پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۲
حجت الاسلام سعیدی:

فعالیت سیاسی جزء وظایف سپاه است

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب: 271847
یکی از موضوعاتی که ضد انقلاب و دشمن سعی می‌کند مردم را بر روی آن حساس بکند، بحث ورود سپاه به انتخابات است. علی رغم القائات آنها، سپاه باید با توجه به شرایطی، در برخی مسائل ورود پیدا کند ولی آنچه برای سپاه ممنوع است، ورود در دسته‌بندی‌ها و حزب‌بازی‌هاست.
به گزارش جهان، حجت‌الاسلام علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با فارس گفت وگو کرده است که خلاصه ای از آن به شرح است.
  
*اولین مساله دانش سیاسی است، قطعاً هیچ کس مخالف نیست که پاسداران از دانش سیاسی بالایی برخوردار باشند. دوم بینش سیاسی است که نمی‌توان پذیرفت یک پاسداری که حافظ انقلاب است بینش سیاسی قوی‌ای نداشته باشد. مسئله سوم گرایش سیاسی است و هیچ انسانی بدون گرایش سیاسی نیست. ما صحنه‌های پیش رو را به پاسداران ارائه می‌کنیم چراکه در جامعه ما اندیشه‌های متفاوتی وجود دارد. از اندیشه‌های الحادی تا گرایشات مخالف، معاند و تا جریان‌هایی که صددرصد با آرمان‌های امام و رهبری همراهی دارند.
 
*با تکیه بر اساسنامه و مرامنامه احزاب و دبیران و شورای مرکزی آنها، 15 جریان را مورد کنکاش قرار دادیم که از جمله آنها جامعه روحانیت،‌ مجمع روحانیون، حزب موتلفه، حزب کارگزاران، سازمان مجاهدین خلق و حزب مشارکت است که در 7 نسخه کتاب در حدود هر کدام 400 صفحه چاپ شده تا بتوانیم مواضع، عملکرد و رفتار یک حزب را در طول 50 سال اخیر به پاسداران و بسیجیان بشناسانیم.
 
* اینها ابعاد فعالیت‌های سیاسی سپاه است اما یک تفاوت جوهری بین سپاه و ارتش و دیگر نهادها وجود دارد و آن اینکه فعالیت سیاسی جزء وظایف سپاه است.
 
* در روزهایی مثل روز قدس و 22 بهمن و در همه مناسبت‌ها سپاه با همه وجود آن هم با آرم، نشان و شعارهای شفاف در جامعه حضور فیزیکی دارد.
 
 *همه فعالیت‌های سیاسی برای سپاه ممنوع نیست، بلکه اینها جزء وظایف یک نهادی است که باید در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کند.
 
*اگر یک گروهی در برابر انقلاب ایستاد و برخلاف شعارهای امام موضع‌گیری کرد، آیا سپاه نباید موضع‌گیری کند؟
 
 * بنده به عنوان نماینده ولی فقیه باید موضع‌گیری سیاسی داشته باشم. ما در دسته‌بندی‌های احزاب و تشکل‌ها و اختلافات آنها با هم ورود پیدا نمی‌کنیم اما در تقابل بین حق و باطل و قرار گرفتن جریان و گروهی در برابر نظام نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم.
 
*اینکه سپاه بخواهد در انتخابات دخالت کند و یا مثلا با زور مردم را به سمت فرد خاصی سوق بدهد، بله، اینها صددرصد ممنوع است و کسی هم شکی در این ندارد اما صحنه‌آرایی به معنی تبیین و آرایش سیاسی و شناساندن جریان‌هایی که در عرصه انتخابات فعال هستند نباید مورد غفلت قرار گیرد، ما بایستی گفتمان امام(ره) و رهبری را برای پاسداران تشریح کنیم تا بتوانند در مسیر حرکت به سمت انتخابات، درست حرکت کنند.
 
* مرز «دخالت تکلیفی» و «دخالت ممنوعه» مشخص و روشن است. در مسئله ای مثل فتنه 88 پاسداران بر اساس ماموریت قانونی خود در پاسداری از انقلاب و دستاوردهای آن وظیفه ایستادگی در برابر فتنه را دارد و این ایستادگی باید هم قبل از فتنه، هم حین آن و هم بعد از آن باید باشد.
 
 *در زمان حضرت امام(ره)، مبنای حرکت سپاه، تدابیر ایشان بود اما یک سری متغیرهایی داریم که اینها، تدابیر خاص و متناسب با شرایط را می‌طلبد. در زمان حضرت امام(ره) این تدابیر را ایشان بیان می‌فرمودند و در زمان رهبری معظم انقلاب نیز این تدابیر از طرف رهبری بیان می‌شود.
 
* نوع دسته‌بندی جریان‌ها در زمان پیامبر(ص)، با دسته‌بندی جریان‌ها بعد از پیامبر متفاوت است و اگر کسی متوجه این تفاوت‌ها نشود، در حرکت دچار اشتباه خواهد شد. اشتباه بسیاری از خواص در عصر امامت علی(ع) این بود که اولاً به متغیرها توجه نداشتند و ثانیاً برای همه صحابه مصونیت و قداست ثابت در نظر گرفتند. ما این متغیرها را رصد کرده و براساس آنها و تدابیری که در این متغیرها اعمال می‌شود،‌ تدابیر را به پاسداران منتقل می‌کنیم.
 
 * بسیجی کسی است که آرمان‌های امام(ره) و رهبر انقلاب و گفتمان نبوی و علوی را سرلوحه کار خود قرار دهد. در انتخابات هم همینطور است و مواضع و تکالیف یک بسیجی با پاسداران رسمی متفاوت است.
 
* رهبر انقلاب در طول سالهای اخیر اصطلاحات زیادی نظیر تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، جنگ فرهنگی و ناتوی فرهنگی مطرح فرمودند تا به جامعه و مسئولین بفهمانند ما درگیر خطر تهاجم فرهنگی هستیم ولی متاسفانه به این مسائل خیلی توجه نشد و به بهانه‌های مختلف، تسامح و تساهل را در دوره‌های قبلی تئوریزه کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *