جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی:

دشمن از طریق اقتصاد به دنبال نفوذ است

پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۵۰
کد مطلب: 443611
معاون بین‌الملل مقام معظم رهبری گفت: بعد از توافق هسته‌ای زمینه‌ای به وجود آمده که برخی از کشورها ایران به مثابه بازار ۸۰ میلیونی نگاه می‌کنند که می‌توانند محصولات خود را به ایران صادر کنند اما برخی از طریق اقتصاد به دنبال نفوذ به ایران هستند.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قمی در نشست شورای مرکزی دبیرخانه توسعه علم و فناوری کشورهای اسلامی که باحضور جمعی از کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشور برگزار شده بود با اعلام این مطلب اظهار کرد: این شورا در سه عرصه فناوری، کارآفرینی و اقتصاد فعال است که در واقع این سه بخش بر هم تنیده هستند.

وی خاطرنشان کرد: در هر جامعه‌ای نخبگان هستند که جامعه را می‌سازند و دانشمندان هر کشور تصویری را از جهان ارائه می‌دهند و آینده را می‌سازند.

معاون بین‌الملل مقام معظم رهبری ادامه داد: درکی که این شورا داشته درست است و مسئله علم و کارآفرینی که از طریق اتحاد بین شما و همچنین کشورهای اسلامی دنبال می‌شود در واقع به همان اندازه اهمیت دارد که نخبگان هر جامعه اهمیت دارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با بیان اینکه در سال ۸۰ برای اولین بارمقام معظم رهبری ازجنبش نرم‌افزاری صحبت کردند، گفت: ما در کنار دیپلماسی، علم و فناوری می‌خواهیم که بخش خصوصی می‌تواند به آن ورود پیدا کند. همچنین از طریق صدور علم و فناوری می‌توان موقعیت و اعتبار بین‌المللی خودرا افزایش داده و برای کشور ثروت بیافرینیم.

وی تصریح کرد: از دیپلماسی فناوری هم برای رشد فناوری‌ها می‌توان استفاده کرد و هم از آن برای انتقال علم و تکنولوژی به کشور بهره برد.

معاون بین‌الملل مقام معظم رهبری یادآور شد هدف بعدی علم و فناوری این است که از رشد فناوری و تکنولوژی برای کمک کردن به نیروها و دولتی‌هایی که ما همسو هستند استفاده کرده و از این طریق افراد را به سمت خود جذب کنیم.

حجت‌الاسلام قمی با اشاره به ایجاد نهضت تراکتور در بولیوی تاکید کرد: در مقطعی آمریکا به این کشور تراکتور نمی‌فروخت اما تراکتورسازی تبریز ایران به این کشور تراکتور فروخت که همین امر باعث جذب آنها به ایران شد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم تاکید آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به سایر کشورها از جمله آفریقا، گفت: ما می‌توانیم از این طریق بخشی از مدیران سایر کشورها را آموزش دهیم تا آنها نیز طرفدار جمهوری اسلامی ایران شوند.

معاون بین‌الملل مقام معظم رهبری یادآور شد: با کمک علم و فناوری و توسعه دانشگاه‌های ایران در سایر کشورها زمینه‌های مختلفی برای فعالیت ایجاد کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی تاکید کرد: با وجود اینکه در کشورهای دیگر ازجمله آمریکای لاتین و کشورهای عربی سایر دانشگاه‌ها نیز وجود دارد اما ما با تاسیس دانشگاه‌های خود توانسته‌ایم خانواده‌هایی که می‌خواهند بچه‌های خود را در محیط‌های مذهبی آموزش دهند جذب کنیم که یکی از نمونه‌های آن در کشور امارات است.

وی تصریح کرد: کشور ما مملو از استعدادهای انباشته شده است که هر کدام می‌تـواند حرکت جهانی و بین‌المللی را اداره کند.

معاون بین‌الملل مقام معظم رهبری یادآور شد: پیشرفت‌هایی که در اختیار ما است می‌توانیم در اختیار کشورهایی که علاقه‌مند به ایران هستند قرار دهیم و در این زمینه صدور تکنولوژی داشته باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با بیان اینکه بنده به یاد دارم که رئیس جمهور سابق ایران در نشستی فناوری هسته‌ای ایران را متعلق به تمام کشورهای مستضعف دانست، گفت این ادبیات می‌تواند زمینه‌ای برای گسترش فعالیت‌‌های ما به وجود آورد.

وی یادآور شد: در کشور ما مقام معظم رهبری بر اهمیت بخش خصوصی و فعالیت آنها در بخش علم و فناوری تاکید دارند و ایشان خود در این زمینه وقوف کامل دارند و مرتبا فعالان اقتصادی این بخش را تشویق می‌کنند.

معاون بین‌الملل مقام معظم رهبری با اشاره به خاطره‌ای از وزیر علوم سابق ایران گفت: بنده در نشستی با آقای معین حضور داشتم و از ایشان سوال کردم که به نظر شما جایگاه علم و فناوری را در کشور چه کسی بهتر از همه درک می‌کند و ایشان به طور قاطع پاسخ دادند که مقام معظم رهبری بهترین فردی است که جایگاه علم و فناوری و دانش کشور و وضعیت آن در آینده راتشخیص می‌دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی در ادامه به قدرت موشکی ایران تاکید کرد: یکی از عناصری که ۱+۵ را مجبور به مذاکره کرد و آقای جان‌کری را ۱۶ روز با پای لنگ در ژنو نگه داشت قدرت موشکی ما بود که از علم و فناوری ناشی می‌شود.

وی اضافه کرد: نهادهای تازه تاسیسی نیز مانند این شورا باید بر فعالیت‌های خود ممارست داشته باشند و با دقت کافی به فعالیت‌های خود ادامه دهند.

معاون بین‌الملل مقام معظم رهبری اضافه کرد: ممکن است که مدیرانی باشند که باشما همکاری نکنند و یا شما را رقیب خود بدانند اما این نباید موجب دلسرد شدن شما و عقب‌نشینی شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با اشاره به اینکه بعد از توافق هسته‌ای دو دیدگاه نسبت به کشور ما وجود دارد گفت: بسته اول کشور ایران را همانند بازار ۸۰ میلیون نفری می‌داند که می‌شود به آن نفوذ کرد و محصولات تولیدی خود را از این طریق عرضه کرد اما در این میان برخی از دشمنان نیز به دنبال ایجاد جای پا برای خود و ایجاد وابستگی از این طریق و ارتباط پشت پرده با افراد معلوم‌الحال هستند.

وی یادآور شد: این دسته از افراد از طریق زمینه‌ای که بعد از توافق هسته‌ای ایجاد شده می‌خواهند کاری که در ۳۵ سال و در زمان محاصره اقتصادی نتوانسته‌اند انجام دهند الان می‌خواهند از طریق زمینه‌‌ای که بعد از توافق هسته‌ای شده اجرا کنند.

* آنهایی که به سمت مصرف‌گرایی رفتند نابود شدند

معاون بین‌الملل مقام معظم رهبری تاکید کرد: در این میان برخی از افراد برای این وضعیت دست می‌زنند و هورا می‌کشند و می‌گویند که مشکلات ما حل شد اما آنهایی که به سمت وابستگی و مصرف رفتند نابود شدند.

* با آپارتاید علم و فناوری در دنیا باید مبارزه کرد

قمی یادآور شد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ما درک درستی از شرایط داشته باشیم و اهداف دشمنان را بشناسیم.

وی با اشاره به تفکرات مقامات امریکایی درباره ایران گفت: برخی از مقامات آمریکایی می‌گویند ما آمده بودیم که ایران را به زانو دربیاوریم اما شما شما به ایران قدرت دادیم و دلارهای آنها را بازگرداندید اما بخش دوم به بخش اول می‌گوید ما در هدف با شما موافقیم اما در تاکتیک مخالف ما نیز نمی‌خواستیم یک پیچ در نیروگاه ایران بماند و ما هم می‌خواهیم ایران را از بین ببریم.

معاون بین‌الملل مقام معظم رهبری یادآور شد: مذاکره هسته‌ای بخشی از پازلی است که آنها دنبال می‌کنند و ما باید این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم که در واقع کار شما در این راستا است و رشد علم و فناوری و تغییر رویه از جزوه‌نویسی به تولید و صنعت همین هوشیاری مورد نظر است.

قمی یادآور شد: آمریکا به دنبال نفوذ در منطقه و تضعیف جایگاه منطقه‌ای ما است که ما با علم و فناوری می‌توانیم پایگاه منطقه‌ای خود را بهبود دهیم.

وی با بیان اینکه با آپارتاید علم و فناوری در دنیا باید برخورد شود گفت: حضرت آقا از مجموعه‌های شخصی که به دنبال کارهای بزرگ هستند حمایت می‌کند.

معاون بین‌الملل مقام معظم رهبری در پایان تاکید کرد: بخش خصوصی باید در عرصه‌های فرهنگی، اقتصادی، دینی، علم و فناوری حضور داشته و کشور راهگشا باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *