جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

کلیددار جدیدمصاحبه‌های‌خارجی‌رئیس‌جمهور

شنبه ۲۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب: 381142
امتیازی که NBC و گزارشگر آن به دست آورد پیش از آن در اختیار «کریستین امانپور» و شبکه خبری CNN قرار داشت.
به گزارش جهان به نقل از فارس، صرف نظر از بازتاب سخنان رئیس‌جمهور در رسانه‌های داخلی که عمدتاً از طریق صدا و سیما و برخی خبرگزاری‌های داخلی صورت می‌گیرد انعکاس موضع‌گیری‌ها در رسانه‌های جهانی نیز مورد توجه مقامات داخلی کشور است.

از همین رو یکی از برنامه‌های ثابت رسانه‌ای رؤسای جمهور در دوره‌های گوناگون گفت‌وگو با شبکه‌های تلویزیونی بین‌المللی است.

این گفت‌وگوها گاه در هنگام سفر به کشورهای خارجی صورت می‌گیرد و گاه پیش از سفرهای مهم بین‌المللی که لازم است موضع رئیس‌جمهور به صورت مستقیم از طریق رسانه‌های بین‌المللی و در سطح جهانی منتشر شود.

* اعلام موضع پیش از مهمترین سفر رئیس‌جمهور


سفر رؤسای جمهور ایران به نیویورک که از زمان محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران به صورت یک سنت سالانه درآمده است، اغلب به عنوان مهمترین سفر دیپلماتیک سالانه رؤسای جمهور ایران یاد می‌شود.

در طول ۹ سال گذشته مهمترین مذاکرات ایران با کشورهای گوناگون در سطح رئیس‌جمهور در طول این سفر برگزار شده است و طبیعی است که موضع‌گیری روحانی پیش از سفر خود به این کشور که درست در آستانه مذاکرات اتمی برگزار می‌شود از اهمیت خاصی برخوردار است.

در این میان هرگونه موضع‌گیری و یا مصاحبه مطبوعاتی از سوی شخص اول دولت با هر رسانه‌ای به معنای اهمیت آن رسانه برای دولت جمهوری اسلامی است.

* "آن کوری" کلید دار جدید مصاحبه‌های خارجی حسن روحانی


پنجشنبه هفته گذشته حسن روحانی با «آن‌کوری» گزارشگر شبکه خبری NBC در خصوص مهمترین مسائل بین‌المللی و دیپلماتیک ایران از جمله رابطه با آمریکا و همچنین مذاکرات هسته‌ای گفت‌وگو کرد.

این مصاحبه که بازتاب گسترده‌ای در سطح رسانه‌های داخلی و بین‌المللی داشت، عملاً به عنوان موضع‌گیری ایران در مذاکرات و همچنین سفر رئیس‌جمهور به نیویورک شناخته شد.

نکته جالب در اینجاست که «آن‌کوری» اولین مصاحبه‌گر خارجی بود که توانست با حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران پس از حضور وی در مسند ریاست‌جمهوری گفت‌وگو کند.

گفت‌وگوی سال پیش وی با نکات جالبی همراه بود که برای اولین بار از سوی رئیس‌جمهور در سطح بین‌المللی مطرح می‌شد، این مصاحبه به عنوان یک پیروزی برای شبکه NBC مطرح شد که توانست چنین موقعیتی را در ایران به عنوان یکی از مهمترین سوژه‌های خبری غرب به دست آورد.

* رقابت نزدیک آن و کریستین

امتیازی که NBC و گزارشگر آن به دست آورد پیش از آن در اختیار «کریستین امانپور» و شبکه خبری CNN قرار داشت.

امانپور در زمان ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی و همچنین محمود احمدی‌نژاد اولین خبرنگار خارجی بود که توانست امتیاز مصاحبه با رؤسای جمهور ایران را به دست آورد. مصاحبه خاتمی با CNN که از ابراهام لینکن به عنوان شهید یاد کرد جزو جملات تاریخی در مصاحبه‌های خارجی رؤسای جمهور ایران محسوب می‌شود.

همچنین احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق ایران نیز واژه خس و خاشاک را برای اولین بار در پاسخ به سؤال کریستن امانپور مطرح کرد. پاسخی که حاشیه‌های فراوانی را برای وی در آن زمان به همراه داشت.

* مستندی که هیچ رسانه ایرانی فرصت آن را نیافت

البته فعالیت «آن‌کوری» تنها محدود به دوران حسن روحانی نبوده است بلکه وی در زمان ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد نیز از برخی فرصت‌های استثنایی فعالیت رسانه‌ای در ایران برخوردار شد.

به عنوان مثال وی توانست مستندی را از یک روز کاری احمدی‌نژاد از زمان بیدار شدن وی تا سفر پروژه‌ای و شرکت در همایش تهیه کند.

«آن‌کوری»‌ سابقه گفت‌وگو با سیدمحمد خاتمی را نیز به عنوان خبرنگار رسانه‌ای در کارنامه خود دارد.

* رسانه‌های ایرانی دست خالی‌اند

این امتیاز به رسانه‌های خارجی برای دسترسی مستقیم به جدی‌ترین مواضع مقامات عالی کشور از جمله رئیس‌جمهور در حالی صورت می‌گیرد که خبرنگاران رسانه‌های داخلی ایران از هرگونه تهیه گزارشی در داخل خاک آمریکا منع شده‌اند، تا کنون هیچ یک از مقامات عالی‌رتبه امریکایی حتی در حد معاون وزیر نیز با رسانه‌های ایرانی گفت‌وگو نکرده است.

این در حالی است که تقاضاهای متعددی در این‌باره از سوی رسانه‌های ایرانی به مقامات امریکایی تسلیم شده است. شاید دور از ذهن نباشد که مقامات ایرانی نیز دسترسی رسانه‌های آمریکایی به خود را به بهبود وضعیت رسانه‌های ایرانی در آمریکا محدود کنند و یا با فراهم آوردن فضای بهتر زمینه انتشار برداشت ایرانی از اخبار را در سطح بین‌المللی فراهم کند.
https://jahannews.com/vdcgtq9wxak97q4.rpra.html
jahannews.com/vdcgtq9wxak97q4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *