پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰
۸۴

آزادي بيان اگر منجر به انكار خداشداشكالي ندارد

دوشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب: 168842
علي مطهري با تاكيد بر اينكه هر كسي بايد در تفكر خود آزاد و در بيان آن نيز آزاد باشد، گفت: حتي اگر اين آزادي بيان منجر به انكار خدا و جمهوري اسلامي باشد، چنين كسي اگر براساس تفكر به اين رسيد بايد در بيان فكر خود ‌آزاد باشد.
به گزارش جهان به نقل از فارس علي مطهري نماينده مجلس شوراي اسلامي در ادامه مناظره "آزادي بيان در جمهوري اسلامي " در پاسخ به اين سوال كه حدود آزادي چيست؟ مرز آزادي اجتماعي افراد تا كجا ادامه دارد، اظهارداشت: برخي مي‌گويند مرز آزادي، محدود نكردن آزادي ديگران است، اما اسلام مي‌گويد علاوه بر اين، مصلحت فرد و جامعه، آزادي اجتماعي را معدود مي‌كند.

وي گفت: فرض كنيد در منزل مي‌خواهد مشروب بخوريد و مزاحم كسي هم نيستيد، اما اسلام اجازه اين را نمي‌دهد، چرا كه اسلام مي‌گويد بدن و عقل تو يك سرمايه و داراي ارزش است و نبايد كاري كرد كه آن ضرر ببيند.

نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به آيه‌اي از قرآن كريم بيان داشت: هيچ جمله و آيه‌اي كه آزادي اجتماعي را به اين زيبايي تبيين كرده باشد، در اين زمينه نيست. قرآن خطاب به ساير اهل كتاب مي‌گويد: اي اهل كتاب ما و شما يك امر واحد را معيار و ملاك قرار دهيم و همه به سراغ كلمه و امر واحدي بياييم و نسبت آن با همه نامساوي است و آن اينكه غيرالله را نپرستيد و شريكي براي او قرار ندهيد، دوم اينكه هر كدام از ما ديگري را ارباب خودش قرار ندهد، يعني از نظر اعتقادي فقط خدا و از نظر اجتماعي نظام ارباب رعيتي ملغي.

مطهري در ادامه باطرح اين پرسش كه چرا آزادي بايد باشد، جواب داد: ۱- نبايد مانع بروز استعداد‌هاي بشر شد.۲- بسياري از چيزها را با جبر و زور نمي‌توان به بشر تحميل كرد (الااكراه في‌الدين) در دين، تفكر، اجبار نمي‌شود.

وي گفت:برخي سوال مي‌كنند كه آيا ولايت فقيه در حوزه نظر است يا عمل؟كه من پاسخ مي دهم، ولايت فقيه به حوزه عمل تعلق مي‌گيرد، چرا كه نمي‌شود گفت انسان مثل ديگري فكر كند، اما در حوزه عمل به خاطر مصالح جامعه مي‌توان مانند ديگري عمل كرد. زيرا اشرف بودن انسان در ميان مخلوقات مختار بودن او است.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه مرز آزادي؛ نفاق، فريب و نيرنگ است اظهارداشت: هر كسي بايد در تفكر خود آزاد و در بيان آن نيز آزاد باشد و حتي اگر منجر به انكار خدا، جمهوري اسلامي باشد چنين كسي بايد در بيان فكر خود آ‌آزاد باشد، مادامي كه نيرنگ و فريب نيست بايد در بيان خود آزاد باشد.

مطهري ادامه داد: اگر كه براساس تفكر رسيدم اينجا كه خدا و پيامبر وجود ندارد، بيان آن بايد آزاد باشد و از آن معذب نخواهد بود، چرا كه به دنبال حقيقت بوده است ولي اگر فردي از آيات قرآن استفاده كرد در حاليكه اعتقاد به آن ندارد، جلوي آن را بايد گرفت.

وي يادآور شد: شهيد مطهري خيلي‌ جاها انتقادهايي به مهندس بازرگان داشتند، ولي مي‌گفتند اين آدم صادق است و فكرش همين است، ذهنش تجربي است و اساساً با فلسفه آشنا نيست، و از روي حقيقت‌جويي براي خود تفكراتي دارد. اين آدم منافق نيست. اما برخوردشان با سازمان مجاهدين خلق محكم بود و سخت در مقابل آنها ايستاد و گفت ما با اينها همكاري نخواهيم كرد، از آيات براي فريب جوانان استفاده مي‌كنند، ولي آنجايي كه صداقت و حقيقت هست خيلي باز برخورد مي‌كند.

اين نماينده مجلس افزود: اگر گروهي غيراسلامي بود و با تفكر به اينجا برسيد، اين بايد آزاد باشد منتهي بايد با پرچم خود وارد ميان مردم شوند.من فكر نمي‌كنم كه در ميان رهبران جمهوري اسلامي كسي به اندازه او اينقدر در حوزه تفكر باز فكر كند.

مطهري در بخش ديگري از سخنان خود اظهارداشت: اينكه ما مي‌گوييم حتي احزاب غير اسلامي آزاد هستند و بيان آزاد اگر ناشي از تفكر باشد بلامانع است، مقصود كارهاي ژرناليستي و رسانه‌اي نيست؛ بلكه اگر واقعاً كسي براساس تفكر به اينجا رسيد كه دين، پيامبر، مذهب و... همه ابزاري براي فريب مردم بوده است، بايد بتوانند در نشريات و محافل تخصصي حرف خود را بيان كنند و در مقابل اسلام‌شناسان بيايند حرف خود را بزنند.

وي خاطرنشان كرد: خدمتي كه امثال كسروي و حزب توده به اسلام كردند، هيچ‌كس نكرده است، اينها با شبهاتي كه در جامعه مطرح كردند، علما وارد ميدان شدند و جواب آنها را دادند و گوهر اسلام آشكار شد. همچنين آنهايي كه به زن هجوم كردند و حقوق او را زير سؤال بردند، موجب شدند شهيد مطهري كتاب حقوق زن در اسلام را بنويسيد، اينها به طور غير مستقيم و ناخواسته به اسلام خدمت مي‌كنند.

اين نماينده مجلس ادامه داد: بالاخره بايد جايي و مكاني باشد كه اينگونه افراد بتوانند حرفشان را بزنند، نه اينكه در روزنامه‌ها و رسانه‌ بحث‌هاي عقيدتي را مطرح كنند و مردم عادي وحشت بكنند، بلكه بايد در مكان‌هاي تخصصي اين مباحث بايد مطرح شود و از طرف علما پاسخ داده شود. اما اين وضعيت در جمهوري اسلامي مسلماً در حد مطلوب نبوده است.

مطهري با تاكيد بر اينكه ما بايد برخي از حساسيت‌ها كم نكنيم و نترسيم،گفت: يك نقصي كه در كار ما وجود دارد اين است كه فكرمي‌كنيم جمهوري اسلامي يك موجود نحيف است و اگر چند نفر پيدا شوند و اعتراض كنند و فرياد بزنند، انقلاب از بين مي‌رود، اينجور نيست. انقلاب آنچنان ريشه‌هاي محكمي دارد كه به هيچ وجه با اين حرف‌ها آسيب نمي‌بيند.

وي با يادآوري مسائل بعد از انتخابات ۸۸ خاطرنشان كرد: در بحران‌هاي اخير من در مصاحبه‌هايم گفتم، ما بي‌جهت اينقدر از كساني كه به هر دليلي به انتخابات اعتراض داشتند و فكر مي‌كردند تقلب شده وحشت كرديم، بايد مي‌گذاشتيم چند بار شعار دهند، تجمع كنند تلويزيون پخش كند و وقتي هيجان آنها پايين آمد، آن موقع كه حداكثر صد هزار نفر باقي مي‌ماندند كه به دنبال آشوب بودند، آن موقع بايد سخت گرفته مي شد، نه اينكه از زور اول باتوم به دست بگيريم، گاهي اوقات اشتباه در مديريت بحران است، اما بايد توجه داشت در چنين بحران‌هايي تصميم‌گيري سخت است، چرا كه هيچ تضميني وجود ندارد كه اگر اجازه تجمع داده مي‌شد افراد بيشتري كشته نمي‌شدند، امثال ما هم نمي‌توانند چنين ادعايي بكنند، ولي آنچه كه به نظر مي‌آيد اين است ما نبايد بي‌جهت از حرف مخالف وحشت داشته باشيم.

اين نماينده مجلس ياداور شد: شهيد مطهري مي‌گويد: جوانان ما فكر نكنند كه با جلوگيري از افكار مخالف به اسلام خدمت مي‌كنند، اين اشتباه است، چرا كه روش پيامبر اسلام و ائمه‌هاي اين نبوده است، ما بايد كم كم تمرين كنيم كه افراد بتوانند حرفشان را بزنند، حرف ما اين است كه ترسي از افكار مخالف نداريم، ما در همه زمينه‌ها منطق قوي داريم، در زمينه نظام حكومتي، اقتصادي، خانوادگي، جزايي و حقوقي... حرف داريم، اگر ضعفي است از ضعف مديريت ماست.

مطهري گفت: اگر آزادي بدهيم كه اينها حرفشان را بزنند معلوم مي‌شود كه چيز خاصي را در پشت حرف‌هاي آنها نيست، اما اگر جلوگيري شود مشكل ايجاد مي‌شود. نيازي به سخت‌گيري ما نبوده است، لذا ما بايد رفتارهاي خود را اصلاح كنيم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این اقا همونی نیست که گفت طرح نظارت بر نمایندگان سند بردگی است که آقا دیروز جوابشو دادن
چرا از این مطلب نمیگین
اگه از اطرافیان احمدی نژاد بود الان تو بوق و کرنا کرده بودین
واقعا برات متاسفم علی مطهری
اگر موسسه نشر آثار شهید مطهری را از علی مطهری نگیرید وضعیت همین است
واقعا اظهار نظرهای علی مطهری رو میخونم سر درد میگیرم

نمیدونم چکار کنم
Iran, Islamic Republic of
رحمت خدا بر شهيد مطهري و درود بر دکتر علي مطهري.
Iran, Islamic Republic of
نه تنها اشکال ندارد، بلکه اگر به جاي متهم کردن و تخريب نمودن، با منطق استوار و قوي برخورد کنيم، مفيد نيز هست.
Iran, Islamic Republic of
اقای مطهری‍ اگر حرف نزنید چه اتفاقی می افتد؟شما مثلا میخواهید ایدیولوژی برا خود درست کنی اقای مطهری؟ نمیتونی جونم
Iran, Islamic Republic of
اسلام به مشروب خوردن فرد در خانه اش را تعزیر نمیکند اما پخش مشروب در صحنه اجتماع حتما تعزیر میشود آقای آقازاده!
Iran, Islamic Republic of
یواش یواش داره هویت خودشو رو میکنه ! مگه همین دیروز حضرت آقا تو دهن این شخص کم سواد نزد - چرا در اموری که ربطی به او ندارد اظهار فضل میکند ؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
درود بر علي مطهري خيلي جالب بود
Iran, Islamic Republic of
مانند اوايل انقلاب که سران حزب توده در بيان عقايد خود آزاد بودند و مي گفتند و مي نوشتند و حتي در تلويزيون جمهوري اسلامي آمدند و با شهيد مظلوم بهشتي (ره) مناظره کردند. در صدر اسلام هم افراد مشرک و منکر خدا به حضور پيامبر (ص) و ائمه (عليهم السلام) مي آمدند و به مناظره و احتجاج مي پرداختند. در تاريخ آمده که وقتي برخي از ياران پيامبر (ص) و ائمه (عليهم السلام) در برابر آنان مي ايستادند و تند مي شدند، معصوم عليه السلام آنان را آرام مي کرد و پاسخ منکران و مشرکان را مي داد. پس اگر منطق ما قوي و محکم است، چرا از بيان آزاد بترسيم؟!
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا علامه طباطبا يي ره مي فرمايند :در مكتب اسلام آدمي از قيد بند هر چه غير خدا آزاد است بنظر ميرسد اين آزادي يك آزادي واقعي باشد زيرا آزادي هاي ديگر داراي نفسانيت هايي ميباشد و ظاهرا آزادي ميباشد و در باطن قيد و بند ميباشد
والله خير الحافظين
جناب استاد بشریت!!!
اشرف بودن انسان به عقل اوست نه به آزادی و الا خر و الاغ و قاطر هم آزادند چون به هر کسی بخواهند می توانند جفتک بزنند!
والعاقبه للمتقین
Iran, Islamic Republic of
لا اکراه فی الدین در اصول است اما وقتی کسی اسلام را پذیرفت باید از الیوم اکملت لکم دینک و اتممت علیکم نعمتی .ورضیت لکم الاسلام دینا پیروی و اطاعت کند......
Iran, Islamic Republic of
خوب شهید مطهری(ره) هم همینو نمی گه مگه؟
مگه نمی گه توی دانشگاهها باید یه استاد مارکسیست بیاد مارکسیست رو درس بده!
مگر برخورد ائمه (ع) همینطور نبوده که کسی صادقانه گرایش فکری داشت میومد با امام رضا(ع) یا امام صادق(ع) یا امام باقر(ع) مباحثه می کرد؟

لطفا متحجرانه برخورد نکنید
Iran, Islamic Republic of
آقاي مطهري شما اگر به قدرتي برسي ديكتاتوري مطلق مانند قذافي داري. چونكه آقاي كوچك زاده وقتي خواست در مجلس پاسخ شما را دهد با الفاظ ركيك به وي فحاشي كردي و يك بار هم در راديو ايشان را تهديد كردي با شما درنيفتد. پس از كدوم آزادي حرف ميزني كه حاضري اسلام را له كنند ولي به شما انتقاد نكنند. دوم اينكه اينقدر از شهيد بزرگوار مطهري عزيز (ره) مايه نذاريد ايشان براي تمام ايرانيان و اسلام است نه شما كه اصلا حرف هاي شهيد عزيز را درك و اجرا نميكنيد.
Iran, Islamic Republic of
گیرم پدرت بود فاضل- از فضل پدر تو را چه حاصل؟
خداوکیلی اگه پسر شهید مطهریه نبودی چاقو می دادن دستت تا شکم خودتو سفره کنی؟؟
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا امثال شما از فتنه 88 وحشت داشتید که یکی به میخ میزدید و یکی به نعل آقای آقازاده !
Iran, Islamic Republic of
اگه 4 نفر مثل شما آزادی بیان داشته باشند دیگه نیازی به شبهه افکنی دشمن نداریم ......
Iran, Islamic Republic of
خدا او را هدایت کند ....
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای مطهری همیشه گفته ام که شما یکی از خاندان سالاران صادق هستید و سخنان خود را بی پیرایه و شفاف میزنید.
اما ایا واقعا همین گونه است که می فرمایید یعنی ازادی بیان به همان شکل که یک نفر صادقانه عقیده واقعی خود را بگوید نه مثل امروز جامعه ما سراسر ریا و تزویر باشد؛ حاکم است.
چه طور یک مداح بایت سخنان لات منشانه اش تقبیح نشد؛ اما رئیس جمهور به خاطر برخی نظرات خود از دید شما سرکش عنوان شد؟
ایا انها که از فحاشی به برادر مسلمان بدون دادن فرصت پاسخگویی استقبال می کنند فکر این را ندارند که جهت این پیکان شاید روزی به سمت آنها برگشت.
سخن شما بسیار متین . اما اثری از آن حداقل در گفتار و عمل خودتان نمی بینیم. نمونه اش سخنی که به آقای کوچک زاده به عنوان یک فرد مسلمان گفتید.
اما نمی توانم از بیان آن در این مقطع گرچه به هیچ کدام از آنها عمل نخواهد شد از شما تشکر نکنم.
Iran, Islamic Republic of
افاضات ايشان از مكتب مشائي سر برمياورد.راهي كه سروش در بيان آزادي دنبال كرد و به الحاد رسيد حالا اين بنده خدا با تاخير 15ساله دنبال ميكند .خدا آخر و عاقبت ايشان را ختم بخير كند
Iran, Islamic Republic of
تا مرد سخن نگفته باشد! عیب و هنرش نهفته باشد!
جناب مطهری بذارید علاقه ما به شما سر جاش باشه.
اینجور حرفا تخصص میخواد.
کی گفته کسی تو خونش نمیتونه مشروب بخوره واسلام تعذیرش میکنه.
عدم اشکال نظری با ولی فقیه هم نظر شما نیست عزیز دل .نظر علماست.
اونوقت خوردن مشروب در خونه اشکال داره اما یکی بیاد تو محافل عمومی بگه من با تحقیق رسیدم به اینکه خدا وجود نداره و انکار پیامبرو این مسائل اشکالی نداره.
بابا بی خیال
این نظرات کار شما نیس
بذار برا متخصصاش.
Iran, Islamic Republic of
کجای حرف ایشون اشکالِ داره، به تصور بعضی از نظردهندگان ! شرعی و غیرشرعی و عرفی و قانونی و هرچیز دیگه داره که با خشم و عصبیت ! نظر داده شده . خوب چه اشکالی داره همه بیایند و با رعایت ادب حرفهاشونو بزنن و جواب بشنوند اخه کجای اسلام گفته کجای ادیان الهی اومده که فرد نباید بیاد حرف بزنه چون به قبای بعضی ها برمی خوره !؟
بسه دیگه عصبیت - بسه کوته فکری بسه سخت گیری های من درآوردی ..
مگه خود مقام رهبری بارها نگفتن خصوصا توی جمعهای دانشجوئی که میشه حتی از من هم انتقاد بکنین . شمائی که سنگ ولایت و رهبری رو به سینه می زنین چرا مخالفین (منظورم بعضی از نظردهنده های این پست ) که همه بیایند و حرفشون در چارچوب بیان کنند در مقابلش هم بهشون جواب داده بشه
Iran, Islamic Republic of
ایشان در کلماتی که ناخودآگاه از دهانش در پشت تریبون مجلس بیرون آمد، سبک تفکرات خودش را نشان داد که چقدر به آزادی بیانی که الان ادعای آن را می کند اعتقاد دارد!
Iran, Islamic Republic of
خدا را شکر یک نفر از اصولگرا ها پیدا شد از آزادی بیان و تفکر حمایت کرد
بنده کاملاً صحبت‌هاي ايشان را تأييد مي‌نمايم. ضعف از خود ماست نه از اسلام. به قول فرمايش حضرت امام خميني (ره) ضعيفيم بايد برويم خودمان را قوي کنيم.
Iran, Islamic Republic of
این آقای مطهری از کی مجتهد گشته که ما نمی دانیم ، تا کی به بهانه اینکه این آقا زاده است باید این صحبتها را تحمل کرد؟؟؟؟؟؟
فرمایشات جناب مطهری هر چند که در جایی از این صحبت ها تناقض وجود دارد ولی در جای خود بسیار خوب است ولی باید توجه داشت که همان گونه که حضرت آقا بیان فرمودند محل مباحثه در باره دین و جامعه رسانه نیست بلکه کرسی های آزاد اندیشی بوده جای خاص خود را دارد و این درحالی است که بسیاری از افراد رسانه ها را فقط برای این که افکار مردم را به سمت جریان های انحرافی سوق دهند انتخاب نموده اند بهتر است که جناب مطهری به جای انتقاد از این و آن در رسانه در مناظرات دو طرفه که امکان گفتگو برای منتقدین وجود داشته باشد نظرات خود را بیان نمایند تا مردم و صاحب نظران انچه که راه درست است را انتخاب نمایند .
Iran, Islamic Republic of
تو چه حقی داری که راجع به خدا اینطور صحبت میکنی. فکر کردی کی هستی؟
United States
اخيرا اجتهاد مورثي شهد و ايشان چون پسر شهيد مطهري هستند پس مجتهد است
انحرافات علي مطهري از مدتها پيش مشخص بود
در ضمن كي گفته اين علي مطهري اصولگراست كجاي تفكر ايشان با اصولگرايي مي خواند نظرات ايشان چه وجه مشتركي با اسلام دارد؟
آقای مطهری حرفاتون بوی حرفهای سروش میده
تصور کنید مشایی بدبخت یک ههمچین حرفی میزد ...تا الان حکم تیرش صادر شده بود!!!!
United States
خداييش اگر مشايي اين حرفها رو زده بود چيكار مي كردين!!! بدبخت مشايي و احمدي نژاد
Iran, Islamic Republic of
فقط مشايي حق آزادي بيان ندارد
Iran, Islamic Republic of
خدا فرزندان شهید مطهری را حفظ کنه.
من که با نظرات ایشون موافقم.
چرا بعضیا اینقدر با تنگ نظری به دین نگاه می کنند.
Iran, Islamic Republic of
به به مبارکه انشاالله فقط همین یکی رو کم داشتیم که الحمدلله جنسمون جور شد
Iran, Islamic Republic of
دکتر مطهری را یک اصولگرای خلاق و نقاد میدانم.
بنده با اینکه با عمکرد آقای مطهری در دروان فتنه و بعد از آن مخالفم، ولی این حرف هایشان به نظر حقیر کاملا موافق اسلام است و یه جورایی همان مفهوم کرسی آزاد اندیشی را که آقا فرمودند دارد.
Iran, Islamic Republic of
اگر مشايي يك صدم اين حرفارو ميزد الان چه خبر بود ؟
آخه چرا ؟ كجان اون هايي كه فقط بلدن به مشايي گير بدن ؟ چرا صداشون در نمياد ؟
طرح نظارت نمايندگان كه ايشون گفتند سند بردگي رو يادتونه ؟ رهبر عزيز در اين مورد چي گفتن ؟
حالا هي بچسبين به مشايي و احمدي نژاد ...
Iran, Islamic Republic of
این مباحثه در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شده
اینقدر متحجرانه فکر نکنید
Iran, Islamic Republic of
حرها خیلی آزادمنشانه است اما واقعا ایشان خودش به اینها اعتقاد دارد؟؟ وقتی مشایی حرفهایی را می زند می گویند منحرف فراماسون!!! واقعا اگر کسی شبهه داشته باشد و بیان کند چرا به جای پاسخ از وی می خواهیم حرف نزند؟؟ مثلا اگر مشایی همین اعتقادات را داشت ولی بیان نمی کرد کسی منحرف و فراماسون و .... را علم می کرد؟؟
United Kingdom
دیگه رسماتعطیل کرده!
باباحاج علی یه حرف تازه بزن این که حرف اکبرگنجی ورفقاشه اونهاتازه فهمیدن چرت وپرت گفتن تازه توداری راهی که اونا تا تهش رفتن رومیری
راستی توکه عماربودی آقادیروز جوابتو داد معذرت خواهی نمیکنی
اگر من تفکر کردم و به این نتیجه رسیدم که آقای مطهری فلان است و بعد بر این اساس تهمتی به ایشان زدم آیا من آزاد هستم و کسی یقه من را نخواهد گرفت؟ حتما می گیرند. خود علی مطهری از من شکایت می کند و می گوید چرا تهمت زدی.
Iran, Islamic Republic of
آيا انكار خدا،ضرربه فردوجامعه نيست؟آيانتيجه بدبختيها،خشونتهاو...بشرامروزي دربي خدايي نيست؟
Lebanon
اينا رو مطهري گفته يا سروش؟!!!
"اگر مشايي يك صدم اين حرفارو ميزد الان چه خبر بود ؟
آخه چرا ؟ كجان اون هايي كه فقط بلدن به مشايي گير بدن ؟ چرا صداشون در نمياد ؟
طرح نظارت نمايندگان كه ايشون گفتند سند بردگي رو يادتونه ؟ رهبر عزيز در اين مورد چي گفتن ؟
حالا هي بچسبين به مشايي و احمدي نژاد ..."





احسنت
خیلی موافقم
خیلی
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای مطهری شما اگر بر این باور باشید حق انتقاد به هیچکس رو ندارید چون اون شخص آزاد است بر بیان گفته های خویش.
من فکر میکنم شما چون حرف بعضی از چیزها پیش می آید حرف می زنید کسی شما رو مجبور نکرده که هر حرفی رو که تخصص توش ندارید رو بزنید.
Iran, Islamic Republic of
باز این حرف زد
متاسفم برای این کار شما.
حرفهای ایشان دقیقا حرفهای شهید مطهری است منتها چون شما اطلاعی از آراء آن تئوریسین بزرگ انقلاب ندارید برایتان چنین سخنی عجیب است.خوب است ابتدا خودتان و برخی خوانندگان بی سوادتان که فورا به این نتیجه می رسند که این حرفها را مشایی هم نمی زند بروید کتاب پیرامون انقلاب اسلامی را بخوانید ببینید ذره ای این سخنان با فرمایشات شهید مطهری(ره) تفاوت دارد یا نه؟
Iran, Islamic Republic of
مشایی از مکتب ایرانی که حرف زد حکم منحرف بودنش صادر شد ولی این اقا هر حرفی بزنه ایراد نداره ؟!!! حالا حساب کنید که اگر مشایی میگفت اگه کسی خدارا راانکار کند ایرادی ندارد فکر میکنید چه اتفاقی می افتاد ؟!!!
این چه حرفیه که شما می زنید.
انکار خدا یه مسئله مربوط به نظم عمومیه!
کی گفته کسی که خدا رو علنا انکار کنه باید آزاد باشه!آقای مطهری این حرف شمااست یا حرف گنجی و عبدی و سروش!
آقا مطهری لااکره فی الدین یعنی این که اسلام به زور در دل نفوذ نمی کند اما به معنی این نیست که کسی بیاید و علنا خدا رو زیر سوال ببرد.در جامعه اسلامی عقیده شخصی محترم است اما حق اعلان عمومی ان را ندارد.آقای مطهری آزادی بیان حق نیست حکم است نه قابل سلب است و نه قابل انتقال اما ازادی بیان تا بدانجایی که حکمی از احکام خدا زیرپاگذاشته نشود و به کسی ضرر وارد نشود.
امیدوارم که این سخن را از باب جهل و غفلت گفته باشید و نه از روی عمد.
حرفهای شما ما را یاد زمان محمد خاتمی می اندازد!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
معلوم است دوستان زحمت خواندن کامل متن را به خودشان نمی دهند وتیتر کافی است تا چنگ ودندان تیز کنند. روزهای اوج شور انقلابی مردم شهید بزرگوار بهشتی با توده ای ها مناظره می کرد وگفتمان اقای مطهری هم مثل من وشما یک انسان است .اما خیلی هم با تفکر تجزیه وتحلیل .و از مجتهدین!!!که منتقدشان در اینجا شدند توانایی بیشتری دارد
Iran, Islamic Republic of
خوب علی مطهری این حرفها را در دانشگاه شریف زده و در حضور دانشجویانی که حتما و مسلما از نظر عقلی رشد یافته ترین در جامعه هستند و جزء نوابغ محسوب می شوند و به سطحی رسیده اند که می توانند حرفهای مطهری را هضم کنند بنابراین نباید در جامعه ای که ملتی با سطح شعور پائین تر دارد و از فهم پایین تری برخوردارند پخش کنیم نتیجه اش می شود این که در کامنتهای پایین می توانید بخوانید
باید اجازه داد جامعه در همان تفکرات عقب مانده خود بماند و تفکرات مدرن را به جمع جوامع مخصوص خود ببریم
Iran, Islamic Republic of
الحق که آقای مطهری انسان آزاده و فهمیده ای است و مسائل را بخوبی تحلیل میکند این نوع افکار می تواند نظام را از تعالی دهد و جمهوری اسلامی واقعی را مستقر سازد .
Iran, Islamic Republic of
حق با ایشان است با زور نمی توان افکار مردم را اصلاح کرد بلکه باید فکر و عقیده بیان شود بعد با دلیل و منطق عقاید رد یا قبول شود هر کس در این دنیا از خدا و حقیقت برداشتی دارد با اجبار نمی توان به مردم تفهیم کرد فیلسوفان و دانشمندان باید جواب سوالات مردم را با دلیل و منطق بدهند
Singapore
در خصوص آزادی بیان حرف های ایشان جامع نیست. اگر کسی به خدا کافر شد و در جامعه جار زد ‏‏که من مرتد شده ام و آدم ها را دور خود جمع نمود و به تبلیغ کفر خود در جامعه اسلامی پرداخت با او ‏‏چه برخوردی باید بشود. چرا برای او حکم ارتداد صادر می کنند. ‏
اگر عده ای با حمایت قدرتهای جهانی گاهی به بهانه انتخابات و گاهی با بهانه مسائل دیگر قصد داشته ‏‏باشند امنیت جامعه را بخطر بیاندازند باید چکار کرد. شما دیدید منافقین اخیرا راه اندازی راه پیمائی ها ‏را ‏برای براندازی نظام تایید کردند.‏ ‏
چرا وقتی امثال آقای مشائی حرفهایی میزنند که تصور انحراف در ان وجود دارد همین آقای مطهری ‏‏اعتراض می کند .‏
پس آزادی بیان مطلق نیست. نه در اینجا که در غرب هم همینطوراست .حرفهای ایشان از لحاظ ‏‏استدلال بسیار ضعیف است نمی شود با یکی دو آیه و یا نمونه، رفتاری برای کل جامعه نسخه پیچید.‏


ما نمی دانیم چرا ایشان دائما از شهید مطهری این استاد بزرگوار هزینه می کند. صحبتهای شهید ‏‏مطهری در جای خود بسیار متعالی است اما سرایت دادن ان به همه شرایط نه عقلانی است و ‏‏نه هیچکسی انتظار آنرا دارد. ایشان چندین مرتبه بازرگان را مثال زده اند. ‏
متاسفانه آقای علی مطهری فرضیه ای را برای خود ثابت فرض کرده وبدنبال ادله ای از قرآن ، ‏‏احادیث واحیانا رفتار پدرشان برای اثبات آن می گردد‎.‎
ما در عین حال که نباید آزادی ها را محدود کنیم و بستر لازم را برای طرح آراء و نظرات مختلف ‏فراهم نمائیم بایستی مختصات جغرافیایی، امنیتی ، اجتماعی ، دینی وجمعیتی خود را مورد توجه قرار ‏دهیم.‏
Iran, Islamic Republic of
این آقا موجود خطرناکی است
آقای مطهری نمی دانم این مطالب را شما گفته ای یا به شما نسبت داده شده. اما اگر شما گفته باشی، آیا می دانی مسلمانی که به انکار خدا برسد یعنی مرتد شده و آیا می دانی حکم مرگ برای سلمان رشدی به دلیل ارتدادش بود( با آن نوع از هزینه) ؟
آیا شما که هم نماینده و هم فرزند شخصیتی متفکر و فیلسوف و شهید هستی ، خبر داری چه توطئه ای در سال 88 بر علیه کیان و عظمت مردم مظلوم ایران در خارج از مرزها طراحی شده بود که این نوع راه حل ها را ارائه می دهی؟
United States
آخرش نفهميديم اگر ايشان آزادي اينجوري را قبول دارد چرا به احمدي نزاد گير ميدهد چرا میگه در مناظره‌ها اينو گفتي اونو گفتي
United States
اين سخنان علي خان براي فرافكني است كه يادمان بره ديروز مقام معظم رهبري به كساني كه مخالف طرح نظارت بر مجلس هستند تاخت
Iran, Islamic Republic of
اسلام حقیقی آنقدر غنی است که برای هر سوالی جوابی دارد لذا آقای مطهری بر اساس این اطمینان شجاعت دارد و میگوید همه حرفشان را بزنند ولی چون ما عوام زیاد داریم باید این مباحث علنی نباشد که تشویش ایجاد میکند ولی قطعا اگر از بیان آن جلوگیری شود تبدیل به حق میشود و میگویند اگر جوابی داشتند میگذاشتند حرفمان را بزنیم
Iran, Islamic Republic of
سلام
این چیزی که ایشان گفتن یک ایده ال است و اینکه جامعه ما چقدر قرار است به این ایده ال برسد خدا میدونه صرفا این حرفها جنبه تئوری دارد اگر عملی شود و زمینه ای مثل مدینه فاضله داشته باشد عالی میشود.
United States
اگر علي مطهري اينها را گفته و به اين گفته ها عقيده دارد كه بايد گفت او متاسفانه روز به روز به ميزان انحرافات افزوده و با فاصله گرفتن از امام و اسلام دارد از دست مي رود واگر براي كسب راي اصلاح طلبان است بعيد ميدانم بتواند موفق بشه و اگر داستان فقط راي است فرق ايشان با مشايي چيست؟و ديروز حضرت اقا به نمايندگان توصيه كرد به اين زودي از ياد برد
البته يك نظر ديگر هم هست كه از همه قوي تراست علي مطهري عقده مطرح شدن را دارد و هر از چند گاه مي خواهد خود را رسانه اي كند
در هر صورت براي ايشان با اين مواضع بسيار متاسفم
United States
اين سخنان مرا ياد سروش گنجي حلقه كيان انداخت
اميدوارم توبه او را فردا در همين سايت بخوانم
امام خمینی :باید همه بدانیم که آزادی به شکل غربی آن که موجب تباهی جوانان و دختران و پسران می شود از نظر اسلام و عقل محکوم است و تبلیغات و مقالات و سخنرانی ها و کتب و مجلات برخلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است.
Iran, Islamic Republic of
سخنان گوهربار و دُرافشان استاد مخالفت، داراي فوق دكتراي نق زدن جناب مطهري را ديديم. زنگ
تفريح تموم شد، بر مي‌گرديم خونه!!!
کی حال داره متن به این زیادیو بخونه؟!
Iran, Islamic Republic of
در مورد طرح نظارت بر نمایندگان هم این آقا بصورت تمام قد به مخالفت پرداخت که در محضر مقام معظم رهبری حسابی ضایع شد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اما اگر گفت که باید بر نمایندگان نظارت شود اشکال دارد
Iran, Islamic Republic of
سلام
چرا تا کسی حدیث وآیه خواند ونظری داد زود عده ای برآشفته می شوند ودم از بی سوادی وبی تخصصی می زنند آقا چرا اینقدر دامنه دین را محدود می کنید اگر راست می گویید جواب مستدل بدهید .چند مورد در اسلام سراغ دارید که ائمه بخاطر بیان نظریات، دیگران را ترد یا تکفیر کرده اند؟من که با آقای مطهری موافقم
Iran, Islamic Republic of
تق تق تق...
یکی به نعل، دو تا به میخ...

تق تق تق ...
دو تا به نعل، یکی به میخ...

برو تا آخر...
مثل اینکه جناب دکتر کتابهای زیبا و حقیقتا راهگشای پدر شهیدشان را به خوبی مطالعه نفرموده اند. با حکم ارتداد که در قرآن امده چه کنیم؟
"اگر مشايي يك صدم اين حرفارو ميزد الان چه خبر بود ؟
آخه چرا ؟ كجان اون هايي كه فقط بلدن به مشايي گير بدن ؟ چرا صداشون در نمياد ؟
طرح نظارت نمايندگان كه ايشون گفتند سند بردگي رو يادتونه ؟ رهبر عزيز در اين مورد چي گفتن ؟
حالا هي بچسبين به مشايي و احمدي نژاد ..."
Iran, Islamic Republic of
با این تفیسر التقاطی اگر روزی بشر با القائات گمراه کننده شیطانی به بهانه تفکر آزاد به شرک و بت پرستی گروید آیا باز هم باید آنها را آزاد گذاشت . اگر اینگونه است اقازاده بفرمایند چرا این همه پیامبر برای هدایت بشر آمده اند؟ به نظر می رسد علی مطهری در آن طرح که عبارت ننگین بردگی به آن داد و اکنون بطلان آن به اثبات رسیده چاره ای جز فرافکنی ندارد. بارالها توفیق توبه خود بزرگ بینی به همه ما عطا فرما.
United States
در اسلام آزادی تفکر جایز(لا اکراه فی الدین) ولی آزادی بیان عقیده باطل، ممنوع است که سر و صدا کنی ،تبلیغ باطل کنی و شبهه پراکنی کنی، آیین حقی را متزلزل کنی. خودت هر دینی میخوای داشته باش، سرو صداش علامت غرض و مرضه
Iran, Islamic Republic of
درود براین فرزند صالح استاد مطهری
خدا حفظش کند که صداقت دارد
United States
عزیزانی که تخت گاز به علی آقا انتقاد می کنید اجمالا در جریان باشید که نظر شهید مطهری (ره) هم ظاهرا همینه.
Iran, Islamic Republic of
شايد حرفهاي خوبي باشه ولي چون خودش آدميه كه دوپهلو حرف ميزنه پس نميشه از اين سخنان نتيجه‌ي خوبي گرفت . بايد توجه داشت كه همين علي مطهري بود كه درباره‌ي فتنه‌ي 88 هم گفت كه بايد اجازه داد موسوي و كروبي و خاتمي آزادانه حرفاشونو بزنن و كاري به اونها نداشت . آيا معناي آزادي يعني اين ؟؟
Iran, Islamic Republic of
1-کل مطلب راخواندم 2-کل کامنت هاراخواندم
3-بابسیاری ازمواضع ایشان درمورد فتنه 88که دراینجاهم اشاراتی داشته اند مخالفم
4-ایشان نگفته اند که شخص در جامعه جار بزند که من مرتدشده ام متن قسمتی ازصحبت هایشان راcopy/pasteمیکنم ((نه اينكه در روزنامه‌ها و رسانه‌ بحث‌هاي عقيدتي را مطرح كنند و مردم عادي وحشت بكنند، بلكه بايد در مكان‌هاي تخصصي اين مباحث بايد مطرح شود و از طرف علما پاسخ داده شود.))
5-آزادی بی حدوحصردربیان عقاید درسطح جامعه نتیجه اش همان اتفاقی شد که دراول انقلاب منافقین در ظرف دوسال بسیاری از جوانان مارا که شور انقلابی داشتند ومتاسفانه مطالعات دینی آنها کم بود شستشوی مغزی داده وبه جان مردم ونظام اسلامی بیاندازدوسرنوشت آنها به پادگان اشرف در عراق انجامید
6-کتاب سلمان رشدی اولا استدلالی نبود بلکه درقالب رمان سراسر توهین به پیامبر(ص) ومقدسات بود اگر کتابی استدلالی بود بااستدلال پاسخ داده می شد ثانیا آن رادر سطح دنیا منتشر کرد نه در مجامع علمی وتخصصی
7-لطفا قبل ازخواندن کل مطلب (هرمطلبی )اظهار نظر نفرمایید
8-بنده بابسیاری ازموضع گیری های افراطی ایشان در مجلس (که آخرین مورد آن درمورد طرح نظارت برنمایندگان مجلس بود وآقا دیروز بدون ذکر نام جوابشان را داد) مخالفم ولی این حرفشان تاحدودی درست است (تاحدودی)
والا به نظر من -درسته که حرفای مطهری چیزی شبیه ایده آل هستند -ولی اگه بشه به اون نقطه رسید، اون نقطه روز تعالی اندیشه های اسلامی میشه ، چون اسلام از لحاظ منطق اون قدر قوی هست که بتونه جواب هر منتقدی رو بده. فقط این کار باید تو محافل تخصصی باشه (همون چیزی که آقای مطهری هم گفتن)
Iran, Islamic Republic of
اگراین طور است که می گویی هر کس دربیان نظرات خود آزاد است پس علت قهرکردن شهید مطهری بادکتر شریعتی ورفتنش از حسینیه ارشادچه بود ؟
United States
از نظر اقای مطهری همه باید ازادی بیان داشته باشن به جز احمدی نژاد
Iran, Islamic Republic of
اري هركس هر نظري كه دارد ازاد است ولي عواقب انهم را بايد بپزيرد و تاوان انرا بپردازد