جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

ناکامی سارق دیتابیس شرکت همراه اول

چهارشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۰
کد مطلب: 437014
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری سارق حرفه ای دیتابیس بزرگترین اپراتور تلفن همراه کشور خبر داد.
به گزارش جهان، سرهنگ محمد مهدی کاکوان در با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما گفت: پلیس با رصد چهار روزه سارقان حرفه ای و متخصص رایانه ، قبل از فروش اطلاعات مشترکان، به عنوان خریدار سر قرار حاضر شد .

وی افزود: در این عملیات غافلگیرانه، سارق اصلی در دام پلیس افتاد و گرفتار شد.

وی گفت: این سارق قصد داشت اطلاعات مشترکان اپراتور تلفن همراه اول نظیر شماره تلفن ، نشانی و کدهای ملی را برای سوء استفاده های اقتصادی و اخلاقی به مبلغ ۱۵۰ میلیون تومان در اختیار باندهای سرقت قرار دهد.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ خواستار توجه ویژه شرکت های دولتی و خصوصی در حفظ و حراست از بانک اطلاعات مردمی با بکارگیری کارمندان متعهد و معتمد در چنین پست هایی شد.

سارق دستگیر شده با مدرک کارشناسی رایانه از یکی از دانشگاه های معتبر کشور، کارمند بخش دیتابیس اپراتور تلفن همراه اول بود.

هکر سامانه چکاوک در دام پلیس فتا

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ از دستگیری هکر سامانه چکاوک هنگام سرقت میلیاردی خبر داد.

سرهنگ محمد مهدی کاکوان گفت: سارق اصلی با سِروری که در اختیار داشت به راحتی مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان چک صادره از بانک عامل را بدون وجود خارجی آن وجه در حساب مشتری تایید و از دیگر بانک ها دریافت کرد.

سرهنگ کاکوان با اشاره به پیگیری پلیس فتا در پی شکایت این بانک افزود: با تهیه لیست همه کارمندانی که دراین بانک به سامانه چکاوک دسترسی داشتند به سرنخ هایی از حضور دو فرد دارای سوابق کیفری دست یافتیم.

وی گفت: اطلاعات سرور این بانک حاکی است سارق اصلی با سوء استفاده از اعتماد یک کارمند معتمد و در اختیار گرفتن شناسه و رمز ورود وی با دسترسی به سامانه چکاوک توانست ۶۰۰ میلیون تومان وجه نقد را سرقت کند.

وی افزود: پس از نقد چک در بانک های دیگر، سارقان همان لحظه وجه نقد را به کارت های جعلی از پیش تهیه شده به نام افراد مختلف انتقال دادند که عامل نقد این کارت ها نیز در مراجعه به صرافی ها و طلا فروشی ها، شناسایی و دستگیر شد.

سرهنگ کاکوان گفت: با عملیات غافلگیرانه پلیس فتا ، سارقان هنگام انتقال و سرقت مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان دیگر از طریق این سامانه ، ناکام ماندند.

وی با بیان اینکه درسامانه چکاوک امکان برداشت چک های صادر شده بانک عامل از سایر بانک ها مقدور است، افزود: همین موضوع در واقع راه سرقت از حساب پولی بانک اصلی را تسهیل می کند.

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ همچنین خواستار بکارگیری افراد امین و مورد اعتماد در جایگاه دسترسی به رمز عبور سامانه چکاوک برای پیشگیری از سرقت های احتمالی شد.

شورای پول و اعتبار در قالب مصوبه اسفند سال ۹۱ با هدف ساکن سازی لاشه چک ، قابلیت پذیرش و پردازش الکترونیکی چک های کاغذی بین بانکی ، کاهش هزینه های پردازش برای ارائه خدمات بهتر و سریع تر، طراحی و پیاده سازی سامانه چکاوک را در کشور الزامی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *