پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

لغو ممنوعیت حجاب بسکتبالیست‌های زن

چهارشنبه ۲۶ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 380710
فدراسیون بین المللی بسکتبال (فیبا) اعلام کرد که بازیکنان اجازه استفاده از پوشش سر به دلایل مذهبی نظیر حجاب و دستار را در برخی رقابتها در یک دوره آزمایشی دارند.
به گزارش جهان؛ ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داد، اجلاس فیبا در حاشیه جام جهانی بسکتبال مردان اجازه داد برای یک دوره آزمایشی دو ساله بازیکنان مجاز به پوشش سر باشند.

جام جهانی بسکتبال ۲۰۱۴ مردان روز یکشنبه گذشته در اسپانیا به پایان رسید.

براساس قوانین قبلی فیبا، بازیکنان فقط مجاز به استفاده از پیشانی بند پنج سانتیمتری برای کنترل عرق و موها بودند. این قانون مخالفت هایی را به دنبال داشت مبنی براینکه فیبا علیه مسلمانان و بازیکنان سیک که به دلایل مذهبی از پوشش سر استفاده می کنند، تبعیض قائل شده است.

پیش از این اکثر فدراسیون بین المللی از جمله والیبال و فوتبال با حضور زنان مسلمان با حجاب در رقابت ها موافقت کرده بودند، ولی فیبا از جمله آخرین فدراسیون هاست که با این مسئله البته بصورت مشروط موافق می کند.

این مخالفت باعث شده بود تا هزاران زن و دختر مسلمان و محجبه در دنیا امکان فعالیت در این رشته را از دست بدهند.

مدیر ارتباطات شورای روابط اسلامی آمریکا با استقبال از تغییر سیاست فیبا گفت: این امر امکان حضور مسلمانان، سیک ها و سایر بازیکنانی را که به دلایل مذهبی سر خود می پوشانند در مسابقات این رشته ورزشی میسر می سازد.

ایندیرا کالیو زن مسلمان آمریکایی- بوسنیایی که در بسکتبال کالج تولان بازی می کرد در واکنش به این خبر گفت: این اولین گام شگفت انگیز است.

وی به دلیل داشتن حجاب نمی توانست در رقابتهای خارج از آمریکا شرکت کند. او با داشتن حجاب در لیگ تابستانی آمریکا شرکت کرد.

وی گفت: در صورتی که اجازه استفاده از حجاب را در اروپا نداشته باشد، نمی خواهد به اروپا بازگردد.

کالیو افزود: حالا می توانم به بوسنی بروم و در آنجا یا هر کشور دیگری بازی کنم.

در طول مدت این دوره آزمایشی، یک فدراسیون ملی باید از فیبا درخواست کند که اجازه استفاده از پوشش سر را به بازیکنان او بدهد. هنگامی که این درخواست تایید شد، فدراسیون مربوطه باید دو بار در سال گزارشهای تکمیلی را به فیبا ارسال کند.

فیبا همچنین اعلام کرد در مسابقات سه نفره اجازه استفاده از پوشش سر را به بازیکنان می دهد، مگرآنکه تهدید مستقیمی برای ایمنی بازیکنان در زمین مسابقه ایجاد کند.

فیبا بار دیگر در سال ۲۰۱۵ این قانون را بررسی می کند و در مورد اینکه این آزمایش در پایین ترین سطح رسمی از فصل تابستان آغاز شود یا خیر تصمیم می گیرد. بررسی کامل در سال ۲۰۱۶ در مورد اینکه آیا بعد از بازیهای المپیک ریودوژانیرو این قانون دائمی شود یا خیر، انجام خواهد شد.

در سال ۲۰۱۲ نیز فیفا نهاد حاکم بر فوتبال جهان با تغییر قوانین خود اجازه استفاده از پوشش سر برای بازیکنان زن مسلمان را صادر کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *