون برسیم.
Iran, Islamic Republic of
+ بیمارانی که به رادیو دارو نیاز داشتند و غرب نمیداد و باز هم نخواهد داد! چون دیگه نمیتونیم در داخل تولیدشون کنیم(غنی سازی 20%)
من
به نظرتون اگه دولت تدبیر امید این انرژی و وقت و هزینه و .. . رو که برای مذاکرات صرف کردن ( که تا الان هم تقریبا نتیجه چشمگیری در از بین رفتن همه ی تحریم ها نداشته ) رو صرف تولید داروهای مورد نیاز در داخل کشور می کردن زودتر به نتیجه نمی رسیدن؟؟؟
+
احتمالا می دونید که بیکاری و ... کمترین و کوچک ترین دلیلش تحریم هاست دیگه؟
علت اصلی بی مسئولیتی مسئولینه برادر!
تو چکاره ای که اسم هزاران تن میدونی...
ابا شایسته این تحقیر و ذلت و خفت بودی؟؟ ما هیچ
دمت گرم
مسببش هم حتما این شهدای هسته ای بودن؟؟؟!!!
من
اینو نمیگی که همین بیماران صعب العلاجی که میگی احتیاج به رادیو داروهایی دارند که در نیروگاه های اتمی خودمون میتونستیم بهش دست پیدا کنیم اما دیگه بر باد رفت حالا فکر کردی که چی دارو مفت میدن بهمون یا اینکه داروهایی که میدن معجزه میکنه
دوست عزيز! طوري از افراد بيكار و ْآمار بيماران سرطاني صحبت ميكني كه انگار همه اين مشكلات فقط مخصوص ايرانه و مسبب اصلي همه اين مشكلات هم تحريمهاست!! يعني در منطق امثال شماها اگر ايران تحريم نبود هيچكس سرطان نمي گرفت و اگر هم مي گرفت ميشد با داروهاي غربي از مرگ نجاتش داد!! طبق اين منطق اگر تحريم نبوديم همه جوانان مشغول به كار بودن و بيكار نداشتيم!!
ميشه بفرماييد اگر غربيها مي توانستند دواي هردردي باشند چرا دردهاي بيشمار خودشان و همپيمانان و مزدوران منطقه اي شان را نمي توانند درمان كنند؟
كل اگر طبيب بودي ,سر خود دوا نمودي!!!
دوست گرامي ! علت العلل اكثر مشكلات داخلي كشور ما ضعف مديريت و نبود نظارت درست و قوي و عمل نكردن به دستورات دين مبين اسلام وبزرگان دين است.
حسین
تبارک الله
آی! گل گفتی
حرف دلم رو گفتی
انفاقا خیلی با ارزش است جون هر انسان
ایرانی هموطن که سر جای خود
اما خدا وکیلی:
1- آیا غرب همه نحریم ها را بر می دارد
2- آیا غرب به بهانه دیگری همان تحریم ها را دوباره اعمال نمی کند؟ (خدعه امریکایی)
3- حالا فرض کن اینا ورداشته شد
دیگه داروی نا مرغوب هندی جان بیماران ما را نمی گیرد؟
4- آیا شما به غربی در این حد اعتماد دارید؟
5- آیا شما نگرانی رهبر انقلاب را درک نمی کنید
6- آیا شما در این دولت نمی بینید که برای وجهه سیاسی هر اقذامی را انجام دهد
7- آیا آیندگان که به انرژی هسته احتیاج دارند و ما امروز برای چرخیدن چرخ دولت سیاست زده متوفق کرده ایم ما را و شما را توبیخ نمی کنند؟
8- آیا این همان توافق دو مرحله ای نیست؟
9-
Iran, Islamic Republic of
يعني الان ديگه هيچ بيمار سرطاني نخواهيم داشت؟ پس چرا آمريكا بيشترين آمار سرطاني هاي دنيا رو داره؟ كل اگر طبيب بودي سر خود دوا نمودي!
سید مهدی
United Kingdom
اتفاقا یکی از همین مذاکره کننده ها (فابیوس) در زمان زلزله رودبار و منجیل با خون آلوده به ویروس ایدز این بیماری رو به ایران صادر کرد!!! اونوقت یک انسان ساده مثل شما از این نامردها انتظار کمک و دارو داره !!؟ برو تحقیق کن ببین راست میگم یا دروغ
سیاح
Iran, Islamic Republic of
این بیماران با غنی سازی بالا و دست آورد بالای هسته ای مداوا می شود نه با وادادگی ! ازدست آوردهای پزشکی هسته ای خبر نداری به آقای دکتر کارخانه نماینده همدان مراجعه کن که دکترای هسته ای دارد تا برای شما از دستاوردهای هسته ای بگوید
اقای ظریف،شما ... میتونید ..برین؟!
مجذوبین غرب
اقای ظریف شنیده شده فرزندان شما بدلیل اقامت طولانی در امریکا فارسی را فراموش کرده اند ایا این صحت دارد ؟ و ایا کسی که مجذوب زندگی غرب شود ایا همیشه کفه سنگین ترازو را بطرف انها نخواهد گرفت ؟ والسلام
احتما اخم می کنند و تشر می زنن به منتقدین
من
اخم؟؟؟ تشر؟؟؟
یه کلید پورنگ خان اورد توی برنامه گفت کلید همه بدی ها دروغه که یک حدیث از امام معصوم بود کل برنامه را کله پا کردند نزدیک بود صدا و سیما را اتش بزنند
ابوذر علوی تبار
اگر اين چيزهایی كه درباره تعطيلي فوردو و اراك توسط كاخ سفيد، اوباما، كري، فابيوس و بقيه گفته ميشه فضا سازي نباشه و واقعيت داشته باشه،‌چه جوري ميخاي اون دنبا جواب خون‌ شهدای هسته‌ای رو بديد؟
Iran, Islamic Republic of
مگه اون دنیا هم هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!111
پویا
United Kingdom
شما که گفتید هیچ کدوم بسته نمیشه و ا اراک و فردو و نطنز به فعالیت خودشون ادامه میدن الان معلوم شد فقط نطنز می تونه کار کنه اونم با 1000 تا نه6000 تا که درخواست شما بود فردو هم دستگاهاش جمع میشه و میره تو صندوچه ننه نقلی یعنی شد سالون مرغداری اراک هم ا ز اون بدتر پش این چه برد بردی په بگید 10 هیچ به نفع دشمن.ضمنا ما تو همون لوزان هم ا ز صورت نگران عراقچی و صالحی فهمیدیم 10هیچ باختیم چرا به عنوان وزیر خارجه اینقدر از مردم همه چیز رو مخفی میکنین؟
من
توی کشوری که به خاطر باخت مقابل آرژانتین اون هم دقیقه نود جشن میگیرن منتظر این باش که همه کشور را بدن بازم جشن بگیرن
صادق
United States
آقا ابوذر
اگر واقعیت داشته باشد یعنی چه؟
برادر من، متن اصلی را با یک کلیک پیداکن و ببین که بین گفته های عزیزان مذاکره کننده ما و متن فاصله از زمین تا آسمان است!
من
نگوووووو متن اصلی اون چیزیه که ظریف میگه
Iran, Islamic Republic of
با خنده
من
همونجوری که امشب سر خیلی ها را با حرفاش شیره مالید
حسن
جناب دکتر ظریف چرا بیانیه را منتشر نمی کنید . شما هم مثل وزارت خارجه آمریکا بیانیه را منتشر کنید تا ما بیانیه شما را بخوانیم و قضاوت بکنیم .
ناآشنا
حسن آقاجون ! برای اینکه اسرائیل و انگلیس و فرانسه و یه عده بی سروپا به وزارت خارجه آمریکا محرمند اما هشتاد میلیون ایرانی نجیب و اصیل به وزارت امور خوارج !!!! نامحرمند !!!!!!!!!
...
... کمی دقت کنید به مردم اسیب نرسد لطفا
من
اخه توافق نهایی حاصل نشده صبر کن بازم دم کدخدا را باید دید
در ضمن یه تعداد دلسرد و دلواپس دیگه هم برن جهنم بعد
Iran, Islamic Republic of
خواستار یک مناظره زنده تلویزیونی بین جلیلی و ظریف و همچنین بین دکتر فریدون عباسی و دکتر صالحی هستم.
Iran, Islamic Republic of
عمراً جرأتشو ندارند
احسنت... فقط مناظره واقعیات رو برای مردم روشن می کنه... مناظره... مناظره... مناظره... دوستان جهان لطفا این قضیه رو پیگیری کنید...
تورو خدا اسم جلیلی را نیار.
فقط می رفت عکس بگیره.
حداقل فقط عکس میگرفت ...ظریف که همه کار کرد ...فقط مونده بود ماج و بوسه که در توافق نهایی اگر کری میخواست میداد
صادقی
منم با مذاکره موافقم
این طوری شفاف سازی میشه
اشکان
Iran, Islamic Republic of
اگه بشه عالیه
حامد
تفاوت ترجمه فارسی و متنی که موگرینی خواند از کجاست؟
متنی که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرد چیست؟
صادق
United States
حامدجان
تفاوت در اینست که دولت ما میگوید: هیچ چیزی تعطیل نشده و همه چیز سرجایش است
اما متن اصلی میگوید : فردو تعطیل- تا 25 سال ...سانتریفیوژهای نسل جدید تعطیل، بازرسی حتی از معادن اورانیوم، تحریمهای موشکی و ...سرجایشان هستند و تحریمها در صورت تایید آژانس انرژی اتمی بمرور برداشته میشود، تا 15 سال هیچ تاسیساتی احداث نمیشود، تا 15 سال فقط غنی سازی 3/5 درصدی و قس علیهذا
من
تفاوتی نداره عزیزم اونها انگلیسی بلد نیستند فقط یه نفر توی دنیا انگلیسی میفهمه اونم دکتر ظریفه
Iran, Islamic Republic of
بهش میگم:
درود بر تو ای امیرکبیر ایران
امیرکبیر میساخت.تعطیل وتعلیق نمیکرد.
سعید
Romania
ایول
كوروش
United Kingdom
تا جايي كه جان شيرينش را بر سر آن داد..
چرا شما وهمه تیمتون در مدت وزارتتون هرگز با منتقدی ،مناظره نکردید تا مردم خودشون قضاوت کنند ،کیه که راست میگه؟
اقای ظریف شما نه شبانه روز با کدخدا ونوچه هاش میتونید یه سره هم کلام شوید ،چرا از یک میزگرد یکساعته با هموطنان دگراندیش خود طفره میروید؟!
من
مناظره کنه که دروغ و راستی دولت مشخص بشه ...
به چهار تا نماینده کمیسیون نتونست جواب بده اونوقت بیاد مناظره کنه ؟ تا حالا دیدی اصلاح طلبان بیان مناظره ؟
اقای ظریف روزی در سر پل صراط با شهدا وامام روبرو میشید ،میتونید بگید، تعطیل کردیم وتعلیق واین همه برای درحفظ دستاوردهائی بود که شما با خونتون به دست اوردید.
مهدى
انشالله که اميرکبير ميشن,نه اقاخان نورى!بايد اجازه داد تاريخ قضاوت کنه
منظور همون کرباسچی خودشونه که امیر کبیر میگفتند نه امیر کبیری که در تاریخ ملت به استکبار ستیزی معروفه...
ناآشنا
منظورت امیرکبیر از نوع سردااااااااار سااااااازندگیه دیگه مگه نه ؟؟؟!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
لطفا اینقدر در حق امیر کبیر اجحاف نکنید از افرادی مثل شما میخواهم یکبار هم شده زندگینامه امیر کبیر را بخوانید.
عبدالله
یادم یه زمانی یعنی سال 76 جماعت دوم خردادی
1- به کرباسچی لقب امیرکبیر داده بودند.
2-بعد که رابطه اشان با هاشمی بهرمانی خوب شد این لقب را به او دادند.
3- حالا هم به ظریف لقب امیر کبیر دادند

اما امیر کبیر ایران را تخریب نکرد بلکه ایران را ساخت به قیمت ایستادگی در برار قلدرها حتی به قیمت قتلش در حمام فین کاشان .
من
اولا وزیرن ایشون نه امیر
دوما امیر کبیر به دستور دولت بریتانیا رگ دستش زده شد چرا ظریف بوسه بر دستش میخوره جای تیغ؟؟
سوما شما اول امیر کبیر را بشناس بعد به هر کسی این لغب را بده
شهاب
امیر کبیر یک بار هم به انگلیسی و کشورهایی که به منافع ملت طمع داشتند روی خوش نشان نداد ....شما ها قبلا به کرباسچی با اونهمه فسادی که در شهرداری کرده بود هم امیر کبیر میگفتید یادتون که نرفته ؟ و حالا هم نوبت ظریفه ...
Iran, Islamic Republic of
چرا اینقدر تفاوت بین صحبتهای شما و طرف آمریکایی هست . چرا اینهمه شما بیخودی خوش بین هستید.تا حالا طرف آمریکایی رو راستگو تر از شما دیدیم.
سعید
Romania
توافق قبلی (ژنو) هر چی امریکایی ها گفتند راست بود و شما خوب می تونین ....
من
هرکی این سوال را میپرسه دکتر میگه آمریکایی ها ازترس کنگره و اسراییل این حرفها را میزنند حالا ما نفهمیدیم کدخدا کیه کنگره ؟؟ دولت آمریکا؟؟ اسراییل؟؟ انگلیس؟؟ شایدم مجلس سنا
تو ایران هم از ترس افراطیون و مردم دروغ میگن اینجا کد خدا کیه؟؟؟
م
ازوزیرامورخارجه کناراستفاء دهد.
Iran, Islamic Republic of
دیگه چیزی برای دادن هم مونده؟
ناآشنا
بله که مونده !!! پیچ و مهره های دستگاههای غنی سازی !!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
احسنت
Iran, Islamic Republic of
آره .....!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
...سیری چند؟
Iran, Islamic Republic of
...
یا شکتون به واقعیت تبدیل بشه دوستان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سینا
Romania
موقعی که می خوان این قرارداد رو کتبی کنن ته مونه هاش رو هم با لبخند و احترام تقدیم می کنن بعد میان ایران سور راه می اندازن واسه من و شما
مرد باش و بگو که این دستاورد بسیار بزرگی برای غربی هاست نه ما مستر دیپلمات
با لبخند
من
.. بپرس میدونن چی مونده
احمدی
چرا متن انگلیسی بیانیه مشترک را جهت جلوگیری از تفسیر به رای های امریکاییها منتشر نمیکنید؟
Romania
آخه غیر از ظریف که کسی انگلیسی بلد نیست تو ایران!
Romania
دقیقا
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
فقط مقایسه کنید جشن های هسته ای گذشته را که نماد غیرت و عزت بود...با...
سینا
Romania
...
با لبخند
حسین
South Africa
آقای ظریف گفته های آمریکاییها و اروپای ها را قبول کنیم یا گفته شما را ؟ البته خواهید گفت حرف دشمن را نباید قبول کرد ! آقای ظریف همین مسائل در قرار داد (تعهد )ژنو هم فرمودید و منتقدین را به بی سوادی و ...... متهم نمودید ،آیا الآن چه می فرمائید؟
majid
United Kingdom
من دارای مدرک دکتری از یک دانشگاه خوب از امریکا هستم و 25 سال از عمر خود را در امریکا گذراندم. با دیکران هم که صحبتها و متن انگلیسی را مطالعه کردند هم که صحبت کردم بین این متن و صحبتهای اقای اوباما با شما تفاوتهای زیادی است لطفا ما را از این نگرانی بیرون بیاورید. ممنون
شما نگران نباش
راست میگه این برادر شما نگران نباش این ها نگرانند کافیست برای اینها نگرانی تو اصلا مهم نیست ایستادگی دوازده ساله خون شهدای هسته ای و ... اهمیت نداره مهم دیدن دم کدخدا بود که دیدند
Iran, Islamic Republic of
اگر نگران نباشه که میشه یک معتدل بی غیرت
جناب " شما نگران نباش" همین شما که همیشه دل آرامید کافیه...
Iran, Islamic Republic of
اصل همان متن انگلیسی است....
خدا خیرت بده برادر... ما هم داریم همینو میگیم ولی کو گوش شنوا؟!
ح
اگرشمابه جای ظریف بودی خدایش چکارمی کردی
امین
با سلام
ما با این قرارداد تقریبا از ظرفیت انرژی هسته ای هیچ بهره ای نمیبریم
یه عده ای تحریممون کردند
انرژی هسته ای یکی از قدرت های راهبردی ما تبدیل شد
بفرض هسته ای را محدود کردیم تا بفرض تحریم برداشته بشه
چه لاشخورایی؟
از کجا معلوم تحریم برداشته بشه؟
یا تشدید نشه؟
یا پس از برداشته شدن دوباره تحمیل نشه؟
با این تفاوت یک قدرت راهبردی دیگر کشور را بخواهند محدود کنند؟
باضمانت؟
مثل ضمانت ژنو؟
مهدی مظلوم
با سلام واحترام جناب اقای ظریف همه مدم میدانند معنی مذاکره یعنی شما از یک سری خواسته هایتان کوتاه بیایید وطرف مقابل هم همچنین خیلی راحت به ملت بگویید خاصیت این تفاهمنامه چیست
امید
1-سند منتشر شده (به صورت رسمی)توسط وزارت خارجه آمریکا با عنوان پارامترهای اقدام مشترک چیست؟ و اگر کذب است چرا رسما" تکذیب نمی کنید ؟
2-از میان 3 مورد ذیل چه کسانی نامحرم برای اطلاع رسانی درخصوص توافقات هسته ای هستند؟ 1-آمریکا 2-اروپا 3-مردم ایران
3-چرا در لوزان اصرار داشتتید جزئیات توافق اولیه از سوی آمریکا منتشر نشود که نهایتا" توسط آمریکا برملا شد؟
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف توافق دو طرف دارد، امریکایی ها یک چیز دیگه می گویند. اگر توافق یک طرفه است بفرمایید ما هم یاد بگیریم.
مهدى
بسمه تعالي
جناب اقاى ظريف خواهشمندم در خصوص موارد زير رفع ابهام بفرماييد
1 ايا در توافق صورت گرفتهتوصيه هاى رهبرى مبنى بر  عدم تفسير پذيرى توافق رعايت شده؟ اگر پاسخ شما مثبت است پس دو تفسير متضاد از سوى طرفين ايرانى و امريکايى چگونه بوجود امده است,؟
2-شما معمولا اظهارات امريکايى ها را خوراک داخلى دانسته و ان را براى اقناع گروه هاى تند رو در مجلس امريکا تلقى مى نماييد, ايا اىن امکان وجود ندارد که سخنان شما در خصوص موفقيت در توافق براى خوراک رسانه اى و اقناع مردم باشد؟
3- کاخ سفيد صحبت از تعليق سپس حذف تدريجى تحريمها پس از راستى ازمايى مى کند, و شما تاکيد بر حذف يکجاى تحريمها در زمان توافق داريد , به راستى سخن کدام يک حقيقت و کدام براى تبليغات رسانهايست؟
ابگوشت بز باش
Iran, Islamic Republic of
اقای ظریف :جنابعالی در طول مذاکرات در تمامی مواردبزبان انگلیسی صحبت میکردید وبهنگام نوبت رسیدن بشما پس از سخنان موگرینی برای خواندن بیانیه خودتان بفارسی صحبت کردید ایا این موضوع دلیل بر ان نیست که بعضی از نظرات شما را جان کری واتحادیه اروپابرداشت شخصی خودتان ازنتیجه پایانی مذاکرات میدانند وبه ان اعتقادی ندارند وجنابعالی برای اینکه مورد اعتراض انان واقع نشوید متنتان را فارسی خواندید واینگونه به مردم القا نمودید که دستاوردی بزرگ وملیست و پیروزی بزرگی را رقم زده اید ؟
جناب آقای ظریف چرا علیرغم درخواست های مکرر منتقدین از منظره کردن طرفه می روید؟
مجید
کدام یک از بیانه ها صحیح است؟ بیانیه ای که در سایت وزرات امورخارجه ایران قرارداده شد یا بیانیه ای که روی سایت وزارت امورخارجه آمریکا؟
اگر بیانیه روز سایت وزارت امورخارجه ایران صحیح است پس چرا هیچ واکنش و اعتراضی از سوی وزارت خارجه ایران روی نداد؟
در حالیکه منطق حکم میکند بعد از دستیابی به یک مهم با تمام قوا از دستاوردهای بدست آمده دفاع شود!!!
پس چرا سکوت؟ آیا این به معنای تایید نیست؟
از مذاکرات سوالی ندارم
می خواستم ببینم آب معدنی هاش چه مزه ای بود؟
Norway
توی این اوضاع و احوال شوخی میکنی معلومه دل خوشی داری
منم می خواستم بدونم روزانه چند یورو حق ماموریت می گرفتید؟! هتل چطور بود راحت بود ان شاءلله؟ خخخخخ
محسن
Iran, Islamic Republic of
لطفا توضیح دهید فکت شیت آمریکا که در توافق رنگین ژنو مو به مو اجرا شد، چه تضمینی وجود دارد که این بار این فکت شیت عین واقعیت نباشد.
لطفا در یک مناظره بین خود یا نماینده تان با نماینده ای از منتقدین مردم را در جریان مذاکره و عواقب و دستارودهای احتمالی این توافق قرار دهید.
لطفا برای جلوگیری از بستن دهان مخالفان از انسداد انتقاد از توافق های هسته ای توسط شورای عالی امنیت ملی تلاش کنید.
لطفا به منتقدان اطمینان دهید به آنها از سوی عالی ترین مقام دولت و وزرا و مشاورین و معاونین دولت فحاشی و هتاکی نمی شود!
والسلام علی من اتبع الهدی
چیمن
جناب ظریف شما واقعا چی فک کردین؟
بابا دروغ گفتن هم حدی داره.
چی میشه آدم آنقدر خودشو در مقابل دشمن ذلیل میکنه. جناب ظریف این دستاوردا که حاصل زحمت شما نبودن. جنابعالی به چه حقی دودستی تقدیم دشمن میکنی.
رهگذر
Romania
آیا شما رفتید مذاکره کنید تا تحریمها را بردارند یا اینکه رفتید بگوئید ایران مثل سایر کشورهاست و نباید جور دیگری با او رفتار کرد و آمریکا حق دخالت ندارد؟!
ایا رفتید درب فردو را ببندید؟ چون قادر نیستند آنجا را بمباران کنند؟
نطنز در فضای باز است و راحت بمباران میشود.
19000 سانتریفوژ باید بشود 6000 تا، چرا؟ واقعا چرا؟
شما رفتید بگوئید به شما مربوط نیست؟ یا اینکه رفتید بگوئید شما را بخدا ما را تحریم نکنید و دست از تنبیه ما بردارید ما هم فتیله همه چیز را پائین میکشیم و تمام تاسیساتمان را در حد نمایش نگهمیداریم.
Germany
چرا گزینه PMD را درتوافق گنجاندید
هامون
Iran, Islamic Republic of
ايا در لوزان بيانيه مطبوعاتي صادر شده يا توافق اوليه ؟؟ اگر بيانيه است چرا در متن:جملات اقدامي و بايد ها ونبايدها بسيار استفاده شده
France
چرا کلمه تخفیف در تحریم ها که در بیانیه طرف غربی بوضوح از آن یاد شده است توسط شما بعنوان لغو تحریم ها ترجمه می شود . چرا هنگام کنفرانس مطبوعاتی برخلاف همیشه و علیرغم علاقه شما به صحبت به زبان انگلیسی بیانیه را به زبان فارسی خواندید و ..... این بیانیه آنقدر مبهم و در تناقض با بیانیه انگلیسی است که با این سئوال ها رفع ابهام نمی شود.
مصطفي
شما دقيقا در 9 روز در چه چيزي چانه زني فشرده و سنگين مي كرديد؟ يك ساعته هم مي شد اين توافق سياسي را امضا كرد.
اصلا دقيقا اعتقاد شما درباره تعامل يا معامله با آمريكا چگونه است؟ مگر قرار نبود توافق يك مرحله اي باشد؟ حذف غني سازي فردو افتخاره؟ بعد واسه اينكه تابلو نباشه 1000 تا سمبليك مي چرخن؟
در ديدگاه سياسي شما عزت و غيرت چگونه تعريف مي شود؟ اراك آب سنگين مي مانه؟ ولي آمريكاييها چيز ديگه اي مي گن.
چه كسي گفته كه چوب حراج بر فعاليت هاي هسته اي ايران بزني؟
چرا هم طراز و هم وزن داده ها، چيزي نگرفته ايد هم در به لحاظ زماني و هم كمي؟
چرا توافق براي آنها محكم و واضح است ولي براي ما آبكي و شل و ول و كدر؟
يعني 4 ماه مذاكره آخرش اينه كه تحريم ها رو حداقل يك سال ديگه آنهم بخشيش رو تعليق كنن؟
....
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
با سلام
جناب آقای ظریف، لطفا بگویید چرا وقتی می تونیم سانتریفیژ داشته باشیم، نباید بسازیم؟
چرا از نسل فقط قرار شده استفاده بشه؟؟؟
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
نسل یک منظورم بود
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
خسته نباشی دلاور !
میگم چرا بجای نطنز ، فردو تنها!!! مرکز غنی سازیمون نباشه؟
اصلا چرا بریم 40 متر زیر زمین فقط پشت سیستم بشینیم تحقیقی کنیم؟

من منتظر جواب شما هستم، سر کاری فقط نباشه!
میگن تو زیر زمین ذهن آدم باز تره بهتر تحقیق می کنه!
Romania
من هيچ سوالي درباره پرونده اتمي ندارم. فقط سوالم اينه که چه جوري ميتونم خدمت سربازيم رو تو مقر ايران تو سازمان ملل انجام بدم. لازم به ذکره که بنده از بهترين دانشگاه کشور مدرک دکتري دارم و کلي افتخارات علمي.
دشمن گوگولی مهربون
Iran, Islamic Republic of
سلام
اقلا زمان جنگ موشک میزد ساختمون هامون رو خراب می کرد خودمون دوباره میساختیم!
الان خودمون قراره قلب راکتور اراک رو تخریب کنیم، بعد اوباما و مرکل و فابیوس بیان واسمون بسازن!
اصن مدیونی اگه یه وقت شک کنی اینا خالی بستن !
تازه برگشت پذیر هم هست!
وامصیبتا . وامصیبتا .وامصیبتا .وامصیبتا .وامصیبتا .
علی
Iran, Islamic Republic of
1-در قبل شروع مذاکرات هسته ای به سر پرستی آقای ظریف تعداد سانتریفیوژ های فعال دقیقاً چه تعداد بوده است؟
2- بعد از توافق، تعداد سانتریفیوژ های فعال دقیقاً چه تعداد خواهد بود؟
3-دقیقاً توضیح داده شود قرار است کاربری تأسیسات اراک و فردو چگونه تغییر یابد؟
4-چه حجمی از اورانیوم غنی شده اکسید شده و یا خواهد شد؟
5-در صد غنی سازی اورانیوم از چند در صد به چند در صد کاهش خواهد یافت؟
6-اورانیوم غنی شده 20 در صد چه کاربرهایی دارد؟
صادق موحد
اقای ظریف اگر از ملت نمی ترسید حداقل ...
....همش.. بالبخندحرف بزنندوعکس بگیرند؟...
حزب الهی
Iran, Islamic Republic of
در مذاکرات تاکید شدید بر خاتمه (و نه حذف)تحریمهای هسته ای میباشد . اگر همین تحریمها را در آینده به بهانه حقوق بشر ، برنامه موشکی و ... اعمال کردند چه میکنید. آیا سازو کاری برای پیشگیری از چنین اقدامی دیده شدهو آیا در توافقنامه این موضوع مد نظر قرار گرفته؟؟؟؟؟؟
سلام ضمن خسته نباشید. از آقای دکتر ظریف سوال دارم که : در خصوص اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی چنانچه آژانس انرژی اتمی مثلاً خواست از حسینیه امام خمینی (بیت رهبری ) جهت اطمینان از اهداف از صلح امیز فعالیتها و راستی آزمایی ، نظارت به عمل آورد آیا اجازه دارد.
اصولاً چه جاهایی از این نظارتها مستثنی هستند؟
چون در بیانیه آمده بود در راستای پروتکل الحاقی هرجا که بخواهند می توانند بازرسی و نظارت به عمل آورند.
Russian Federation
بنظر می رسه که بیانیه وزارت خارجه آمریکا درست باشه زیرا آمریکا چیزی که به نفع ما باشه هرگز امضا نمی کنه این را تاریخ ثابت کرده آنها بدون اجازه صهیونیستها آب نمی خورند جلسه ای که اباما در حال تشکیل آن است و کشورهای دست نشانده خلیج فارس را گرد هم می آورد نیز به خاطر اطمینان بخشی آنهاست پایکاش مانند دوران احمدی نژاد اول غنای هسته ای را بالا می بردید بعد مذاکره اما متاسفانه شما اول تعطیل کردید بعد مذاکره آنها هم فهمیدند که دارند به هدف می دهند که رسیدند
رضا. ع
سلام از دوستان می خواهم که فقط سوالات خود را مطرح کنند:
جناب ظریف با سلام و احترام؛
ضمن خسته نباشید به حضور شما و تیم مذاکره کننده ابهاماتی برای من و بی شک سایر هم وطنان و شاید اکثریت و نه به اتفاق وجود دارد:
1- شما در مصاحبه خود در لوزان عنوان کردید از مقام معظم رهبری به خاطر حمایت ها و رهنمودها تشکر می کنم؛ به عنوان سوال اول تا چه میزان منویات ایشان را مورد عنایت قرار دادید؟
الف) عدم انجام توافق در یک مرحله(رهبری به تیم مذاکره کننده هشدار داده بود که طرف آمریکایی به انحاء مختلف اقدام به جر زنی سیاسی می کند)
ب) چرا تعداد سانتریفیوژها را به این تعداد کاهش دادید و و دیگر اینکه وقتی شما در بند های بیانیه از عنوان توافق(agreement) استفاده کردید چرا اصرار دارید چیزی که امضا کرده اید، بیانیه هست و نه یک توافقنامه؟
2- وقتی شما عنوان می کنید اجازه تحقیق و توسعه دارید، پس چرا متعهد به استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول شده اید وقتی حق استفاده از دیگر نسل ها را ندارید، چس تحقیق و توسعه چه معنایی دارد؟
3- چرا در خصوص موشک های بالستیک به طرف مقابل اجازه سوء استفاده احتمالی نزدیک به یقین داده اید؟
4-مگر رهبری عنوان نکرده بود که صنعت موشکی قابل مذاکره نیست پس چرا به نظرات ایشان توجهی نکردید؟
5- آن ها همیشه در مذاکرات قایل به فشار از بالا برای پیشبرد مذاکرات هستند چرا شما آن ها را علنا تهدید به غنی سازی 60 درصد نکردید، مگر توانایی رسیدن به 20 درصد را نداشتیم پس چرا از بیان این امر واهمه کردید و از موضعی منفعل به گونه ای که مراقب بودید سخنی نگویید که باعث ناراحتی طرف مقابل شود.
6- به راستی چقدر منافع ملی برای شما و تیم مذاکره کننده اهمیت داشت که این توافق را با این شرایط قبول کردید.
7- جناب ظریف طرف آمریکایی بهتر می داند که در کشور ما دو دستگی شدید وجود دارد و می داند که نظر رهبری بر خلاف نظر تیم مذاکره کننده هست، پس جنگی که آمریکا و اسراییل و اوباما و کنگره در خصوص توافق نامه به راه انداخته اند جنگ زرگری است برای اینکه وانمود کنند این توافق باعث نابودی اسراییل است تا این پذیرش برای حاکمیت ایرانی و احتمالا مردم جهان سومی آن ایجاد شود که این توافقنامه به سود آن هاست نه اسراییل پس ایران است که باعث نابودی اسراییل می شود.
8- چه انتظاری دارید که مردم به این باور برسند حکومت برای بقای خودش قایل به پذیرش چنین توافقنامه و یا بیانیه و یا هرچیز دیگری شده است؟
United States
آقای ظریف--
با این مذاکرات و این توافقها.... چرا برنامه مدیریت جهانی آقای احمدی نژاد را (که در مقابل و جایگزین مدیریت جهانی امریکا ایستاده بود) خراب کردین؟
حیف که خدابیامرز چاوز هم دیگه میان ما نیست که به کمک ما بیاد....!
زیاده گویی جسارت است!
-- مدیر بخش روزانه موسسه نق و ناله و منفی بافان کشور
دستاورد فرو رفتن در لاک خودمون وموش موشکی اهسته بیا واهسته برو که گربه کدخدا شاخمون نزنه ! بعضیها چی بوده؟؟؟!
مدیر بخش رصد کردن کاسبان توافق به هر قیمت.
محسن
Iran, Islamic Republic of
جناب ظریف البته این دولت برای همین کارها آمده است...
Iran, Islamic Republic of
چرا امتیازات بیشتری از امریکا درخواست نشد؟
مثل سرمایه گذاری امریکا روی بخش کشاورزی و ابیاری کشور کعه مشکل اساسی در اقتصاد ایران است. طی زمان 10 سال به طور مثال.
Mohammad
اختلاف ها در فکت شیت های دو طرف تا حدی طبیعی است ولی وقتی این اختلاف ها تا این اندازه فاحش و اساسی است تا جایی که در بسیاری از موارد صدوهشتاددرجه باهم فرق دارد یه امر غیرطبیعی محسوب میشه.حتی بنظرمیرسه طرفین از دوجلسه مجزا برداشتاشونو ارایه داده اند!سوالم از اقای وزیر اینه که به این اختلافها صحه میگذارند واینکه زمان سه ماه به نظرایشون زمان کافی برای نزدیک کردن این دیدگاههای به شدت متفاوت میباشد؟یا ما باید بازهم منتظر مذاکرات بی پایان وتمدیدهای متعدد گفتگوها باشیم؟
حسینی
بنده یک استاد دانشگاه هستم و دیگر کار به جایی رسیده که از سوال گذشته ....
خب کلاس گذاشتی؟؟؟
سلام جناب آقای دکتر ظریف!
1- چرا با وجود ترسیم خطوط قرمز نظام درباره مذاکرات توسط رهبر معظم انقلاب از اونها عدول کردید؟ (با توجه به اینکه مقام معظم رهبری فرمودند تحریم ها جزء مذاکرات هستند نه نتیجه اون و خواستار رفع یکجای تحریم ها در همین مذاکرات شدند)
2- چرا با وجود اینکه شما سال هاست در غرب زندگی کردید و آگاهید که در مورد مباحث مهم و حتی خیلی کوچکتر و کم اهمیت تر مناظرات بسیار جدی و دامنه داری بین مسئولین و دولتمردان اون کشورها و کارشناسان متعدد در شبکه های مختلف تلویزیونی صورت میگیره، همچنان از مناظره طفره میرید؟
3-چرا بدون اشاره به محتوا و جزئیات بیانیه لوزان مرتب از حفظ و مشغول بکار بودن سایت های هسته ای ایران حرف میزنید و به کمیت و کیفیت اونها اشاره نمی کنید؟
4- شما معتقدید مذاکره یعنی بده بستان. ممکن است بفرمایید در مذاکره با 5+1 شما دقیقا چه چیزهایی دادید و چه چیزهایی گرفتید؟
محمد لاچینی
United States
سؤال جدی اینجاست که اگر فرداها 5+1 تحریمی را اعمال کردند و گفتند این تحریم مربوط به حقوق بشر یا موشکی یا هر موضوع دیگری غیر از هسته ای است چه؟باز هم قرار است برای آن موضوع ،12 سال وقت ملت را بگیریم؟آیا ماهیت دشمن عوض خواهد شد؟
مرتضی امین
United States
لطفا این شبهه را پاسخ بدهند که این بیانیه الزام آور است؟ اگر الزام آور است تفاوت آن با توافق دو مرحله ای چیست؟
متن بیانیه ارائه شده از سوی آمریکا و ایران متفاوت است؟دلیل این تفاوت چیه و کدام متن درسته؟اگر متن آمریکایی ها درست نیست چرا وزارت خارجه به صورت رسمی اون را تکذیب نمیکنه؟
بالاخره آمریکا وعده لغو همزمان همه تحریم ها که آقای روحانی داده را قبول کردند و اگر کردند دقیقا چه زمانی تمام تحریم ها لغو می شود؟
آمریکایی ها صحبت از تعلیق تحریم ها آن هم به صورت مرحله ای و منوط به اقدامات ایران کردن؟آیا با توجه به عدم حسن نیت آمریکا می توان به آمریکا در این زمینه اعتماد کرد؟
جوانشير
بهترين راه ،مناظره بين كارشناسان مخالف وموافق در صدا وسيماپيرامون متن توافقنامه ميباشد و مردم هم قضاوت كنند٠
امیر جهانگیری
United States
برخی می گویند که ایران در بیانیه فوق به یک فناوری هسته ای صوری و سمبلیک و نمادین رضایت داده در حالی که خواست اولیه و یک ی از خطوط قرمز تیم مذاکره کننده ایرانی غنی سازی صنعتی بود؟لطفا در این زمینه شفاف سازی کنند؟
اهبر
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف
ما هرچه در متن انگلیسی گشتیم واژه لغو را پیدا نکردیم تنها واژه ای که بود relief یا تخفیف تحریمی و یا به قول خودمان تعلیق بود...
با سلام.اگر تحريم هاي ايران لغو شود اما بعد از ان آمريكا تحريم تازه اي عليه ايران اعمال نكند بلكه قوانيني وضع كند كه هر كشور و نهادي كه با ايران فعاليت اقتصادي داشته باشد، را تحريم كند،در اينصورت چه واكنشي ايران دارد؟سپاس
مهدی ساسانیان
United States
برخی منتقدین و کارشناسان معتقدند بیانیه ای که در روز سیزده فروردین امضا شد خیلی کلی و پر از اما و اگره...آیا با توجه به بهانه گیری آمریکا در 12 سال گذشته می توان به آمریکا اعتماد کرد و انتظار داشت در قبال تعلیق داوطلبانه تاسیسات هسته ای و پذیرش پروتکل الحاقی همه تحریم ها را بردارد؟اگر آمریکا عمل نکرد به وعده هایش تکلیف مواد اکسید شده 20 درصدی که 3 سال روی اون کار کردیم چه می شوئد؟
کاظم
Iran, Islamic Republic of
..
....چرا دوستی با آمریکائیها را به دوستی با مردم قهرمان ایران ترجیح می دهید
چرا تفاوت وحشتناکی بین بیانیه وزارت خارجه امریکا با ایران وجود دارد؟؟/
یه شهروند دلسوز
آقای ظریف فکر نمی کنید بعد از ۱۵ سال تعلیق در تحقیق و توسعه و محدود کردن آن حداکثربه Ir8 ، و با توجه به رشد علم در دنیا که هرسال به میزان دو برابر اتفاق می افتد، ۱۵ سال بعد سانتریفوژ ir8 حکم و کاربرد اسباب بازی کودکان را داشته باشد!
چون ۱۵ سال پیش کسی فکر نمی کرد یک بچه میتواند با۱۰۰ هزار تومان هلیکوپتر کنترلی با قابلیت تصویربرداری داشت!!
چه سوالاتی بابا!‌این دولت حداکثر براورد زمانیش در حد دو سه ماه وقت تا مذاکره بعدیه.
تقوی
به نظر من ما مردمی نیستیم که در مقابل دشمن عقب بنشینیم چون پشت ما به شهدامون گرمه بر این اساس فکر می کنم در پس این مذاکرات وتوافق ها حتما سیاست محکم وقبل قبولی نهفته است که شاید به مروز زمان برای ما ایرانی ها مشخص شود پس بهتر است صبر کنیم وبه مسئولین اعتماد کنیم
morad
Germany
.... مبارک باشد.
Iran, Islamic Republic of
یمن در حوزه ی وضایف وزارت ورزش است؟
اگر شهدامون و فراموش کنیم،تحقیر شدن های پی در پی و یادمون بره،اگه عزت ملی و یه واژه بی مصرف بدونیم که بارها و بارها توسط وندی شرمن ها و امثال او لگد مال شد .....اگه همه آنچه آمریکا می خواد تقدیم کنیم باز هم آمریکا و ایادی داخلی شون از این انقلاب راضی نمی شن که نمی شن...
آی گفتی. داغمون را تازه کردي
حسین
من می گم خدا حفظت کند و به تو توفیق دهد که توافق را به سرانجام رساندی
اسی
خداییش خودتون اعتقاد دارین "خط قرمز" ها رو رعایت کردین؟
بی صواط
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف جنابعالی مذاکره کننده خوبی هستید اگر د....
مهدی
من نمیفهمم خون شهدا چه ربطی داره به ادامه فعالیت هسته ای به شکل قدیم و به هر قیمت؟ نگه شهدا تنگدستی مردم و تحریم رو میخوتستند؟ جوری حرف میزنند که انگار ظریف و دولت خیانت کار و بی غیرت هستند. مگه رای مردم به این گفتمان نبود؟ اگه قرار بود هیچ امتیازی ندیم که میشد مذاکره به سبک جلیلی که اصلا مذاکره نبود.لجبازی بود و بی دستاورد
اخه دستاوردهاتون مارو کشته.در همه چیزو تخته کردین ...
شاه محمدى
آقايان ميگويند حرف مادرست است نه آمريكاييها،به ما اعتماد كنيد ! سوأل اينجاست آيا در طول مذاكرات شما به مردم وحتي نمايندگان مجلس اعتماد كرديد وآنها را در جريان مذاكرات قرار داديد؟در صورتىيكه تمام دنيا درجريان مذاكرات هست مردم ايران از اين جريان بيخبرهستند!
سکوت
راستی ازمایی تا چه حد و چطوری مگه اینها 12 سال نیست که دارن با این عبارت انواع خباثتها و جاسوسیها را از این ملت میکنن دوباره راستی ازمایی بعد از توافق چه صیغه ایه.
صادق زیبا کلام روز دانشجو گفت که ایران به انرژی هسته ای احتیاج نداره الان روح این حرف توی این توافق دیده میشه و همش حرف از تعلیق 10 یا 15 و 20 ساله هست چرا صادقانه صحبت نمیکنن چرا با بوق و کرنا میخان وارونه جلوه بدن .
کدوم دستاورد
تحریم ها تعلیق منوط به راستی ازمایی
کاهش غنی سازی و بازسازی بعضی از تاسیسات
خدایا به ملت ما فهمی بده تا حقایق رو درست درک کنن و نه تعصب بی جا و نه کج اندیشی مانع از تشخیص مسیر درست نشه انشا....
ناآشنا
آقای سکوت !!...
ناآشنا
جناب جهان ! چرا پیام منو دررابطه با جواب (آقای سکوت) سانسورکردی ؟ از دولت راستگوها ترسیدی؟؟!! اگه نترسیدی پیام منو کامل پخش کن !!
علت تفاوت بیانیه خلاصه ایران به زبان با بیانیه ی کامل آمریکا ؟
چرا غنی سازی در فردو تعطیل شد و تبدیل به سایت تحقیقاتی شد؟
چرا بازفراوری اورانیوم تعطیل شد؟
چرا اراک باید از اول به شکل دیگه ساخته شه؟ شکل کنونی چه ایرادی داشته!؟ چه قدر طراحی و ساخت جدید طول می کشه و هزینه داره؟
چرا مدت 15 تا 25 سال !!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟
درسته که قرار نیست همه ی تحریم ها لغو بشه؟ وفقط تحریم هایی که فقط و فقط منحصر به موضوع هسته ای هست حذف می شه؟؟؟!!!!
با چه توجیهی چند روز بعد از بدترین توهین ها به ایران توسط اردوغان قرار راست راست بیاد ایران؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
توجیه تعامل =بزک شده تسلیم در مقابل همه دنیا .
چرا هم ترجمه ی توافق ژنوچای غلط بود؟؟
هم ترجمه ی این یکی که کلی بعضی از جمله ها رو نداره؟؟؟؟؟؟؟
آقای ظریف شما اینها رو اینطوری ترجمه کردی یا کس دیگه ای؟؟؟؟
کلاس زبان معرفی کنم؟؟؟
United States
سوال من از شماست كه خيللللللللللي اصولگرا بودي چقدر ساكت آروم هسته بدر رو قبول كرديد و مخاطبينتون رو داريد سر كار ميگذاريد خجالت بكشيد واقعا اقا تنهاي تنهاست شماها همتون كاسبيد
سلام
Iran, Islamic Republic of
سوالات ایا این همه مذاکره و جلسه تا انتخابات مجلس در ایران و مشخص شدن جریان حکومت در امریکا به طول خواهد کشید

در سایت فردو از چند هزار دستگاه تا هزار دستگاه این معنی را ندارد که برای گفته نشدن این حرف است که فردو تعطیل نشده است
غنی سازی از 20 درصد تا به 3 و خوردهی که به هیچ کار درمانی نمی خورد و برا یدرمان بیماران با ید از خارج مواد هسته ای را وارد کنیم

ما باید امنیت ملی خود را فدا کنیم تا بازرسان و جاسوسان هسته ای به هر ازمایشگاه و پادگان نظامی سرک کشیده و به کار خود مشغول باشند
France
آقای ظریف از شما تشکر میکنم که نسبت به قولی که دولت قبل انتخابات به مردم داد عمل کردید
امان اله لیراوی
با سلام وخسته نباشید خدمت آقای دکترظریف
لطفا بفرمایید آیا تضمینی برای ایجاد تحریمهای جدید علیه ایران پیش بینی کرده اید؟ متشگرم
سوالم اینه که آقای ظریف به فرض که تمام تحریم ها لغو شدند چه تضمینی است که چند روز بعد به خاطر برنامه موشکی و یا بهانه های واهی حقوق بشری و یا حمایت از ملتهای مظلوم منطقه همین تحریم ها دوباره وضع نشود؟ و آیا در صورت وضع دوباره ایران چه عکس العملی را نشان می دهد؟
جناب وزیر امورخارجه چرا با ملت خود روراست نیستید ؟ چرا به هر قیمت می خواهید توافق کنید؟ جواب مقایسه انجام شده متن انگلیسی و ترجمه فارسی بیانیه لوزان را شفاف بدهید؟ چرا از خطوط قرمز تبیین شده توسط مقام معظم رهبری عدول نمودید؟
دکتر تو فکر انتخابات مجلس و برنده شدن حزبشون هستند.فیلم مرتبط در این باره ایشان با البراده ای و اخیرا با رسانه های آمریکایی و هاله اسفندیاری رو دیدید!!!
غیور
Iran, Islamic Republic of
اینکه گفته میشود ما فردو تعطیلنمی شود و در فردو 1000 ماشین سانتریفیوژ داریم اما مواد شکاف پذیر دیگر تولید نمیکند یعنی چه؟!!!؟
/... (؟)
آقای دکتر ظریف لطفا پاسخ دهید چرا هر بار که پس از مذاکرات آمریکایی های 180 درجه مخالف مواضع شما موضع می گیرند شما طوری برخورد می کنید آنچه تیم محترم مذاکرات کشورمان اعلام می کنند اصل ماجرا است ولی در نهایت می بینیم که آنچه آمریکایی ها گفته بودند اتفاق افتاد؟
آقای دکتر عزیز من یک دست قابلمه هم تو کابینت خونمون دارم اگه چیز دیگه ای خواستین به دشمنا بدین بفرمایید تقدیم کنم!
United States
ما هم داریم
لیست بدن تقدیم کنیم!
امیر علی ابراهیمی
1-دقیقاً بگن از تحریمها چه اندازه اون صرفاً برا برنامه هسته ای ایرانه و برداشته میشه...از 6 قطعنامه شورای امنیت همه قطعنامه ها در کنار موضوع هسته ای ، موضوع حقوق بشر و ... هم هست...حالا میخوان اینارو تفکیک بکنن یا چطور میشه؟
2-تا بحال ایران اصلاً قبول نداشت که برنامه هسته ای نظامی هست و برا دنیا خطرناکه...حالا که شما PMD رو قبول کردین ، و همچنین فصل هفت منشور سازمان ملل رو....یعنی اینکه خودمون اعتراف کردیم که موضوع هسته ای ایران برا دنیا خطرناکه...؟؟؟
3-در مورد راستی آزمائی...باز هم آژانس مسئول راستی آزمائی شده...خب آژانس که12 ساله همیشه یکی به نعل میزنه و یکی به میخ...حالا چطوری میاد و بطور صریح میگه که برنامه هسته ای ایران پاکه پاکه؟؟؟
4-وقتی که میگید همه تحریمها برداشته میشه...یعنی تحریمهای حقوق بشری و تروریسمی و ...هم برداشته میشه...اگه آره واقعاً مچکریم و اگه نه و فقط موضوعات هسته ای لغو یا تعلیق میشه...دقیقاً بگین از کل تحریمها که همه 4 طرف تحریم کننده از اول انقلاب در دستور کار گذاشتن چه درصد اون مختص هسته ایه؟؟؟
5-خودتون هم خوب میدونین که 5+1 مساوی با 1 میشه که اونهم فقط آمریکاست...شما بخواید یانخواید طرف اصلی و اول و آخر ایران آمریکاست...حالا ایشون بهر دلیلی دبه درآوردکه میاره...شما چکار خواهید کرد؟؟؟آژانس هی بازرسی های غیر منتظره بکنه و بعد گزارش های یکی به نعل و یکی به میخ بده و تکلیف مشخص نباشه ...شما چکار خواهید کرد؟؟؟
6-اینکه میگید مراکز هسته ای تعطیل نمیشه که خب نخواهدهم شد...بلی درش همیشه بازه و کارمندا و کارکنا میان و میرن و دستگاهها هم کار میکنن...اما رسالت اون دستگاه مثلاً غنی سازیه اما خالی میچرخه...منظور شما از اینکه هیچ جائی نعطیل نمیشه اینه؟؟؟
غیور
Iran, Islamic Republic of
در توافق نامه سری قبل ژنو متنی که امریکاییها اعلامکردندعملا اجرا شدآیا ایندور هم همینطورخواهد بود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چرا مقابل وندی شرمن که همیشه نگاه نفرت بار به شما دارد انقدر می خندید؟
Iran, Islamic Republic of
...من هم همین نظرو داره!
كماني
United States
با سلام
از آنجايي كه تحريم هاي ظالمانه عليه ايران به چهار بهانه هسته اي ـ حقوق بشر ـ دفاع از فلسطين و حزب الله ـ برنامه موشكي وضع شده اند وقتي در مذاكرات هسته اي سخن از لغو تحريم ها مي گردد طرف مقابل حتي با فرض پذيرش لغو تحريم هاي اين بخش، باز بهانه براي ابقاي ديگر تحريم هاي حقوق بشري، موشكي و ... را دارد و مي تواند همچنان به اقتصاد كشور ما فشار بياورد و زحمات حضرت عالي را ابتر سازد
بنابراين با دادن امتيازات هستي نتوانسته ايم ابزار تحريم را از دست دشمن خارج كنيم
ضمنا وقتي طرف مقابل تحريم را تنها چماق فشار واقعي تلقي مي كند ساده انگاري است كه حاضر شود آن را كنار گذارد
دست كم بايد ليست تحريم هايي كه قرار است لغو شوند در جزئيات ذكر شود تا روشن شود كدام رفع و كدام باقي مي ماند ضمنا فرايند اقتصادي ابعاد مختلفي چون بيمه ، جابه جايي پول ، عمليات بانكي ، حمل و نقل و ... دارد
اگر تحريم برخي ابعاد برداشته و برخي باقي بماند باز رفع آن تحريم ها فايده اي نخواهد داشت!!!!
امیر
Iran, Islamic Republic of
سلام
آقای ظریف:
در مورد تعهدات ایران ما میتوانیم حرفهای شما را قبول کنیم ولی در مورد تعهدات 5+1 نمیتوانیم.
زیرا قرار است آنها تحریم ها را لغو کنند و آنها طبق نظر و تفسیر خودشان این کار را خواهند کرد نه طبق نظر شما. پس حالا که بلافاصله بعد از بیانیه نظر و تفسیر آنها متفاوت با شما میباشد، قطعا در زمان انجام هم اختلافات بیشتر خواهد شد.
لطفا پاسخ دهید چرا اختلاف وجود دارد.
بچه فسا
Iran, Islamic Republic of
چرا يك بيانيه سياسي را به عنوان توافق هسته اي به خورد مردم مي دهيد؟
به نظر شما نداشتن انرژی هسته ای بهتر از اینطوری داشتن انرژی هسته ای نیست ؟
حداقل در صورت نداشتن انرژی هسته ای دیگر تحریمی در این خصوص نداریم!!!
محمد علی
آقای دکتر ظریف؛
آیا شما این آیه قرآن رو خواندید:
"وَ إِن نَّكَثُواْ أَيْمَانَهُم مِّن بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُواْ فىِ دِينِكُمْ فَقَاتِلُواْ أَئمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنتَهُونَ" (سوره توبه، آیه12)

چرا شما اینقدر به عهد دشمنان خوشبین هستید و اینقدر راحت اعتماد می کنید؟ آیا شما بدعهدی اینها رو ندیدید؟
به نظر شما خدا در این آیه افراط کرده؟
عالیییییییییییییییییییییییییییی
بود تشکر از محمدعلی
ممنون از شما
مهدی
سلام
این تفاهم پر از تناقض است با خواسته های رهبری
1رهبری فرمودند 19 هزار سو نیاز داریم که همانهائی هم که بود تقلیل یافت با این تفاهم
2رهبری فرمودند همه تحریمها باید در متن توافق و به صورت یکجا رفع شود ولی در متن فقط تحریمهای هسته ایست آن هم در صورت راستی آزمائی و به مرور زمان
3رهبری فرمودند نباید رفع تحریمها در توافق به بعد موکول شود چرا که ترفند آمریکائیهاست و لی دیدم که اینچنین نشد
4فردو تعطیل شده و اسم آن را عوض کرده اند و میگویند تعطیل نشده با تغییر اسم مسمی عوض نمیشود
اگر بنا بود فردو و اراک پژوهشی باشد پس دانشگاه به چه کار می آید؟
در حالت کلی آیا این همه که دادیم ارزش آنچه را که گرفتیم دارد یا نه؟
reza
Iran, Islamic Republic of
سلام
منظور از تحریم های ثانویه چیست ؟؟
درود بر ظریف و روحانی و هاشمی
جواب که ندارین به هوچی گری ودرود ومرگ و....این حرفها پناه میبرید.
Iran, Islamic Republic of
1-در حالیکه سانتریفوژهای مازاد بر توافق 5060 تا در نطنز جمع شده و در انبار نگهداری می شود آن هم زیر کلید آژانس چه فرقی با تعطیلی آن هست
2- وقتی این سانتریفوژ ها 10 سال در انبار ماند با توجه به رشد تکنولژی جز برای موزه به چه کاری می آید
3 در ف5ردو 1000 سانتریفوژ بیکار در حالیکه فقط یک یا دو ردیف آن هم گاز غیر اورانیم تزریق می شود آن هم الی الابد و یا حتی برای 10 سال با مرگ آن چه فرقی دارد
3-از کدام تحقیق و توسعه صحبت میکنید در حالیکه تکنولژی موجود که با خون دانشمندان ما فراهم آمده تعطیل کردید
4شرط اول عرف بین الملل در انتشار بیانیه مطبوعاتی مشترک متن و مفهوم مشترک آن است در حالیکه نظر مشترک نبوده چه اجباری به انتشار بیانیه آن هم مشترک بوده مگر ان که موافقتنامه باشد که این چنین می نماید
5- در حالیکه پروتکل ها باید با تصویب مجلس باشد شما با کدام اختیار اظهار می کنید با اختیار رییس جمهور داوطلبانه پروتکل الحاقی را اجرا میکنید
6-کدام قانون و مقررات به دولت اجازه وضع حتی موقت قانون داده است
7- در طول سنوات گذشته با این اعتبار که مدیر کل آژانس همیشه در چنگ آنها است در کدام بیانیه بطور شفاف و غیر دوپهلو از ما اظهار رضایت کرده است
8- آقای دیپلمات کار کشته حد اقل برای یکبا رهم شده خوب بود به گروه 5+1 میگفتی با توجه به عدم اعتماد مابه شما اول شما اعلام لغو تحریم ها را کنید تا ما شروع به اعتماد سازی بعدی
9- در حالیکه همه چیز ما پیش روی آژانس است و تهدید های آنها و به قول خودشان گزینه ها همه روی میز چرا فردو مستحکم تعطیل و نطنز آن هم با یک چهارم ظرفیت آن هم در حد ظرفیت ذخیره سازی 300 کیلو گرم اورانیم غنی شده باشد این فراخ دستی شما در واگذاری را چگونه توجیه کنیم خدا را ...
10در طول یکسال و اندی گذشته هر آنچه امریکایی ها گفتند بعدا به کرسی نشانده و به امضای شما رساندند از کدام امتیاز سخن می گویید انشا الله که این یکی فقط بیانیه مطبوعاتی باشد نه تعهد امضا شده شما
یکی الان نتانیاهو ناراحته از توافق و یکی شماها...
لولو اسرائیل فقط برای شما گول زنک است ...
نتانیاهو لاف میزنه. رجوع کنید به روزنامه هاآرتص که میگه همه دولتمردان اسرائیل از توافق راضی اند ولی به صورت سنتی عادت به انتقاد دارند.
این سوالات را فقط از آقای ظریف بپرسید ولی جان خودتون به آقای روحانی ندید میترسم چندتا دیگه اسم مثل بی سواد و.... رومون بگذاره و یا یک فحش دیگه بهمون بده.اعصاب نداره بنده خدا.
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
آقای ظریف!
لطفاً به صراحت اعلام کنید آیا حاضرید بصورت مکتوب و رسمی مواضع و برداشت خودتان از توافق لوزان را که در مقابل برداشت و نظر آمریکایی ها و اذنابش است را به آمریکا و اذنابش و سازمانهای بین المللی اعلام کنید که برداشت آمریکا مبنی بر اینکه تحریم ها بتدریج و شش ماه بعد از اعمال تغییرات در تاسیسات هسته ای ایران برداشته می شود، دروغ و اشتباه است.
اگر جواب بلی است، لطفا در اسرع وقت نامه مذکور را ارسال کنید.
Iran, Islamic Republic of
چرا سند ایران رو ....
Iran, Islamic Republic of
شتر سواری دولا دولا نمیشه!!!!!!!!!!!!!!!
مجید
چرا توصیه های مقام معظم رهبری را عمل نکردند ؟مثل : یک مرحله ای و لغو کلیه تحریم ها بصورت همزمان با امضای قرارداد و.......................
Iran, Islamic Republic of
فقط مونده ... رو به نامشون کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
صادق
United States
سلام
چرا بین متن بیانیه و توضیحات دولتی های ما تفاوت های فاحش وجود دارد؟
میگویند هیچ چیزی از دست نداده ایم اما در متن انگلیسی تفاهمنامه اینگونه نیست و تا 25 سال آینده برای ما مشق شب نوشته اند!
فردو تعطیل، نسل دوم سانتریفیوژها تعطیل و انبار، تحریمها در دوبخش و با تایید آژانس مرتفع میشود، تا 15 سال هیچ تاسیساتی احداث نمیشود، تحقیق و توسعه محدود، بازرسی هرلحظه، حتی بازرسی از معادن و . . .
تحریمهای حقوق بشر و موشک و سایر موارد هم سرجایشان باقیست!
واقعا این امتیازدادن ها نیازمند اینهمه کش وقوس بود؟
آیا مگر امام راحل نفرمودند هروقت آمریکا از شما تعریف کرد خودتان را بازخوانی کنید؟
مگر مقام معظم رهبری در خصوص دو بخش شدن هشدار ندادند؟
اینهمه هیاهو و تبلیغات برای تعطیلی فردو و اینهمه امتیازدادن است؟
آقای وزیر با لفاظی و تفسیر بیانیه ای که متن اصلیش منتشر شده است، هرگز نمیتوان اقدامات ضدایرانی نهفته در آن را پنهان کرد.
لطفا پاسخ روشن ارایه کنید، حتی اگر ازین مسیر برگردید اما برای این مطالب سراسر تناقض دنبال حکمت نگردید که ابن سینا فرمود اگر برای یک کار غلط هزار دلیل درست ارایه کنید میشود هزار و یک غلط.
یاعلی/چشم انتظار پاسخ روشن
نکته جالبی بود متشکرم
ابن سینا فرمود اگر برای یک کار غلط هزار دلیل درست ارایه کنید میشود هزار و یک غلط.
Iran, Islamic Republic of
غیر از ...ناسزا جواب دیگه ای هم بلدی بدی؟!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
از ايشان نهايت تشكر و قدرداني رو بجا مياريم
ممنون دكتر ديپلمات عزيز
عرب
سلام
از نظر ما خطوط قرمز مذاکرات، فرمایشات حضرت آقا است. لطفاً بفرمایید نسبت به این فرمایشات چگونه عمل کردید؟
1- رفع تحریمها باید بدون هیچ فاصله‌ای در هنگام رسیدن به توافق انجام بگیرد، یعنی رفع تحریم جزء توافق است نه چیزی مترتّب بر توافق.۱۳۹۴/۰۱/۰۱
بیانات در حرم مطهر رضوی
2- این حرفی هم که حالا انسان می‌شنود که میگویند که «در یک برهه‌ای درباره‌ی اصول کلّی توافق کنیم، بعد درباره‌ی جزئیات»، این را هم بنده نمی‌پسندم؛ این را من نمی‌پسندم.۱۳۹۳/۱۱/۱۹بیانات در دیدار جمعى از فرماندهان و کارکنان نیروى هوایى
3- از آن طرف اصرار دارم بر تثبیت حقوق ملّت ایران، از جمله مسئله‌ی حقوق هسته‌ای؛ اصرار داریم بر اینكه از حقوق ملّت ایران یك قدم عقب‌نشینی نباید بشود. ما البتّه در جزئیّات این مذاكرات مداخله نمیكنیم؛ یك خطوط قرمزی وجود دارد، یك حدودی وجود دارد، این حدود باید رعایت بشود؛ این را گفتیم به مسئولین و موظّفند كه این حدود را رعایت كنند؛ از هارت‌وهورت دشمنان و مخالفان هم واهمه‌ای نداشته باشند و ترسی به خودشان راه ندهند.۱۳۹۲/۰۸/۲۹
بیانات در دیدار پنجاه هزار فرمانده بسیج سراسر کشور
توكل
آقاي ظريف. چرا بيانه اي كه خانم موگريني و آقاي جان كري خواندند با بيانيه اي كه شما قرائت كرديد متفاوت بود؟؟ كدام درست است؟
Iran, Islamic Republic of
سلام ضمن خدا قوت به تیم مذاکره کننده هسته ای جناب اقای وزیر این بیانه مشترک حاصل از دست دادن فردو شد پس فرمایشات رهبر معظم چی میشه
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
باسلام. ضمن تشکر از ایشان و تیم مذاکره کننده و خداقوت خدمت شان بپرسید با توجه به بازگشت پذیر بودن تمام توافقات به قبل از مذاکرات، در صورت تحریم مجدد ایران پس از واگذاری 1000 کیلو اورانیوم و فروش آنها در عرصه بین المللی این 1000 کیلو را چگونه بر میگردانید؟
سلام من میخام بدونم نظرحضرت اقا چیست.
هرنظری که ایشون داشته باشه ملت نیز همون نظررو داره.
یاعلی
من به شدت مخالف ...
حضرت آقا نظرشان را در سخنرانی نورزی بیان کرده اند.
توافق یک مرحله ای، موجب لغو دفعی (نه تعلیق) تمامی تحریم ها، قابل بازگشت در صورت تخلف غرب، و مانع پیشرفت هسته ای نشود.

که خوب هیچ یک محقق نشده است
حسین
شما مطمئن باش حضرت آقا موافق هستند
ناآشنا
حسین آقا ! ازکجا اینقدر مطمئنی که حضرت آقا موافق هستند ؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
به نظر ایشون بهتر نبود کلا بی خیال...
Iran, Islamic Republic of
بهش بگین ...
lمحمود امیری
United States
ظاهرا قراره بحث موشک های بالستیک هم در توافق هسته ای مطرح بشه آیا صحت داره؟
بدون اجازه مجلس آیا دولت حق داشت که پروتکل خطرناک الحاقی را بپذیره؟
میگن شما از پنج تا خط قرمز نظام عبور کردین؟
ظاهرا عده ای در داخل بدنبال عادی سازی رابطه ایران و امریکا فرای مذاکرات هسته ای هستن نظرتون چیه/
محمدرضا
United States
یکی از نمایندگان مجلس در مصاحبه ای به تعداد مذاکره کنندگان اشاره کرده و گفته که شما با افتخار از کم بودن تعداد مذاکره کنندگان ایرانی یاد کردید آیا تیم مذاکره کننده شما از نظر کارشناسی و فنی و رسانه ای نیاز به تقویت نداره؟چرا نماینده ای از مجلس در این مذاکرات حضور نداره؟
56
جناب آقای ظریف : امریکاییها ابراز می کنند تحریم ها ایران را پای میز مذاکره کشاند
به نظر شما چه عاملی سبب این امر شد و مهم تر اینکه
چه چیزی 1 + 5 را بر سرمیز مذاکره کشاند؟
2 -چرا در برابر اظهارات قلدرمآبانه ، بی ادبانه وگستاخانه ی آن ها پاسخی نمی دهید؟
آنها آنقدر گفتند که ایران را از ساخت سلاح هسته ای باز داشتیم که کم کم ما هم داریم آن را باور می کنیم ؛ آیا شما برای رفع این اتهام چه پاسخی برای آنها و ازهمه مهم تر به افکار عمومی جهان دارید؟
سعید
Iran, Islamic Republic of
از اقای ظریف باید پرسید: ایجاد تاسیسات فردو با سانتریفوژهای نسل جدید برای توسعه غنی سازی نیازهای نیروگاه بوشهر پس از اتمام قرارداد با روسها بوده که در بیانیه جدید عملا این بخش تعطیل و مشغول تحقیق آنهم طبق بیانیه در حد محدود خواهند شد آیا از نظر ایشان فعال بودن فردو با هزینه های انسانی و تاسیساتی انجام شده همین است ؟! پس جواب نیازهای آتی سوخت نیروگاه های در دست ساخت را چه کسی میدهد آقای صالحی ؟!!!!! آیا ایشان حاضرند تعهدی برای رفع این نیازها بدهند؟
دیگر بپرسید با 5000 سانترفیوژ نسل1 چه کاری می توان کرد؟ برای تامین نیاز فقط و فقط نیروگاه بوشهر قریب به 20000 سانتریفیوژ لازم است یعنی ما که دارای فناوری هسته ای هستیم باید برویم سوخت تنها نیروگاه مان را از خارج بخریم؟!!
بپرسید سطح غنی سازی را از 20 به 3 درصد رساندید، جیگرتان خنک شده یا قرار است باز هم بیشتر حالمان را بگیرید و به آمریکا و اسرائیل حال بدهید؟

بپرسید چه تضمینی کشورهای غربی به ایران میدهند که پس از انجام تمام تعهدات طرف ایرانی و تعطیل دن بخشهای مهمی از توان هسته ای آنها بدلایل واهی مجددا تحریم ها اعمال ننماید ؟ آنها چیزی از دست نمیدهند ولی ما خیلی چیزها از دست داده ایم و برای برگرداندن توان هسته ای به میزان امروز باید سالها تلا ود تازه اگر آنها تحریم های جدید وضع ننمایند

بپرسید چرا این بار جناب آقای روحانی به رهبری پیام تبریک نفرستاد؟ یعنی اینقدر تفاهمات مساله دار بود؟
Canada
باید به حال این ملت گریست. ....

...
Iran, Islamic Republic of
لطفا زمان و مکان برگزاری مراسم ختم هسته ای و متعاقب اون مراسم ختم کل اسلام و ایران رو هم بیان بفرمایند.!!!!!!!!!!!!
البته پیشاپیش فوت لیبرالیزم رو تسلیت میگم و ماجرای ختم اسلام رو به گور خواهید برد ....
علي
در كنار قبر افراطيون
ناآشنا
زمان : سه ماه دیگه !!!!
...
آقای ظریف بعد دوره ی روحانی چگونه در ایران زندگی خواهید کرد ؟ بدون مصونیت سیاسی ؟
عسجدی
به نظر شما چرا توافقات امریکا وکره شمالی در زمینه هسته ای به سر انجام نرسید؟جه راهکاری باید اندیشید که ما به چنین سرانجامی دچار نشویم.
چراازهمه خط قرمزهای نظام عبور کردین؟1/توافق 1مرحله ای 2 /فردو 3/اب سنگین اراک 4/پروتکل الحاقی 5/لغوهمه تحریمها یکجا
شعیب صالحی
سلام
سوال مهم
بعد از توافقنامه تمام تحریم های مرتبط با هسته ای یکجا برداشته شد اگر آمریکا مسئله ای دیگر مثلا موشکی را مطرح کرد و ما مقابله کردیم بعد همین تحریم هارو به بهانه موشکی اعمال کردن چه؟
سلام
آقای ظریف فرضااگر همه تحریم ها برداشته شد( تاکید میکنم اگر همه تحریم ها )ولی به بهانه های دیگر مثل موشکی دوباره همه این تحریمها را
دوباره راه انداختند آنوقت چه کار کنیم؟
محمد
با سلام. از ایشون بپرسین اینکه در توافق اومده کشورهای 5+1 در مورد تحقیقات فردو و بازطراحی اراک همکاری میکنن، یعنی ما ملزمیم که از همکاری اونها استفاده کنیم یا اگر بخوایم اونا باید همکاری کنن؟ در واقع آیا به اسم لزوم همکاری، قصد دخالت و نظارت و جاسوسی ندارن؟
آیا به اسم همکاری، قصد خرابکاری در دستگاهها ندارند تا باز بهانه کنن که برنامه هسته ای ایران ابعاد نظامی پیدا کرده است؟ چه تمهیداتی پیش بینی شده است؟
منظور از فعالیت های عمده ایران چیست که باید انجام بشه تا تحریم ها برداشته بشه؟ چه سازوکاری اندیشیده شده تا آزانس که مسئول تایید فعالیتهاست، مثل همه گزارش هایی که این مدت ناجوانمردانه علیه ایران داده است، در تایید هم ناجوانمردی نکند؟
آیا میزان و سطح تحقیق و توسعه علمی هم باید به تایید گروه 5+1 برسه؟
چه برنامه ای برای مهندسین و دانشجویان مرتبط با هسته ای کشور پیش بینی شده تا در این مدت دچار یاس نشوند و فرار مغزها صورت نگیرد؟
موسوی
United States
از جناب ظریف بپرسید که وقتی همه آینده توافق مبتنی است بر راستی آزمایی آژانس ؛حالا اومدیم آژانس تحت تاثیرلابی گری وتطمیع صهیونیستها از فعالیتهای ما گزارش غیر واقعی داد اونوقت تکلیف چیست؟ وهر وقت دلشون خواست گزارش غیر واقعی میدند دوباره همان آش وهمان کاسه . آیا نباید برای جلوگیری از این قضیه راهکار دیگری اندیشید؟
جناب ظریف شما معتقدید غنی سازی تعلیق نشده ... چطور ممکنه طبق توافق ما از 8600 کیلو اورانیوم 8300 کیلوی اون رو نابود کنیم بعد بخواهیم باز هم به غنی سازی کنیم
علی
با سلام و تشکر از اقدام شما،
در صورت تصمیم به تغییر چه راه حلهائی برای اصلاح توافقات وجود دارد؟ یعنی اگر تیم مذاکره کننده بخواهد روند فعلی را اصلاح و تغییری در توافق نهائی ایجاد کند آیا راه حلهای قانونی پدیرفته شده بین الملی وجود دارد؟
حسام موسوی ننه کران
United States
چرا در بیانیه از جملات ومفاهیم تفسیر پذیر استفاده شده ؟واز این طریق راه سوء استفاده وتفسیر به رای برای امریکائیها باز مانده
مهرداد
با سلام
آیا با 5060 سانتریفیوژ نسل 1 میزان 190000 سو تامین می شود یا خیر؟
حسین
سلام
آیا اگر طبق توافق پیش رو حتی تحریم های ناشی از هسته ای حذف شوند آیا توافق به گونه ای هست که امرکا نتواند به بهانه های دیگر مثل حقوق بشر، موشک های بالستیک و حمایت از تروریسم دوباره ما رو تحریم کنه؟؟
اگه همچنان دست امریکا برای تحریم در زمینه های دیگر باز باشد توافق غیر از این است که ما را متعد کرده اند وما را دئر زده اند
آقای ظریف چرا اینقدر دلواپسها بدهکارند؟

چرا یادشون رفته مملکت رو خودشون به این روز کشاندن؟
Iran, Islamic Republic of
للطفا از آقای ظریف سئوال نمایید یا توجه یه اینکه تنها تحریمهای هسته‌ای لغو می شود این امکان وجود دارد که آنها مجددا همان تحریمهای را با بهانه های دیگر بر علیه کشورمان اعمال کنند. اگر این طور شود شما تدبیری اندیشه اید
Iran, Islamic Republic of
مقصر کیست شما یا برنامه ریزان قبلی که مجبور شدیم این راه را انتخاب کنیم
مهدی
با سلام لطفا توضیح ئهید که چرا خط قرمز های امام خامنه ای رعایت نشئه است مثلا تعداد سانتریفیوژها یا خارج نشدن سوخت ار کشور یا ...
فقط ایرانی
همه تلاش دوستان آقای ظریف در صحبتهای اخیر چند چیز بوده است:
1- ایجاد فضایی در کشور که نشان دهد برخی دارند با تلاش و جهاد دیپلماتیک خود کشور را از شر نابسامانیهایی که فقط و فقط محصول دوره 8 ساله ای است که قدرت را در کشور از دست داده بودند، نجات دهند و عده ای در مقابل تلاش دارند مملکت در بدبختی های ناشی از ترشرویی آمریکا بماند. خیلی هم بدشان نمی آید که با مشورت هایی که در مذاکرات شبانه روزی به ایشان داده اند کشور را در کام یک جنگ داخلی بین ناجیان و جانیان فرو ببیرند. یک مشت بی خرد دنیاطلب هم که بخشی از سپاه فتنه 88 هستند نیز همیشه برای فرمان آتش این بدخواهان آماده اند.آقای ظریف و تیم روحانی خوب می دانند که غربی ها هیچ چیز تازه ای به ایشان نخواهند داد. خوب می دانند که این مذاکرات با این شیوه مضحک کاملا بی نتیجه است اما همه تلاش بر این است که اثبات کنند عده ای در داخل کشور مانع ظهور وبروز نبوغ خارق العاده ایشان و تیم معاشقه با غرب است و همه تقصیرات ناشی از ناکامی های خود را به گردن مخالفان خود بیاندازند. خیلی بدشان نمی آید که همه گناه ها را به گردن انقلابیون واصول گرایان انداخته و بلوای جدیدی همراه با آتش زدن سطل های جدید زباله را بیاندازند.
2- هدف دوم این تیم و حامیان وطنی ایشان آن است که درست در مقابل فرمایشات رهبری و انقلابیون این طور وانمود کنند که غربی های بی آبروی حاضر در مذاکرات جامعه جهانی اند. این را بارها در صحبت های چند روز اخیر همه آقایان از رئیس ومرئوس می توان بوضوح مشاهده کرد. این ها جامعه جهانی نیستند بلکه مشتی بی آبرو در عرصه اقتصاد و سیاست جهانی اند که از هیچ اقدامی علیه ما و همه معتقدان به دیانت نبوی خودداری نکرده اند
آقای ظریف انقلاب ما هیچ وقت در چنین موضع ذلتی قرار نداشت که مسلمانان مظلومی مثل مردم یمن را شبانه روز تکه تکه کنند ووزارت خارجه ما همنوا با آمریکایی ها طرفین را فقط به بوسیدن روی یکدیگر دعوت کند وکلامی علیه متجاوزین سعودی و یهودی بر زبان نیاورد.
ممد
چرا به دروغ می گویید «همه» تحریم ها بعد از توافق به یکباره لغو میشود؟
مگر در بیانیه نیامده تحریم های مالی و اقتصادی با شرط راستی آزمایی خاتمه می یابد؟
بعنوان یک شهروند از ایشان تقاضا دارم که بااقای حسین شریعتمداری مناظره ای به گذارند تامردم به حقیقت مطالب برسند
دست احمدی روشن وشهدای هستی درد نکند که غنی سازی کردند تا اقای ظریف چیزی داشته باشد ببخشد تاتحریم هاترک بردارد والا حتما جزایر سه گانه وخوزسنان رادر مذاکرات میبخشیدند تاتحریم تیرک وردارد
سیده کبری حسینی
با سلام
من میخواستم بدونم تکلیف غنی سازی پنج و بیست درصد چی شده.
در صورت نیاز ایران به اورانیوم غنی سازی شده در سطح بالاتر برای مصارف دارویی، آیا در اختیار اایران قرار میگیرد یا نه.
آیا بعد از 10 سال تمام محدودیتها خود به خود حذف میشود یا همچنان برای اجرای این محدودیتها به ایران فشار وارد میشود
dr.ghaffari
چرا متن اصلی انگلیسی توافق را منتشر نمی کنید و چرا برخی

کلمات آن را به کلمه ی فارسی دلخواهتان. تغییر داده. اید
همسر شهید
به نگرانیهای مطرح شده در تحلیل دکتر علیرضا زاکانی پاسخ دهد
لطفا توضیح داده شود چگونه این توافق برد برد است در حالی که اولا برخلاف نظر رهبری توافق در دو مرحله صورت گرفت ثانیا تحریم ها در یک دوره 10 تا 15 ساله مشروط به راستی آزمایی آژانس لغو می شود در حالی که رهبری اعلام کردند که تحریم ها نتیجه مذاکرات نیست
هم وطن
1 - آیا متن بیانیهء لوزان ، در صورت توافق احتمالی و به هنگام نگارش بگونه ای خواهد بود که بتوان از آن فقط یک برداشت و تفسیر نمود و قابل تفسیر و تاءویل چند گانه نباشد ؟ 2- مشخصا" معلوم هست کدامیک از تحریمهای اعمال شده مربوط به مسائل هسته ای می باشند ؟ و آیا در نگارش متن توافق احتمالی ( مشخصا") به آنها اشاره خواهد شد ؟ 3- آیا صدور قعطنامه برای لغو کلیهء تحریمها در متن نگارش نوافق احتمالی لحاظ خواهد شد ؟ 4- بمنظور جلوگیری از زیاده خواهی و خدعه و نیرنگ امریکائیها آیا محدودیتهای برخی فعالیتهای هسته ای در مدت زمان مشخص در متن توافق احتمالی لحاظ خواهد شد ؟
میلاد
Iran, Islamic Republic of
1- آقای وزیر داشتن 1000 سانتریفیوژ در فوردو بدون تزریق مواد برای سالیان متمادی غیر از هزینه نگهداری چه امتیازی برای ما دارد.شما اگر یک ماشین فوق مدرن داشته باشی وحق بنزین زدن نداشته باشی ودایم در پارکینگ ازش نگهداری کنی بهتر است یا یک فورقون که بشود چیز سنگینی را جابجا کرد؟
2-چرا همه شما در مصاحبه ها مبهم حرف می زنید.مثلا هیچ تاسیساتی بسته نمی شود.خوب تاسیسات باز بدون فعالیت اصلی چه امتیازی دارد.
با فرض لغو همه تحریم ها اگر پس از مدت کمی به بهانه دیگری مثل موشک-حمایت از مقاومت- حقوق بشر تحریم های جدیدی را اعمال کنند آن وقت دست آورد شما چه خواهد بود.
3-آقای وزیر چرا اعضای تیم شما چند تا کشور قلدر رابه عنوان دنیا قلمداد می کنند.
4-چرا حد اقل نیازکشور به غنی سازی را که مقام معظم رهبری 190000 سو اعلان فرمودند به عنوان خط قرمز لحاظ نکردید.
مصطفی
France
چرا با تغییر واژگان سعی می کنید تا وانمود کنید که از خطوط قرمز نظام عبور نکرده اید؟
خروج اورانیوم از کشور شده صادرات!!
انحلال آب سنگین اراک شده ارتقا ی راکتور!!
فردو شده آزمایشگاه فیزیک ولی فعالیت های هسته ای متوقف نشده!
..
amir
United States
جناب ظریف تحقیق روی IR8 , IR4 , ... وقتی نتوان از آنها در غنی سازی استفاده کرد سودی هم دارد؟
درست است که دنیا ایران هسته ای را پذیرفت ولی ایران خیلی بیشتر تاوان داد از جمله محدود کردن غنی سازی به 3.6% و رساندن آن به یک سوم .به نظر حقیر این توافق انجام شد تا ایران از نظر اقتصادی قوی شود و تا حدودی بی نیاز تا بتواند ادامه برنامه خود را پیگیری کند.آیا این فرضیه درست است؟ در اینصورت اگر پس از مدت توافق(10 سال) شرایط به گونه ای باشد که ایران نتواند از قافله جا ماندن را جبران کند چه میشود؟
علی
مشکل 5+1با ایران انرژی هسته ای نیست اونا بازم بهانه می گیرن-مشکلشون اینه که ایران تو تیم اونا نیست و بر ضد آنهاست و چون ایران وجهه آنها را در عرصه جهانی خدشه دار کرده حالا حالا ها از ایران بهونه می گیرن تا زانو زدن ایرانو ببینن -در این مدت مذاکرات رو بررسی کنید بهانه پشت بهانه -اگه یک قدم عقب بریم اونا دوقدم میان جلو
ناشناس
از رئیس دولتی که ...
M
خط قرمزها!!!!
گفتید اگه توافقات رو اجرا نکنن ماهم میتونیم تاسیسات رو برگردونیم!
میخوام بدونم اجرای تحریم دوباره توسط آمریکا چقدر هزینه میبره و برگردوندن تاسیسات هسته ای چطور؟
کرمی
آقای ظریف دستاورد شبانه روزی دانشمندان هسته ای کو؟
فقط یه خواهش تو را به جدت راستش به ملت بگو.نترس
Ali
ایشالا پیغام من رو چاپ میکنید, اما یک سوال جدی دارم, خطوط قرمز چیست ؟ منافع سیاسی یا منافع ملی ؟
...
مجلس باید حتما وارد بشه و یه کاری بکنه. د...
کاظم
Romania
اقاى ظريف هسته اى رابه باد داديد اقلا اجازه ساخت ابگوشت بزباش وقورمه سبزى را ميگر فتيد!
بابا جان این ها که می خواستند از همه مواضع نظام کوتاه بیایند ُ چرا دیگر اینقدر کشش دادند ُ ...
بنده خدا
اقای ظریف
احساس نمی فرمائید که با این توفق نامه ، توافق نامه ترکمنچای را سربلند فرمودید؟
این توافق که نیاز به مذاکره نداشت، میگفتید دوستان 5+1 با مشاوره اسرائیل تهیه و تنظیم میکردند و برایتان میفرستادند، شما و تیم تان هم در کاخ وزارت کشور تائید می فرمودید و هزینه هتل لوزان و ... را هم بر دوش ملت نمی نهادید. رایزنی ها و نشست ها و پیاده رویها ، و .... در کجای توافق نامه لحاظ شده ما را به جستجوی بی اثر انداخته.
اجرکم عندا ...
ساجدی
سلام آقای ظریف این همه امتیاز دادید تا تحریم‌ها لغو شود حالا اگر تحریم‌ها باقی می‌ماند چه مشکلی پیش نیامد آیا مردم ایران قادر نبودند بر تحریم‌ها غلبه کنند
از رهبر معظم انقلاب خواهشمندم عاجزانه، عزت ایران را دوباره به ما بر گردانند ...
صالح
سلام
چرا وزارت امور خارجه فکت شید کاخ سفید رو تکذیب نمی کنه؟ و اگر هم درسته چرا خودش اون رو به ملت ارئه نمی که و بعضی از واقعیات رو به مردم اعلام نمی کنن؟

چرا بحث 190 هزار سویی که مقام معظم رهبری فرمودن رعایت نشد؟

چرا با اینکه مقام معظم رهبری فرمودن بحث تحریم ها نباید نتیجه مذاکرات باشد و باید متن مذاکرات باشد ولی باز هم این موضوع رعایت نشد و بحث تحریم ها به نتیجه عملکرد ایران د رشفاف سازی منوط شده است و همچنین به قطع نامه ای که قرار هست بعدا صادر شود که البته امکان این وجود دارد که در آن قطع نامه الزام هایی هم برای ایران در بر داشته باشد
باسلام آقای ظریف اطمینان می دهیدکه باقبول پروتکل الحاقی صنعت دفاعی شامل بازرسیها نشود؟
ماجدا نگرانیم!!!
تمامی تعهدات ایران مشخص و تعهدات انهامبهم!!!!!!
سید یاسر
با سلام و عرض خسته نباشید خدمت آقای ظریف ، و تشکر بابت تلاشهای بی وقفه ای که انجام دادید.! حقیقتا اکثر ملت خیلی پیگیر این موضوع توافق بودند و حتما برای همه مهمه که واقعا چه توافقی انجام شده ، سوال بنده اینه که در متن تفاهم نامه اشاره شده بوده که غنی سازی از بیسا درصد به سه و نیم درصد کاهش پیدا میکنه ، طوری که بنده متوجه شدم غنی سازی بیست درصد برای مصارف کشاورزی ، پزشکی ، صنعتی و .... نیاز بوده و هست ، ولی حالا با این تفاهم که این مقدار به سه و نیم درصد کاهش پیدا کرده و فقط برای تولید برق استفاده میشه ، در این زمینه هایی که بالا ذکر کردم باید وابستگی داشته باشیم یا نه..؟؟ من از جانب خودم میگم آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی هیچ دلسوزی واسه ملت ما ندارند ، و میگم اگه بنا به دادن اینگونه امتیازات بود همون بهتر که تحریم میشدیم....!!
مهدیه
سلام بر شیر مرد ایرانی
خسته نباشی دلاور
چه خبر از لوزان؟
....
....غیرت ...
محمود مهرآئین
چرا ماباید منافع ملی خودمانر ا بگذاریم وسط وازشش کشور دعوت کنیم که درباره آن با ما مذاکره کنند .درحالیکه میدانیم کم و زیاد شدن غنی سازی ما واقعا برای آنها موضوعیتی ندارد.
ما وتمام ملتها میبینیم که آنها خیلی راحت وبا کما ل شجاعت ووقا حت از جبایکاران حمایت میکنند . وفکر میکنیم اگر دنیا شاهد بدقولی آنها درمورد ما شوند ما برنده مذاکره خواهیم بود
ظریف مچکریم
اصلاني
چرا تعهدات ايران به طرف مقابل عيني و صريح است ؟ولي رقيب هيچ تعهد عيني و روشني ندارد؟تعهدات آنان مبهم و تفسير پذير است
SAABER
Canada
ستون پنجم ..........
...
عایا لازم داری هر چند وقت یکبار به اسم توافق طرفدارانت رو بکشی به خیابونها؟
...
من یه سوال از صدا و سیما دارم؟

چرا برنامه هایی که معمولا فضای عقلانی و سیاسی و اقتصادی داره نظیر پایش و نگاه یک معمولا در دیر ترین زمان میزارن در حالیکه مخاطبان این برنامه ها که دانشجویان و کارمندان هستند مجبورند زود بخوابند در حالیکه برنامه های طنزو خانوادگی و... در بهترین ساعتها پخش میشه؟

آیا این امر به سیاست زدایی از جامعه و سطحی نگری افراد منجر نمیشه.

یه سوال دیگه برنامه های طنز چرا در اغلبشون بخش طنز ماچرا یا دلقک بازیه و یا رقصیدن شخصیت ها؟ الان بخش فرهنگ سازی این برنامه ها کجاست؟ چرا آموزنده ترین سریال ها باید سریال های کره ای باشه که در حال تهاجم فرهنگیند؟
Germany
سئوال من از آقای ظریف این است که آیا مقام معظم رهبری در طول مذاکرات در جریان همه امور بودند و قبل از اعلان توافق نظر آقا به هیئت مذاکره کننده ابلاغ شده بود یانه ؟
ali
سلام
شرط تحقق همدلی و همزبانی دولت و ملت ، حتما بخوانید.
واقعا خسته نباشی.
چون می دانیم بدون اجازه رهبر معظم هیچ کاری انجام ندادی.و امشب هم تلویحا گفتی.
هدایتی
این حرف ها را ول کنید بپرسید در این مدت چرا حق مردم یمن فراموش شد؟ چرا سکوت کردید. محکوم کردن تنها ارزشی ندارد. اونها دارند شیعیان یمن را قتل عام می کنن و وزیر امور خارجه اش برعلیه ایران حرف مفت میزنه بعد دولتمردهاي ما از حسن همجواری و احترام میگن. بچه های لیبی را جزغاله می کنن بعد سکوت؟ چی جبران می کنه؟ هر کی منفی بده خودش با وجدانش خلوت کنه. اگر در یک گله گوسفند گوسفندی را بزنی بالاخره یک گوسفند به طرفت حمله می کنه ولی ما حاضریم به خاطر ملاحظات سیاسی سکوت کنیم.
چقدر هزینه هتل شد؟
به خرجی که رو دست ملت گذاشتین می ارزید؟
بنظر شما سالهای بعد در کتابهای تاریخ بر این بیانیه چه نامی می گذارند؟
ناآشنا
عزیزم ! نگران هزینه هتل نباش بلکه نگران این باش که فردا تو کتابای تاریخ اسم این بیانیه رو بذارن : (بی غیرتی دیپلماتیک ) !!
رحمان
ما از انایی که بهچاقو کش محله کدخایی بخشیدند و حالا هم هوای کد خدا دارند چه سوالی داشته باشیم
United States
من یک سوال دارم:
چرا شما پذیرفتید ۹۷ درصد (معادل ۹۷۰۰ کیلو) اورانیوم غنی شده را نابود کنید. برای این مقدار چقدر از جیب این ملت هزینه شده و حتی خون داده شده است؟ آیا این درست که این مقدار را نابود کنید در عوض هیچی؟ حداقل نمی‌شود هزینه این مقدار غنی سازی را طلب کرد؟ برای ما که استفاده صلح آمیز این مقدار حرام است (!) اما نمی‌شود حداقل این مقدار را به دیگرانی که استفاده صلح آمیز و غیر صلح آمیز برایشان حلالتر از شیر مادر است فروخته شود؟ چرا باید آن را از بین برد؟
در ضمن تکلیف پولهای بلوکه شده ایران چه می‌شود؟
در ثالث پس از توافق ژنو حداقل چندرغاز از پولهای خودمان در عوض اکسید کردن اورانیوم آزاد شد (البته با قصه‌های فراوان و سراسر تحقیر توهین و تحقیر) اینبار که شما شروع کنید به جمع کردن سانتریفیوژها و اکسید کردن ذخایر تا آژانس تایید کند و پس از آن به اصطلاح رفع تحریم شود چه چیزی در مقابل می‌گیرید که اگر آژانس بازی در آوارد (کما اینکه در تمام این سالها این کار را کرده) و تایید را به تعویق انداخت ما ضرر نکنیم؟
آقایانی که در مجلس هستید این طور که به نظر می‌آید خیلی بعید است که این توافق به این شکلی که عنوان شده که پر از اشکال است در نهایت تصویب نشود پس لااقل با این آقایان این مسایل را مطرح کنید که ضمانتی چیزی بگیرند. نمی‌شود که ما تعهدات شفاف بدهیم و اقدامات پیش‌دستانه بکنیم و طرف مقابل که ید طولایی در بدقولی و جرزنی دارد تعهدات مشروط و تفسیر پذیر مطرح کند!
تیک تاک
Romania
عرض ادب و سلام
این دنیا که نشد ایشالله اون دنیا تحریم هارو بر میدارن
امیر
آقای ظریف : ماندن بر سر قدرت به چه قیمتی!!!!!؟
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
سلام جناب ظریف تمام فرمایشاتتان متین اگه توافق به سود ملت انجام نشد خسارات مردم در طول این سفرها چه کسی جبران خواهد کردزیرا هزینه بسیار زیاد این رفت وآمد ها از بودجه مملکت میباشد که حق مردم است درست هست یا نه لطفا توضیح دهید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
حسین محمدی
جناب دکتر ظریف توضیح میدهید 10 سال عقب گرد و کندی در پیشرفت علم و فناوری انرژی هسته ای یعنی چه؟
امیرحسین
سلام بر تو ای مرد فهمیده و هوشیار ، به تو که درد این ملت را میفهمی ، درد هزاران جوان تحصیلکرده بیکار ، درد هزاران جوانی که سنشان از سی گذشته و نمی توانند ازدواج کنند . درد هزاران بیماری که از مصرف هوای آلوده بنزین های نامرغوب به این روز افتاده اند
ايراني
سوال من از ظريف نيست از شماست . شما چرا با مسئولين اسرائيلي هم آوا شديد ؟ ... شما از پيامبر مسلمان تر هستيد .... مگر شما ادعا نمي كنيد تابع ولايت هستيد ... اكر موردي بود خلاف مسلحت نظام بود . مقام معظم رهبري
جلوي آن را مي گرفتند ...دست از بازي هاي كودكانه سياسي برداريد .. در سال همدلي
با دولت و ملت ... به ملت بزرگ اين بپيونيد
معلم
Iran, Islamic Republic of
سلام از دوستان می خواهم که مطالب اقای رضا عین را دوباره مطالعه نمایندجناب ظریف با سلام و احترام؛
ضمن خسته نباشید به حضور شما و تیم مذاکره کننده ابهاماتی برای من و بی شک سایر هم وطنان و شاید اکثریت و نه به اتفاق وجود دارد:
1- شما در مصاحبه خود در لوزان عنوان کردید از مقام معظم رهبری به خاطر حمایت ها و رهنمودها تشکر می کنم؛ به عنوان سوال اول تا چه میزان منویات ایشان را مورد عنایت قرار دادید؟
الف) عدم انجام توافق در یک مرحله(رهبری به تیم مذاکره کننده هشدار داده بود که طرف آمریکایی به انحاء مختلف اقدام به جر زنی سیاسی می کند)
ب) چرا تعداد سانتریفیوژها را به این تعداد کاهش دادید و و دیگر اینکه وقتی شما در بند های بیانیه از عنوان توافق(agreement) استفاده کردید چرا اصرار دارید چیزی که امضا کرده اید، بیانیه هست و نه یک توافقنامه؟
2- وقتی شما عنوان می کنید اجازه تحقیق و توسعه دارید، پس چرا متعهد به استفاده از سانتریفیوژهای نسل اول شده اید وقتی حق استفاده از دیگر نسل ها را ندارید، چس تحقیق و توسعه چه معنایی دارد؟
3- چرا در خصوص موشک های بالستیک به طرف مقابل اجازه سوء استفاده احتمالی نزدیک به یقین داده اید؟
4-مگر رهبری عنوان نکرده بود که صنعت موشکی قابل مذاکره نیست پس چرا به نظرات ایشان توجهی نکردید؟
5- آن ها همیشه در مذاکرات قایل به فشار از بالا برای پیشبرد مذاکرات هستند چرا شما آن ها را علنا تهدید به غنی سازی 60 درصد نکردید، مگر توانایی رسیدن به 20 درصد را نداشتیم پس چرا از بیان این امر واهمه کردید و از موضعی منفعل به گونه ای که مراقب بودید سخنی نگویید که باعث ناراحتی طرف مقابل شود.
6- به راستی چقدر منافع ملی برای شما و تیم مذاکره کننده اهمیت داشت که این توافق را با این شرایط قبول کردید.
7- جناب ظریف طرف آمریکایی بهتر می داند که در کشور ما دو دستگی شدید وجود دارد و می داند که نظر رهبری بر خلاف نظر تیم مذاکره کننده هست، پس جنگی که آمریکا و اسراییل و اوباما و کنگره در خصوص توافق نامه به راه انداخته اند جنگ زرگری است برای اینکه وانمود کنند این توافق باعث نابودی اسراییل است تا این پذیرش برای حاکمیت ایرانی و احتمالا مردم جهان سومی آن ایجاد شود که این توافقنامه به سود آن هاست نه اسراییل پس ایران است که باعث نابودی اسراییل می شود.
8- چه انتظاری دارید که مردم به این باور برسند حکومت برای بقای خودش قایل به پذیرش چنین توافقنامه و یا بیانیه و یا هرچیز دیگری شده است؟ (1501308)
سید
واقعا حضرت آقا مظلوم هستند،اینها مدام دم از پیروی از مقام معظم رهبری می زدند و بعد کار خودشان را انجام دادند؛مگر حضرت آقا نگفتند مذاکرات باید یک مرحله ای باشد،مگر ایشان نگفتند کلیات به همراه جزئیات باید توافق شود،مگر ایشان نگفتند ما نیاز به 19000سو داریم و...؛انسان از این همه ذلت که با اسم عزت تقدیم ملت می شود ،بسیار متاسف و اندوهگین می شود ،ان شاء الله امت حزب الله به امامت حضرت آقا و یاری الله و عنایت بقیه الله الا عظم(عج)،این ننگ را نخواهد پذیرفت و با استقامت و پایداری مسیر پیشرفت و جهانی سازی اسلام و زمینه سازی ظهور را فراهم خواهد نمود؛به کوری چشم دشمنان و به امید بیداری جاهلان ،ان شاءالله
سید حسن
..... فدائیان رهبریم .
غضنفر
Iran, Islamic Republic of
من از مردم کشورم یه سوال دارم :
مگه حق هسته ، رو دادن و یه حق لغو تحریم رو گرفتن شادی داره ؟
پس دولت بیخود میکنه نیروی هسته ای تربیت میکنه به کشتن میده و آخرشم تقدیم دشمن میکنه .
هم حق هسته ای واس ماس
هم حق بدون تحریم زندگی کردن ماس ماس
ولایی
3تا سوال از طریف الممالک دارم.
1- چرا از خطوط قرمز در توافق عبور کردید مثلا از 19000 هزار سو به 6000 و تعطیلی غنی سازی فردو و غیره...؟
2- چرا برخلاف امتیازات نقد و مشخص شده با اعداد و ارقام معلوم نیست تحریم ها کی و چطور برداشته میشن؟
3- اجرای داوطلبانه پرتکل الحاقی و فراتر از آن با توجه به جاسوس بودن بازرسان آژانس خدمت به کشوره یا...؟
علی احتشام
سلام جناب آقای ظریف از اینکه از عیدخود و خانواده زدی و در راه کشور تلاش کردی بسیار متشکریم.اعتقاد دارم که شما مردی سخت کوش و با تجربه هستید.اگه بیشتر آقایونی که بال و پر میزنن بدونن که خودشون زدن به ندونم کاری مثل کبک که سرشو میکنه زیر برف من چیزی دیگه نمیگم همینو میدونم که حتما اوضاع مالیش خیلی خوبه وسلام حرف تو گوش ما ملت نمیره ما با فکر استاد روحانی و استاد ظریف جلو میریم وسلام
حمیدرضا
جناب آقای ظریف!
چندبار آیات قرآن را در رابطه با چگونگیبرخورد دشمنان اسلام بررسی کرده اید؟ چون شما نماینده یک کشور اسلامی هستید، واضح است که اگر همخوانی وجود نداشته باشد....
اینکه یهود از ما راضی نمیشوند مگر کافر شویم
اشداء علی الکفار بودن و رحماء با خودی ها و دوست نگرفتن از آنها، نترسیدن از آنها، خدا را بزرگتر دیدن، حفظ منافع ، حفظ عزت ملت شیر ایران...
فقط داغ دار مام خامنه ای هستم با کارهایی که صورت می گیرد چه دولتی ها چه ماها...
آقای ظریف! خیلی سریعتر از آنکه فکر کنید مسئولیت و زمان خدمتگزاری شما به ملت کارفرما به سر می رسد. آن وقت فقط افسوس خواهیم خورد چرا زمان خدمت را به جای گسترش نفوذ ایران در جهان در کنار امسال شیاطینی چون کری - فابیوس - وندی- هشتون- بودید و وای به حالتان اگر اشداء علی المومنین و رحماء علی الکافرین بوده باشید.
فقط حق باقی می ماند
یحیی
1)آمریکا گفته تحریم های حقوق بشر و موشک بالستیک و ... باقی می ماند وضع این تحریم ها چه می شود و اگر اینها لغو نمی شود از کجا معلوم تحریم های هسته ای به تحریم های دیگر در زمینه دیگر اضافه نشود؟
2)منظور شما از اینکه ما غنی سازی داریم چیست؟ ما به 20% رسیده بودیم چرا یک دفعه شد 3.5 % ؟؟ چرا تعداد سانتریفیوژ ها اینقدر کم شد؟
3 )چرا از مراکزی که وجود دارد فردو که استحکام زیادی در باره غنی سازی دارد تعطیل شد و غنی سازی به مراکز دیگر منتقل شد؟
4 ) اگر امریکا تحریم ها را یکباره لغو نکند نتیجه مذاکرات چه خواهد شد و ایران چه کاری می تواند انجام دهد ( صریح بگویید) ؟؟
لطفا به تمامی سوالات صادقانه پاسخ دهید تا همه مطمئن شویم .
میبدی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
1-هنوز هم وقت ان نرسیده که حداقل بزرگان سیاست از جزییات مذاکره و توافق مطلع گردند
2-با صراحت و در یک جمله به من جواب دهید ده سال دیگه با این توافق ایا می توانید رودررو آرمیتا و علیرضا بایستید و مستقیما به چشمانشان نگاه کنید و بگویید کار ما درست بوده و حقی از پدران شما ضایع نکردیم
حسین
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای ظریف، آیا نقش فعال خود در تحمیل قطعنامه ی 598 به امام را باز تکرار خواهید کرد؟ آیا شوکرانی دیگر در کار است؟!
United States
ای کاش در حد سواد و معلومات بین الملل اظهار نظر کنیم .
حسین
Iran, Islamic Republic of
اهم تاکیدات رهبری برای مذاکرات هسته ای از جمله لغو یکباره و همچنین یکجای تحریم ها و یک مرحله ای بودن توافقات و نیاز کشور به 190هزار سو غنی سازی در کجای توافقات گنجانده شده است؟!
م س
United Kingdom
سلام
تکلیف 19000 سو چه میشود؟
مکی
آیا آقای ظریف حاضرند با امثال آقای زاکانی و مهدی محمدی و شریعتمداری و رسایی و ... مناظره کنند ؟ یا مثل ریاست محترم جمهور هزارن امثال ایشان را آدمهایی قلیل بیسواد بزدل سیاسی و ... میدانند ؟
آیا متن نهایی توافقنامه به تایید نمایندگان مجلس خواهد رسید ؟
از زمان قبول توافقنامه نهایی توسط طرفین چقدر تا زمان اجرایی شدن آن طول خواهد کشید تا شاهد به قول ایشان لغو تحریمها باشیم ؟
آیا اجرایی شدن توافقنامه مشروط به حل و بازرسی هزران مورد مبهم و مشکوک از نظر آژانس از قبیل نظامی شهاب 3 و تعطیلی آنها نشده است و سرانجام مشخصی دارد ؟
آیا اقدامات طرف مقابل همزمان با اقدامات ایران و آژانس انام خواهد شد یا پس از آن ؟ در اینصورت تصور کرده اید اگر آنها به تعهدات خود عمل نکنند چه هزینه ای را به گردن گرفته اید ؟
وقتی مدعی و قاضی در دعوای هسته ای ایران یکی است که آن هم به هیچ جایگاهی برای ارزش و اخلاق در سیاست قائل نیست و هر لحظه مستقیم و غیر مستقیم به فتنه گری و ظلم و خونریزی در اقصا نقاط عالم مشغول است ، چگونه آقای ظریف از لغو تحریمها پس از اجرایی شدن توافقنامه مطمئن هستند و به مردم اطمینان میدهند ؟
آیا هدف از جنگ زرگری گنگره و دولت آمریکا حذف لزوم تاییدیه مجلس ایران نبوده ؟
آیا این تحلیل آقای زاکانی که ذیل می آید اشتباه است
تحلیل تفصیلی زاکانی از نقاط قوت و ضعف بیانیه لوزان و فرصتها و تهدیدهای پیش رو
حق غنی‌سازی به رسمیت شناخته‌شده اما زیرساختهای توسعه صنعتی برچیده شده است/توافق‌جامع بایدپیش‌ازامضا به‌تصویب‌مجلس برسد
سرانجامِ ۱۲ خط قرمز مذاکرات هسته ای در بیانیه لوزان
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۵۶

علیرضا زاکانی متخصص پزشکی هسته ای و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در یادداشتی تحلیلی به نقد و بررسی نقاط قوت و ضعف بیانیه اوزان و فرصتها تهدیدهای پیش رو پرداخته است.

جهان نیوز - علیرضا زاکانی: ضمن تشکر از تلاشهای جدی مذاکره کنندگان جمهوری اسلامی ایران در گفتگوهای فشرده اخیر، در این نوشتار سعی شده است با صرفنظر از نگاه های جناحی و حزبی و با رعایت انصاف به اجمال و مستدل به توافق لوزان پرداخته و مزایا و معایب آن را در کنار هم ببینیم تا کمک کار دولتمردان در ادامه مسیر و زمینه ساز برطرف کردن برخی اشکالات در متن نهایی شویم تا ان شاء الله در صورت توافق نهایی بیشترین برد را نصیب ملت رشیدمان نموده و با عبور از موانع ناجوانمردانه دشمنان انقلاب اسلامی با سرعتی بیشتر به قله های افتخار صعود کرده و از آلام و مشکلات موجود در جامعه بکاهیم، لذا این تحلیل می کوشد آنچه حاصل شده است را به اختصار و در نهایت خوش بینی، مبتنی بر متن اعلامی از سوی وزیر امورخارجه و گفته های افراد موثر دولت در مذاکرات و در بخشهای "تحلیل جزئیات بیانیه، فرصتها و تهدیدهای پیش رو" بیان نماید از این رو سعی خواهم نمود - علی رغم میل باطنی ام - از بیان واقع بینانه با توجه به گفتارها و بیانیه های طرف مقابل بویژه آمریکایی ها پرهیز نمایم تا لااقل توجه شود داده ها و ستانده های ما در این توافق تا اینجا در بهترین صورت متصور چه بوده است و چرا دشمنان قسم خورده ما بویژه آمریکایی ها تا این حد خوشحال و مسرور هستند.

الف) نقد بیانیه هسته ای و بیان قوتها و ضعفهای جزئیات آن

آنچه در جزییات می تواند مبنای نقد قرار گیرد، بررسی میزان رعایت چارچوبهای ترسیمی درون نظام ـ یا همان خطوط قرمز ـ برای مذاکرات با هماهنگی همه دست اندرکاران آن است.

اولین خط قرمز، تعیین نیازهای عملی کشور در صنعت هسته ای و پیش بینی رسیدن به آنها در توافق جامع بود که افق آن در میزان غنی سازی رسیدن به ۱۹۰ هزار سو (قابلیت تفکیک تخلیص اورانیم ۲۳۵ از ۲۳۸) اعلام شده بود. قاعدتا می بایست در توافق منتشر شده، مسیر توسعه زیرساختها و آماده سازی امکانات برای آن دیده می شد که متاسفانه باید گفت این ملاحظه رعایت نشده است. به عبارت دیگر تیم مذاکره کننده ایرانی پذیرفته است که با کاهش ظرفیت موجود سانتریفیوژ نصب شده از قریب ۱۹ هزار سانتریفیوژ موجود در نطنز و فردو به ۶۱۰۴ سانتریفیوژ در این دو مرکز غنی سازی رسیده که در واقع با غیرفعال بودن هزار سانتریفیوژ آن در فردو ظرفیت ما به ۵۱۰۴ عدد سانتریفیوژ نصب شده و فعال در نطنز از نوع نسل اول کاهش خواهد یافت و طی ده سال زمان مورد توافق و اعمال محدودیت برنامه های هسته ای با انجماد و عدم رشد زیرساخت ها و توسعه صنعتی بخش هسته ای دیگر امکان بهره برداری و توسعه در بخش غنی سازی میسر نبوده و برخلاف ضرورت استقلال و خودکفایی ایران عزیز، هفت سال دیگر ـ پایان قرارداد با روسیه ـ نمی توانیم سوخت مورد نیاز راکتور بوشهر را با توان مورد نیاز داخلی ۱۹۰ هزار سو - که در صورت تولید آن با نسل اول مورد توافق در بیانیه مشترک نیاز به توسعه زیرساخت و تولید، نصب و فعال سازی ۱۵۰ هزار سانتریفیوژ داریم که با تاسف در توافق لوزان مقرر شده است ایران فقط باید ۵۱۰۴ ماشین نسل یک فعال در نطنز داشته باشد. - تامین کنیم چه برسد به اینکه دولت محترم بخواهد در مسیر تحقق عملی قانون الزام دولت به افزایش ظرفیت نیروگاههای هسته ای تا بیست هزار مگاوات برق– که نیازمند سه میلیون و هشتصد هزار سو قابلیت تفکیک در کشور است – مصوب مجلس و یکی از نتایج حاصله از تحقیق دو ساله انجام پذیرفته توسط یکی از موسسات وابسته به دانشگاه استنفورد آمریکا در سال ۱۳۵۳ تا ۱۳۵۵را اجرایی نماید.

خط قرمز دوم حفظ تاسیسات آب سنگین اراک بود که خوشبختانه تا حدودی رعایت شده است چرا که اصل آن مورد قبول اما منوط به تغییر قلب راکتور و بازطراحی آن شده است، که زمان آن معلوم و مشخص نیست. لذا خوش بینانه با تغییر در تکنولوژی آن و تحمیل هزینه ای چند صد میلیاردی با تاخیری چندین ساله (تجربه تلخ راکتور ۱۰۰۰ مگاواتی بوشهر که تا پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال ۱۳۵۷ ، ۸۵ درصد آن ساخته شده بود و با عهدشکنی آلمانی ها بالاجبار توسط روسی ها بازطراحی شد و قریب سه دهه تا بهره¬برداری آن به تعویق افتاد.) امکان بهره برداری آن فراهم خواهد شد.

خط قرمز سوم، حفظ فعالیت در تاسیسات صنعتی نطنز و فردو بود به این معنا که در آنها غنی سازی صنعتی یعنی تزریق گاز به سانتریفیوژ در مقیاس صنعتی انجام شود. باید گفت این الزام در مورد نطنز با حذف ۶۵ درصد سانتریفیوژهای نصب شده - از جمله بیش از هزار سانتریفیوژ نسل دوم – تا حدودی مراعات شده اما درباره فردو خیر. آقای ظریف رسما اعلام کرد که سایت فردو از کارخانه ای صنعتی به محل تحقیقات فیزیک هسته ای پیشرفته تبدیل می شود! به اعتقاد بنده این تغییر ماهیت از تعطیلی و پلمپ آن نیز بدتر است؛ چراکه با برچیده شدن زیرساختهای صنعتی، در زمان مورد نیاز - مثلا نقض عهد طرف غربی - تقریبا بازگشت در زمان مناسب غیرممکن بوده و نیاز به زمان و هزینه بسیار دارد. ضمن اینکه اساسا چرا برای تحقیقات دانشگاهی باید چهل متر زیر زمین و زیر کوهی نود متری رفت و بیش از صد و سی متر ضریب اطمینان برای دسترسی ایجاد نمود؟! آمریکایی ها و غربی ها مکرراً دلیل حساسیت خود را نسبت به تاسیسات فردو عدم امکان انهدام و زدن آن اعلام نمودند و این در حالی است که بنا بر این بیانیه علاوه بر انهدام بسیاری از زیرساخت های آن بدستان خودمان با تغییر ماهیت و دلخوش نمودن خود به ابراز لفظ تحقیقات فیزیک هسته ای پیشرفته بی دلیل هزینه گزاف و بالایی را به کشور تحمیل خواهیم کرد و در کنار آن خواست غربی ها و در راس آنها آمریکایی ها را در بالاترین سطح تامین خواهیم نمود. به راستی چرا با ملت رشید ایران صادقانه صحبت نمی کنیم؟

چهارمین ضابطه، به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی صنعتی برای ایران و امکان غنی سازی در داخل کشور بود که در حد کمی بیش از ۵۰۰۰ دستگاه سانتریفیوژ محقق شده است. البته در این باره باید دقت شود که عدم توسعه ظرفیت غنی سازی صنعتی و نیز ارتقای فناوری دستگاههای مرتبط به مدت بیش از ده سال، زنجیره تولید داخلی را از تامین کنندگان مواد اولیه تا قطعه سازان این صنعت از بین خواهد برد که البته در صورت ضرورت با صرف هزینه و زمان زیاد بازگشت پذیر خواهد بود.

خط قرمز پنجم، خارج نشدن مواد غنی شده از کشور بود که ـ با کاهش سقف انباشت حدود نه هزار کیلوگرم مواد ۵ درصد موجود به سیصد کیلوگرم مواد ۳.۷۶ درصد و اکسید مابقی آن ـ مورد مداقه مذاکره کنندگان قرار گرفته است و این درحالی است که علاوه بر سقف پایین مورد توافق، برای توسعه و دانش هسته ای و ایجاد زمینه بهره برداری از این فن آوری در سایر حوزه ها از قبیل هوا و فضا، صنعت و دریانوردی و دیگر حوزه های صلح آمیز مرتبط به فن آوری هسته ای که نیازمند افزایش قابلیت و توانمندی سقف غنی سازی است، با این توافق در این جهت هم کشور خسران خواهد دید.

ششمین ضابطه برای مذاکره کنندگان آن بود که امکان تحقیق و توسعه در کشور چه در ماشین آلات چه در فناوری های مرتبط روز فراهم باشد که متن منتشر شده توسط وزیر امور خارجه کشورمان حاکی از مجوز توسعه در بخش ماشین های سانتریفیوژ تا سطح ir-۸ است؛ اما باید اذعان کرد، توسعه ماشین آلات و فناوری وقتی اثربخش خواهد بود که بتوان آن را در مقیاس صنعتی آزمایش نمود که متاسفانه امکان آن تا بیش از ده سال با این توافق فراهم نیست. هنوز فراموش نکرده ایم با اینکه در نسل دوم ir-۲ ما به تولید صنعتی رسیدیم و زنجیره ۱۶۴ تایی آن در سالن s۸ نطنز راه اندازی شد و در گود غنی سازی همین مرکز نیز هزار عدد آن نصب گردید لیکن بعلت گاز دهی به زنجیره ۱۶۴ تایی و بهانه وجود ناخالصی در خروجی این ماشین ها جلوی گازدهی به هزار سانتریفیوژ نسل دوم نصب شده گرفته شد. علی القاعده بطور طبیعی بسیاری از اشکالات در مسیر تحقیق و توسعه ماشین آلات در مقیاس صنعتی آن رخ می نماید و در مدل آزمایشگاهی به ظرایف و اشکالات صنعتی آن نمی توان پی برد. علاوه براینکه متاسفانه این توافق بسیاری از ظرفیت های فکری با انگیزه از خدمتگزاری در این عرصه را محروم خواهد کرد چرا که زمینه تحقیق آزمایشگاهی بدون امتحان در مقیاس صنعتی انگیزه ای برای نیروهای پرتوان و دانشمند داخلی بجا نخواهد گذاشت و بی شک این سرفصل توافق را به عرصه ای نه چندان جدی تبدیل خواهد نمود و فراتر از آن با انجماد ده تا پانزده ساله صنعت غنی سازی، دانش هسته ای امروز ما که فاصله ای جدی با سطح دانش جهانی دارد را نیز حسب ظاهر ده یا پانزده سال ولی عملاً بعلت سرعت رشد دانش در رقابت جهانی، ده ها سال عقب نگه خواهد داشت.

خط قرمز هفتم، دو مرحله ای نشدن توافق به معنای عدم تفکیک کلیات از جزئیات بود. با ملاحظه مفاد بیانیه منتشر شده فهمیده می شود که این ضابطه رعایت نشده است؛ چراکه با تغییر اسم و پافشاری بر آن نمی توان از زیر بار مسمی شانه خالی کرد. متنی که حاوی کلیات و برخی جزئیات است و دائما از تعهدات الزام آور دوطرف صحبت می کند، نمی تواند تنها یک بیانیه مطبوعاتی مشترک باشد و قطعا توافقی البته امضا نشده است. مگر اینکه وزیر محترم امور خارجه بیان کند که همه جزئیات و کلیات همین است که منتشر شده و لذا تک مرحله ای است! که البته تاکنون برعکس آن را بیان کرده اند و این درحالی است که در بیانیه خطوط تعهدی دوطرف آورده شده است؛ یا جناب آقای عراقچی درباره بیانیه مطبوعاتی مشترک که در لوزان قرائت شد، گفتند" هیچ بار حقوقی ندارد ولی بار سیاسی دارد."

الزام هشتم، شفاف و غیرقابل تفسیر بودن توافق بود. نیازی به توضیح ندارد که این الزام با توضیحات متفاوت و متون مغایری که از سوی طرفین منتشر شده و هریک بر گفته خود تاکید دارد نمی تواند رعایت شده تلقی شود، هرچند ما متن اصلی را متن وزیرخارجه خود بدانیم که فعلا می دانیم ولی اشکال جدی متن مورد قبول جناب آقای ظریف هم این است که موضوعات و تعهدات ایران شفاف بوده ولی در خصوص تعهدات طرف مقابل مبهم و غیرشفاف نکاتی ذکر شده است که بی شک این موضوع مشکلات پیش رو را صدچندان خواهد نمود.

خط قرمز نهم، برگشت پذیر بودن تمامی تعهدات ایران بود. همانطور که گفته شد این خط قرمز درباره فردو و تغییر و کاهش اورانیم ذخیره شده در کشور اصلا رعایت نشده است و درباره سایر تعهدات نیز با زحمت بسیار میسر خواهد بود،چرا که جمع کردن سانتریفیوژها در نطنز و یا تغییر هسته راکتور اراک، برای شروع مجدد نیاز به سالها زمان دارد.

ضابطه دهم، عدم ورود به موضوعات غیرهسته ای است. اگرچه در متن منتشر شده از سوی وزارت خارجه ایران هیچ نشانه ای مبنی بر تخطی از آن به چشم نمی خورد ولی در اظهارات طرف مقابل نکاتی بسیار خطرناک مطرح شده است که زمینه ساز ورود غیرمسوولانه آنها به سمت سایر حوزه های اقتدار نظام اسلامی است. این نکات نیازمند پاسخ قاطع مقامات دولتی و تیم مذاکره کننده ایرانی و اقدامات عملی باطل نمودن اظهارات و دسیسه های محور غربی است که با کمال تعجب مذاکره کنندگان ایرانی منفعلانه در داخل کشور به رد ظاهری اظهارات طرف غربی پرداخته و از مردم درخواست اعتماد به خودشان را می نمایند بدون اینکه در سطح مجامع بین المللی تحرکی در مقابل این گزافه گویی ها داشته باشند.

خط قرمز و الزام یازدهم شفافیت در چارچوب معاهدات بین المللی و حفظ چارچوب امنیتی و منافع ملی است که در این خصوص نیز به هیچ وجه در بیانیه رعایت مصالح و قانون صورت نگرفته است، بطوری که در این توافق با قبول موقت پروتکل الحاقی و وعده تصویب آن و بالاتر از آن قبول چارچوب های نظارتی سخت گیرانه و ویژه برای سالیان طولانی ضمن ایجاد زمینه بهانه جویی بدست دشمنان این کشور عملاً مصالح امنیتی جامعه را نادیده انگاشته و ضررهای بسیاری را متوجه کشور خواهد نمود.

خط قرمز دوازدهم ـ که عملا مهمترین مطالبه مردم از مذاکره کنندگان نیز بوده و هست ـ لغو یکجای تمامی تحریمهای ظالمانه علیه ملت ایران آنهم بصورت جزئی از توافق و نه نتیجه آن است؛ به این معنی که لغو تحریمها منوط به اقدامات ایران نباشد و همزمان با اجرای تعهدات ایران تحریمها لغو گردد. از آنجاکه هنوز زمان اجرای تعهدات دوطرف مشخص نشده است، با اعتماد به اظهارات مقامات مذاکره کننده خود و نیز قول صریح رییس جمهور محترم، خوش بینانه می پذیریم که این اتفاق رخ خواهد داد. اما نمی توانیم تردیدهای جدی خود را در این باره اظهار نداریم که لغو تحریمها را مشروط به راستی آزمایی انجام تعهدات ایران کرده اند و متاسفانه متقابلاً تضمین انجام رفع همه تحریم های هسته ای و لغو قطعنامه های ظالمانه شورای امنیت در بیانیه مبهم بوده و ناظر بی طرفی نیز برای ارزیابی طرف غربی در عمل به وعده ها و توافقات فیمابین معلوم نشده است؛ در حالی که آژانس که ارتباط نادرست آن با آمریکا و متحدان غربی او معلوم است می بایست انجام تعهدات ایران را تایید نموده و سپس تحریم ها لغو شود.

ب) فرصتها و بایدها پیش رو؛

مهمترین نکته ای که باید به آن توجه کرد، ضرورت توجه همه مسوولان به نقش بی بدیل رهبر معظم انقلاب در این مسیر است. انجام مذاکراتی چنین سخت و سنگین بدون راهنمایی های دقیق و بیانات علنی قاطع، هوشمندانه و منطقی ایشان، قطعا هیچ دستاوردی ـ چه حداکثری از دید موافققان توافق و چه حداقلی از دید منتقدان آن ـ برای ملت ایران به دنبال نمی داشت و در آینده نیز نخواهد داشت؛ لذا شکر این نعمت بر همه مسوولان و مردم ـ خصوصا تیم مذاکره کننده ـ لازم است.

نکته دوم، شفاف شدن بیش از پیش دلایل بی اعتمادی مردم ایران به هیات حاکمه آمریکاست. اگر قرائت مذاکره کنندگان خود از بیانیه را بپذیریم که در این نوشتار بنا را خوش بینانه بر آن گذاشتیم، تناقض گفتار و رفتار آمریکایی ها از دقایقی پس از اعلام توافق عملا به معنی دروغگویی و عهدشکنی آمریکایی ها خواهد بود و چهره کریه شیطان بزرگ را آشکار تر نموده است.

نکته سوم، شفاف شدن دروغگویی چندین ساله دشمنان ملت ایران مبنی بر ساخت سلاح هسته ای توسط جمهوری اسلامی ایران است؛ چراکه به زعم آنها اگر ایران سلاح هسته ای را بازدارنده می دانست و به دنبال آن بود قطعا به هیچ قیمتی حاضر به عبور از آن نبود علاوه براینکه بازرسی های فراقانونی آنها نیز هیچ چیز را برای بهانه جویی بدست دشمنان کینه توز مردم مسلمان ایران بویژه آمریکا نداد و سندی بر صداقت و حقانیت نظام اسلامی شد. این مقطع نیز با شفاف سازی و ابهام زدایی فرصت جدی برابر انقلاب اسلامی در اشاعه قدرت نرم در سراسر جهان را بیشتر از گذشته فراهم نموده که باید آن را غنیمت شمرد و از فضای موجود بهره جست.
نکته چهارم الگو شدن ملت ایران در ارائه مدل موفقی از مقاومت در پیشگاه ملتهای مستضعف و مسلمان منطقه و جهان است. ایران اسلامی به موازات پیشبرد اهداف الهی و انسانی خود در کمک به مستضعفین عالم و مواجهه با مستکبرین، توانست آنها را وادار به پذیرش حق پیشرفت هسته ای خود نماید؛ اگرچه سرعت آن کند میشود که در این خصوص می بایست حداقل محدودیت را با شفاف سازی منطقی و اطمینان آور پذیرفت.

نکته پنجم اینکه کشورهای غربی با به رسمیت شناختن حق غنی سازی برای ایران، عملا ایران را به عنوان یک قدرت برتر هسته ای پذیرفته اند و این فرصت مناسبی برای دولت است تا کشورمان را در مجامع بین المللی خصوصا شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در جایگاه شایسته خود بنشاند. تلاش برای عضویت دائم ایران در شورای حکام حداقل اقدام در این راستا ارزیابی می شود.

نکته ششم فرصتی است که برای مجلس شورای اسلامی فراهم شده تا مبتنی بر اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی، قبل از امضای این توافق الزام آور بین المللی آن را تدقیق و تصویب نماید.

اگر ورود مجلس در زمان مذاکرات به هر دلیلی پذیرفته نمیشد، در تعیین جزئیات توافق ـ خصوصا بحث اجرای پروتکل الحاقی و سایر تعهدات ایران ـ ورود مجلس هم عین قانون اساسی و یک ضرورت است و کمک کار دولت نیز خواهد بود؛ لذا تشکیل کمیته ای تخصصی برای این موضوع در مجلس برای سه ماه آتی و تعیین دقیق تعهدات ایران و طرف های مقابل در مجلس برابر اصل ۷۷ و بخصوص ۱۲۵ قانون اساسی و تفسیر شورای محترم نگهبان از آن بسیار ضروری است.

نکته هفتم که به نظر بنده بسیار مهم است آنکه آسیب اجتماعی ناشی از به رای گذاشتن حق هسته ای ملت ایران در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در این بیست ماه با تدبیر رهبر معظم انقلاب بازسازی شده و لزوم برخورداری ایران از فن آوری صلح آمیز هسته ای مجددا به خواسته و شعار قاطبه مردم ایران با هر گرایش سیاسی مبدل شده است. این امر را باید پاسداشت و بر آن تاکید ورزید.

نکته هشتم، بی شک بخشی از کوتاه آمدن حداقلی نظام سلطه در توافق مربوط به آن حرکت جدی و الهام بخش در حمایت از حرکت های مردمی الهام گرفته از انقلاب اسلامی در مقابل دولت های دست نشانده آمریکا و یا تروریسم دولتی و غیر دولتی مورد حمایت آمریکا و متحدانش در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقاست که باید آن را پاس داشت و به تقویت آن پرداخت.

نکته نهم فرصت کسب شده برای پیگیری جدی تر خلع سلاح هسته ای جهانی خصوصا قطع ید رژیم غاصب صهیونیستی از داشتن سلاح هسته ای است. آمریکا با داشتن هفت تا ده هزار کلاهک هسته ای و اسرائیل کودک کش با ۲۵۰ تا ۴۰۰ کلاهک هسته ای امروز در موضع مطالبه گری هستند در حالی که فرصت کسب شده باید محلی برای قیام عمومی کشورها و مجامع حقوقی در حرکت به سمت جهانی عاری از سلاح های هسته ای و کشتارجمعی قرارگیرد.

اما نقاط تهدید و نبایدهای مبتنی بر آن نیز بسیار مهمند:

نکته اول در این باره، احتمال برآورد اشتباه و غلط دشمنان ملت ایران از نتیجه مذاکرات است که بخواهند وانمود کنند یا عده ای در داخل گمانه آنها را تقویت نمایند که فشار تحریم و زور عامل مذاکره از سوی ایران بوده است. حداقل پاسخ به این خیال خام، وضعیت اسفبار آمریکا و هم پیمانان منطقه ای آن است که برخی ملتها تنها با الهام گرفتن از الگوی انقلاب اسلامی اینچنین دست استکبار را زیر سنگ بیداری اسلامی قرار داده اند.

نکته دوم، احتمال غفلت از ساخت درونی کشور توسط مسوولان اجرایی کشور است که متاسفانه در بخشهایی از دولت اعتقاد و التزام عملی به سیاستهای اقتصاد مقاومتی و اقدامات جدی برای ایجاد مصونیت درون زاد و بی اثرکردن حربه دشمنان ملت رشید ایران دیده نمی شود.
نکته سوم، تنزل موضوع مذاکرات هسته ای به خواسته های جناحی و انتخاباتی است. زمزمه برگزاری جشن برای نتایج این مذاکرات از سوی حامیان دولت و همفکران سیاسی اش تنها در همین چهارچوب ارزیابی می شود چراکه اساسا خوشحال نشان دادن خودی ها از توافقی که بالاخره با دادن امتیازات بسیاری به دست آمده نمی تواند ذوق زدگی مفرط ایجاد کند و آدرس غلط به دشمن خواهد داد.

نکته چهارم، ضرورت پرهیز موافقان سیاسی دولت از جوزدگی مزمن و همچنین پرهیز مخالفان سیاسی دولت از ایجاد جو سرخوردگی و افسردگی است؛ چراکه نه از آرمانهای انقلاب کوتاه آمده ایم و نه کسی جسارت تدارک جام زهری دیگر را خواهد داشت. همچنانکه می توان گفت قطعا امکان رسیدن به توافق بهتر هم میسر بود و نتیجه کنونی براساس بضاعت این دولت بود و در ماه های آتی می بایست این کاستی توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولان منجمله مذاکره کنندگان هسته ای جبران شود. تداوم این دوگانه ذوق زدگی و سیاه نمایی، نتیجه ای جز دوقطبی سازی هلاک کننده منافع درازمدت ملت ایران به دنبال نخواهد داشت.

نکته پنجم آنکه احتمال جدی می رود نظام سلطه پس از لغو تحریمهای مرتبط با برنامه هسته ای ایران، همان تحریمها را مجددا به بهانه های واهی جدید نظیر نقض حقوق بشر، تروریسم و برنامه موشکی ایران احیا و به اجرا گذارد؛ این مساله ای است که باید مورد توجه همه مسئولان بویژه دولتمردان و تیم مذاکره کننده ما بوده و تضمین های لازم در خصوص جلوگیری از این شیطنت اخذ شود.

نکته ششم، عدم فضای شفاف و صریح و صادقانه در بیان واقعیت های تلخ و شیرین این توافق اولیه است که خود مشکلات جدی بعدی را ایجاد خواهد نمود. بیان نادرست برخی از اعضای تیم مذاکره کننده و بخصوص بیان ریاست محترم جمهوری در دستیابی به شعارهای انتخاباتی چرخش همزمان سانتریفیوژ با گردش چرخ کارخانجات و یا کسب همه خواسته های مشروع ایران در توافق سبب خواهد شد که هم زمینه فشار طرف غربی برای سه ماه آینده بالا رفته و توفیقات کم توافق را نیز کمتر نماید و هم با عملی نشدن وعده ها در آینده نه چندان دور میان مردم عزیزمان یاس و نا امیدی و در بین ملل جهان چهره مشعشع مردم شریف ایران را بعنوان یک شکست خورده ملکوک کند.

نکته هفتم، اعتماد مجدد و چند باره به طرف های مذاکره کننده بویژه آمریکاست. چرا در روند مذاکرات از شکاف بین شرق و غرب (روسیه و چین در مقابل آمریکا و سه کشور اروپایی) استفاده کافی نشد تا منافع بیشتری نصیب ایران شود؟ در توافق ژنو ما صادقانه به تعهدات خود عمل کردیم و طرف مقابل تعهدات کم خود را نیز ناقص انجام داد و به بهانه های مختلف از تعهداتش طفره رفت، لذا قابل تامل است که چرا تیم مذاکره کننده از گذشته عبرت نگرفته و مسیر درستی را برای محکم کاری و شفاف سازی درست و دریافت تضمین های اساسی انجام تعهدات طرف مقابل طی نمی نماید؟!

نکته هشتم، ریاست محترم جمهوری در نطق خویش صحنه رخ داده در توافقات را وفق مراد خواندند و آرزو کردند در سایر حوزه ها نیز با همکاری بین المللی مشکلات را مرتفع نمایند. این تحلیل نادرست و برداشت غیرواقع از اتفاق رخ داده در توافق اگر بخواهد به حوزه های دیگر مورد نظر نظام سلطه تسری یابد، راه مداخله جدی آنان را در ایران اسلامی، منطقه و جهان باز خواهد کرد لذا از ابتدا باید با واقع بینی مکر و حیله مزورانه آمریکا را دید و با خوش باوری شعار نداد و آرزوهای خویش را بعنوان دستاورد بر زبان نیاورد.

نکته نهم، ارتباط مستقیم رفع مشکلات کشور با تفاهم هسته ای و شرطی نمودن جامعه برای عدول از مواضع آرمانی دیگر به بهانه رفع مشکلات است؛ ضروریست مسئولان دولتی در اظهارنظرها و اقدامات خود دقت نموده و بی پروا مسیر مورد نظر دشمنان کشور و رسانه های بدخواه مردم رشید ایران را هموار ننمایند. توجه به این نکته ضروریست که تیم مذاکره کننده با داشته هایی مذاکره کرد که ملت رشید ایران با هزینه زیاد به دست آورده است و خونهای مظلومی به پای پیشرفت فنی و صنعتی ایران در زمینه هسته ای ریخته شده است، لذا همگان باید بکوشند تا با پاسداشت عزت و عظمت ملت ایران و نگه داشت خون بهای پرداخته شده مسیر پیش رو را با نرمشی قهرمانانه به سمت آرمان ها طی نمایند.

در خاتمه ضمن آرزوی مجدد انجام توافق عادلانه و شرافتمندانه که حقوق ملت ایران و عزت ایشان حفظ شود معتقدم می بایست تیم مذاکره کننده به سوالات زیادی در خصوص دلایل عدم رعایت بسیاری از خطوط قرمز پاسخ داده و از بیان جملات کلیشه ای خودداری نمایند، گرچه مطمئناً ارائه توضیحات تفصیلی در افکار عمومی بخصوص نخبگان، رسانه ها و بویژه مجلس شورای اسلامی نیز مطالبه خواهد شد.

علیرضا زاکانی
متخصص پزشکی هسته ای و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران
۱۵/۱/۱۳۹۴
علي
Iran, Islamic Republic of
سلام.
سؤال بنده اينست كه در اين تفاهمنامه چه چيزي رو بدست آورديم كه در زمان آقاي جليلي بدست نياورده بوديم؟!
کاظم طوافی
United States
در دنیای امروز دو چیز قدرت میاره 1-پول2-اطلاعات
غربیها پولمون رو بلوکه کردند که اطلاعات بدست بیارن حالا که اطلاعاتمون دستشونه اگه دوباره پولها رو بلوکه کنن چی واسه معامله داریم؟
یادمون نره برای بدست آوردن این اطلاعات RQ170رو از دست دادند .این هواپیما زیاد ارزش نداشت یه مشت پیچ ومهره وسیم وفیوز بود که میخواستی وزن کنی نمکی شاید 2-3تومن بهت میدادولی نحوه اتصال این پیچ ومهره ها واطلاعاتش اونقدر مهم بود که کشور در حال آماده باش در اومد
فردو ،نطنز ،اجازه هر بازرسی بدون قید وشرط از هر جایی و....؟؟؟؟ به نظرتون ارزشش رو داره!!!
ضمن اینکه حقی رو دادیم تا حق دیگری رو بگیریم یعنی باز هم حقمون خورده شده (میزانش مهم نیست مهم اینه چیزی نگرفتیم)
اشكذري
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض احترام!
تكليف رآكتور پزشكي تهران كه حدود 8 سال ديگر نياز به سوخت20 درصد دارد چه مي‌شود؟ قطعا نبايد به بيرون مرزها دل بست. تجربه اين را ثابت كرد. علاوه بر آن، چيزي كه مي‌توانيم توليد كنيم چرا بايد از بيرون درخواست نمائيم كه قطعا به ما هم نمي‌دهند. با تشكر
همدل دولت
اصلا اگر مذاکره نمی کردیم چه اتفاقی می افتاد؟
ظریف درود
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
بابا ایول...
باسلام وخسته نباشید خدمت جنابعالی بنده چند سوال دارم 1مگر مقام معظم رهبری نفرمودن تحریمها یکجا برداشته شود 2چرا از خط قرمزهایی که رهبر گفته بودن رد شدید 3چرا درطراحی جدید دست امریکای جنایکار را دخالت دادید 4چرا بامردم روراست نیستید باجوابهای دیشب شما قانع نشدیم که چرا بیانیه شما با طرف امریکایی فرق داشت 5 ایا حاضرید که در مجلس توسط نمایندگان ملت توافقنامه تصویب شود در پایان نگذارید دل رهبر خون شود وخون شهدای هسته ای پایمال برای به هدف رسیدن امریکا ما نظر رهبر را در موردتوافقتامه خواستاریم هرچند اقا نظرشونو قبلا اعلام کردند وگفتند با ین توافق خوش بین نیستن ولی متعسفانه ازخط قرمز عبور کردید
آدم مقرض
... حالا تاریخ قضاوت خواهد کرد.
سيد محسن موسويان
اگر مراكز هسته اي ما رشد نكند و راكد باشد تا چند سال وبا توجه به كمبود نزولات آسماني و جنگ آب در دنيا آيا مشكلي در آينده براي توليد برق از مراكز هسته اي نداريم و آيا اجازه داريم نيرگاه برقي هسته اي بزنيم و آيا نيرگاته بوشهر هم شامل آن ميشود؟
سيد محسن موسويان
اگر كشور ما تا 10 سال حق استفاده از نسل هاي 2 به بعد سانتر فيوژ ها نداشته باشد و كار تحقيقاتي و علمي دانشمندان هم تعطيل شود آيا ما بمدت ده ها سال از پيشرفت و علم عقب نميمانيم-؟ آيا وابسته و گرفتار نميشويم و وضعيتي بدتر از حالا در پيش رو داشته باشيم؟
منتظر
به چه بهایی تمام دستاوردهای شهدا و دانشمندان را به باد دادین؟
به چه حقی جای مردم که در 22بهمن هم به شما هشدار داده بودند تصمیم گرفتین/
چرا ...؟
سيد محسن موسويان
اگر تمام تحريمها به واسته بحث هسته اي برداشته شود و از سال آينده امريكا و ديگركشورها به بهانه هاي ديگر تحريم وضع كردند و دوبار برگرديم سر جاي اول چه تضميني وجود دارد كه اين اتفاق نيفتد؟
ازکرمان یک مسلمان دلوابس بیسواد
سلام اقای ظریف خسته نباشی چگونه راضی شدی بخاطر راضی کردن وخوشحال کردن دشمن ازخط قرمزها ردشی....
اگر به ملت کلک زده مکر میورزید بدانید ومکروا مکرا... وا... خیرالماکرین.
عباس
United States
چراآقای ظزیف بادلواپسان... برخورد تند نمیکنید؟
کریم
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای ظریف آیا خدمت صادقانه به نظام جمهوری اسلامی ایران کار دیگران هم هست؟ لطفاً اگه ممکنه یک دوره برای بعضی ها که به اصطلاح دلواپس نظام هستند بگذارید.
محمد
این کار آقای ظریف هم یک پیروزیست...
محمد از کرمان
.... حاضر بودی اینجوری عروسش کنی ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
چرا به حرف های آقا گوش ندادید
چرا کاری کردید که نه دنیا داشته باشید نه آخرت
چرا نباید به تصویب مجلس می رسید.
حسن افشار
Romania
سلام آیا به همراه تیم مذاکره کننده هسته ای اعزامی به لوزان افراد حقوقدان هم حضور داشته اند ؟باتشکر
خدا عاقبتمون رو به خیر کنه
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
چرا روخوانی از یک متن توسط شما و آمریکا متفاوت است ؟
مهدی
سوال من اینه که اصلا همه انرژی هسته ای رو دادیم رفت چی گیرمون اومد جز اینکه به زبان قبول کردند که ما حق غنی سازی داریم
نسیم
از تیم مذاکره کننده خواهشمندیم که خط قرمزها را خدایی رعابت کنند و دنیایشان را به آخرت نفروشند،که البته پست و مقام و قدرت داشتن و به عدالت و حق طلبی رفتار کردن کار سختی است،ولی ما خواهان رعایت خط قرمزهایی که مقام معظم رهبری تعیین کرده اند می باشیم، و برای تیم مذاکره کننده دعا می کنیم ، که در صراط مستقیم باشند، و خداوتد ازتمامی لغزشها و تن به ذلت دادن ها حفظشان کند.
علی
شما دقیقا توی این 18ماه چه کار می کردی؟
آمریکا از سال ها پیش می گفت اعتماد ندارد و باید راستی آزمایی شود
الان هم همان را گفته
آمریکا از سال ها پیش می گفت اگر ایران کاری که ما می گوییم انجام دهد، تحریم ها را برمی داریم
الان هم همان را گفته
چه دستاوردی؟ چه نتیچه ای؟ چه پیروزی؟
سعید
آیا ایران در امریکا سفارت دایر خواهد کرد
حسن زاده ع
سلام اقای ظریف جدا خسته نباشید لطفا از اقای دکتر بپرسید چرا فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص لغو کامل همه تحریمها در بیانیه اورده نشده است وچرا همه تعهدات را اول ما باید اجرا کنیم سپس طرف مقابل ضمنا اقای ظریف تورا به قران به مردم کلیشه ای و سیاسی جواب نفرمایید دیپلماسی هوشمندانه شما را از ته دل قبول دارم ودر این خصوص با منتقدین شما بسیار بحث داشته ام اما این قضیه با عزت عظمت وتاریخ ایرات متمدن گره خورده است به طرف مقابل هرگز اعتماد نکند مردم شما را چه توافق بشه چه توافق نشه دوست خواهند داشت از همه نظرات سلایق مختلف سیاسی چه تند چه کند با اغوش باز استقبال کنید این به نفع ایران مقتدر است بگذارید نسلهای بعد شمارا به نیکی یاد کنند باسپاس
انرژی هسته ای بجان ما بسته اگر ظریف بذارد