چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

آروزی انتظامی برای بازی در فیلم سینایی

شنبه ۲ شهريور ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۳۹
کد مطلب: 308378
مراسم بزرگداشت خسرو سینایی با حضور چهره‌های هنری شامگاه اول شهریور در خانه هنرمندان ایران برگزار شد و هنرمندان حاضر در مراسم آثار هنری و اخلاق این کارگردان سینما را ستایش کردند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در ابتدای این مراسم که شامگاه جمعه اول شهریور در خانه هنرمندان ایران و با استقبال از سوی علاقه مندان برگزار شد، فیلم کوتاهی از حمید فرخ نژاد برای حاضران پخش شد. سپس مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران برگزاری چنین برنامه هایی را در نکوداشت و قدردانی هنرمندان بزرگ این سرزمین، بسیار لازم و عامل زنده نگاه داشتن عرصه پویای فرهنگ و هنر دانست.
 
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در بخش دیگری از سخنان خود به نقش خسرو سینایی در عرصه فرهنگ و هنر کشور اشاره کرد و گفت: در عالم فرهنگ افراد بسیاری هستند که آثار زیادی خلق کرده اند اما فقط تعداد معدودی از این هنرمندان هستند که به تمامه در قلب مردم حضور دارند و مردم از هنر آن ها استقبال می کنند.
 
سینایی هنرش را به پول و افتخار نفروخت
وی افزود: استاد خسرو سینایی بی‌شک یکی از هنرمندان بزرگ و تاثیرگذار این کشور است که در کنار وجوه هنری در حوزه اخلاق نیز فردی والا و دوست‌داشتنی است که نسبت به همگان به ویژه نسل جوان مهربان و به مسائل انسانی حساس و در ارتباط با مردم بسیار صمیمی هست. خسرو سینایی هیچ گاه هنر خویش را به پول و افتخار نفروخت، وی در آرامی و دور از هیاهو آثار زیادی خلق کرد که تا به امروز در عالم فرهنگ و هنر ما می درخشد.
 
به گفته وی، سینایی نه فقط در فیلمسازی بلکه هنرمندی است که در سایر فعالیت های هنری هم چون شعر و موسیقی نیز دست توانایی دارد.
 
مجید سرسنگی در پایان سخنان خود از انتشار مجموعه ای از فیلم های مستند خسرو سینایی از سوی خانه هنرمندان ایران خبر داد تا هنرمندان و نسل جوان بتوانند با فعالیت و تجربه هنری این کارگردان بزرگ و جریان‌ساز در هنر ایران ارتباط برقرار کنند.
 
در ادامه این مراسم، عزت الله انتظامی از یک عمر فعالیت خسرو سینایی در عرصه هنر و کارگردانی تشکر و قدردانی کرد و ابراز امیدواری کرد که در فیلمی به کارگردانی خسرو سینایی بازی کند. سپس اکبر عالمی با اشاره به فعالیت های خانه هنرمندان ایران در برگزاری برنامه های پاسداشت و نکوداشت از هنرمندان بزرگ و نامی این سرزمین، از مدیر عامل خانه هنرمندان ایران تشکر کرد.
 
وی در ادامه از خسرو سینایی تمجید کرد و گفت: خسرو سینایی در دوران دانشجویی ما استادی بزرگ و بی نظیر بود که تجربیات هنری خویش را بدون هیچ مبالغه ای در اختیار ما قرار می داد. آموخته های خسرو سینایی مسیر زندگی ما را روشن و خرد او توشه سفر ما شد.
 
این منتقد سینما علم بدون خرد را علم ندانست و توضیح داد: هنر بدون علم، هنر نیست؛ این جمله سینایی تا به امروز با من است و همواره در من زنده خواهد ماند. آثار استاد خسرو سینایی شعار نیست، خرد است، خردی است که از واقعیت زندگی می گوید و مسائل زندگی را به تصویر می کشد. او تا به امروز فیلم های بسیار زیادی ساخته است که هر کدام از این فیلم ها بیانگر مسائل انسانی هستند.
 
عالمی به اخلاق نیکوی خسرو سینایی اشاره کرد و گفت :سینایی فقط استادی در حوزه هنر نیست بلکه او استادی در حوزه اخلاق نیز هست. فردی که در ارتباطش با دیگران تا به امروز هیچ رفتار و کلام ناشایستی نداشته است تا کسی از او دلخور و رنجیده خاطر شود. سینایی بی شک در هنر ما استاد اخلاق است.
 
در ادامه این مراسم مجموعه اشعار خسرو سینایی با نام "ترانه‌ شاپرک‌های سفيد" رونمایی و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت و سپس پونه ندایی مدیر انتشارات "امرود" ضمن ابراز خشنودی از چاپ اشعار خسرو سینایی گفت: تمام شعر های خسرو سینایی از سال 34 تا 91 در این کتاب چاپ شده است. اشعار این کتاب را می توان به سه دوره تقسیم کرد: دوره اول از سال 34 تا 66 که شاعر در آن نگاه تلخی به زندگی دارد، دوره دوم از سال 70 تا 88 است که شاعر هم چنان نگاه تلخ خود را حفظ کرده است ولی از امید نیز می گوید و دوره سوم و آخر سال 90 تا 91 است که شاعر به بیان حس دورنی خود از تجربیات زندگی می گوید.
 
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به استعداد خسرو سینایی اشاره کرد و گفت :خسرو سینایی فردی با استعداد است که می توان ریشه های آن را در آثار مختلف هنری همچون سینما، ادبیات و موسیقی جست و جو کرد.
 
در بخش پایانی این مراسم از خدمات هنری خسرو سینایی با اهدای تندیس سرو و لوح تقدیر از سوی خانه هنرمندان ایران تقدیر شد و  در ادامه نیز فیلم بلندی از روناك جعفری درباره خسرو سينايی برای حاضران به نمایش در آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *