جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲۱
۷۴

دیگر کسی نمی تواند بگوید ندیدن کدخدا علت اصلی مشکل است/ باید فرصتی داد که مردم به رای العین ماهیت امریکا را ببینند

شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب: 316171
اگر تماس مستقیم با امریکا بنا باشد معجزه ای بکند الان موقع آن است. دیگر کسی نمی تواند بگوید ندیدن کدخدا علت اصلی مشکل است. حالا روبروی آنکه کدخدایش می خواندند نشسته اند. تماس تلفنی و جلسه حضوری هم برقرار است. اگر حل نشد، حق داریم نتیجه بگیریم مشکل جای دیگری است؟
دیگر کسی نمی تواند بگوید ندیدن کدخدا علت اصلی مشکل است/ باید فرصتی داد که مردم به رای العین ماهیت امریکا را ببینند
گروه سیاسی جهان نيوز ـ مهدی محمدی: دیگر کسی نمی تواند بگوید ندیدن کدخدا علت اصلی مشکل است. حالا روبروی آنکه کدخدایش می خواندند نشسته اند. تماس تلفنی و جلسه حضوری هم برقرار است. اگر حل نشد، حق داریم نتیجه بگیریم مشکل جای دیگری است؟

یکم- آقای روحانی و تیمش مرزهای تاریخی روابط جمهوری اسلامی ایران و امریکا را با سرعت بسیار بالایی در نوردیده اند. شامگاه جمعه وقتی خبر مذاکره تلفنی اوباما و روحانی به تهران رسید و تیم دولت عمد داشتند که به سرعت و از کانال های رسمی برسد و فورا هم رسانه ای شود- به سرعت این نکته در ذهنم شکل گرفت که این دوستان مطابق تاکیدات مکرری که خودشان داشته اند از اختیار کامل برخوردار بوده‌اند یا برخی مجوزهایی را در اختیار داشته اند، اما طوری رفتار می کنند که انگار برای تماس دستور داشته اند. شاید به آقای روحانی گفته شده باشد که اگر لازم دانستید و ضرورت دیدید می توانید تماس مستقیم برقرار کنید. حالا لابد آقای روحانی می گوید ضرورت دیده و لازم بوده است. بسیار خب، نخستین سوال، وقتی ایشان به تهران رسید این است که دقیقا کدام ضرورت اجتناب ناپذیر ایجاب می کرده پس از دیدار کری و ظریف، ایشان هم تلفنی با اوباما گفت وگو کند؟ و اگر این مکالمه تلفنی انجام نمی شد دقیقا چه ثلمه ای به دیپلماسی وارد می شد؟ این مهم ترین سوالی است که روحانی باید به آن پاسخ بدهد. ایشان مجوزی بسبار گران قیمت را هزینه کرده است؛ لابد توضیحی در این باره دارد که در مقابل چه چیز به دست آورده است یا انتظار دارد بیاورد.

دوم- رهبر کریم و بصیر انقلاب اسلامی پیش از این به صراحت فرموده اند که با مذاکره با امریکا مخالفتی ندارند اما به آن بدبین هستند. مهم ترین نکته ای که اکنون باید در نظر داشت این است که این بدبینی همچنان به عمیق ترین وجه ممکن به جای خود باقی است. ایران و امریکا با هم تماس گرفته اند اما این تماس تماس دو دشمن است. یک نشست یا یک مذاکره تلفنی هیچ دشمنی را تبدیل به دوست نمی کند. همه چیز درعمل روشن خواهد شد یعنی آنجا که پای بده بستان به میان بیاید. باید دید امریکایی ها چه می دهند و در ازای آن چه می خواهند. تعدیل خط قرمز تماس با امریکا نباید کسی را به این توهم بیندازد که خط قرمزهای هسته ای ایران هم کمرنگ شده است. این تعدیل برای ایستادگی بر سر آن خطوط قرمز است و برای اینکه عقلانیت و مشروعیت مقاومت در آن روز در حداکثر مقدار ممکن قرار بگیرد بویژه در زمانی که می دانیم دشمن تصمیم دارد در این مسئله مردم را در مقابل نظام قرار بدهد. نه مذاکره دشمنی را به دوستی بدل می کند و نه حرف می تواند جای عمل را بگیرد. در مرحله ای هستیم که می توان گفت شکل دیگر مهم نیست بلکه محتوا مهم است و انعطاف بر سر شکل دقیقا با هدف مقاومت بر سر محتوا انجام شده است.


سوم- از سال ها قبل کسانی در ایران همواره گفته اند که صرف اجازه تماس مستقیم و رایزنی باعث پیشرفت های حیرت انگیز مذاکراتی خواهد شد. در واقع مکررا دیده ایم که وقتی یک مذاکره دیپلماتیک -از جمله در موضوع هسته ای- به نتیجه نرسیده کسانی گفته اند علت اصلی جز این نبوده است که مذاکره کنندگان اجازه تماس و رایزنی مستقیم با امریکا را نداشته اند. به همین دلیل در بسیاری از موارد ضعف های مذاکراتی و دیپلماتیک، پشت این بهانه که «تا با صاحب اصلی دعوا حرف نزنیم چیزی حل نمی شود» مخفی شده است. اکنون این بهانه از میان برداشته شده است. اگر تماس مستقیم با امریکا بنا باشد معجزه ای بکند الان موقع آن است. دیگر کسی نمی تواند بگوید ندیدن کدخدا علت اصلی مشکل است. حالا روبروی آنکه کدخدایش می خواندند نشسته اند. تماس تلفنی و جلسه حضوری هم برقرار است. اگر حل نشد، حق داریم نتیجه بگیریم مشکل جای دیگری است؟

چهارم- هیچ کس در ایران سرمایه سیاسی لازم برای نرد عشق باختن با امریکا برای زمانی طولانی را ندارد. در واقع دقیق اگر باشیم اساسا رابطه ای در کار نیست بلکه هر چه هست به آزمون گذاشتن نیت و اراده امریکاست. ضرورت ندارد واشینگتن ماه ها و به دفعات آزموده شود. در همان یکی دو فرصت اول می توان دریافت که در حوزه نیات و در حوزه اراده سیاسی تغییری ایجاد شده است یا نه. فقط دستاوردهای عینی است که می تواند تداوم روند را ضمانت کند. پس از ۳ دهه امریکا فرصتی دارد که نشان بدهد چیزی تغییر کرده است. اگر این فرصت از دست برود تجدید آن دیگر تا دهه ها امکان پذیر نخواهد بود و آنچنان فضای ضد امریکایی در ایران بوجود می آورد که هرگونه تماس مستقیم بی معنا خواهد شد چه رسد به حرکت به سمت رفع نگرانی ها و همکاری در حوزه منافع مشترک. واضح است که امریکا غافلگیر شده است و معلوم نیست واشینگتن برای این وضعیت سناریویی از پیش نوشته دارد یا نه. مرحله انتقال از حرف به عمل خیلی نمی تواند طول بکشد. اوباما را نمی دانیم اما در تهران روشن است که آقای روحانی خیلی وقت ندارد.

پنجم- نمی دانم چرا ولی یاد ایام فتنه افتاده ام. آن روز ها وقتی کسی می پرسید چرا اجازه نفرمودند که همان شب اول سران غائله جمع شوند، پاسخ این بود که باید زمان داده می شد تا ماهیتشان آشکار شود و مردم خود درباره آنها به جمع بندی برسند. یادم هست فرموده بودند اینها پیش از محکومیت در دادگاه دستگاه قضایی باید در دادگاه افکار عمومی محکوم شوند. چیزی درون قلبم می گوید باز هم همان ماجرا در حال تکرار است. باید فرصتی داد که مردم به رای العین ماهیت امریکا را ببینند. چند ماه خون دل خوردن ارزشش را دارد. اگر ماهیت امریکا عوض شده بود که فتح الفتوح انقلاب اسلامی رخ داده است وگرنه می توان جبهه مقاومت را با قدرتی صد چندان بازسازی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تحلیلی دقیق است
امیدوارم روحانی پشیمان نشود
Iran, Islamic Republic of
در دنیا دو گروه از بهبود رابطه ایران و امریکا ناراحتند. 1- گروه اسرایلی ها و جنگ طلبان امریکایی و کارتلهای اسلحه
2- گروه دوم گروه تندروهای ایرانی که اینگونه مثل همین دست پروده برادر حسین متلک پرانی می کند
جالب است که این دوگره همواره در بسیاری از موارد که منافع آنها بخطر می افتد باهم تلاقی می کنند و به یک خط مشترک می رسند
حسین
به نام خدا
این نوشته یک هشدار بود که گارد را در برابر آمریکا کاملا باز نگذاریم و خوش خیال نباشیم. فکر نمی کنم مطلب تندی در آن وجود داشت که باعث دلخوری شما شده است.
United Kingdom
کسانی مثل شما که نمی دانم خوابید یا خود را به خواب می زنید مشکل اصلی هستید دوست محترم خود اوباما اعلام کرده که برای گفتگوی تلفنی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی هماهنگ بوده
خوابی آقا جان
توهم چقدر پس انتظار داريد فقط با ايران هماهنگ باشد؟ هر كشور دنبال منافع ملي خودش است اين همه سطحي نگر نباشيد ما هم بايد دنبال منافع خودمان باشيم با گفتگو ديپلماسي و .... فرهنگ بزرگي كه داريم نه با چنگ و قهر كه كشور هاي فرصت طلب مثل روسيه تركيه امارات چين ..... از اين جنگ و قهر ما اقتصاد خودشان را شكوفا كنند تا كي بايد ما جيب اين ها را در اين معركه پر كنيم
Iran, Islamic Republic of
خب با اسرائیل هماهنگ باشد که چی ؟ هر کشوری در دنیا دنبال منافع ملی خود و همگام با متحدانش است. کجای اینکار اوباما اشکال دارد. نکنه شما دنبال اینی که اوباما می گفت ما بخاطر ایران اسرائیل را از بین میبریم. این حرفها را احمدی نزاد زد و نتیجه اش را هم دیدید. اگر خیلی ناراحتید کاری کنید یک همه پرسی برای برقراری ارتباط با امریکا برگزار شود آنوقت خواهید دید که چه میزان از مردم مخالف هستند. آنچه که از بازتاب عمومی این روزها در مردم میبینیم درصد بسیار زیادی با این کار روحانی موافقند.
سعید
از دست پرورده های داخلی امریكا بهتریم هر چی باشه فتنه انگیزی نكردیم و انقدر برای نظام هزینه نتراشیدیم...فتنه گران انقلابیون رو تندرو مینامند برادران مواظب باشید
من
نمی دونم چرا این حاج حسین شده خار چشم خیلی ها. البته حرف حق زدن هزینه داره که آقا حسین هم داره بد جوری هزینه اش رو می پردازه
نرمشها باید برای حفظ ارزشها باشد
ایشان چکاره مملکت هستند
Iran, Islamic Republic of
ایشان ضمن اینکه یک تحلیل گر سیاسی است و شناخته شده می باشد مانند جنابعالی حق دارد به عنوان یک شهروند مطالبه حق کند. تو چه کاره ای که این سوال را می کنی؟
Malaysia
منظورش رئيس جمهور بود بابا....
اگر آقای روحانی را میپرسی که رئیس جمهور هستن و اگر آقای محمدی را میگوئی ایشان هم تحلیلگر سیاسی هستند
دیگر فرمایشی ندارید
سعید
Iran, Islamic Republic of
نه نیات آمریکا تغییر می کند نه اراده همچنان هم دشمنی برقرار خواهد بود ولی مسئله اینجاست که ما دائم نشسته ایم و می گوییم آمریکا بد است اینکه تکرار مکررات است چون امریکا بدست ظالم است مانباید با ان مذاکره کنیم و او هم هرکاری که ناشی از زور گویی اش است برسر ما اعمال کند این چه منطقی است آقا . هرکس حافظ منافع کشور خوداست و ایران و امریکا هم همینطور آمریکا بنایی بر امتیاز دادن و عبرت گرفتن ندارد ما باید با مذاکره به یک حد وسط برسیم
كامران علمدار
Iran, Islamic Republic of
دشمن ترين دشمن امام علي معاويه بود. امام بارها با او از طريق نامه نگاري گفتگو كرد. روش پيامبر هم همين بود. با كفار جنگ مي كرد و به وقتش صلح. ما كه نبايد در همه احوال در حال جنگ باشيم.
علی
قصد امام از نامه نگاری ها برگشتن معاویه به حق وسپردن حکومت به اهل حق بود نه صلح کردن برای از بین رفتن تحرم ها وقبول کردن ظالم وبا کدخدا کنار اومدن!
1- مگر ما با امریکا قبلا از طریق نامه و گفتگو و .... مذاکره نکردیم؟
2- مگر معاویه چند بار علی (ع) را تحریم کرد و تحت فشار گذاشت و علیه ایشان جنایت علنی کرد؟
3- معاویه تظاهر به اسلام میکرد و امریکا در ظاهر هم کافر است
4- کلا در مورد تحلیلتان یه 5 دقیقه فکر هم میکردید بد نبود!!!
مردم پس از وقایع سال 88 بصریتشان آنقدر زیاد شد که در 24 خرداد این بصیرت را به امثال شما نشان دادند
سعید
Iran, Islamic Republic of
"اگر ماهیت امریکا عوض شده بود که فتح الفتوح انقلاب اسلامی رخ داده است" قرار نیست ماهیت امریکا عوض شود شما فقط مطلق به مسائل نگاه می کنید
ایشون کی باشند که برای رییس جمهور منتخب مردم خط و نشون می کشند؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
ببينم كرسي هاي آزاد انديشي هم پر؟هيچ كس نبايد هيچي بگه به تيريز قباتون بر مي خوره ؟ ديكتاتوري تا چه حد. تا آخرين روزهاي دولت احمدي نژاد هي گفتيد و گفتيد ازجك گرفته تا تصاوير مضحك .با24 ميليون راي نه 50 ذر صد بعلاوه يك. انصاف و خجالت هم خو ب چيزيه .
لیاقت امثال شما همون احمدی نزاده
رضا
United States
درود بر احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
سازش نمیپذیریم
ابوذر
خوبه که حالا 50 و خورده ای رای آوردین و خدا رو بنده نیستین
اگه مثل احمدی نژاد 24میلیون به 13 میلیون می شدین چیکار می کردین؟؟؟؟!!!!
البته این رای آوردن روحانی به بی تدبیری احمدی نژاد در سال پایانی دولتش و نامردی و وطن فروشی عده ای در بازار برمیگرده که فشار زیادی به مردم وارد کردن تا مردم به کسانی رای بدن که هیچ ارزشی برای مردم قائل نیستن و بشدت دیکتاتورن. ماجرای خانم راستگو و تغییر آقای دانشجو و بسیاری دیگر که خواهیم دید
ناظر
ایشون همون کسی هستند که همواره تیرش به هدف خورده است و امثال شما از این حقایق عصبانی شده اید و پرت و بلا گفته اید. تو حرف بزنی و ایشان حرف نزند. نه عزیز من هم تو حرف بزن و هم ایشان. راستی این را هم بدان اگر دشمن در چند سال گذشته کوتاه نیامد اتفاقا دلیلش وقوع فتنه ۸۸ بود که امثال شما بوجود آوردید چرا چون دشمن را امیدوار کردید به افزایش زورگویی. ولی در خرداد امسال، این انتخابات به کام مردم تلخ نشد و دشمن هم ناامید شد. می دانی چرا چون همه مردم انتخابات را پذیرفتند و دشمن از دودستگی در ایران ناامید شد. این است راز تغییر رفتار آمریکا البته در ظاهر. امید که دولت موفق شود چرا که در این صورت همه ما پیروزیم نه عده ای از ما
Iran, Islamic Republic of
آقای محمدی ظاهرا" خودش را به خواب زده و نمیخواهد واقعیتها را ببیند در هشت سال دولت آقای احمدی نژاد دائما" از این تحلیل های مغرضانه ارائه شد و کشور عزیز ایران در اثر جهل و نادانی برخی مسئولین تا مرز فروپاشی اقتصادی و سیاسی پیش رفت مردم که نگران انقلاب و نظام بودند جریان تندرو و افراطی را کنار زدند و زمام امور کشور را به جریان میانه رو و اصلاح طلب سپردند . امروز ثمره همت مردم در انتخابات بتدریج نمایان میشود تعادل و توازن در روابط خارجی ایران با کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل از جمله امریکا از ضروریات قطعی یک دیپلماسی عاقلانه است که دولت جدید آنرا آغاز نموده است در همین مدت کوتاه قیمت دلار از چهار هزار تومان به زیر سه هزار تومان پایین آمده و سکه از یک میلیون و هشتصد هزار تومان به نصف این قیمت تنزل کرده و تحریم ها بتدریج در حال برطرف شدن است اینها همه از آثار دیپلماسی اعتدال است و این تازه اول کار است هنوز باید هشت سال فرصت داده شود به این دولت کریمه تا فعالیت کنند چرا آقای محمدی این مقدار عجله میکند و مغرضانه تحلیل می کند که باید همین امروز آثار مذاکره با کدخدا معلوم شود عجله نکنید دولت و مردم با اتحاد و همدلی همه مشکلات را برطرف خواهند کرد ./
Iran, Islamic Republic of
براي اينكه عامل تمام اين گراني ها خود اين آقايان بودند تا مردم به ستوه بيايند و به آنها راي دهند كه ديديم به نتيجه هم رسيدند ولي صبر داشته باشي و مكرو ا مكرالله والله خيرالماكرين
جهان نیوز

از کی این آقا کارشناس شده است
ایشان خیلی وقت کارشناس هستند این حضرتعالی هستی که تازه میخواهی بگوئی که من هم هستم
این برادرمون به برکت قحط الرجال دوره احمدی وارد تیم مذاکره کننده هسته ای شد و حالا شما بهش میگید کارشناس سیاسی وگرنه کارشناس آب حوض کشی هم نیست!
بابا شما چقدر فهیم و آدام شناس هستید ماشاالله به ایهمه هوش و ذکاوت!!!!!
جالبه که سر مساله عراق و ... میتونیم با امریکا ملاقات کنیم و ...
ولی سر ارامش مردم خودمون نمی تونیم.
هرچی کشیدیم از این 8سالی بود که تندرو ها و افراطیونی مثل همین آقا سر کار بووووودن
حمید رسایی
Belgium
شرط رو ملاحظه بفرمایید " اگر ماهیت آمریکا عوض شده بود " یک کودک هم انتظار ندارد که ماهیت یک کشور با یک تلفن عوض شود ، منتها این دوستاان نگرانند که اگر در رابطه اتفاق مثبتی رخ دهد پس تمام دستک و دکان به باد رفته را چه کنند ؟
Iran, Islamic Republic of
جالب بود
Iran, Islamic Republic of
موافقم
خوب است امثال .... که مذاکرات هسته ای را میدان آموزش خود میدانستند و با اعتبار مملکت برای مقامات دنیوی خود بازی میکردند چند ماهی ساکت شوند تا شاید آبروی محور مقاومت ترمیم شود
اشتباهی منفی دادم
محسن
Iran, Islamic Republic of
عالی بود!
علی
با سلام.تحلیل اقای محمدی فوق العاده تحلیل دقیقی است.دوستان خود را به خواب زده اند .خواهشن دوستان مستند صحبت کنند
معلم
Iran, Islamic Republic of
تحلیل ایشان بسیار عاقلانه و با نوعی دور اندیشی همراه بود هموطنان باید بسیار صبورانه تر این وقایع را پیگیری نمایند
مازیار
کارشناس محترم ، جناب آقای محمدی ...... به نظر من مذاکرات چند ساله هر کدام به وقت خودش دارای استراتژی مناسبی بودند که این هم از هوشمندی نظام است . الان هم وقت برداشت از کاشته های قبل است . لطفا روندهای تاریخی مذاکره را به صورت کامل ببینید تا انشالله عجولانه و با پیش فرض قضاوت نکنید . ضمنا وقت کردید در محله تان دوری بزنید تا ببینید مردم چه می خواهند ...
Iran, Islamic Republic of
موافقم اگر به جايي برسد بازهم نتيجه زحمت ها و شجاعت هاي هشت ساله دولت احمدي نژاد است كه الان نرمشان كرده .درود بر احمدي نژاد باهمه اشتباهاتش .ببينم حالا كيه كه اشتباه نداشته باشه .پيعمبرو معصوم كه نيستيم الاعمال بالنيات مهم اينه كه احمدي نژاد خط امامي است و هماه روحيه سالهاي انقلاب رو داره و مثل بعضي ها رنگ عوض نكرده.
مهدی
سلام
هنوز هیچ اتفاقی جز گفتگوی ساده رخ نداده که دنبال نتیجه مثبت یا منفی باشیم
م.ل.اراکی
Sweden
باسلام.

اولا ذوق زدگی و شعف بیخودی بعضی از سیاستمداران در کشور باعث میشود که ما قدرت چانه زنی را از دست داده و دست آمریکا برای فشار بر ایران باز شود. دومآ رابطه با آمریکا مشکل کدام کشور را حل کرده است؟؟ امروز شکر خدا وضع ما از خیلی از کشورهای منطقه بهتره. کافیست به مصر، عربستان و ترکیه نگاه کنید. هیچ کدام از این کشورها حتی یک روز هم بدونه کمک آمریکا خود را اداره نمی توانند بکنند. ترکیه حتی یک تعمیر ساده هواپیما را نمی تواند انجام دهد و از آمریکا و اسرائیل کمک فنی می گیرد. همین کشور تا خرخره به کشورهای غربی و بانک جهانی بدهکار است. درعربستان و مصر وصیعت به مراتب از این هم بدتر است. بزرگترین مشکل ما در حال حاضر در ایران نبود مدیریت و برنامه مدون و فعال است . ساختارهای موجود در کشور ناکارآمد است و کم کاری و پایین بودن بهره وری خسارتهای سختی به تولیدات غیر نفتی کشور وارد کرده است. زمانبری، رشوه، فساد اداری و رانت بزرگترین سد پیشرفت مملکت است. ولی خوشبختانه ما الان در خیلی از زمینه ها بخصوص صنعت دفاعی که مهمترین برگ برنده ماست خودکفا هستیم و میتوانیم با برنامه ریزی درست و فعال از این صنعت و نفت برای پیشرفت هر چه بیشتر کشور استفاده کنیم به شرط آنکه همگی تلاش کنیم.
شمسايي
Iran, Islamic Republic of
کامنت ها بد جوري به ضررتان شده نگرانم
Iran, Islamic Republic of
از کی تا حالا شده تحلیلگر
آرمين
8 سال گذشته با جبهه مقاومتتان چه ...به مملكت زديد...
Iran, Islamic Republic of
پس خواهشن صبر کنید و کفش پرت نکنید.
...زنده باد بهار
امین
Iran, Islamic Republic of
روحانی معتدل دوست داریم
China
خداییش با حسین شریعتمداری نسبتی نداره؟
نسل اول
وقتی با مدیریت رهبری این مذاکرات و یا تماس های تلفنی از طرف رئیس جمهور انجام میشه چرا عده ای نگرانند؟
خیلی معذرت می خوام: « آقای روحانی اولین پشت پا و ضرب شصت را دریافت کرد»
مهدی
امام (ره) فرمودند: آمريکا شيطان بزرگ است.
آيا تعامل با شيطان عاقبت خوشي خواهد داشت؟
به نظر من اين مذاکرات از الطاف خداوند است و به زودي همه چيز روشن خواهد شد و عشق امت به نظام بيش از پيش خواهد شد.
ما سربازان اسلام همواره گوش به فرمان علي دوران هستيم و سکوت ما دليلي جز ولايتمداري ما ندارد.
ما منتظر تنها يک اشاره ايم تا جانمان را فداي نهضت حسيني به رهبري سيد علي خامنه اي نماييم.
ياعلي
Iran, Islamic Republic of
موافقم
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا در مورد فتنه خوب شد زمان خورد و ماه از پشت ابر بیرون امد وریزش مدعیان بصیرت و بصیرت مدعیان ولایت و ریزش ارا وطرفداران احمدی نژادو اصولگراها ...
علی
سازش گام به گام
جبهه اصلاحات متوجه شده اند نمی توان در حرکت سریع به تمامی اهدافشان برسند، لذا برنامه درازمدت در ابعاد سیاسی، فرهنگی و اقتصادی طراحی کرده اند، ملاقات دو وزیر خارجه ایران و آمریکا و تماس اوباما با روحانی شروعی بر این برنامه است. البته بنده نمی خواهم بگویم حتما آقای روحانی دقیقا می داند چه می کند، خیر. ولی اتاق فکر و جریانی که برنامه ها را هماهنگ می کند، می داند چگونه رفتارها را هماهنگ کند تا در یک پروسه زمانی به نتایج داخواه خود برسد. ببینید، علی رقم اینکه مقام معظم رهبری تاکید کردند که من به مذاکرات خوشبین نیستم، آقایان اصرار به مذاکره دارند. و مسلم قضیه به همین ختم نمی شود،آنها می خواهند گام به گام به سمت دشمن بروند و به اسم نرمش قهرمانانه، از اصول کوتاه آیند.
البته رهبر معظم انقلاب شرایط را مدیریت کرده و نمی گذارند، به این سادگی دستآوردها به باد رود، البته این درصورتی است که خودیها هشیار باشند و فریب برخی حرفهای خوب آقایان را نخورند، حرف خوب زدن راحت است، رفتار عملی را باید دید که به اصول پایبند اند یا نه، اظهار نظر آقایان راجع به خوب بودن قیمت سه هزار تومان برای دلار یک مصداق است، وزارت علوم و.....
اين بدترين كاري بود كه روحاني مي تونست انجام بدهد
امیر
من فکر میکنم فضای بوجود آمده فعلی را مدیون مواضع قاطع و انقلابی احمدی نزاد هستیم اگر شهامت احمدی نزاد در ادامه قاطع برنامه صلح آمیز هسته ای که در نتیجه آن به پیشرفتهای چشمگیر و خارق العاده ای در انرزی هسته ای دست یافتیم و همچنین ایجاد تردید در مو ضوع موهوم هولوکاست نبود ، الان امریکا و غرب به این راحتی حقوق استفاده ملت ایران از انرژی صلح آمیز هسته ای را برسمیت نمی شناخت و تمایل به حل مسائل فی مابین وادار نمی شدند . به این معنی که در دولت قبلی گامهایی فراتر از نیاز برداشته شد ، حالا غرب برای اینکه بیش از این ضرر نکند خود را شیفته موضع معتدل دولت فعلی نشان میدهد
Iran, Islamic Republic of
برادارن معتقد به شعار «زنده باد مخالف من» توجه داشته باشند که ایشان فقط تحلیل و نظرشان را گفته اند. خدای ناکرده مرتکب قتل یا جنایتی نشده اند. واقعا کامنت‌ها انسان رو متعجب میکنه.
Iran, Islamic Republic of
از حسادت منفجر بشين تا ما حالشو ببيريم
سعید
با تشکر . عارضم که در جامعه ای که تعدادی فقط شکم و ... را می بینند و فکر می کنند با رابطه با شیطان همه چیز درست می شود بایستی با چشم کم بین خود ببینند که چه بلایی از همین ارتباط با شیطان بر سرشان می آید . آنان دشمن اسلامندو نگاشان ناپاک ، دل به لبخند شیاطین مسپار ، قدر خود را بشناس و قیمت خود مشکن
United States
شان شما ها همان برکینا فاسو و گینه بیسائو است. سطح ایران و انقلاب از دید شما همین پشیز است
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
سلام.نویسنده مطلب فوق:خدایی چرا دست از افراط گری بر نمیدارید؟چرا دوست ندارید مشکل حل شود؟ مگر حتما باید از دور ایستاد و بد و بیراه گفت؟ بخدا آنطوری که تو وامثال تو فکر میکنید نیست همانطوری که زمان خاتمی هم به آمریکا اجازه ورود به حریم وطن ندادیم الان هم نمی دهیم.ضمنا انتظار نداشته باشید به این سادگی و زودی روابط حل بشه.اگر به عقیده شما این کارها خون دل خوردن است پس بخورید و سنگ اندازی ادامه دهید تا روش باب میل تون شود.
United Kingdom
روحانی حمایتت می کنیم
اگر شما و امثال .... میگذاشتند الان هم اقتدار داشتیم و هم عزت و هم فرهنگ ایرانی و اسلامی را به جهان صادر کرده بودیم
علی
United States
اینها قرار بود بروند با نرمش قهرمانه کلنگ رابطه با امریکار ا بزنن ولی ظاهرا جو گیر شدن پی را کندن و تا سقف اول پیش رفتن
کمیل
Iran, Islamic Republic of
حاجی کوتاه بیا....از بیکاری ناشی از عدم جنک می ترسی؟
صلج جو
Iran, Islamic Republic of
جنگ طلبان با مذاکره مخالفند....چون منافع این قشر در درگیری است...
امین
Iran, Islamic Republic of
تو رو خدا دست از این صحبت ها بردارید.8سال مملکت دست امسال شما بود این شد وضعیت ما.
Iran, Islamic Republic of
امريكا اگر سرزمين امريكارا هم بشما بدهند شما فتنهگران افراطي قانع نميشويد
تحلیل عالی
Iran, Islamic Republic of
حدیبیه فتح الفتوح نبی بود ونرمش قهرمانانه فتح الفتوح امام خامنه است