جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

آغازی بر پایان سلطه اوپک

چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۴۶
کد مطلب: 406748
در حالی تولید نفت اوپک و روسیه در دهه گذشته تنها حدود ۵ درصد افزایش داشته است که تولید نفت کانادا ۴۰ درصد و آمریکا ۷۵ درصد افزایش داشته است که باعث شده سهم اوپک از تأمین نفت جهان را از ۶۰ درصد به ۴۰ درصد برسد.
به گزارش جهان، فارس به نقل از سی ان ان خبرداد، ورود نفت شیل آمریکا و تبدیل شدن این کشور از یک مصرف کننده بزرگ به بزرگ‌ترین تولید کننده نفت جهان، سلطه اوپک بر بازار جهانی نفت را با تهدید جدی مواجه کرده است.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت، اوپک، که در سال ۱۹۶۰ میلادی توسط کشورهایی مانند ایران، عربستان و قطر تأسیس شد برای بیش از نیم قرن کنترل بخش قابل توجهی از عرضه نفت در جهان را در دست داشت و برای سالیان از کاهش و یا افزایش بیش از حد قیمت این حامل انرژی جلوگیری می‌کرد.

اما طی سال‌های گذشته و با ورود نفت شیل آمریکا به بازارهای جهانی،‌ سلطه اوپک بر بازار نفت تا حدودی افول کرده است و جایگاه این سازمان و به خصوص کشور عربستان در بازار نفت جهانی به شدت تضعیف شده است.

ادوارد مورس، مدیر بخش تحقیقات کالایی سیتی گروپ، طی گزارشی در روز گذشته اعلام کرد پایان اوپک شاید در حال حاضر به واقعیت نزدیک تر شده باشد.

وی تأکید می کند که انقلاب استخراج نفت شیل در آمریکا شرایط تهدید کننده ای را برای عربستان و اوپک به وجود آورده است.

ورود نفت شیل آمریکا به بازار جهانی از یک سو، و همچنین دورخیز کانادا برای افزایش تولید نفت شیل خود از سوی دیگر، توان اوپک در زمینه تأثیرگذاری بر قیمت نفت در جهان را کاهش داده است.

مورس پیشتر اعلام کرده بود که در سال ۲۰۰۸ قیمت نفت حدود ۱۵۰ دلار در هر بشکه غیر واقعی بوده است و در آن زمان گولدمن ساکس قیمت نفت ۲۰۰ دلاری را برای سال‌های آینده آن پیش بینی کرده بود.

این تحلیلگر در حال حاضر اعلام کرده است بر اساس شرایط کنونی بازار نفت، این احتمال وجود دارد که قیمت نفت به ۲۰ دلار در هر بشکه نیز کاهش یابد.

تصمیم اوپک برای عدم کاهش تولید علی رغم کاهش شدید قیمت در ماه‌های گذشته از یک جهت نشان دهنده تضعیف نفوذ این سازمان در بازار است و از سوی دیگر نشان دهنده تصمیم این سازمان برای حفظ بازار و مقاومت در برابر ورود شیل است.

با این تصمیم اوپک، قیمت نفت بیش از پیش کاهش یافت و به این دلیل که هزینه استخراج نفت شیل چندین برابر استخراج نفت معمولی است در حال حاضر تولید آن با مشکل عدم صرفه اقتصادی مواجه شده است.

با این حال اگر چه صادرات آمریکا در این زمینه امکان کاهش دارد اما تولید داخلی این کشور رو به افزایش است.

یکی از مزیت های تولید نفت شیل این است که تولیدکنندگان آن به راحتی می توانند تولید خود را با شرایط بازار تغییر دهند و انعطاف پذیری در حجم تولید آن بیش از روش سنتی تولید نفت است.

بنا به گفته مورس، نفت های غیر متعارف مانند نفت شیل تنها چالش بازار نفت جهانی از دهه ۱۹۷۰ تا کنون محسوب می شود.

بنا به این گزارش، در حالی که تولید نفت اوپک و روسیه در دهه گذشته تنها حدود ۵ درصد افزایش داشته است، تولید نفت کانادا ۴۰ درصد و آمریکا به میزان قابل توجه ۷۵ درصد در این مدت افزایش داشته است.

این افزایش تولید سهم اوپک از تأمین نفت جهان را از ۶۰ درصد در دهه ۱۹۷۰ به ۴۰ درصد در شرایط کنونی کاهش داده است.

در شرایط کنونی تأثیر کاهش نفوذ اوپک بر بازار و عملا اوپک با تأثیر کمتر در بازار ناشناخته است و باید برای درک بهتر آن منتظر رفتار بازار در آینده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *