جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۱
۲۹

۲ نکته در دقیقه ۹۰ مذاکرات/ هدف آمریکا از برهم زدن چارچوب لوزان

دوشنبه ۸ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 430543
هدف از این دبه کردن در واقع نه بر هم زدن چارچوب لوزان بلکه ایجاد شرایطی است که ایران به مدافع تفاهم لوزان بدل شده و عمل ۱+۵ به آن را برای خود پیروزی محسوب کند. برخی منابع نزدیک به دولت آمریکا هم همان زمان گفتند استراتژی آمریکا اکنون «حفظ چارچوب لوزان» است اما این کار را از طریق فاصله‌گذاری با آن انجام خواهد داد.
۲ نکته در دقیقه ۹۰ مذاکرات/ هدف آمریکا از برهم زدن چارچوب لوزان
به گزارش جهان، مهدی محمدی کارشناس مسائل هسته ای طی یادداشتی در وطن امروز نوشت: مذاکرات هسته‌ای اکنون در دورانی بسیار حساس به سر می‌برد. ماهیت چنین مذاکراتی اقتضا می‌کند در دقیقه ۹۰ بحث‌ها فشرده‌تر، پیچیده‌تر و تاکتیک‌های مذاکراتی که طرفین به کار می‌برند چندلایه‌تر شود.

واضح است که هیچ‌کدام از ۲طرف مایل به تمدید مذاکرات ـ جز تمدید کاری در حد چند روز- نیستند و بنابراین هر دو طرف احتمالا سعی خواهند کرد نوعی فرجام برای این مذاکرات تدارک ببینند ولو اینکه آن فرجام، دقیقا همان چیزی نباشد که در ذهن داشته‌اند. پیش‌فرض مذاکرات از دید طرف غربی این است که ایران به نتیجه گرفتن از مذاکرات نیاز دارد. همزمان آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند نیاز خود به حصول توافق را پنهان و دست خود را در شرایط عدم توافق باز نشان بدهند. اگرچه برخی مقام‌های دولت آمریکا همچون آنتونی بلینکن در روزهای اخیر از مرزهای مجاز فراتر رفته و مجبور به اعترافاتی صریح در این باره شده‌اند که در صورت عدم توافق اولا آمریکا دیگر قادر به حفظ رژیم تحریم‌ها نخواهد بود، ثانیا مشروعیت ادعاهای آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران بشدت مورد تردید قرار خواهدگرفت، ثالثا برنامه هسته‌ای ایران با سرعتی غیرقابل پیش‌بینی احیا خواهد شد، رابعا آمریکا با افزایش سطح تنش، از امکان همکاری با ایران در حوزه‌های منطقه‌ای محروم خواهد شد و خامسا آمریکا گزینه موثری برای مقابله با ایران تحت آن شرایط نخواهد داشت. گذشته از اینها روشن است که در صورت عدم توافق، اوباما یک بازی بزرگ سیاسی و رسانه‌ای را که ۲ سال است جریان دارد به جمهوری‌خواهان خواهد باخت و سرمایه سیاسی دموکرات‌ها برای رویارویی آتی با جمهوری‌خواهان را بر باد خواهد داد.

اکنون آنچه تعیین‌کننده است این است که کدام طرف حقیقتا نگران شکست مذاکرات است و خسارت آن را برای خود بیشتر می‌داند. این امر خود را در میزان مقاومتی نشان خواهد داد که طرف‌ها بر سر خطوط قرمز خویش به خرج خواهند داد و اینکه تا چه حد بتوانند طرف مقابل را نسبت به جدیت خود متقاعد کنند.

۲ تذکر مهم هست که در مقطع فعلی توجه به آنها بسیار راهگشا خواهد بود.

نخست اینکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران پس از تفاهم لوزان به صراحت تمام گفته است در لوزان توافقی حاصل نشده و حداکثر چیزی که رخ داده تفاهم روی یک سلسله راه‌حل‌ها برای موضوعات کلیدی بدون الزام حقوقی بوده است. طرف آمریکایی به فاصله کمتر از ۱۰ روز از زمان انتشار بیانیه لوزان برخی تعهدات کلیدی خود را پس گرفت و به اصطلاح دبه کرد. از همان زمان یک تحلیل بسیار جدی این بود که هدف از این دبه کردن در واقع نه بر هم زدن چارچوب لوزان بلکه ایجاد شرایطی است که ایران به مدافع تفاهم لوزان بدل شده و عمل ۱+۵ به آن را برای خود پیروزی محسوب کند. برخی منابع نزدیک به دولت آمریکا هم همان زمان گفتند استراتژی آمریکا اکنون «حفظ چارچوب لوزان» است اما این کار را از طریق فاصله‌گذاری با آن انجام خواهد داد. این امری است که باید اکیدا از آن مراقبت کرد. صیانت از خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب اسلامی هفته گذشته برشمردند نیازمند بازنگری‌های اساسی در چارچوب لوزان است که به تصریح تیم مذاکره‌کننده هیچ الزام حقوقی یا حتی سیاسی برای ایران ایجاد نمی‌کند و لذا مانع مذاکره مجدد درباره راه‌حل نیست. آنچه توافق نهایی در ایران با آن مقایسه خواهد شد، متن فکت‌شیت آمریکاست و ملاک مطلوبیت آن هم میزان فاصله‌ای خواهد بود که موفق به تولید آن با این متن شده است.

نکته دوم مراقبت از شفافیت و صراحت متن نهایی است. اگر بنا باشد متنی تحت عنوان برنامه جامع اقدام مشترک تا روز ۱۸ تیر نهایی شود این متن باید دارای حداکثر مقدار وضوح و قطعیت باشد. پیچیده‌سازی متن، مبهم و لایه‌لایه کردن راه‌حل‌ها، شفاف نشدن موضوعات کلیدی و قضاوت ناپذیر و تفسیرپذیر شدن متن، به معنای مرگ توافق در روز اجراست، چرا که در زمان اجرا هر طرف تفسیر خود را از متن ارائه خواهد کرد و این تفسیر‌ها نیز همزمان قابل جمع و لذا قابل اجرا نخواهد بود.

تیم‌های مذاکره‌کننده باید به هوش باشند که پیچیده‌سازی متن این بار یک تاکتیک مفید نیست، چرا که این توافق بناست درباره طیفی وسیع از موضوعات برای سال‌های طولانی اجرا شود.

یک توافق مبهم توافقی است که حتی اگر امضا شود اجرا نخواهد شد و انتشار آن عملا با توافق نکردن فرقی ندارد. خطوط قرمز مدنظر ایران نیز چنان شفاف و آشکار است که با هیچ میزانی از پیچیدگی در متن نمی‌توان آنها را دور زد. بنابراین تنها زمانی می‌توان ادعا کرد یک توافق روی میز است که در مسائل کلیدی تفاوت مواضع ایران و آمریکا در متن قابل رصد و مستندسازی باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از اول معلوم بود که آمریکا قابل اعتماد نیست و نباید به وعده هاش دل بست.
به همین توافق لوزان هم پایبند نبودن!
هر قدم که عقب بریم، اونا صد قدم جلو میان!
دقیقا همین طوره.
تحریمیم_میفهمی؟!تحریمیم_میفهمی؟!تحریمیم_میفهمی؟!تحریمیم_میفهمی؟! تحریمیم_میفهمی؟! تحریمیم_میفهمی؟!
اوبامای عزیز با ادب است هیچوقت همچنین کاری نمیکند امیدوارم هرچه زودتر به ما دموکراسی صادر کنند
محمد
United States
بیا اینم دموکراسی... بوووووممم!!!!
United States
راه قوی کردن اقتصاد داخلیه.
وگرنه معلومه نمیشه به مذاکرات دل بست و انتظار داشت که استکبار به ما رحم کنه.
سیاح
Iran, Islamic Republic of
استاد بسیار دقیق و درست تشخیص دادند
آنها یعنی دشمنان ایران از اینکه بتوانند جلو تحقیقات هسته ای را بگیرند و تحریمها را حفظ کنند و از بازرسی ها ، اطلاعات بدست بیاورند بسیار خوشحال و راضی هستند
Iran, Islamic Republic of
اشان کارشناس کدام قسمت مسایل هسته ای هستند؟
كارشناس سياسى مسايل هسته اى
عبدالله
مهدی محمدی تنها چهره رسانه ای ایران است که سابقه عضویت در تیم مذاکرات هسته ای را دارد. او هم یک چهره رسانه ای از خبرگزاری فارس است و هم در دوره جلیلی در مذاکرات هسته ای حضور داشت. البته نه به عنوان خبرنگار بلکه عضو تیم مذاکره کننده بود.
Iran, Islamic Republic of
در ضمن ایشون در دوره ای عضو تیم مذاکره کننده بودند
نه خیر عضو تیم دکتر جلیلی نبوده اند اطلاعات نامستند نده
مسافر
کمی برنامه های تلویزیون ایران رو نگاه کنی میفهمی !!!!!!!!!!!
گل گفتی/
عین سین
Iran, Islamic Republic of
درود خدابر آقای محمدی عزیز، و تیزبینی و توجه ایشان،انشاالله،ما حداقل در سیاست خارجی شاهد تدبیری از این دولت باشیم...
وا چقدر بی احترامی
Norway
اوا چه بی احترامی کرده بنده خدا
مهران
United States
کارشناس متوهم
Norway
این همه واقعیت. متوهم ؟!

با انگ زدن جلوی حرف حق رو نمیشه گرفت.
متوهم تویی که سودای آمریکا رو داری !!!!
ن
Iran, Islamic Republic of
بارک الله آقای محمدی

Norway
خدا پدرت را همواره رحمت کند . ولله من چیزهایی که طی این مدت دیده ام موید وجود جماعتی است که یه هیچ چیز پایبند نیست و منظورم امریکایی جماعت است . بشدت بایستی مواظب این گرگ های گرسنه بود . من فکر می کنم فرازهایی از مواردی که فرمودید و در ارتباط با توصیه به شفاف سازی و نه پیچیده و چند لایه کردن متن بسیار مهم است . نکته بعدی متناسب و متوازن کردن تعهدات طرفین است . زیرا ظاهرا اگر تخلف کنند ما زور اینکه یقه انها را درمحاکم بین المللی بگیریم نداریم .در دنیایی که زور حاکم است غیر از این نمی شود .مظلو م نمایی هم نمیشود کرد. فقط کافی است دوستانی که با زبان انگلیسی اشنا هستند سری به سایت های غرب یبزنند و ببینند اکثر کاربران غربی با چه لحن تاسف اوری با ما صحبت می کنند . علتش نیز فشار سنگین مطبوعاتشان است .
به هر حال منبع اطلاعاتی کاربران غربی رسانه های دروغ پردازه باید روشنشون کرد و رسانه های دیگه ای معرفی کرد
رهگذر
Norway
هم ولایتی گل گفتی
اگر رهبری تذکرات لازم رو نمیدادند بعضی بدشون نمیومد که تمام شروط آمریکا رو بپذیرن
مسعود دیپلمات
بحث آقای محمدی کاملا" صحیح است، دقیق تر از این نمی توان گفت.
احسان
نباید نظرات کسایی رو که توهین میکنن منتشر بکنید.
مرگ بر آمریکا
صدای رهبر
کلید حل مشکلات کشور در ژنو و لوزان نیست...

مقام معظم رهبری