جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲۲
۲۳

اطلاعاتی قابل‌تامل از مک‌دونالدزی که تنها یک ساندویچی نیست!

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۰:۱۴
کد مطلب: 436178
اگر پای مک‌دونالدز به ایران باز بشود، باید در اندک زمانی منتظر دیگر فست‌فودها و کافی‌شاپ‌ها و در زمان بسیار کوتاهی پس از آن نیز منتظر نمایندگی‌های شرکت‌های زنجیره‌ای تولید و فروش پوشاکی از قبیل «آدیداس» و «نایک» و «پومای» آلمانی و یا «گپ» و «نارت» و «لی» و «دولچه‌اند گابانا» و «لیوایز» آمریکایی و اسرائیلی و بین‌المللی باشیم.
اطلاعاتی قابل‌تامل از مک‌دونالدزی که تنها یک ساندویچی نیست!
به گزارش جهان، کیهان در یادداشتی به قلم بابک نیک‌پندار،‌ پژوهشگر استراتژی‌های صنعتی نوشت: ورود مک‌دونالدز نوک کوه یخی است که بقیه‌ آن در آینده‌ای میان مدت نمایان خواهد شد. نه تنها پرداختن به ورود مک‌دونالدز تلاشی برای تقلیل انتظارات از توافق نیست بلکه این پوشش خبری از سوی روزنامه‌های زنجیره‌ای، کمکی است برای ورود اسب تروایی به نام مک‌دونالدز به کشور اسلامی مان.

مک‌دونالدز یک نهاد صهیونیستی تمام عیار است که درآمد سه و نیم میلیارد دلاری در سال، برای آن‌ها، تنها از موفقیت‌های جانبی فعالیت‌شان قلمداد شده و بخش عمده‌ای از هزینه‌های عملیاتی ایشان از طریق این درآمد تامین می‌شود. هنگامی که از تاسیس یک شعبه از مک‌دونالدز صحبت می‌کنیم، باید این نکات را به صورت ویژه مورد توجه قرار بدهیم:

۱- با بیش از پانصد شعبه‌ فعال در سراسر جهان، مک‌دونالدز در کنار استارباکس، عملا، یک رصدخانه‌ فوق پیشرفته‌ تحولات اجتماعی در سراسر جهان می‌باشد که با تمسک به آنالیز‌های بسیار پیشرفته‌ رفتارشناسی و بازخورد سنجی، در خوشبینانه‌ترین حالت، دست کم در مقام یک پایگاه نظرسنجی ناخودآگاه به انجام فعالیت می‌پردازد.

۲- مک‌دونالدز به بهانه‌ لزوم آموزش همیشگی مدیران شعبه‌ها و صاحبان نمایندگی‌ها و کارگران و آشپز‌ها، امکان‌ آمد و شد بسیاری افراد و جاسوس‌های حرفه‌ای را به تمام کشورهای اروپایی و آسیایی در لباس مدرس و آموزنده‌ فنون‌کار و مدیریت، فراهم آورده است و همچنین، امکان فرا خواندن کارگران و خدمه و صاحبان نمایندگی‌ها را به بهانه‌ آموزش و دوره و غیره، به آمریکا و آلمان، آن هم بدون برانگیختن حساسیت نهاد‌های امنیتی کشور هدف، مهیا نموده و در این اثنا به جذب عناصر سست اندیش و ساده‌انگار برای انجام مقاصد اربابان خود می‌نماید. البته نباید هم از نهادی که با کشورهای دوست چنین برخوردی از خود نشان می‌هد، انتظار برخوردی متفاوت را نسبت به کشور ما داشت که بزرگترین دشمن آن‌ها به شمار می‌رود.

۳- سیستم حسابداری آنلاین مک‌دونالدز که بدون شک، جزو بالاترین سطوح کدگذاری‌ داده‌ها در تمام دنیا می‌باشد، به صورت استندبای و به عنوان یکی از معابر امن تبادل اطلاعات محرمانه در سطح بین‌الملل، همواره آماده‌ خدمت است. همچنین، به دلیل حجم انبوه داده‌های واقعی حسابداری که به صورت روزانه از همین مجرا در حال تبادل می‌باشد، عملا ردگیری داده‌های محرمانه که ممکن است در طول سال تنها چند ده بار نیاز به تبادل آن‌ها به وجود بیاید، عملا غیر ممکن می‌شود.

۴- برخلاف داشتن تکنولوژی‌های بالای اطلاعاتی، مک‌دونالدز در برخی از کشورها به صورت تعمدی از سیستم مالی شلخته‌ای بهره می‌برد. این شرکت حتی به بهای فدا کردن فاکتورهای بهره‌وری، امکان نقل و انتقال‌های نقدی پول و پولشویی‌های فراوان و پراکنده را در کشورهای مختلف پدید می‌آورد. به این ترتیب که در هنگام نیاز، حجم قابل توجهی منابع نقد را تنها در مدت چند روز، برای مثال در اختیار ایادی انقلاب رنگی در جمهوری گرجستان قرار می‌دهد.

۵- با گسترش استفاده از اینترنت از طریق گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های چک این و خدمات‌ هات اسپات‌ها، مک‌دونالدز و بسیاری دیگر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای وابسته به نظام سلطه، با در اختیار گذاردن اینترنت و وای فای رایگان برای مشتریان و ترغیب ایشان به استفاده از گوشی‌های خود در این مکان‌ها، عملا نیاز به پرواز پرهزینه‌ پهپاد‌ها بر فراز شهرها را در کلان‌شهرها از بین برده‌اند. ایشان حتی بدون کوچک‌ترین اطلاع خدمه‌ آن شعبه و مستقیما از مرکز، اقدام به تخلیه‌ اطلاعاتی دستگاه‌های هوشمند مشتریان و حتی رهگذران می‌نمایند. پیش‌بینی می‌شود که افشاگری‌های ویکی لیکس در خصوص اتاق‌های سفیدی که بر بام سفارت‌های آمریکا در بعضی از پایتخت‌های مهم جهان قرار دارند، کم‌کم دامنه‌ بیشتری از ابعاد این اقدامات را آشکار کند. گرچه نمی‌توان کاملا هم نسبت به نیت امثال اسنودن و آسانژ خوشبین بود.

بنابراین، باید توجه ویژه داشته باشیم یک شعبه مک‌‌دونالدز، به هیچ عنوان تنها یک ساندویچی دوست داشتنی نیست که نمایندگی آن به یک فرد علاقه‌مند به کارآفرینی اعطا شده باشد. گرچه، این منافاتی با این واقعیت ندارد که بیشتر نمایندگی‌های مک‌دونالدز در سطح جهان، کاملا بدون ارتباط با موضوعات عنوان شده باشند. در واقع، باید توجه داشت که اینگونه نیست که هر شعبه از مک‌دونالدز یک پایگاه جاسوسی پیشرفته باشد. بلکه، به صورت بالقوه، امکان تبدیل شدن به یکی از آن پایگاه‌ها را دارد. همچنین، به صورت بالفعل نیز ناخودآگاه به عنوان پوششی برای این‌گونه عملیات به کار گرفته می‌شود.

هدف؛ تغییر رفتار عملی و معنادار


شاید کمی باور این موضوع سخت باشد که ورود این شرکت‌ها به ایران، بتواند قدرتی مانند جمهوری اسلامی ایران را مجبور به تغییر رفتار کند. ما عموما این‌گونه می‌پنداریم که چون در دفاع مقدس که نام آن را جنگ سخت یا جنگ کلاسیک گذارده‌ایم، سربلند بوده‌ایم، اکنون و در جنگ کنونی کاری به مراتب ساده‌تر داریم؛ شاید استدلال ما این باشد که نام این جنگ، جنگ نرم است و قاعدتا باید جنگ نرم از جنگ سخت بسیار ساده‌تر باشد. اما بهتر است این‌گونه تصور کنیم که اگر جنگ سخت را قطع کردن چند درخت با تبر تصور کنیم، باید جنگ نرم را معادل با فرسایش تدریجی چندین کیلومترمربع دشت بدانیم. بهتر است به این موارد نیز توجه ویژه شود:

۱- از سال‌ها پیش و در عملیاتی از پیش طراحی شده، هالیوود به تبلیغ سبک زندگی غربی در ایران و جهان پرداخته است. از این طریق، یک تقاضای ذهنی برای مزه کردن سیب‌زمینی سرخ کرده و همبرگر مک‌دونالدز و پوشیدن شلوار لی اصل در بین مردم پدید آمده. اتفاقا بنده با این روزنامه‌های زنجیره‌ای در این مورد موافقم که در صورت نرسیدن این برندها به ایران ممکن است در بالای شهر تهران و اصفهان و تبریز و مشهد و برخی شهرهای دیگر حتی نوعی از سرخوردگی به وجود بیاید. اما نکته تاسف‌بارتر این است که در صورت ورود این برندها به ایران، آنها خود را به صورت یک قدیس دوست داشتنی به مردم معرفی خواهند کرد. ما شاهد خواهیم بود که انبوهی از اقدامات خیرخواهانه و عام‌المنفعه از سوی این شرکت‌ها و با سر و صدای زیاد به راه انداخته شود.

در چنین شرایطی، خنده‌دار خواهد بود اگر به مردم بگوییم این ساندویچ‌فروش خداپرست و خیرخواه و دوست داشتنی، یک جاسوس بی‌رحم است. فراتر از آن، در آن هنگام باید برای نشان دادن ابرویی که بالای چشم این شرکت‌ها است، نخست تلاشی دامنه‌دار را برای متقاعد نمودن افکار عمومی خود بنماییم. اگر باور این موضوع سخت به نظر می‌رسد، به نقل قولی که از مقامات روسی در پی تعطیلی اجباری چهار شعبه مک‌دونالدز در روسیه ایراد شده دقت کنید که گفتند: «این اقدام می‌تواند سرآغاز یک چرخش تاریخی باشد.» بله! در آن هنگام، ما برای بسیاری مسائل مجبور خواهیم شد که به نظرات این شرکت‌ها احترام بگذاریم. باید توجه داشته باشیم که دامنه این نفوذ به عمیق‌ترین مسائل داخلی ما نیز کشیده خواهد شد.

۲- ورود این شرکت‌ها به یک کشور، نیاز به چندین پیش‌زمینه تکنیکی دارد که می‌توان از جمله آن به تسهیل در مناسبات بانکی و همسان‌سازی قوانین مالیاتی و قوانین کار و یا به رسمیت شناختن نسخه ویژه‌ای مقررات مربوط به مالکیت معنوی یا همان کپی‌رایت اشاره نمود. البته در بدو ورود، آنها در خصوص این مسائل اصلا سخت‌گیر نخواهند بود. اما رفته رفته، این شبیخون‌های اقتصادی را در قالب هدیه‌هایی ارزشمند به ما معرفی خواهند کرد و امتیاز هنگفتی را که از ما دریافت خواهند را بزک کرده و به عنوان حاتم‌بخشی ویژه‌ای از سوی اقتصاد جهانی به ایران، به ما خواهند خوراند. همان‌طور که پیشتر اشاره شد، در آن هنگام، هرگونه مقاومت در برابر این جنایات اقتصادی، مستلزم تحمل هزینه‌هایی خواهد بود که افکار عمومی بر نظام تحمیل خواهد نمود.

۳- اما اینکه این تغییر رفتار دقیقا چگونه پیاده‌سازی می‌شود، خود داستانی طولانی است. به صورت بسیار فشرده می‌توان به این مصداق اشاره نمود که ممکن است ما به واسطه گشایش حساب‌های مختلط ارزی- ریالی، به عنوان یکی از لازمه‌های فعالیت شرکت‌های زنجیره‌ای چند ملیتی، نیازمند به برقراری نوع خاصی از روابط فاینانس و یا اعتباربخشی و کردیت با بانک جهانی شویم. پشت-‌بند آن، صندوق بین‌المللی پول هم در نقش دایه مهربانتر از مادر، رابطه مستقیمی را ولو با عده معدودی فعال اقتصادی بی‌بصیرت برقرار خواهد کرد.

کافی است در آن هنگام نیز مسئولینی داشته باشیم تا آب خوردن مردم هم در گرو برقراری روابط کردیت با صندوق بین‌المللی پول چه در سطح خرد و چه در سطح بانک‌های عامل بزرگ کشور تلقی شود! آنگاه، خواهید دید که چگونه و به طرفه‌العینی، ما هم به عنوان آخرین کشوری که حیثیت و شرف خود را با مصلحت صندوق بین‌المللی پول تعیین نمی‌کرد، به خیل کشور‌هایی خواهیم پیوست که همچون یونان و ارمنستان و آذربایجان و مجارستان و اوکراین، حقیقتا حتی آب خوردنشان هم منوط به جلب رضایت کدخدا خواهد بود.

مک‌دونالدز در سطح کلان بر اقتصاد کشورهای هدف تاثیر بسزایی می‌گذارد


هنگامی که شرکت مک‌دونالدز در یک کشور ریشه می‌دواند، در صورتی که با توجه به واقعیت‌های بازار، بتواند به شیوه‌ای پایدار در آن باقی بماند، تازه ابتدای کار انجام ماموریت‌های اقتصادی او فرا می‌رسد. با توجه به نکاتی که در زیر به آنها اشاره می‌شود، می‌توان متوجه شد که شرکت مک‌دونالدز به عنوان پیشقراول، و دیگر شرکت‌ها به عنوان بدنه اصلی، تا چه حد با رخنه به اقتصاد یک کشور، امکان تخریب آن اقتصاد را به دست می‌آورند.

۱- با وجود اینکه بارها و بارها اثبات شده که کیفیت غذایی «مک‌دونالدز» و «برگر کینگ» و «دومینوز» و «هات» و «این اند اوت» و «ساب-وی» و «استار- باکس» و دیگر اعضای لیگ جهانی کترینگ‌ها و فست فودها بسیار نازل بوده و حتی در مقایسه با ابتدایی‌ترین روش‌های تولید مواد اولیه مورد استفاده این شرکت‌ها، فلور میکروبی گاه تا ۱۰۰برابر نیز بیش از حد نرمال می‌باشد، بسیاری از این شرکت‌ها، تا حد ممکن از هرگونه تامین مواد اولیه و یا فرآوری گسترده آنها در کشورهای مصرف‌کننده، خودداری می‌کنند. بهانه همیشگی آنها هم حفظ کیفیت محصولات، مبتنی بر اصول ریتیل (Retaill) و مرچندایزینگ (Merchandising)، (فروش زنجیره‌ای مواد مصرفی) می‌باشد. این اقدام آنها مستقیما باعث خروج ارز از آن کشور و نهادینه نشدن و بومی نشدن صنایع بالادستی از جمله کشاورزی و صنایع تبدیلی کشاورزی در طیفی وسیع، از محصولات پروتئینی گرفته تا غلات می‌گردد. در واقع از این طریق، آنها از یک‌سو به تعداد فراوانی کارمند و کارگر بومی آن کشور حقوق پرداخت می‌کنند؛ اما در قبال این مبلغ تزریق شده به بازار، محصول دارای ارزش افزوده قابل توجهی به آن بازار وارد نمی‌شود. علاوه بر این، سود ناشی از فعالیت اقتصادی که در صورت بومی بودن منجر به سرمایه‌گذاری مجدد احتمالا در صنایع وابسته بالادستی و یا پایین‌دستی از جمله بسته‌بندی و چاپ و یا حمل و نقل می‌شد، از کشور هدف خارج می‌گردد.

مهم‌ترین نتیجه این اقدام‌ها عبارت خواهد بود از تورم و تبعات ناشی از خرید کالاهای با ارزش افزوده واقعی پایین، که روی دست کشور مصرف‌کننده می‌ماند.

۲- از دیگر سو، باید به توان خارق‌العاده رقابتی این غول‌های صنایع زنجیره‌ای نیز کاملا توجه داشت. در حال حاضر، قیمت ارزان‌ترین و ساده‌ترین ساندویچی که می‌توان در تهران خریداری کرد دستکم دو هزار و پانصد تا سه هزار تومان است. این مبلغ در صورت سفارش یک بطری نیم لیتری نوشابه گازدار، به راحتی به سقف چهار هزار تومان هم خواهد رسید. این در حالی است که طبق محاسبه بنده، یک پکیج کومبو که توسط مک‌دونالدز ارائه می‌شود و برای مثال می‌تواند شامل یک لیتر نوشابه گازدار و یک ساندویچ همبرگر و یکصد و پنجاه گرم سیب‌زمینی سرخ کرده باشد، حتی اگر مک‌دونالدز نزدیک به هفت درصد نیز از قبل آن سود دریافت کند، باز هم نهایتا تقریبا معادل با چهار هزار و پانصد تومان خواهد بود. علاوه بر این شایان ذکر است که مک‌دونالدز برای تسخیر بازار و به اصطلاح، دانه‌پاشی برای شکار بازار، حاضر خواهد بود همین محصول را ولو با ضرر و ارزانتر نیز در ایران به فروش برساند. حال این نکته باید در نظر گرفته شود که این شرکت، تنها در حکم پیشقراول لشکر شرکت‌های زنجیره‌ای است.

اگر پای مک‌دونالدز به ایران باز بشود، باید در اندک زمانی منتظر دیگر فست‌فودها و کافی‌شاپ‌ها و در زمان بسیار کوتاهی پس از آن نیز منتظر نمایندگی‌های شرکت‌های زنجیره‌ای تولید و فروش پوشاکی از قبیل «آدیداس» و «نایک» و «پومای» آلمانی و یا «گپ» و «نارت» و «لی» و «دولچه‌اند گابانا» و «لیوایز» آمریکایی و اسرائیلی و بین‌المللی باشیم. ناگفته پیدا است که اگر ما بی‌محابا درب‌های بازار کشور را به روی این غول‌های صنعتی بگشاییم، حکایت توان رقابت صنایع داخلی ما در برابر ایشان، حکایت سرخپوست‌هایی خواهد بود که بدون استفاده از اسب و توپ و تفنگ و شمشیرهای با آلیاژهای پیشرفته، در برابر لشکر تا به دندان مسلح انگلیسی و اسپانیایی و فرانسوی مقاومت می‌کردند.

نتیجه این خواهد بود که همین ته مانده صنایع کوچک و متوسط ما نیز به یغمای پنج به اضافه یک و شرکایشان خواهد رفت.

ما مواجه خواهیم بود با سیل ساندویچ‌فروش‌ها و کشاورزان و دامداران و دوزندگان لباس بیکار و آنگاه باید خود را کم‌کم آماده اجرای برنامه‌های نفت در برابر غذا کنیم. اگر سر سوزنی فکر می‌کنید که این نگاه اندکی بدبینانه است، باید عرض شود که این جمله‌های آخر، تنها با تغییر ضمیر افعال آن، به پورتفولیوی شورای روابط خارجی آمریکا در خصوص اقتصاد ایران تبدیل می‌شود. این سیاست‌ها با مدیریت بیلدربرگ و با همکاری موسسه دیسیس (DISIS) تدوین گردیده است و بخشی از آن بر پایه پژوهش‌های موسسه هوور دانشگاه استنفورد می‌باشد که زیر نظر عباس میلانی روی پروژه «دموکراتیزه کردن ایران و اعطای بازار آزاد به ایران» کار می‌کند!

گفتنی است بخشی از بودجه این پژوهش‌ها توسط شرکت لاکهید مارتین و کوکاکولا و مک‌دونالدز و از طریق هدیه به موسسه دیسیس تامین شده که موضوع فعالیت آن بررسی و پژوهش بر روی راهکارهای بهبود و ارتقای امنیت منافع استراتژیک آمریکا و متحدانش در خاورمیانه و با تمرکز روی ایران می‌باشد.

 جمع‌بندی:


مک‌دونالدز یک اسم رمز است. مک‌دونالدز یعنی مستحل شدن نظام در هزارتوی اقتصاد جهانی. افتتاح اولین شعبه مک‌دونالدز در ایران یعنی ورود اولین دز ویروسی مهلک که بدنه اقتصاد و سیاست ایران هیچ پادزهری در خود برای مقاومت و مبارزه با آن ندارد. آمدن مک‌دونالدز در ایران، یعنی کامل شدن آخرین حلقه زنجیر محاصره کشور. این حلقه همان حلقه‌ای است که تاکنون به فضل خدا و با حسن کیاست رهبر‌عظیم‌الشأن، تنیده نشده است. اما اگر به این اتفاق تن بدهیم، باید بدانیم که سنت الهی و قوانین الهی پابرجا هستند و صرفا چون دشمن ما نیت شر دارد، خداوند تلاش ایشان را بی‌نتیجه نخواهد نمود. این ما هستیم که باید هوشیار باشیم.

جان کلام اینکه، چه باور بکنیم و چه نه، اگر تنها نتیجه مذاکرات ده دوازده ساله برای غرب، این باشد که بعد از چند دوره تحریم و همچنین کارشکنی‌های خیره‌کننده داخلی در خصوص زمین‌گیر کردن صنعت و کشاورزی ایران، توانسته باشند شرایط عینی و ذهنی را برای ورود امثال مک‌دونالدز گرفته تا صندوق بین‌المللی پول فراهم نمایند، تلاش‌های ایشان و عمال داخلی آنها به هیچ وجه بی‌ثمر نبوده و به موفقیت بزرگی دست یافته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محسن
تمام این حرفها باید با سند باشد...

خیلی لقمه را میپیچانیم!!!!


چرا به همه چیز از دریچه تردید و جاسوسی و اسراییلی نگاه میکنید؟؟

خسته نشدید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Turkey
عمو جون
تا الان که همه این تحلیل ها کم یا زیاد عملیاتی شده. کدوم تردید؟
عادل
بسیار تحلیل زیبایی بود به دور از هر نگرش سیاسی این حرف رو میزنم.
شك دارين؟
الان اين مسائل جزو اقدامات معمول در همه جاي دنياست. چيز جديدي نيست.
توي دنياي امروز از ديتاي هر اپليكيشني ميشه استفاده كرد.
مهم تجهيز شدن به مسائل روز در زمينه آي تي و ... هست. در اين صورت رصد اونا از همون ديتاي خودشون راحت تره.
خيلي وقتا لازمه ما هم دست بقيه رو بتونيم بخونيم تا موثر مقابله كنيم منتها بايد از راه درستش وارد بشيم!
Iran, Islamic Republic of
ذهن متوهم. و ما ادراک ما الذهن المتوهم؟؟؟
unknow
با سلام افتتاح یک شعبه در ایران واقعا این قدر جنجال بر انگیز است که همه خود را درگیر کرده اند ایا نیستند کارهایی که به اسم ایرانی ولی جاسوس امریکا هستند بیایید اگر دست کسانی را کوته کنیم از این مملکت که سوء نظر به جمهوری اسلامی و نظام دارند نه شعبه هایی که شاید نظری یا کاری با نظام ندارند
با تشکر
Iran, Islamic Republic of
توهم از جنس دلواپسان اصولگرا
فاطمه
این مطالب رو به رده های بالا از جمله آقای روحانی بگید. این همه غربزدگی شزم آوره.
صالحی
به هر حال مکدونالد یک کسب و کار موفق جهانی است . همه این مواردی که شما گفتید درنگاه اول جالب به نظر می آید ولی شما برای این مطالب هیچ مستند قابل اتکایی ارائه ندادید.
سید هادی
با توجه به این توضیحات لازم است سیستم اطلاعاتی کشور یک شعبه مک دونالد در کشور باز کند تا شگردهای جاسوسی آنها را خنثی کند و با حک کردن آنها اطلاعات جاسوسی که از کشورهای دیگر جمع می کنند را در اختیار نیروهای اطلاعاتی ایران بگزارند.
نگران دلواپسان
آی گل گفتی
سرور
با سواد.حک کند!
Iran, Islamic Republic of
برای افساد طلبها این چیزها اهمیتی که ندارد هیچ بلکه یک نوع خوش خدمتی به اربابشان نیز تلقی میشود
Iran, Islamic Republic of
توهمات یک مریض...
رضا فهیمی
سردبیر محترم
سلام
ضمن تشکر از شما که نظرات را منتشر می کنید بایستی در پاسخ به نویسنده مطلب فوق به عرض برسانم که ما بایستی ضمن هوشمندی کامل ضمن تعامل با جهان از افتادن به دام های افراطی و تفریطی جلوگیری کنیم . ما این چند سال (تقریبا 10 سال) به دام چین افتاده ایم که تقریبا همین بلا را سرما آورده سیل محصولات بنجل و بی کیفیت چینی بازار ما را ویروسی کرده است صنعت ما تقریبا مقاومت خود را در برابر این هجوم از دست داده و مردم ما نیز با توجه به قیمت پائین محصولات چینی تقریبا کیفیت را از یاد برده اند و این اصل حمایت از محصولات وطنی نیز به ورطه فراموشی سپرده شده است. صنعتگران ما نیز برای دوام و بقا در چنین بازار آشفته ای و برای از دست ندادن عرصه بازار در مقابل محصولات بی کیفیت چینی نیز از کیفیت محصولات خود کاسته اند و با این کار اصل اعتماد مردم به محصولات وطنی را نشانه رفته اند. به هر حال اگر الگوی ما کشورهای غربی یا شرقی باشند همین بلا سر ما خواهد آمد . محققین و اندیشمندان و برنامه‌ریزان با اندکی مطالعه و جستجو در بین کشورهایی نظیر مالزی و... می توانند برنامه ریزی را برای کشور در پیش داشته باشند که ضمن رابطه متعادل و پایاپای با شرق و غرب هم مردم خود را از دسترسی به بازار با کیفیت محروم نکنیم و هم دچار کید دشمنانی که در لباس اقتصاد در صدد رسوخ به بازار جامعه اسلامی ما هستند نشویم . انشاءالله
آقا ول کنید اینهمه سیاه نمایی و منفی بافی رو ...
خدا شفا بده
چه ایرادی دارد کسب کار رقابتی باشد .
مگه مک دو.... در تمام دنیا که شعبه داره تا حالا دزدی و یا اختلاصی کرده الان سانویچ شده 15 تا 20 هزار تومان البته مرغوبش .
تو رو خدا بگذارید رقابت ایجاد شود و مردم حق انتخاب داشته باشند و به اجبار جنس نا مرغوب را به مردم ندهیم .
مثل خودرو هایمان که نه قابل رقابت با دنیا هستند نه ......ولی باید با هزینه بالا خریداری کنیم چرا چون عرضه تولید بعد از 50 سال نداریم و تا فرانسه یه پیچ به ما نمی دهد خط تولید ما متوقف می شود؟؟؟؟
کاش در این فرسط بدست امده مسئولین و مدیران مربوطه به فکر پیشرفت باشند و لااقل یک کارخونه ماردر به صورت سرمایه گذاری مشترک بزنند...
چــُــغـــوک
اختلاس دلبندم!!!
ساندویچ دلبندم!!!!
فرصت دلبندم!!!
ساندویچ خوب برای خواهر جونیور اونم مک دونالدیش اونوقت مدونا رو کم داریم ،بعدش همه چیز میشه گل و بلبل!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
املا هم تمرین کنی بد نیس!!!!
علی
من موندم این ملت برای چی شادی می کنن آخه سیب زمینی سرخ شده مگه مک دونالدز و غیر اون داره !!!
وای خدا اصلا باورم نمیشه ملت انقد دنبال این تشریفات مزخرف باشن
United States
۱-- کشوری که تکنولوژی روز دنیا را تولید میکند نیازی به همبرگر فروش برای جاسوسی ندارد.

۲--کشوری که تنبل است و نمیتواند در سطح دنیا رقابت کند و یا نام خود را بین المللی و سمبل کیفیت پایدار و کسب و کار موفق در دنیا داشته باشد و فقط با پول خام فروشی زندگی می کند (ایران-روسیه-عربستان-عراق) همواره فکر میکند که مشکل از جای دیگر است و تقصیر دیگران و جاسوسها و چه و چه.....

۳-- کشوری که قبلاْ‌ ازز این حرفها میزده و بعد درسش را یاد گرفته و رفته دنبال کار و کوشش (چین-کره-ترکیه- شیلی-مالزی-تایوان) حالا میبیند که زندگی این نسل از نسل قبلی بهتر شده و رفاه بیشتر شده و فقر کمتر شده و یواش یواش دارند جلو میروند و به فکر یک شبه ره صد ساله رفتن نیستند.....

والحاصل کلام اینکه خداوند فکر سالم و همت و نیت مثبت عنایت بفرماید و ما را از هر چه که ناشی از عقل گرد است مصون بدارد... آمین!
United States
مرگ بر ساندویچ!
زنده باد ابگوشت!
بدید دست آ. ق، کاملا اسلامی و سالم میشه.
مگه کوکا کولا هم این مشکلات را نداشت؟ آ ق حلش کرد.
این را هم بدید دست آ. ق حل میشه مشکلش!