جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

بزرگترین گردهمایی جهان از زاویه دیگر

سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۲:۲۰
کد مطلب: 396371
کربلا هرسال در آستانه اربعین میزبان خیل عاشقان ثارالله خواهد بود و دشواری ها اجرشان را مضاعف خواهد کرد و چیزی از زیبایی های معنوی و شکوه و عظمت آن کاسته نخواهد شد.
به گزارش جهان، وحید یامین پور در گوگل پلاس نوشت:
عکس زیر هزاران زایر را نشان می دهد که در هوای سرد آذرماه کنار خیابان و زیر باران و در کنار زباله های بیشمار خوابیده اند. هرچند میزبانان خوش قلب و خونگرم عراقی تا سرحد امکان از زوار اباعبدالله علیه السلام پذیرایی کردند ولی حجم حضور عاشقانه مردم بیش از مقدورات بود.


این ماجرا از دو منظر باید فهم شود:
از منظر سیرو سلوک زایرین:
هیچکس گرسنه یا تشنه نماند لیکن دشواری های سفر بسیار بود. آنچنان که هیچکس از سر تفریح و خوشگذرانی هوس نخواهد کرد این سفر را تجربه کند. در روایات آمده است کسیکه بدون نیت تفریح و خوشگذرانی به زیارت اباعبدالله علیه السلام بیاید(لا اشرا و لا بطرا و لا سمعه و...) گناهانش بخشوده و هرقدمش مساوی حج و عمره است. بی شک دشواری های سفر اخلاص زوار و اجر آنها را بیشتر کرده است. امیرالمومنین علی علیه السلام در خطبه قاصعه می فرماید خداوند خانه خود را در بد آب و هواترین جا و زمینهای لم یزرع قرار داده تا حج قرین با دشواری باشد و اخلاص حجاج بیشتر شده و عبادت بدل به سیاحت نشود...
از منظر مسوولیت مسوولین:
هرساله حج با حدود هفتاد هزار نفر ولی با مقدمات شگفت آور و هزینه ها و دقتهای مدیریتی بسیار برگزار میشود. مسوولان حج و زیارت و بعثه شخصا حاضر میشوند و امور را مدیریت و نظارت می کنند و مکررا گزارش و بیلان کار و ... می دهند. آیا حضور سه میلیون زایر در پیاده روی اربعين آنقدر مهم نبود که مسوولان امر احساس وظیفه کنند و حداقل های این سفر را مدیریت کنند. بلیطهای هواپیما و اتوبوس تا چندبرابر قیمت خرید و فروش شد و هتلها با قیمتهای دلخواه زوار متحیر را سرکیسه کردند و دست آخر صدها هزار نفر کنار خیابانها خوابیدند و فردای اربعین با خستگی و سرگشتگی بدنبال وسیله و راهی برای بازگشت به خانه خود بودند. آیا سازمان حج و زیارت فقط مخصوص بررسی امور هتل های پنج ستاره ی سعودی است؟ آیا هفتاد هزار نفر برای حج امیرالحاج می خواهند ولی میلیونها نفر در زیارت اربعین که نشانه مومن است، امیرالزوار نمی خواهند؟ و مگر کدام اثر آیین مذهبی یا اقدام فرهنگی با آثار عظیم فرهنگی و سیاسی این اعجاز مردمی برابری میکند؟
با همه این تفاصیل کربلا هرسال در آستانه اربعین میزبان خیل عاشقان ثارالله خواهد بود و دشواری ها اجرشان را مضاعف خواهد کرد و چیزی از زیبایی های معنوی و شکوه و عظمت آن کاسته نخواهد شد اما همانطور که زوار مسوول مراقبه ی نفس و نیت خویش اند، مسوولان هم مراقب مسوولیت خود باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *