پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

بانکها در بخش تولید همکاری نمی کنند

چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب: 387317
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس: به بانک صادرات رفتیم، به ما گفتند بالای ۱۰ میلیارد را وام نمی‌دهیم. به بانک‌های دیگر می‌رویم، می‌گویند ما به طرح‌های کوچک وام نمی‌دهیم
به گزارش جهان؛ نماینده مردم بجنورد در مجلس در گفتگو با «نسیم» در پاسخ به این پرسش که در شهر شما تاکنون بودجه عمرانی ۱۰۰ درصد تخصیص داده شده است؟ اظهار داشت: درست است که دولت می‌گوید بودجه را تخصیص داده‌ایم، اما مساله این‌جاست که پرداخت را خزانه باید انجام دهد. موسی‌الرضا ثروتی متذکر شد: این در حالی است که خزانه پرداختی ندارد و فقط در حد ۲۵ درصد تاکنون پرداخت کرده است.

نماینده مردم بجنورد همچنین در پاسخ به این پرسش که سهم شهر شما از ۴۰۰ هزار شغلی که رئیس جمهور گفتند ایجاد کردند، چقدر بوده است؟ عنوان کرد: ما نه تنها ایجاد شغل نداشتیم، بلکه شغل هم از دست داده‌ایم.

ثروتی ادامه داد: شغل‌های قدیمی هم که در بعضی جا‌ها وجود داشت، به دلیل عدم نقدینگی کارخانه‌ها، با مشکل مواجه شده‌اند.

وی با بیان این‌که از عملکرد بانک‌های عامل به هیچ عنوان راضی نیستیم، تصریح کرد: در حال حاضر سقف صندوق توسعه ملی را باز گذاشته‌اند، اما بنده با ۶ مدیرعامل بانک جلسه داشتم و تمام سرمایه‌گذاران را معرفی کردیم، ولی حتی به یک سرمایه‌گذار هم وام نداده‌اند.
نماینده مردم بجنورد در مجلس اظهار داشت: در حال حاضر عملکرد بانک‌ها از محل صندوق توسعه ملی در حد صفر است و ما هیچ بودجه‌ای را نتوانستیم جذب کنیم.

ثروتی افزود: به بانک صادرات رفتیم، به ما گفتند بالای ۱۰ میلیارد را وام نمی‌دهیم. به بانک‌های دیگر می‌رویم، می‌گویند ما به طرح‌های کوچک وام نمی‌دهیم. بانک کشاورزی هم می‌گوید سهمیه را وزارتخانه تعیین کرده است. به صندوق توسعه ملی هم که می‌رویم، می‌گویند اصلا سقفی برای استان‌ها وجود ندارد.

وی متذکر شد: ما می‌گوییم برای استان‌ها یک سقفی را بگذارید، اما سرمایه‌گذاران بزرگ به‌دلیل این‌که زیرزمینی به بانک‌ها می‌دهند، بانک‌ها به افراد خاصی وام می‌دهند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس عنوان کرد: تسهیلات صندوق توسعه ملی با کارمزد پایین است، بنابراین سرمایه‌گذاران استان ما که وارد دادن زیرمیزی نیستند، در سال‌جاری از ۱۲۰ طرحی که ما به بانک‌های عامل دادیم، یک طرح هم وام نگرفته است.

ثروتی تصریح کرد: صندوق توسعه ملی باید یک آیین‌نامه بنویسد که ما چگونه باید به بانک‌ها زیرمیزی بدهیم. اگر این آیین‌نامه زیرمیزی نوشته نشود، بانک‌ها به شهرستان‌ها و استان‌های کمتر توسعه‌یافته به هیچ‌وجه وام نخواهند داد.

وی متذکر شد: با این‌که در ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه نوشته شده که پول صندوق توسعه ملی باید به توازن به استان‌ها داده شود، اما هیچ‌گونه توازنی در دولت یازدهم وجود ندارد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان این‌که عملکرد معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور بسیار بد است و اصل ۴۸ قانون اساسی در رابطه با توسعه متوازن استان‌ها از سوی دولت اجرا نمی‌شود، به نسیم گفت: به نظر من اصلا این دولت کاری به عدالت ندارد و اصلا اعتقادی به عدالت ندارد.

ثروتی افزود: دولت می‌گوید طرح‌های ۸۰ درصد را اعتبار می‌دهیم که طرح‌های ۸۰ درصد هم فقط در استان‌ها برخوردار است و به استان‌های کمتر توسعه‌یافته متاسفانه توسط دولت یازدهم تاکنون توجهی نشده است.

وی با بیان این‌که ما به شدت به عملکرد دولت یازدهم و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور اعتراض داریم، تصریح کرد: هیچ قاعده و قانونی در معاونت برنامه‌ریزی حاکم نیست.

نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان این‌که جانشین توسعه منابع انسانی ریاست‌جمهوری عملکرد بسیار بدی دارد، ادامه داد: ما ۴ هزار نیرو از استان‌های مشابه خود کم داریم.

ثروتی افزود: زمانی که خراسان شمالی استان شد، قرار بود ظرف سه سال ساختمان‌های ادارات کل ساخته شود، اما الان بعد از ۱۰ سال، ۴ تا اداره‌کل هم ساختمان ندارند؛ چه برسد به بقیه ادارات کل.

وی عنوان کرد: در رابطه با این موضوع هر چقدر به آقای رییس‌جمهور نامه می‌نویسیم، اصلا آقای رییس‌جمهور با نمایندگان قهر است و به نامه آن‌ها توجه نمی‌کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *