جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۵
۲۹
رئیس سازمان انرژی اتمی:

انتظار داشتم آمریکایی‌ها موارد نادرست در فکت‌شیت خود نیاورند

با مونیز یک کلمه درباره بازرسی‌ از تأسیسات صحبت نکردم/ پیشنهاد مذاکره با آمریکا را من به رهبر انقلاب دادم
يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۳۸
کد مطلب: 419410
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: وقتی آمریکایی‌ها فکت شیت خود را ارائه کردند درست و نادرست را با هم قاطی کردند و هر کسی آن را با تعبیری توجیه می‌کند. انتظار داشتم که آمریکایی‌ها موارد نادرست را آنقدر در فکت شیت خودشان نیاورند.
انتظار داشتم آمریکایی‌ها موارد نادرست در فکت‌شیت خود نیاورند
به گزارش جهان به نقل از فارس، علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی شنبه شب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما با بیان اینکه مذاکرات در حال حاضر وارد جزییات شده، گفت:‌ما در لوزان به مفاهیم مشترکی درباره مباحث اصلی رسیده بودیم.

وی عنوان کرد: در دو سه روز اخیر در وین روی بحث تحریم بیشتر تمرکز داشتند. مسائل فنی تا حدودی روشن است مسائل حقوقی تا حدودی روشن است، بحث تحریم باید مشخص شود. آمریکایی‌ها با انتشار فکت شیت تشویش فکری ایجاد کردند.

صالحی افزود: یکسری از ابهاماتی که ایجاد شده بود در نشست اخیر در وین برطرف شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی مذاکره را یک فن خواند و گفت: طرف‌های مذاکره کننده از هر ابزاری استفاده می‌کنند تا شرایط خود را در مذاکره قوی‌تر کنند. ابزار رسانه و افکار عمومی از جمله ابزارهایی است که از آن استفاده می‌کنند.

معاون رئیس جمهور گفت: ما نمی‌توانیم خیلی از موارد مذاکراتی را علنی کنیم چون مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: امروز متوجه شدم قبل از گزاره برگی که آمریکایی‌ها منتشر کردند، رسانه‌های ما چیزی شبیه فکت شیت را منتشر کرده بودند.

صالحی گفت: وقتی آمریکایی‌ها فکت شیت خود را ارائه کردند درست و نادرست را با هم قاطی کردند و هر کسی آن را با تعبیری توجیه می‌کند. انتظار داشتم که آمریکایی‌ها موارد نادرست را آنقدر در فکت شیت خودشان نمی‌آوردند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره فکت شیت ایرانی نیز گفت: ما درباره بخش فنی فکت شیت را آماده و به آقای ظریف ارائه کردیم و در وزارت خارجه نیز مباحث سیاسی را به آن اضافه کردند. آقای ظریف تمام جزییات را گفتند و خودش معادل ۱۰ فکت شیت است و چیزی نبود که مطرح نشده باشد.

وی ادامه داد: حتما دلیل موجهی داشته که مسئولان کشور فکر کردند انتشار فکت شیت ایرانی ضرورتی ندارد. ما در شرایط حساسی هستیم و هر کس می‌تواند سوء استفاده کند. رژیم صهیونیستی و دیگرانی هستند که می‌خواهند به روند مذاکرات خدشه‌ای وارد کنند.

معاون رئیس جمهور افزود: الان مذاکرات شروع شده و وارد جزییات شدیم و ضرورتی به انتشار فکت شیت نیست.

وی درباره حفاظت از دستاوردهای هسته‌ای نیز گفت: یکی از خطوط قرمز حفظ دستاوردها است. براساس مذاکراتی که انجام شد رآکتور اراک آب سنگین باقی می‌ماند. فردو به عنوان تضمین غنی سازی باقی ‌می‌ماند و نطنز هم به عنوان یک مرکز غنی سازی با پنج هزار و ۶۰ ماشین باقی می‌ماند. آنها تلاش زیادی را صورت دادند که در زمینه تحقیق و توسعه ما را متوقف کنند ولی نتوانستند.

صالحی همچنین در ادامه اظهاراتش گفت: ما در طراحی و بازطراحی رکتور اراک گام‌های بلندی را برداشتیم ما تولید کننده سالانه ۲۰ تن آب سنگین هستیم. تعداد کشورهایی که آب سنگین تولید می‌کنند بسیار کم است و این در حالی است که ایران این کالای استراتژیک را تولید می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: ما غنی سازی را انجام می‌دهیم و در مذاکرات پذیرفته شد که آب سنگین و همچنین اورانیوم غنی شده اضافه بر نیازمان را بفروشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین عنوان کرد: ایران وارد کلوب هسته‌ای جهانی شده است.

صالحی همچنین درباره سایت نطنز گفت: الان کل ظرفیت نطنز ۴۸ هزار ماشین IR۱ هست که برای داشتن ۱۹۰ هزار سو نیاز به دو تا سه نطنز داریم.

وی درباره استفاده از ماشین‌های سانتریفیوژ پیشرفته‌تر افزود: ما قطعات ماشین‌های سانتریفیوژ را سال ۱۳۶۹ از پاکستان وارد کردیم و ۶۹ تا ۷۶ طول کشید که ۲ تا از این ماشین‌ها را مونتاژ کنیم. از ۷۶ تا ۸۵ طول کشید تا آبشار ۱۶۴ تایی داشته باشیم.

*قرارداد با روس‌ها قابل تمدید است

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره سوخت نیروگاه بوشهر نیز خاطرنشان کرد: قراردادی با روس‌ها داریم که ۱۰ سال سوخت بوشهر را تأمین کنند که ۲ سال آن گذشته و این قرارداد قابل تمدید است.

صالحی درباره غنی سازی گفت: ما یک آبشار ده تایی از IR۶ داریم که کار می‌کرد و پس از آنکه با مشکل روبرو شد مجبور شدیم متوقف کنیم. الان روی آن کار می‌شود.

*۲ بار مذاکره با آمریکایی‌ها در عمان

وی درباره مذاکره با آمریکایی‌ها گفت: این پیشنهاد را بنده خدمت مقام معظم رهبری عنوان کردم. ایشان گفتند قابل اطمینان نیستند و ما با پیش شرطهایی که ایشان عنوان کردند راجع به موضوع هسته‌ای و در عمان ۲ بار گفت‌وگو کردیم که منجر به این شد که نامه‌ای را سلطان عمان برای احمدی‌نژاد فرستاد که آمریکایی‌ها اعلام کردند اصل غنی سازی را به رسمیت می‌شناسند. قرار بود بعد از آن جلسه سوم برگزار شود و چارچوب اصلی ادامه مذاکرات هم مشخص شد که با دولت یازدهم همزمان شد که دولت یازدهم هم به خوبی این موضوع را پیگیری می‌کند.

*با مونیز اصلا راجع به مسائل بازرسی یک کلمه صحبت نکردم

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره دسترسی‌ها و بازرسی‌ها از تأسیاست هسته‌ای و اظهارات اخیر مونیز وزیر انرژی آمریکا گفت: این موارد با آقای مونیز مطرح نشد از قبل این موارد مطرح شده بود. من با آقای مونیز اصلا راجع به مسائل بازرسی یک کلمه صحبت نکردیم. راجع به نطنز، فردو، اراک، ذخایر و تحقیق و توسعه صحبت کردیم.

صالحی درباره پروتکل الحاقی گفت: ۱۲۰ کشور این پروتکل را امضا کرده‌اند از جمله ایران. در صورتی که پروتکل الحاقی در مجلس امضاء شود در آن صورت این امکان وجود دارد که طرف مقابل یعنی آژانس بین المللی انرژی اتمی، با موافقت ایران، سایت‌های غیرهسته ای را بازدید و بازرسی کند.

وی با بیان اینکه آژانس باید دلیل و توجیه درخواست خود را ارائه کند، خاطرنشان کرد: دل بخواهی نیست که هر زمان خواستند از هر سایت غیرهسته‌ای بازدید و بازرسی کنند. آنها باید برای درخواست خود سند بیاورند. بر فرض که سند و دلیل بیاورند، ایران مختار است که اجازه ندهد، یا به آنها می‌گوید از فاصله دور از اطراف سایت نمونه برداری کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که ما براساس پروتکل الحاقی می‌توانیم بازرسی مدیریت شده به آژانس بدهیم، عنوان کرد: البته این بازدید در صورتی است که مورد پذیرش ایران باشد.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح مدالیته در دوران دبیری علی لاریجانی و پاسخ‌های ایران به سؤالات آژانس، افزود: در دوران آقای جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی پرونده ما با آژانس بسته شد، ولی بحث مطالعات ادعایی را مطرح کردند که ایران کلاهک هسته‌ای تولید می‌کند و انفجارهای قوی در ایران رخ داده است. هر انفجاری که با مواد هسته‌ای نیست. می‌توانذ انفجار قوی در هر کشوری صورت گیرد که از نوع مواد هسته‌ای نیست. آنها پس از طرح مطالعات ادعایی ۲ بار از سایت پارچین بازدید کردند.

*مشکلی با بازدید از پارچین نداریم/ مشکل حاکمیتی است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: برای بار سوم بحث بازدید از پارچین را مطرح می‌کنند. ما مشکل بازدید نداریم. مشکل حاکمیتی است. نمی‌شود که هر وقت دلشان خواست بخواهند بازدید کنند. ما به آژانس گفتیم ۲ بار بازدید کردید و هر بار گفتید آخرین بار است، چه ضمانتی است که بار سوم بازدید کردید باز هم خواستار بازدید نشوید؟

صالحی درباره تحقی و توسعه گفت: مرکز تحقیق و توسعه ما در نطنز بالای زمین است و مرکز متوسطی است که به نام S۸ نامگذاری شده است که ماشین‌های IR۴، IR۶ و IR۸ و همچنین IR۲M در اینجا هست. از بعد از توافق ما روی IR۴,IR۵, IR۶ , IR۸ کار می‌کنیم.

وی درباره ساخت سانتریفیوژهای جدید عنوان کرد: برخی تصور می‌کنند سانتریفیوژ فقط برای غنی سازی استفاده می‌شود ولی یک ماشین آبمیوه گیری هم یک نوع سانتریفیوژ است . در داروسازی و سرم سازی از سانتریفیوژ استفاده می‌شود. سانتریفیوژ ماشینی است که بچرخد و جداسازی انجام دهد.

معاون رئیس جمهور گفت: ما روی سانتریفیوژ می‌توانیم کار کنیم، روی غنی سازی اورانیوم نمی‌توانیم در مدت ۱۰ سال کار کنیم. ما روی سانتریفیوژهای ۸۰ دور در دقیقه برای وزارت بهداشت کار می‌کنیم که بتوانند پروتئین‌ها را جدا کنند.

صالحی درباره فردو نیز عنوان کرد: در خصوص فردو یکی از مواردی که در نظر گرفتیم تولید ایزوتوپ‌های پایدار است و ۱+۵ پذیرفته که با کمک هر یک از آنها که علاقه‌مند هستند و روس‌ها آمادگی خود را نیز در این زمینه اعلام کرده‌اند، ایزوتوپ‌ پایدار تولید کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره فردو نیز گفت: در سال ۸۸ تصمیم گرفته شد جایی برای تضیمن استمرار اصل غنی سازی ایجاد شود. حداکثر ماشین‌هایی که از نوع IR۱ در آنجا بگیرد ۳ هزار ماشین است. ما برای ۱۹۰ هزار سو نیاز به ۱۹۰ هزار ماشین سانتریفیوژ IR۱ داریم. الان ۱۷ کیلو اورانیوم در ۴ زنجیره‌ فردو تولید می‌شود. فردو به عنوان مرکز تولید صنعتی غنی سازی نیست، بلکه به عنوان ضامن اصل فعالیت غنی سازی است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: ایران با مقاومت و مذاکره کنندگان ما با تدبیرشان توانستند اصل صنعت هسته‌ای ما را حفظ کنند.

وی درباره از سرگیری غنی سازی در فردو در صورت نقض عهد آمریکایی‌ها گفت: ماشین‌ها در فردو می‌چرخد و در صورت بدعهدی طرف مقابل، ما فقط اورانیوم تزریق می‌کنیم.

صالحی درباره راکتور آب سنگین اراک نیز ادامه داد: راکتور آب سنگین اراک، آب سنگین می‌ماند. چنانچه دولت اراده کند راکتور تحقیقاتی آب سنگین بسازد ما مشکلی نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره بازطراحی راکتور آب سنگین اراک گفت: در صورت بدعهدی آنها ما مشکلی برای راه‌اندازی راکتور اراک نداریم. ما می‌خواهیم در همکاری با آنها از مشاوره‌های آنها استفاده کنیم و کمک کنند ساخت راکتور تسریع شود.

وی گفت: قراردادها باید به گونه‌ای تنظیم شود که الزام آور باشد.

صالحی ادامه داد: اگر تجهیزات اراک تأمین و کار به درستی جلو برود ۶ سال یا کمتر طول می کشد که راکتور اراک عملیاتی شود. اگر راه قبلی را ادامه می‌دادیم اینکه بگویم چقدر طول می‌کشید که عملیاتی شود، نمی‌توانم پاسخ بدهم.

معاون رئیس جمهور درباره راکتور اراک گفت: این نیروگاه تحقیقاتی است.

رئیس سازمان انرژی اتمی همجنین به بازدید اخیر تعدادی از دانشمندان از تأسیسات اصفهان اشاره کرد.

وی عنوان کرد: در بحث رادیودارو وضعیت خوبی داریم و بعد از سه تا چهار سال یکی از کشورهای فعال در صدو رادیو دارو خواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


France
چه انتظار واهی آقای دکتر صالحی
Iran, Islamic Republic of
کلاه گشادی سرتون رفت که روتون نمیشه به مردم بگین.
حسین
وی درباره ساخت سانتریفیوژهای جدید عنوان کرد: برخی تصور می‌کنند سانتریفیوژ فقط برای غنی سازی استفاده می‌شود ولی یک ماشین آبمیوه گیری هم یک نوع سانتریفیوژ است . در داروسازی و سرم سازی از سانتریفیوژ استفاده می‌شود. سانتریفیوژ ماشینی است که بچرخد و جداسازی انجام دهد.
....
یعنی چه؟؟ یعنی تعداد آب میوه گیریها را تا یک میلیون اضافه خواهیم کرد به کوری چشم آمریکا و اینگونه سرشان را شیره می مالیم و آنها نخواهند فهمید ما سانتریفیوژهایمان را چند برابر کرده ایم!!! چون آنها نمی فهمند آب میوه گیری هم نوعی سانتریفیوژ است. هورا!
Iran, Islamic Republic of
واقعا چنین انتظار ساده لوحانه‌ای داشتید؟!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اگه راست میگی شما هم فک شیت ایرانی رو منتشر کنین ببینیم لازم نکرده این قدر مردم ..........
Iran, Islamic Republic of
اگر تجهیزات اراک تأمین و کار به درستی جلو برود ۶ سال یا کمتر طول می کشد که راکتور اراک عملیاتی شود. یعنی حداقل 6 سال عقب افتادیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ح
Norway
ملت ایران وتمام ملت های آزاده جهان آمریکاراخوب شناخته اند ورهبرعزیزمان هم بارهاماراروشن فرموده اند پس چطورشماانتظارداشتیدکه درست ونادرست رادرفکت شیتشان نیاورند !
اله کرم
متاسفم. فقط میتونیم ابمیوه گیری داشته باشیم .تا 10سال همه چیز تعطیل پس این همه .... چی شد!!!!!!!!!!
آشنا
باسلام
اگر به نصیحت های مقام معظم رهبری گوش دهید دیگر انتظار نخواهید داشت و .....
محمدی
Romania
"ما نمی‌توانیم خیلی از موارد مذاکراتی را علنی کنیم چون مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد."
توسط چه کسی مورد سوء استفاده قرار می گیرد؟ اگه منظور دشمنان ما مثل رژیم صهیونستی هستش که در جریان ریز مذاکرات قرار دارند، نکنه منظور مردمند؟
خطه ایران مهین، ای وطن من
United States
بسمه تعالی‌
باعث تاسف و تاسر که آقای دکتر رفتار آمریکای‌ها را در سه‌ جلسه مذاکرات فراموش کرده‌اند. شما هر گزفرامین حضرت امام را فراموش نفرمائید اینها ماهیت‌شان تغییر پیدا نکرده است. در هر حال باید بدانید که خنجر در دست دارند و هیچ وقت از خوی حیوانی خود دور نمیشوند.
احمدخواجوند
شماها از بس دروغ ميگوييد خسته نشده ايد؟؟
مهدی
Australia
سلام
آقای علی‌اکبر صالحی خوب بود شما هم فک شیت
خودتان را هم در اخبار وروزنامه ها انتشار میدادید
تا ملّت ایران اسلامی بدانند چه می گذر .
حالا که بگفته خودتان : وقتی آمریکایی‌ها فکت شیت خود را ارائه کردند درست و نادرست را با هم قاطی کردند و هر کسی آن را با تعبیری توجیه می‌کند. انتظار داشتم که آمریکایی‌ها موارد نادرست را آنقدر در فکت شیت خودشان نیاورند.
حالا باز شما وتیم مذاکرانده به آمریکا اعتمادمیکنید
ودوباره شنیدن این قصه ها
همیشه انتظارات شما اشتباه از آب در می آد بس که ساده اید
اقای صالحی لطفا کمی با مردم صادق باشید
هرچند شما نیز از اعضای کابینه راستگویان هستید!
Iran, Islamic Republic of
يعني اينقدر شماها به آمريكا اعتماد كرديد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
ما هم انتظار داشتیم شما فکت شیت درست را منتشر می کردید!!!
با سلام
انتظار داشتی؟!!!!!
من که سیاستمدار نیستم، ولی انتظار داشتم که موارد نادرست را بیاورند.
آخه چرا نمی خواهید آمریکا را بشناسید؟؟!
شما که سیاستمدار هستید! شما که چند سال است در این فضا قرار دارید، چرا می خواهید بر هر شکل ممکن به این شیطان بزرگ اعتماد کنید؟!!!
Iran, Islamic Republic of
وقتي آقايان فكت شيت ايراني را منتشر نمي كنند،‌مردم حرفهاي غربي ها را باور مي كنند
آریو سوئد
Sweden
اگر اینطور ادامه پیدا کند باید بزودی هم از صنعت هسته ای خداحافظی کنیم و هم از استقلال کشور.
ارمیا
نکته ای که در سخنان دیشب دکتر صالحی دیده میشد این بود که ایشون چند یار از عبارت " توافق " و "تفاهم" برای "بیانیه سوییس " استفاده کرد که این به روشنی ماهیت این توافق نامه رو نشون میده
البته قبلا عراقچی و ضریف هم از این الفاظ استفاده کرده بودن
این کم خردیه که مسئولین همه ی مردم رو بیسواد میدونن!
Germany
اين نتيجه تحصيل در دانشگاه آمريكايي بيروته كه هنوز هم از آمريكاييها انتظار داري كه آدم باشند!!
شما که از شروع مذاکرات در عمان به اذعان خودتون بارها بدعهدی وبدقولی امریکائیها را دیده ودرتوافق موقت هم باز صابونش به تنتون خورده!پس چرا اینقدر شیفته !توافق هستید ؟در صورتیکه میدانید به راحتی یک اب خوردن زیرش میزنند.
Iran, Islamic Republic of
شما که اینجوری از آمریکاییها انتظار داشتید معلوم هنوز این شیطان رو نشناختید پس وای به حال ما خدا بخیر کند
سيد
Canada
ما هم انتظر داشتيم كه شما و همكارانتان به جاى اعتماد قابل تامل به طرف امريكائى، كمى هم به مردم خودمان اعتماد كرده و به رهبر و مقتدايمان گوش ميدادين. راستى جه تعهدى به دشمن دادين كه از ارائه فكت شيت طفره ميرين ؟؟؟؟!!!.
"ما قطعات ماشین‌های سانتریفیوژ را سال ۱۳۶۹ از پاکستان وارد کردیم و ۶۹ تا ۷۶ طول کشید که ۲ تا از این ماشین‌ها را مونتاژ کنیم. از ۷۶ تا ۸۵ طول کشید تا آبشار ۱۶۴ تایی داشته باشیم!" این ها یعنی از نظر ایشان کارکنان سازمان نمی توانند در مدت کوتاهی تعداد سانتریفیوژها را به اندازه مورد نیاز برسانند. البته وقتی مدیران کارآمد را بیرون می کنند همین اتفاق می افتد. اما بطور کلی متاسفانه ایشان و آقای روحانی از همان سال ها نسبت به توان داخلی اعتقادی نداشتند و ندارند!
خوب آقای رئیس خوب اشتباه کردید، همانطور که ما اشتباه کردیم و انتظار داشتیم شما فک شیت درست را ارائه نمایید.
صبح بخیر! بعد از 36 سال دشمنی انتظار دارید آمریکا طبق انتظار شما رفتار کنه؟؟!!!
دولتمر دان ما کی از خواب بیدار می شن خدا کنه وقتی نباشه که منافع ملت رو بباد دادن ....
اقای صالحی یه مقداربه عاقبت کارت بیاندیش