جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱
در دانشگاه امام صادق(ع)؛

همايش«من و نامه رهبر» برگزار شد

چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۶
کد مطلب: 424847
به همت کانون اندیشه جوان و دفتر مطالعات دعوت اسلامی واحد جهاد علمی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) همايش «من و نامه رهبر به جوانان آمریکای شمالی و اروپا» در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، همايش «من و نامه رهبر به جوانان آمریکای شمالی و اروپا» با حضور آيت الله رشاد، حميدرضا مقدم فر،‌ حجت الاسلام بهمن اكبري، حجت الاسلام حسين ملك زاده، سیدمحمدرضا اصنافی همراه ميزگردي با حضور مرضيه هاشمي و كنيز فاطيما و وقار رضوي، به همت کانون اندیشه جوان و دفتر مطالعات دعوت اسلامی واحد جهاد علمی بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) به مناسبت روز ملي جوان در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد.

آیت‌الله علی‌اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به عنوان سخنران ويژه این همایش با اشاره به اینکه پیامبر اکرم (ص)‌ از طریق جذب جوانان در جامعه اثرگذار بودند، اظهار داشت: بسیاری از مواقع اخبار فراوانی داریم که جوانی به ایشان مراجعه می‌کرد و ایشان او را به محیط خانواده و فامیلش آنچنان دگرگون شده بود و اخلاق منطقی پیدا کرده بود که نظرها را جلب می‌کرد بارها رخ داده بود پدر یا مادری از اینکه تحولی قطعی و شگرف در رفتار جوانش رخ داده و وقتی سؤال می‌کردند که چطور این اتفاق افتاده آن جوان می‌گفت که با پیامبر (ص) ارتباط داشته است.

وی افزود:‌ این خطاب رهبری به جوانان اروپا و آمریکای شمالی در رفتار دینی یک سنت بوده و این احیای سنت از طرف ایشان صورت گرفته است. این اتفاق یک خط‌دهی راهبردی است که نشان می‌دهد تکلیف ما در چه‌جایی قرار دارد. عمدتاً اهتمام باید به پیام‌رسانی به جوانان باشد همان‌طور که در انقلاب ما امام نیز این رفتار را انجام داد و اطرافیان ایشان را عمدتاً جوانان تشکیل می‌دادند و بنیاد انقلاب در فکر، عاطفه و قوای جوان‌ها ساخته شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه شنیده است در برخی کشورها و مناطق اصلا نامه‌ به جوانان نرسیده است،‌ گفت: این نوع فعالیت‌ها با تشریفات پیش نمی‌رود، باید سفیری خاص برای این کار اعزام شود این نامه نباید تنها در فضا باقی بماند بهرحال ما نگران این سرنوشت هستیم. اسلام درباره اصل اثبات وجود به خدا اهتمامی و آیه‌ای نداشته است آنچه بیشتر مورد اهتمام قرآن است راجع به شکل و طرح توحید است تصور می‌کنم جهان امروز نیازمند به توحید است.

حمیدرضا مقدم‌فر، مسئول فرهنگي مجمع جهاني بيداري اسلامي در اين همايش با موضوع «بررسي ابعاد محتوايي نامه رهبري به جوانان آمريكاي شمالي و اروپا» با اشاره به نحوه انتشار پیام مقام معظم رهبری گفت: ما همواره در مسئله مواجهه با غرب با رسانه‌های جبهه استکبار مقابل بوده‌ایم و برای اولین بار پیام مقام معظم رهبری به جایی می‌رود که دور آن دیواری وجود ندارد و در آنجا همه محکومند که پیام ایشان را ببینند و بشنوند. رسانه‌های آنها همواره اسلام‌هراسی و شیعه هراسی را بعد از اتفاقات بیداری اسلامی دنبال کرده‌اند و در عمل آنها اسلام هراسی به‌عنوان پوسته و اسلام سازی به‌عنوان هسته قرار داشته است و این مسئله از آغاز بیداری اسلامی شکل گرفته است و آنها همواره اسلام و مسلمانان را در رسانه‌های‌شان به‌عنوان دشمن اصلی نمایش داده‌اند.

وی در ادامه سخنانش افزود: بهانه حمله به اسلام حرکت‌های تروریستی و کشتارهای ددمنشانه داعشی‌ها در منطقه خاورمیانه از سوی غرب مطرح شد، اینها بهانه قرار گرفت و یک جو سنگینی ایجاد شد حال در این فضای سنگین و با بهانه‌ای که گفتم یک رهبر دینی و سیاسی آن هم در جمهوری اسلامی گفتمانی را آغاز و پیامی را صادر می‌کند که کاملاً متفاوت با تصویر بازنمایی شده از اسلام توسط نظام سلطه است. برای اولین بار یک رهبر به جای مقامات سیاسی جوانان یک منطقه را مورد خطاب قرار می‌دهد.

در ادامه اين همايش مرضيه هاشمي و كنيز فاطيما به همراه وقار رضوي از كارشناسان امور بین الملل رسانه، ميزگردي با موضوع «ابعاد استعماري فرهنگ غرب و تصویرسازی نادرست از اسلام» به زبان انگليسي انجام داد و سخناني بيان داشت كه با استقبال و پرسش و پاسخ حضار مواجه گرديد كه در گزارش تفصيلي ترجمه مباحث مطرح شده در اختيار مخاطبين قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام حسين ملك زاده، رايزن فرهنگي سابق ايران در خارج از كشور نيز در اين همايش با موضوع "زیبایی های اسلام از نگاه غیر مسلمانان در غرب" بيان داشت با توجه به اينكه هيچ كدام از دين واره ها، مكاتب و شرايع به جز اسلام به طور كامل پيرو حق نيستند و فاصله زيادي با صراط مستقيم و طريق حق و حقيقت گرفتند لذا از زيبايي كامل برخوردار نيستند و زشتي انحراف و تحريف چهره حقيقي آنها را به شكل دهشتناكي از ريخت واقعي خود انداخته است.

وی با اشاره به اینکه بعضي ها كه مي خواهند تمسخر بكنند مي گويند همه فقط به خاطر ازدواج آمدند و مسلمان شده اند اما حق اين است كه اين طور نيست يعني واقعا نمي شود گفت كه اكثر موارد به خاطر ازدواج آمدند و مسلمان شدند گرچه حتي اگر همين هم بود اين موضوع خودش يك امتياز محسوب مي شود! چرا؟ به جهت اينكه مگر تبليغات بسيار زيادي عليه اسلام و مسلمين نمي شود كه اينها حقوق زنان را رعايت نمي كنند به زن ها ظلم مي كنند و يا اينكه زنها تحت اختيار مسلمين آزار مي بينند؟ پس چگونه است كه خود زنان غربي با تجربه عيني خود گرايش به ازدواج با مردان مسلمان دارند! يعني احساس مي كنند با مرد مسلمان خيلي راحت ترند و حقوقشان بيشتر رعايت مي شود تا با مردهاي هم كشوري خودشان. بسياري از اينها قبل و يا بعد از ازدواج شروع به مطالعه درباره اسلام مي كنند.

حجت الاسلام بهمن اكبري، مشاور معاونت پژوهشي سازمان فرهنگ و ارتباطات با موضوع "تحليل گفتمان نامه رهبري به جوانان آمريكاي شمالي و اروپا" و در بخش انتهايي، سیدمحمدرضا اصنافی، كارشناس حوزه فضاي مجازي و مدير سابق رسانه هاي برخط مركز رسانه هاي ديجيتال به عنوان سخنران پاياني همايش با موضوع "ظرفيت شناسي شبكه هاي اجتماعي در انتقال پيام مفهوم نامه" به ايراد سخنان خود پرداخت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *